• Anonym (Jag)

    Kan jag neka pappan ultraljud

    Jag är gravid i v 19 och ska på ul på måndag! Jag vill inte att barnets pappa ska vara med på ul dö vi inte är tillsammans och han bryr sig inte alls om oss. Har jag rätt att neka honom?

  • Svar på tråden Kan jag neka pappan ultraljud
  • mikipiki

    Ja du har rätt att säga att du inte vill att han är med. Sen om det är moraliskt rätt är en annan fråga.

  • Anonym (Fy!)

    Fy fan va fult! Använda hans barn som ett vapen mot honom redan på fosterstadiet! Ungen har ju inte en chans!

    Du är sur för att han inte tar hand om DIG, därför får han inte se sitt barn?

    Du kan inte vara så själviskt att du utsätter barnet för en maktkamp redan.

    Hur ser din relation till dina andra barns pappor ut?

  • Anonym (Fy!)
    Anonym (Jag) skrev 2015-05-23 18:59:29 följande:

    Fast har man lovat så ska man hålla och är man en familj så gör man inte skillnad på barnen!


    Är man en familj så håller man inte barnets pappa borta för att hämnas!
  • Jw83

    När barnet väl är ute så kan du, tack och lov, inte utnyttja barnet som ett vapen längre. Då har barnet rätt att träffa sin pappa även om ni gör slut och han inte bryr sig om dina spyor osv.

    Om några år så har barnet dessutom rätt till vara varannan vecka hos sin pappa och eventuell bonusmamma.

    Barnet är inte ditt. Det är ert. Lika mycket.

    Du har rätt att neka honom att närvara vid vårdtillfällen. Men när du gör det som hämnd så skadar det bara ert förhållande och du bygger en rak väg mot delad vårdnad, delat boende och bonusröran :( Du kan inte vinna mer makt över ert barn genom uteslutning av pappan i framtiden

  • yodi
    Anonym (trulle) skrev 2015-05-23 17:18:05 följande:
    Ja det har du. Du bestämmer själv över vem som ska få vara med i vården.
    Detta är inte konstigare än om du ska ta en spruta eller prata med en läkare.

    Samma gäller vid förlossning. 

    Sen spelar det ingen roll om ni är ett par eller inte.

    Bara för att du är gravid så försvinner inte dina rättigheter.

    Helt annan femma när barnet är fött. Då kan det vara så att barnets rätt, står över dina. Men det får du ta då. Ett problem i taget
  • SupersurasunkSara

    Som många har skrivit: Jo, du är i din fulla rätt att bestämma vem som ska vara med på dina besök och inte.

    Ang när barnet är fött. TS kan neka att skriva under för gemensam vårdnad och därmed få alla dagar själv. Pappan måste då stämma TS för gemensam vårdnad och det kan ta tid.
    Rättvist eller inte, så fungerar det.

    Ang umgänge, så länge barnet är litet förespråkas korta men täta umgängen så att skaffa barn med någon man inte vill träffa är ingen bra idé då det kan bli så ofta som varannan dag i början.

  • Anonym (en dag i taget)
    Anonym (Jag) skrev 2015-05-23 18:59:29 följande:

    Fast har man lovat så ska man hålla och är man en familj så gör man inte skillnad på barnen!


    Men ni är ju inte en familj? Jag tolkar det som att ni inte ens är tillsammans?

    Barnens pappa hade väl kunnat ta hand om barnen?

    Jag förstår om allt är lite känsligt jusr nu, men du kan faktiskt inte enbart tänka på dig själv. Hela situationen är förmodligen väldigt påfrestande för honom också och som det låter så verkar det faktiskt som att du skulle behöva honom just nu.. Ibland så måste man se bortom vissa saker för att allt ska bli bra...
  • Nincompoop

    Det är märkligt att vissa tycker att man som gravid inte äger sin egen kropp längre. Läkarbesök och ultraljud är inte bara för barnet utan även för din hälsa. Den är din kropp som undersöks. Självklart kan du neka honom att vara med!

  • Anonym (Johan)

    Ts och hennes kille skaffar barn. Hon tar upp att hon behöver hjälp med de andra barnen om hon ska orka graviditeten. Han lovar det och sen sviker han.

    Hade ni varit lika förlåtande mot era egna partners? Det tror ja knappast.

    Jag tycker att man håller det man lovar och man tar hand om den kvinna som bär ens bar, ÄVEN om det innebär att ta hand om barn som är ens egna, om det underlättar för henne. Man kan inte plocka russinen ur kakan.

    Och känner inte ts att hon vill ha med killen så behöver hon inte. Han kan få en bild efteråt.

  • Anonym (Jag)

    Tro mig jag gör inte detta för att hämnas jag har provat att kunna samarbeta och lösa alla problem men då pappan inte alls vill så anser jag det lönlöst! Vem har sagt att jag inte tänker låta barnet träffa sin pappa. För det första är det inte pappan och mamman som har rätt till barnet utan barnet som har rätt till föräldrarna! Jag skulle aldrig neka pappan umgänget. Hur mkt jag avskyr människan så ska självklart pappan få träffa barnen även i min närvaro om det behövs! Det är ultraljudet och förlossningen detta handlar om. Varför ska han få vara med på det när han inte bryr sig! En graviditet är mer än en förlossning. Jag hade blödningar och fick söka akut flera ggr då dög det inte att vara med. Relationen till mina andra barns pappa är bra vi har en bra kontakt men han bor 50 mil bort därav kunde inte ta barnen då jag var sjuk.

