• Nike_22

    Kraftigt illamående v.7+4

    Hej,

    Är gravid med första barnet v.7+4 och har problem med kraftigt illamående. Började förra söndagen. Fick lergigan i torsdags men hjälper inget, mår illa och kräks ändå. Fick idag utskrivet både Lergigan comp och primperan och rådet att äta väldigt lite väldigt ofta. Behöver er hjälp, någon som har erfarenhet av dessa mediciner eller har något annat tips? Vill göra annat på dagarna än ligga raklång på soffan med kräk i halsen :/

  • Svar på tråden Kraftigt illamående v.7+4
  • Fridisen26

    Ja vissa slutar det ju för när bebisen är ute ???? man kan ju hoppas det slutar liiiiiite innan det!

    Jag försöker se det som en positiv biverkning! Att man faktiskt har en biverkning på graviditet. Då känns det iaf som att det håller i sig och inte blir missfall.. Men inte lätt alla gånger att försöka vara positiv!! ????

  • Kelsson1
    Fridisen26 skrev 2015-05-26 09:20:00 följande:

    Ja vissa slutar det ju för när bebisen är ute ???? man kan ju hoppas det slutar liiiiiite innan det!

    Jag försöker se det som en positiv biverkning! Att man faktiskt har en biverkning på graviditet. Då känns det iaf som att det håller i sig och inte blir missfall.. Men inte lätt alla gånger att försöka vara positiv!! ????


    Jag är redan i vecka 36+6 så för mig lär det inte bli någon förbättring innan bebis är ute, hade detsamma med dottern så för mig är det bara att stå ut
  • Nike_22

    Tre lergigan comp om dagen och ev en vanlig lergigan till natten och tre primperan om dagen och jag är människa igen :))))) underbart! Tar jag tabletterna i god tid så känner jag inget illamående. Fortsätter dock med en skorpa i sängen innan jag går upp ;) nu kan jag förhoppningsvis börja leva ett mer normalt liv igen :)

  • Nike_22

    Märkte när jag mådde illa så blev det faktiskt lite bättre med lite lakritspulver så det är ett tips :)

  • Kelsson1

    Nike_22: Vad härligt att höra hoppas det fortsätter så
    Tänk på att lakrits inte är så bra att äta när man är gravid, rekommenderad dos per dag är max 50g...

  • Nike_22

    Kelsson1: hela lakritsburken är på 80 g och jag sätter inte i mig en halv sån direkt ;) räcker med att dutta i fingret lite och få några små korn så blir det bättre :)

  • Flisan97

    Är tvungen att ta 10 lergigan om dagen och 3 primperan. Detta funkar inte. Spyr som en gris och idag har jag spytt blod. Vet inte om jag kommer kunna fullfölja graviditeten.

  • theSwan
    Flisan97 skrev 2015-05-26 23:55:10 följande:

    Är tvungen att ta 10 lergigan om dagen och 3 primperan. Detta funkar inte. Spyr som en gris och idag har jag spytt blod. Vet inte om jag kommer kunna fullfölja graviditeten.


    Tvi! Sök hjälp! När man är nere i skiten måste du få vätskas upp! Åk in akut eller ring vc/mvc. Vet att vissa i extremfall fått näringsdropp men det är ju inte "bara" att få en nål i armen.

    När man är nerkörd är man HELT väck i pallet och om du kan få hjälp just nu kanske du orkar en dag till.

    Förresten det är ett måste när det är som det är, bara idag, överleva dagen fokus.
  • theSwan
    Nike_22 skrev 2015-05-26 17:40:32 följande:

    Tre lergigan comp om dagen och ev en vanlig lergigan till natten och tre primperan om dagen och jag är människa igen :))))) underbart! Tar jag tabletterna i god tid så känner jag inget illamående. Fortsätter dock med en skorpa i sängen innan jag går upp ;) nu kan jag förhoppningsvis börja leva ett mer normalt liv igen :)


    Wow! Grattis! Hoppas du får behålla din nyvunna status!
  • Kelsson1

    Nike_22: Ja men då är det ingen fara .

    Flisan97: Håller med the Swan, du bör åka in för dropp omgående och testa andra läkemedel när Primperan och Lergigan inte hjälper, finns annat att testa! Jag fick dropp när jag mådde som sämst o det hjälpte, jag mådde lite bättre under ett dygn. Så värt att åka in o få hjälp!

