• Anonym (svårt?)

    Anpassa utgifter efter inkomst

    Hur kommer det sig att det verkar som att flera har svårt att få ekonomin att gå runt?

    Ibland kan tom den som har det sämre ställt klara sig bättre än den som har det bättre.
    Kanske helt enkelt för att man inte har en massa onödiga abonnemang, kreditskulder mm.

    Bara en sådan sak som bil och busskort, kan man ju ifrågasätta sig ibland ifall man verkligen behöver det?

    Har man mer utgifter än man egentligen behöver bara för man själv är bekväm eller för "status" så får man ju skylla sig själv och inte gnälla på att man inte har pengar!!

    Har man inte råd så kan man inte ha allt!

    Har man inte råd med att köpa nytt så är det väl också bättre att köpa begagnat många gånger än att köpa allt på avbetalning.

  • Svar på tråden Anpassa utgifter efter inkomst
  • Anonym (Ingellaa)
    Fjäril kär skrev 2015-05-25 14:56:29 följande:

    hmm.. visst har du rätt i att det handlar om prioriteringar 

    Men samtidigt är det ju inte egentligen prioriteringarna som är problemet.  När folk hamnar i knipa handlar det oftast om akuta saker som gör att ekonomin havererar. 

    hur man än prioriterar har dom flesta inte råd med akuta händelser.  Sjukskrivning och bli uppsagd på sitt jobb är saker man heller inte kan råda över och det går liksom inte att förutse sånt. 

    Har man ett kapital på sitt konto har man ju inte det problemet som du skriver om i Ts .

    Människor som lever på marginalerna har inte möjligheten att ta en smäll i form av att bli uppsagd eller bli långvarigt sjukskriven , att familjeförhållanden ändras osv. 

    I lyxfällan på tv är det ju ganska uppenbart att grundproblemet som från allra första början fick folk att tappa fotfästet är ju tex när en sjukskriven trebarnsmamma plötsligt blir lämnad av sin make och måste klara sig själv på typ inga pengar , att klara sig då med alla nödvändiga kostnader med inga pengar blir oftast en katastrof. I katastroftankar tar man oftast korkade beslut och det får man sota för. 

    Det handlar inte om lyxkonsumtion utan att det inte finns möjlighet att välja nödvändigheter eller pengar till akuta händelser. 


    Om man kan bör man spara till en buffert för oförutsedda saker. Tyvärr kan det komma flera oförutsedda saker på raken, som för min väninna som blev sjukskriven och vars man blev av med arbetet någon vecka senare.

    På tal om Lyxfällan så är ibland väldigt unga människor med och där upplever jag att det är bristande kunskapsförmeding via föräldrar det rör sig om. Jag menar, att en kille på 21 haft tio bilar sen han fick körkort eller att en kille på 22 tagit i genomsnitt 2,5 mobilabonnemang sedan han fyllde 18 (alltid kille verkar det som).
  • Anonym (jo)

    körkort ett måste ja ...busskort med ja och jag skitwer i om det så inte går runt för det ska jag ha resten kan dra åt helvete som påpekar annat .

  • Anonym (gkuo)

    hur många gör en budget exempelvis? eller matplanering??

  • Anonym (Myspys)
    Anonym (gkuo) skrev 2015-05-25 15:34:18 följande:

    hur många gör en budget exempelvis? eller matplanering??


    Väldigt få, verkar det som!
  • Anonym (Två alternativ)

    Man har egentligen två alternativ om man vill undvika personlig ekonomisk katastrof.

    1. Anpassa utgifterna till inkomsten

    2. Anpassa inkomsten till utgifterna

    Vill man ha dyra vanor får man se till att man har ett jobb med lön därefter. Att nå dit kan dock vara mycket svårare än att hålla sig till alternativ 1.

  • Anonym (paco)
    Anonym (gkuo) skrev 2015-05-25 15:34:18 följande:
    hur många gör en budget exempelvis? eller matplanering??
    Hur många vet vad en budget är?

    Själv är jag från stenåldern, på den tiden då man fick en 25-öring när man hjälpte till med något hemma. Jag är tacksam att mina föräldrar lärde mig pengars makt och värde.
  • Anonym (Beda fluff)

    Att många unga hamnar i skiten ekonomiskt beror mestadels på generationen curlingföräldrar.

    Pengar har blivit en vuxensak och hysch-hysch. Sen placerar man sparade tusenlappar i handen på sin nu vuxna telning och tror naivt att Lisa ska vara sparsam och ekonomisk. Lisa som knappt sett pengar och aldrig fått lära sig pengars värde goes bananas och pengarna är brända på ett par veckor..

