• MammaC

    Känns förstorad sköldkörtel alltid utanpå?

    Har senaste veckorna haft tungt att andas, det trycker mot halsen, svårt att svälja, känns som en klump i halsen osv.

    Jag har struma, läkaren kände att sköldkörteln var lite förstorad men att den storleken inte borde ge andningssvårigheter. Men att hon inte var säker. Jag fick ta lite nya prover och hon skulle höra med en annan läkare och sen höra av sig igen.

    Kan sköldkörtel växa sig stor och ge tex andningsproblem utan att det känns så stort utanpå halsen?

  • Svar på tråden Känns förstorad sköldkörtel alltid utanpå?
  • Annelie 76

    Läkare är idioter. Bara att vänja dig. Den känns inåt också eftersom den blir stor åt alla håll. Min läkare trodde inte mig heller. Trycket försvann när jag fick bra medicin som inte är Levaxin. Tyvärr är det svårt att få den medicinen men Levaxin kan ev funka på dig så börja där.

  • MammaC
    Annelie 76 skrev 2015-05-23 08:59:33 följande:

    Läkare är idioter. Bara att vänja dig. Den känns inåt också eftersom den blir stor åt alla håll. Min läkare trodde inte mig heller. Trycket försvann när jag fick bra medicin som inte är Levaxin. Tyvärr är det svårt att få den medicinen men Levaxin kan ev funka på dig så börja där.


    Ja det är jobbigt att inte bli trodd, man känner ju själv när något är fel.

    Vad var det för medicin du fick?

    Jag har ätit Levaxin i många år, men nu senast hade värdet gått upp till 6,3 (är ju över det normala, men vet egentligen inte hur mycket det påverkar kroppen?).
  • MammaC

    [quote=75337057][quote-nick]lövet2 skrev 2015-05-23 08:53:13 följande:[/quote-nick]Den kan växa inåt (hände en vän till mig), men jag vet inte hur vanligt det är.[/

    Vad fick din vän för hjälp?

  • Annelie 76
    MammaC skrev 2015-05-23 09:21:36 följande:
    Ja det är jobbigt att inte bli trodd, man känner ju själv när något är fel.

    Vad var det för medicin du fick?

    Jag har ätit Levaxin i många år, men nu senast hade värdet gått upp till 6,3 (är ju över det normala, men vet egentligen inte hur mycket det påverkar kroppen?).
    Jag fick (efter en massa strul) licensmedicinen Armour Thyriod. Levaxin funkade aldrig på mig.
  • Cipro
    Annelie 76 skrev 2015-05-23 08:59:33 följande:

    Läkare är idioter. Bara att vänja dig. Den känns inåt också eftersom den blir stor åt alla håll. Min läkare trodde inte mig heller. Trycket försvann när jag fick bra medicin som inte är Levaxin. Tyvärr är det svårt att få den medicinen men Levaxin kan ev funka på dig så börja där.


    Är det Levaxin man ska ha om man har för stor sköldkörtel?
  • lövet2
    MammaC skrev 2015-05-23 09:22:23 följande:
    Vad fick din vän för hjälp?
    Hon fick dricka något rävgift av något slag på sjukhuset. Sköldkörteln slogs ut i alla fall, så numera får hon äta Levaxin för att få fart på ämnesomsättningen.
  • MammaC

    [quote=75337940][quote-nick]lövet2 skrev 2015-05-23 13:45:18 följande:[/quote-nick]Hon fick dricka något rävgift av något slag på sjukhuset. Sköldkörteln slogs ut i alla fall, så numera får hon äta Levaxin för att få fart på ämnesomsättningen.[/

    Aha där ser man. Minskade sköldkörteln i storlek då?

  • lövet2
    MammaC skrev 2015-05-23 18:49:33 följande:
    [quote=75337940][quote-nick]lövet2 skrev 2015-05-23 13:45:18 följande:[/quote-nick]Hon fick dricka något rävgift av något slag på sjukhuset. Sköldkörteln slogs ut i alla fall, så numera får hon äta Levaxin för att få fart på ämnesomsättningen.[/

    Aha där ser man. Minskade sköldkörteln i storlek då?
    Jo, den krympte. Min vän berättade ingående för mig just hur hennes struma upptäcktes, eftersom jag har en dotter som just då väntade på diagnos för sköldkörtelsjukdom. Hur struman behandlades berättade hon bara i stora drag, så det vet jag inte så mycket om.
  • Cipro

    Vad jag ville med mitt tidigare inlägg var att tydliggöra att "struma", endast är ett samlingsbegrepp för en stor sköldkörtel. Anledningen till varför sköldkörteln är förstorad ingår alltså inte i begreppet. Detta innebär också att alla med struma inte behandlas på samma sätt, då det kan vara livsfarligt att ge Levaxin till någon med överfunktion av sköldkörteln.. 

  • MammaC

    Pratade med läkaren idag. TSH låg på 4,9 nu, så det kanske kan förklara den enorma kraftlöshet jag känner. Känns verkligen så konstigt i kroppen.

    Sen skulle hon skicka remiss till sjukhuset så att dom får kolla förstoringen av sköldkörteln. Hoppas det inte dröjer alltför länge. Blir så mycket tankar ju när det är en knöl.

    Man vill ju bara veta direkt hur allt ligger till

Svar på tråden Känns förstorad sköldkörtel alltid utanpå?