• Dr Börje

    Håller kvinnor på och tappar stilen?

    Jag är rädd att jag här kommer att göra det mest o-PK-iga inlägget och tar redan nu betäckning

    Men håller kvinnor på och rent allmänt tappar stilen?

    Det här är något som jag har haft gnagande inom mig en längre tid. Låt mig direkt säga att jag är den mest passionerade beundraren av "det kvinnliga". Sen kan vi debattera till döddagar vad det är för något. Men det feminina och sensuella. Jag är så heterosexuell som man kan bli som man. Så..skjut mig då....

    Men jag måste tyvärr säga att det händer mer och mer sällan att jag i folkvimlet råkar se en kvinna som jag spontant reagerar på att hon är vacker. Jag tycker det flesta kvinnor ser slitna, sjaviga och väldigt gråa ut idag. Jag får uppfattningen att dessa kvinnor har "gett upp" och bryr sig inte längre om hur dom ser ut och om sin framtoning. 

    Jag har noterat detta i affärer, på pendeltåg och nu idag även på flyget och i flygterminalerna. På vissa ställen är män i majoritet och på andra är det kvinnor. 

    Visst....jag har säker ett mer kritiskt öga vad gäller kvinnor även om jag försöker låta bli. Men det går inte att slå sig ifrån den här känslan. Och jag pratar alltså om "vardags kvinnan och mannen". Inte någon som är pyntad till fest. De män jag ser verkar ha en rent allmänt bättre kroppshållning, neutrala till helt ok kläder och friskt utseende. Väldigt (alldeles för många) kvinnor däremot ser ut som om dom har slängt på sig en säck och knappt duschat på ett tag. 

    När jag står där i vänthallen på en flygplats och funderar och studerar detta faktum så tänker jag även att kvinnor oftast har behövt mycket mer tid för att "fixa sig" och kanske nu börjar ge fan i det. Män har tagit en dusch, plockat fram något bekvämt att klä sig i och sen varit klar på 15 min max. Och sett ok ut och i enlighet med vad som förväntas. En kvinna, enl schablonbilden, står minst 30 min och sliter framför spegeln. Om nu det här skulle råka vara en förklaring (eller den mest centrala)...varför måste kvinnokroppen förberedas så pass intensivt och när den sen inte gör det så ser det ut som ett förfall?

    Jag inser ju det orättvisa eller det otacksamma i att behöva lägga ner så mycket mer tid på sitt utseende än vad män gör. Det är ju inte rimligt. Men varför resulterar ett avsteg i ett fritt fall i framtoning?

    Och nej....jag använder inte en annan måttstock för kvinnor när jag står där och grubblar. Det är inte så att jag mäter kvinnorna i vimlet mot fotomodeller och sen män mot....tja...mina manliga vänner. Inte alls. Jag tittar på hållning, fräschhet, rena och kroppspassande kläder och ett allmänt ok intryck. Och tyvärr....nåt har hänt med "medelkvinnan". Jag måste sorgset konstatera detta.

    Reaktioner, funderingar, påhopp?

  • Svar på tråden Håller kvinnor på och tappar stilen?
  • fab70

    Åhh, herregud.....Ja, vad ska man säga om sådana här inlägg? Jag är själv kvinna i 40-års åldern. Klär mig och fixar mig i den omfattning jag själv vill och behöver. Gör det för mitt eget välbefinnande men även ibland för min man eller för att se representabel ut på jobbet och för de jag kommer i kontakt med där. Förutom detta, kunde jag inte bry mig mindre om hur jag ser ut inför andra. Till de som inte gillar vad de ser har jag ett jätte bra tips; SLUTA GLO!!! Kan inte med nog eftertryck betona detta självklara tips! När jag växte upp fick jag lära mig att man inte skulle glo på folk. Det var, och är!, ohyfsat och ouppfostrat. Vad hände med det?!