    Jag tror frågan borde vara hur föräldrar tänker när de curlar barnen och aldrig får lära sig hantera pengar och ekonomi?

  • Anonym (S)

    Håller med dig TS! Jag jobbar 75%, min sambo 50%. Har en hyra på 10 000. Funkar hur bra som helst. Vi prioriterar ledig tid istället för en massa stålar. Vi reser mycket. Varje månad sparar vi några tusen.

  • Anonym (lyxliv)

    Förstår precis vad du menar. Har exempel på folk i min närhet som alltid klagar på att de inte har pengar men som på samma gång lever lyxliv, enligt mina mått.
    Tex. min mans bror med familj. Han är målare och har en rätt normal inkomst för det yrket, frun jobbar inte och har ingen fast inkomst. Bara yngsta barnet, som är 15 år, bor hemma. De har alltid ny bil, reser och shoppar mycket. Har ett stort fint parhus (med höga lån) och relativt dyr heminredning. Förstår inte hur de får ihop det då de samtidigt har stora skulder. De reser utomlands en till två gånger om året och det är inga billiga restreser precis. Tex. var de för två år sedan på en dyr 3 veckors resa till USA, var bland annat på Disney world. Äldsta dottern som är 25 år och har egna barn kritiserade dem öppet för att hela resan var köpt på kreditkort. Så därför vet vi hur den resan var finansierad och jag misstänker att det är det samma med de flesta andra resor. Det jag inte förstår är hur de alltid lyckas få nya lån och kreditkort. Hur kan banken gå med på detta?
    Jag vet att svärmor har lånat dem en del pengar, dock inga stora summor. Men hon har nu har sagt nej i ett par år eftersom hon aldrig fått tillbaka en krona.

  • Anonym (Liselott)
    Fjäril kär skrev 2015-05-25 14:56:29 följande:

    hmm.. visst har du rätt i att det handlar om prioriteringar 

    Men samtidigt är det ju inte egentligen prioriteringarna som är problemet.  När folk hamnar i knipa handlar det oftast om akuta saker som gör att ekonomin havererar. 

    hur man än prioriterar har dom flesta inte råd med akuta händelser.  Sjukskrivning och bli uppsagd på sitt jobb är saker man heller inte kan råda över och det går liksom inte att förutse sånt. 

    Har man ett kapital på sitt konto har man ju inte det problemet som du skriver om i Ts .

    Människor som lever på marginalerna har inte möjligheten att ta en smäll i form av att bli uppsagd eller bli långvarigt sjukskriven , att familjeförhållanden ändras osv. 

    I lyxfällan på tv är det ju ganska uppenbart att grundproblemet som från allra första början fick folk att tappa fotfästet är ju tex när en sjukskriven trebarnsmamma plötsligt blir lämnad av sin make och måste klara sig själv på typ inga pengar , att klara sig då med alla nödvändiga kostnader med inga pengar blir oftast en katastrof. I katastroftankar tar man oftast korkade beslut och det får man sota för. 

    Det handlar inte om lyxkonsumtion utan att det inte finns möjlighet att välja nödvändigheter eller pengar till akuta händelser. 


    Problemet med dem i Lyxfällan är inte att de blir arbetslösa eller sjukskrivna, utan att de fortsätter leva som om de inte vore det. I min värld finns inga akuta utgifter. Om man tänker framåt och har konsekvenstänkande så borde man kunna förutse det mesta som händer.

    När jag växte upp fick jag lära mig att det finns bara en sak som är helig och det är boendet (hyra och el), mat får man äta så mycket man har råd med och allt annat kan man ge upp. När jag var arbetslös med en halv A-kassa så försörjde jag mig själv och min sambo som var arbetslös utan ersättning. Vi hade inget. 50 kr på ett kontantkort, hyran och elen. Vi gick 7 km till stan och tillbaka för vi hade inte råd att åka tunnelbana och vi köpte alltid den billigaste maten i alla butiker.

    Visst hade vi kunnat leva som vanligt och ta lån för det som fattats men vad hade det gett oss? Enbart skulder i slutänden.

    Jag tycker faktiskt som ts, att många idag drivs av konsumtionshets. Det ska renoveras, köpas, resas osv in absurdum och det ger folk enorma skulder till slut. Och då pratar jag inte om dem som inte har några pengar och redan lever på marginalen.
Svar på tråden Anpassa utgifter efter inkomst