  • Anonym (trulle)
    Anonym (Jag) skrev 2015-05-24 15:40:27 följande:

    Tro mig jag gör inte detta för att hämnas jag har provat att kunna samarbeta och lösa alla problem men då pappan inte alls vill så anser jag det lönlöst! Vem har sagt att jag inte tänker låta barnet träffa sin pappa. För det första är det inte pappan och mamman som har rätt till barnet utan barnet som har rätt till föräldrarna! Jag skulle aldrig neka pappan umgänget. Hur mkt jag avskyr människan så ska självklart pappan få träffa barnen även i min närvaro om det behövs! Det är ultraljudet och förlossningen detta handlar om. Varför ska han få vara med på det när han inte bryr sig! En graviditet är mer än en förlossning. Jag hade blödningar och fick söka akut flera ggr då dög det inte att vara med. Relationen till mina andra barns pappa är bra vi har en bra kontakt men han bor 50 mil bort därav kunde inte ta barnen då jag var sjuk.


    Nu är jag kille/man/pappa. Så fullt ut kan jag kanske inte helt relatera..

    Men om man inte tål en person. Kan vara vuxenkänslor. 
    Så skulle inte jag vilja ha en person på UL och definitivt inte på en förlossning. 

    Fan vända upp magen i det blå och kanske rent av tycka att det är intimt och med någon man inte ens gillar, har ej förtroende för osv osv.. Tack men nej tack..

    Du TS. Det är din kropp. Du bestämmer fan över den och vem du vill visa upp den för eller inte. Den bestämmanderätten försvinner inte för att du är gravid.

    Om du vill bjuda in någon till att beskåda din kropp så är det du som ska bjuda in och inte någon som ska ta för sig över din kropp eller annat för att du blir gravid.

    Det finns inget i hela denna världen som säger att om du haft sex med någon. så har du helt plötsligt gett avkall på din personliga integritet..

    Allt annat hör hemma i nåt gongo bongo land i långbortistan där män äger kvinnors kroppar.
    Sist jag kollade så säger Sverige att kvinnan äger sin egna kropp i detta landet. Inte någon jävla pappa eller för den delen en före detta älskare eller älskare. 

    Är det sen så att han dyker upp på sjukhuset mot din vilja. Så säger du till personalen och han får tuktas med en vakt och landar på röva utanför ingången.

    Sen är det precis som du skriver. När barnet är fött så är det barnets rätt eller barnets bästa som står över allt annat. Den tiden då och det problemet senare..

    Så tycker jag...Jag kan förstå dig lite. Med tanke på att jag är kille/man och pappa.
    För att helt kunna relatera så måste jag nog vara kvinna.. Så därför skriver jag som jag gör..

    Stå på dig och sälj aldrig bort din makt och rättighet över din kropp till någon annan..
  • Anonym (G)

    Du kan neka honom att vara med.

    Men skippa snacket om att han inte bryr sig om sitt kommande barn!!!

    Han kanske inte bryr sig om DIG, men det är en helt annan sak.

    Hur menar du att han ska kunna bry sig om sitt barn när det är en böna i din mage? När barnet är fört så så kan han bry sig om o vara med sitt barn utan att behöva umgås med dig.

    Hur fan kan man hålla på som du, barnet är inte ens fötter redan nu sätter du käppar i hjulet för barnet. Fy fan.

  • Anonym (Jag)

    Han dök inte upp på ultraljudet så jag slapp problemet att neka! Han visste tid och plats så det var upp till honom

  • Anonym (G)

    [quote=75346302][quote-nick]Anonym (Jag) skrev 2015-05-25 15:53:56 följande:[/quote-nick]

    Han dök inte upp på ultraljudet så jag slapp problemet att neka! Han visste tid och plats så det var upp till honom

    [/

    Så du tänkte vänta tills han kom dit o neka honom?? Antar att han inte kom för att han vet att du inte ville det.

    Han bryr sig inte om dig, men kan mycket väl bry sig om sitt barn. Att inte ta hand om dig när du har blödningar är inte detsamma som att strunta i sitt barn.

  • Nelliepop

    Vill han vara med så bryr han sig ju. Eller hur?! Han kanske behöver vara med på ultra för att förstå att han ska bli pappa

  • yodi
    Anonym (Johan) skrev 2015-05-24 15:35:34 följande:

    Ts och hennes kille skaffar barn. Hon tar upp att hon behöver hjälp med de andra barnen om hon ska orka graviditeten. Han lovar det och sen sviker han.

    Hade ni varit lika förlåtande mot era egna partners? Det tror ja knappast.

    Jag tycker att man håller det man lovar och man tar hand om den kvinna som bär ens bar, ÄVEN om det innebär att ta hand om barn som är ens egna, om det underlättar för henne. Man kan inte plocka russinen ur kakan.

    Och känner inte ts att hon vill ha med killen så behöver hon inte. Han kan få en bild efteråt.


    bra skrivet.
  • yodi

    allvarligt talat så förstår jag mig inte på alla svaren här.

    ts blir gravid, hon och den blivande pappan pratar om att hon varit dålig dom tidigare graviditeterna och hon kommer därför att behöva hans hjälp med tidigare barn för att den här graviditeten ska "fungera", han går med på det och lovar att hjälpa till.

    för att sedan strunta helt i det löftet och ts när hon i olika omgångar blir inlagd pga gravt illamående och blödningar.

    jag hade inte hindrat mannen från att träffa barnet när det var fött, men jag hade inte  velat ha med honom på vare sig undersökning eller förlossning.

    att skaffa barn är 100% ansvar och inget man kan välja att bara ta dom roliga bitarna ur när det passar.

Svar på tråden Kan jag neka pappan ultraljud