• Anonym (TS)

    tappat orken i livet

    Jag har lite problem som jag skulle vilja ha hjälp med.

    Kort: Jag är i princip klar med min utbildning, har en sketen resttenta kvar som jag ska skriva igen om 2 veckor. Jag har inget CSN, eftersom jag egentligen ska vara klar och läser ingenting. Jag söker arbete för fullt, men har ännu inte fått något. Jag har alltså ingen inkomst.

    Nu känner jag plötsligt ingen ork till någonting. Jag orkar inte gå och träna, jag orkar inte gå ut med hunden (knappt, hon måste ju ut), jag orkar inte städa, jag orkar inte äta och jag orkar absolut inte plugga inför resttentan. Det ger mig ångest, då jag verkligen vill klara tentan så jag kan få ut min examen. Jag känner mig handlingsförlamad, orkeslös och konstant orolig. Jag vet inte var jag ska börja för att bli samma energiska, ambitiösa tjej som jag alltid varit. Jag bryter ihop hela tiden och känner mig så fruktansvärt värdelös.

    Sambon jobbar hela dagarna så jag sitter i princip hemma och stirrar in i väggen, tvingar mig ut för hundens skull, men orkar inte vara ute med än 10 min åt gången. Stackars hund som inte får tillräckligt med stimulans under dagarna, utan bara på kvällarna när sambon kommer hem. Fyfan för mig.

    Jag behöver tips på vad jag ska göra för att inte må så här? Kommentarer som "ryck upp dig" är inte konstruktiva och jag vill helst inte kontakta vården då jag skäms över hur svag jag känner mig.

  • Svar på tråden tappat orken i livet
  • radwanska

    Är det framtidsstress som oroar dig? Tryggheten som studien innebar är över och du kommer nu in i en ny fas? Grubbla inte så. Påminn dig om att allt löser sig - på ett eller annat sätt - livet måste alltid gå vidare. Så länge du har hälsan i behåll så är det det viktigaste. Kan det vara en ide att gå ut och festa med vänner ikväll? Dricka några glas vin, komma ut och se folk, slappna av med vänner kan göra underverk för motivationen. Flört

    Jag tror att stillasittande är väldigt kontraproduktivt för dig just nu. Sitter man inaktiv på en stol eller i soffan börjar alla tankar snurra och man tänker för mycket men åstadkommer ingenting - handlingsförlamning. 

    Motion gör underverk. Tvinga dig själv ut och springa om du har bra skor. Hunden kan ju springa med. Annars en rask promenad. Det bör göra så att du får upp aptiten också. Du säger att du knappt orkar vara ute men jag förutsätter ändå att det är en mer mental trötthet snarare än en fysisk. Tvinga ut dig.

    Du måste sysselsätta dig på dagtid. Och man tänker klarare över sitt liv när man är ute och rör på sig. Tänker sämre när man stirrar in i väggen.

  • Los

    Instämmer med ovanstående, tror att det har att göra med att studierna är på väg att avslutas och du står inför den massiva uppgiften att hitta ett arbete inom området som du pluggat till. Nu kommer prövningen och det är inte lätt (har själv varit där!). Sök på och tänk att allt löser sig - för det gör det. För vissa tar det lång tid att få sitt första jobb efter studierna och för vissa längre. När jag var klar fick jag panik och sökte en drös med jobb och kunde knappt sova. Jag fick jobb två veckor efter examen och det blev ingen semester den sommaren x) Min kompis fick däremot inget jobb (inom området vi pluggat till) förrän efter ett drygt år, vilket var tufft. Nu jobbar vi dock inom samma område, så saker löser sig, men på olika sätt!

  • Anonym (TS)

    Det kan vara som ni säger, framtidsstress. Det är att jag inte orkar mentalt, fysiskt känner jag inga direkta begränsningar. Jag har verkligen svårt för att ta mig ut, eller ta mig ur sängen på morgonen. Det känns så meningslöst när jag inte har något konstruktivt att göra. Idag åkte jag med sambon och storhandlade mat. Snart ska jag iväg och träna med en kompis. Ikväll ska vi ha över några vänner och titta på eurovision. Jag ska försöka att underhålla mig så gott det går. Problemet är ju på vardagarna när alla är på jobbet eller på föreläsningar. När jag är ensam med hunden. Det är i alla fall tur att jag har henne.

    Det är svårt just nu att tänka att allt löser sig.

Svar på tråden tappat orken i livet