  • Flisan97
    Kelsson1 skrev 2015-05-27 07:09:56 följande:

    Nike_22: Ja men då är det ingen fara smile1.gif .

    Flisan97: Håller med the Swan, du bör åka in för dropp omgående och testa andra läkemedel när Primperan och Lergigan inte hjälper, finns annat att testa! Jag fick dropp när jag mådde som sämst o det hjälpte, jag mådde lite bättre under ett dygn. Så värt att åka in o få hjälp!


    Redan legat inne och ingenting fungerar. Klarar inte de här, gått ner 8 kilo på de 3 veckor jag spytt
  • Kelsson1
    Flisan97 skrev 2015-05-27 07:46:04 följande:
    Redan legat inne och ingenting fungerar. Klarar inte de här, gått ner 8 kilo på de 3 veckor jag spytt
    Men får du inte testa nya mediciner som finns ute? Finns annat än Primperan och Lergigan som kan hjälpa!
  • Sandravanilj

    Jag kräktes som en gris mellan v.8 - 13 ungefär.... låg inne 2 veckor v11 - 13 med klart dropp, ketoner på +5 trots dropp, sedan fick jag PVC-dropp en natt och vips så var ketonerna på 0 (som dom ska vara) och jag har bara kräkts 7 gånger på 1,5 vecka! Är nu i v.16 och äter Lergigan Comp och Primperan. Håller dock på att slussa ut Primperanen eftersom man inte ska äta den mer än några dagar helst!
    Är man så dålig att man inte fått i sig något på några dagar måste man åka in och få hjälp! Det kan bli farligt för både dig och barnet annars! Stå på dig!!!

    Jag mår fortfarande illa men kräks inte längre okontrollerat, nu är det kanske max 2 gånger/dag om ens det :) men tror bebis växer för fullt då jag kräkts dom senaste 3 dagarna!

    Tänk på att dricka mycket, även om det är skitsvårt och ät det DU känner för, inte vad du känner att du måste äta! Jag levde på Pringels Original chips i 2 veckor xD

    Lycka till GladGravid

  • Sandravanilj
    Flisan97 skrev 2015-05-27 07:46:04 följande:
    Redan legat inne och ingenting fungerar. Klarar inte de här, gått ner 8 kilo på de 3 veckor jag spytt
    har du fått PVC-dropp? klart dropp hjälpte inte på mig heller trots 2 veckor med det, en natt med vitt dropp och jag har bara spytt 7 gånger sedan dess och det är 2 veckor sedan!

    vad ligger dina ketoner på? Pendlar dom upp och ner? Mina låg först på +5, gick ner till +4, sedan +1, då skrevs jag ut, började kräkas igen och ketonerna blev på +5 och gick inte ner, efter 5 dagar med klart dropp utan att ketonerna gick ner så fick jag vitt dropp över natten och efter det har mina ketoner legat på 0.
  • Flisan97
    Sandravanilj skrev 2015-05-27 15:24:48 följande:
    har du fått PVC-dropp? klart dropp hjälpte inte på mig heller trots 2 veckor med det, en natt med vitt dropp och jag har bara spytt 7 gånger sedan dess och det är 2 veckor sedan!

    vad ligger dina ketoner på? Pendlar dom upp och ner? Mina låg först på +5, gick ner till +4, sedan +1, då skrevs jag ut, började kräkas igen och ketonerna blev på +5 och gick inte ner, efter 5 dagar med klart dropp utan att ketonerna gick ner så fick jag vitt dropp över natten och efter det har mina ketoner legat på 0.
    Mina ketoner låg på +9
  • Sandravanilj
    Flisan97 skrev 2015-05-27 15:44:43 följande:
    Mina ketoner låg på +9
    tog dom blodprov på det? kisstickorna går bara till +5... så du inte har fått grav-diabetes?

    du borde få PVC-dropp så att du kommer tillbaka på en 0ställning så inte du och barnet tar skada!
    Kollat så det inte är fler än 1 bebis?
  • Flisan97
    Sandravanilj skrev 2015-05-27 15:49:28 följande:
    tog dom blodprov på det? kisstickorna går bara till +5... så du inte har fått grav-diabetes?

    du borde få PVC-dropp så att du kommer tillbaka på en 0ställning så inte du och barnet tar skada!
    Kollat så det inte är fler än 1 bebis?
    Aa de tog blodprov. Men redan påbörjat medicinsk abort nu och det var bara en
Svar på tråden Kraftigt illamående v.7+4