    Vidare kan jag upplysa dig om att jag är överviktig men ser bra ut ändå. Har också en man som är snygg och normalviktig. Och, nej han är inte puckad eller intelligensbefriad, så jag är inte rädd för att bli lämnad..... Som jag resonerar ligger skönheten i betraktarens öga. Om jag tycker att jag ser ok ut, så gör jag det! Vad du tycker, "någon främling i vimlet någonstans"är ointressant för mig! Vad är det som säger att din åsikt är norm? Jag resonerar så här:

    Jag gillar komplimanger - från fula män och från snygga män ( som min man t ex) men inget jag behöver för att ha självförtroende

    Den som inte tycker jag ser bra ut att har uppenbarligen jävligt dåligt tycke och smak

    Den som inte tycker jag ser bra ut är antagligen ful själv! ( är med 100 % säkerhet fulare som man, än vad jag är som kvinna)

    Har varit med om att jag fått antydningar om att jag inte ser tillräckligt bra i förhållande till min man. Det enda som räknas är vad vi två tycker och eftersom vi båda har avgjort att jag gör det, så är det så! Kan också tillägga att det var en ful man som antydde. En sak behöver man förstå när det gäller sådant här; är du ful så har du inte en åsikt som räknas och är du ful, så har du uppenbarligen tycke och smak efter hur du ser ut, så att ditt tyckande är en fis i rymden borde vara uppenbart. Avslutningsvis kan jag runda av med att har du inte något snällt att säga, behöver du inte säga något alls! Det du, och andra tycker rör inte mig i ryggen. Ska i sommar ber ut min stora, härliga och vackra kropp i bikini på en utlandssemester, och bryr mig fan i vad nån tycker om det! Vänd dig bort i stället! Ha en skön sommar och ett bra jävla liv! ????????????

  • Praktiska kläder

    När jag läser TS fråga tänker jag genast på de ökande sjukskrivningarna bland kvinnor och all vardagsstress. För min egen del har jag cirka 5 minuter på morgonen att fixa mig. Orkar inte prioritera utseendet mer. Vi kvinnor i Sverige jobbar hårt och engagerar oss i barnens aktiviteter mm. Många drar nog ner på sådant som strykning, sminkning, klädmatchning osv.

  • Lord Hans

    Det moderna samhället har gått hårt åt kvinnorna. De ska idag jobba och försörja sig på lika villkor som männen trots att 200.000 år av evolution har tagit fram olika egenskaper hos könen. Pk-mobben och media har skapat ett kvinnoideal som går ut på att likna mansidealet så mycket som möjligt trots att det går emot all natur. De flesta kvinnor har inte frågat efter detta utan mer eller mindre tvingats anpassa sig till det nya feministiska samhället på mycket kort tid. Inte alls konstigt om kvinnor ser slitna ut idag.

  • Dr Börje
    Tihi skrev 2015-05-24 15:11:20 följande:

    Jag frågar en gång till för jag fick inget svar på hur ni män tycker att en kvinna ska se ut till vardags både på helger och på jobbet? Inte festklädd alltså utan bara vardagssnygg. Jag vill verkligen veta hur ni tänker där. Snäääääällllllla svara.


    Jag svarar dig iom att du verkar ärligt vilja veta. Dom andra (kvinnorna) här verkar ha bekvämt bestämt sig för att det jag gav uttryck för betydde att jag önskar att alla går omkring som tillpiffade fotomodeller. Inte alls så...

    Men ren, fräsch och med kläder som också är rena, och sitter ok på kroppen. Sen blir det förstår jag knepigt med vad som avses med fräsch. Men tvättat hår och tvättad kropp. kläder som i alla fall är strukna och skulle fungera på ett kontor eller i ett arbete där du skall bemöta andra människor och representera ett företag. Jag jobbar på kontor och kvinnorna där ser ok ut. Inte sexiga, inte vampiga inte porriga. Inga korta kjolar. Inga urringade blusar. Ingen hård make up. Men rent och fräscht. Samma med männen som jobbar där.Gå in på en bank och kolla runt bland personalen. Ungefär så....   (jag jobbar själv inte på bank)

    En bra måttstock är att man klär sig så att man bemöts i en diskussion utan att motparten ryggar tillbaka eller blir distraherar av ens utseende utan istället koncentrerar sig på dialogen. Att man har "oddsen med sig" helt enkelt. 

    Jag inser att det låter flummigt...men gå in på en bank och kolla. Det tror jag är en bra vägledare.

    I övrigt (bara för att lite matt bemöta gnället här....)

    Nej....jag kräver inte smink på kvinnor. 
    Ja....jag ser naturligtvis kvinnor med andra ögon än jag ser män iom att jag är man. Jag har svårt att ändra på det. Men jag är inte ute efter att ni skall vara sexiga.
    Och ja...jag tycker att det är förbannat orättvist att kvinnor tvingas till timmar framför badrumsspegeln för att kunna visa sig på stan. Måste det vara så? Är alternativet (inget smink) verkligen så att ni framstår som skräcködlor? Jag vill inte tro det.....
  • Anonym (R)

    Ge mig bra argument för att jag ska sluta klä mig och som jag trivs i till förmån för hur män skulle vilja att jag klädde mig och såg ut.
    Vad får jag för det?

  • Dr Börje

    Bara för att försöka ge ett exempel på vad jag menar. Jag googlade på "business casual" och fick bla denna träff: 
    paulabrown.net/business-casual-dress-code-for-men-216.jpg

    Jag menar inte att ni skall se ut exakt så här nödvändigtvis men håll med om att det här ser ändå rent och ok ut. Inte sexigt eller porrigt.

    Och det här är heller alltså inte en "look som jag går igång på sexuellt"....men det är ett neutralt utseende helt enkelt. Det "stör inte ögat" på något sätt.

    Det jag dessvärre ofta ser nuförtiden är nåt i den här stilen:

    www.google.se/imgres&imgrefurl=www.pinstopin.com/badly-dressed-people-at-walmart/&h=375&w=600&tbnid=jwCBkfhNuZdOSM:&zoom=1&docid=f_-0_NdrtmCrCM&ei=VA9iVcy4KYuasAHtqoCIBg&tbm=isch&ved=0CF0QMyg3MDc

    eller

    s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e5/3d/21/e53d216f43c95155e4e8867d314cc88d.jpg

    eller

    i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/02/20/article-0-040D1C330000044D-919_306x463.jpg

  • Anonym (Petimäter utan undantag!)

    Förhoppningsvis någon som redan uppmärksammat detta! Jag tappade sugen att läsa inlägget redan vid den fruktansvärt stillösa och simpla rubriken, skriven av någon som är fullkomligt stillös och outbildad!

    Vet du inte, trådskapare, att det inte heter OCH i detta sammanhang utan ATT?!?!


    Håller kvinnor på och tappar stilen?
  • Anonym (osminkad)
    Anonym (Hmm...) skrev 2015-05-22 19:11:05 följande:

    Jag tror de flesta som ser ut så sällan har brytt sig eller också har de "gett upp" efter att ha fått barn.  Jag skulle själv aldrig gå ut osminkad eller med mysbyxor,men alla gör ju som de vill.


    Vad tröttsamt. Att anta att man inte bryr sig eller förfallit efter att man fått barn bara för att man inte klär sig på ett visst sätt eller sminkar sig.

    Jag är själv kvinna och tycker att osminkat är vackrast. Mysbyxor kan vara jättefint bara dom är hela och rena.

    Jag fixar mig aldrig om det inte är fest förstås. Då sätter jag på mig lite tjusiga kläder men sminka mig har jag inte gjort på flera år. Inte till fest heller.


  • Rosmarin
    Dr Börje skrev 2015-05-24 19:58:07 följande:

    Bara för att försöka ge ett exempel på vad jag menar. Jag googlade på "business casual" och fick bla denna träff: 
    paulabrown.net/business-casual-dress-code-for-men-216.jpg

    Jag menar inte att ni skall se ut exakt så här nödvändigtvis men håll med om att det här ser ändå rent och ok ut. Inte sexigt eller porrigt.

    Och det här är heller alltså inte en "look som jag går igång på sexuellt"....men det är ett neutralt utseende helt enkelt. Det "stör inte ögat" på något sätt.

    Det jag dessvärre ofta ser nuförtiden är nåt i den här stilen:

    www.google.se/imgres&imgrefurl=www.pinstopin.com/badly-dressed-people-at-walmart/&h=375&w=600&tbnid=jwCBkfhNuZdOSM:&zoom=1&docid=f_-0_NdrtmCrCM&ei=VA9iVcy4KYuasAHtqoCIBg&tbm=isch&ved=0CF0QMyg3MDc

    eller

    s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e5/3d/21/e53d216f43c95155e4e8867d314cc88d.jpg

    eller

    i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/02/20/article-0-040D1C330000044D-919_306x463.jpg


    Oj. Jag tyckte faktiskt även kvinnorna i din första länk såg rätt trista ut. Stilen i de senare länkarna har jag nästan bara sett i trashiga realitysåpor från USA. Om det är denna stil du vänder dig mot så håller jag med om att det inte är vidare snyggt. Men å andra sidan är det en åsikt som jag håller för mig själv :)

    Där jag bor klär sig 90% snyggare än i din första länk. Var bor du TS?
Svar på tråden Håller kvinnor på och tappar stilen?