• Queenheart

    Orolig tjej

    Hej allihopa!

    Är en 24 årig singel tjej som nyss fått reda på att jag är gravid. Aldrig varit det innan och trodde aldrig att jag kunde bli det.

    Är så kluven i min situation, blivit gravid med en kille som jag känt i flera år men aldrig dejtat förräns för 2 månader sen.

    Nu när jag blivit gravid var min första tanke att göra abort med tanke på att vi inte dejtar längre och jag har inte haft planer alls på att skaffa barn nu (längtat efter barn har jag dock gjort men det är väl den biologiska klockan som börjat ticka)

    Har jobb, pengar så jag klarar mig, stor lägenhet och tryggheten i mig själv till att kunna ta hand om ett barn.

    Halva delen av mig (eller mer än halva) känner att jag hade velat ha barnet, man vet aldrig om man får den här chansen igen, halva delen tänker på vad alla andra ska tycka och tänka "oj är hon gravid, hon har ju ingen kille" osv osv. Mina närmaste säger att jag inte ska tänka på vad alla andra tycker och tänker utan utgå från mig själv. Har inte snackat om det ordentligt med killen än. Men vad hade ni gjort? Aldrig skrivit en sån här tråd innan, men behöver verkligen höra från andra utomstående vad ni tycker och tänker :)

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Orolig tjej
  • Tonensu

    Prata med killen. Framför allt, lyssna på dina närmaste och strunta blankt i vad andra säger. Det är DITT liv. Känner du att du vill behålla så gör det. Som sagt så är det ditt beslut. Tycker som sagt också att du ska prata med killen. Hoppas det bästa för sig.

  • Agentkia

    Jag tycker att du låter ganska redo. Jag kan säga av egen erfarenhet att du ska bestämma själv. Självklart ska du prata med killen, han kommer alltid få leva med ditt beslut. Om du kan och vill behålla så gör det. Skit i vad folk tycker. Dom ska inte leva med ditt beslut iaf. Jag hade sambo och sonen var planerad. Nu separerade jag och hans pappa ändå när sonen bara var 8 mån. Så oavsett kan det hända att du står där ensam ändå. Nu har sonens pappa halva vårdnaden och kanske blir det då för er med. Killen kanske vill finnas där för sitt barn om du/ni behåller fast ni inte är tillsammans.

    Så även om det kanske inte är riktigt som du tänkt att det ska vara när man blir gravid så kan det bli bra ändå. Lycka till och fundera på hur du vill göra och besluta dig efter det.

  • Queenheart

    Tack för era fina svar!

    Pratat med killen nu och han säger att han är allt annat än redo för ett barn, han har tänkt att åka utomlands i några år och jobba osv så han är ju inte alls redo för detta samtidigt som jag inte kommer ha hjärta till att ta bort det lilla liv som växer i mig :(

  • Agentkia
    Queenheart skrev 2015-05-27 08:44:06 följande:

    Tack för era fina svar!

    Pratat med killen nu och han säger att han är allt annat än redo för ett barn, han har tänkt att åka utomlands i några år och jobba osv så han är ju inte alls redo för detta samtidigt som jag inte kommer ha hjärta till att ta bort det lilla liv som växer i mig :(


    Ja jag kan ju tycka att om man är så otroligt oredo för barn ska man inte ha sex. Framförallt inte oskyddat.

    Förklara för honom att du inte klarar en abort. Att du inte vill riskera att få problem att bli gravid i framtiden. Han måste få vara medveten om var du står. Väljer han ändå att åka så är det hans val. Kan hända att han senare inser att det är hans barn och att han vill vara en pappa och finnas där. Även när man planerat barn och bor ihop är det inte helt enkelt att föreställa sig hur det kommer vara att få barn.

    Men det är ni som bestämmer och det är din kropp så du har det sista ordet. Gör vad som är bäst för er och för dig!
  • Tonensu
    Queenheart skrev 2015-05-27 08:44:06 följande:

    Tack för era fina svar!

    Pratat med killen nu och han säger att han är allt annat än redo för ett barn, han har tänkt att åka utomlands i några år och jobba osv så han är ju inte alls redo för detta samtidigt som jag inte kommer ha hjärta till att ta bort det lilla liv som växer i mig :(


    Då är det ditt beslut om du känner att du vill och kan vara ensamstående. Jag tycker du låter redo, men det är som sagt din kropp och ditt beslut. Frågade du killen vad han tycker om du behåller utan hans hjälp?
  • Queenheart

    Ett av dom största problemen för honom är att han vet med sig att han kommer känna sig tvingad till att va delaktig i barnet. Hans pappa lämnade hans mamma när han bara va 2 år och han har alltid sagt till sig själv att aldrig bli en frånvarande pappa, att det är hans värsta mardröm. Men att han nu inte är redo. Hade det varit 4 år framåt i tiden och han gjort allt han velat här i livet så hade han varit redo för det sa han. Men samtidigt, jag är redo nu, jag kanske inte är gravid om 4 år, kanske aldrig nånsin blir det igen. Så det handlar egentligen om vem som kommer få må dåligt av detta, han kommer göra det om jag behåller för hans drömmar går i kras, jag kommer må kasst en lång tid efter för att jag tagit bort nånting mot min vilja.

    Känner inte att jag vill förstöra någons liv, men ställer mig frågan: ska jag förstöra mitt eller hans liv? Fruktansvärd känsla

  • Agentkia
    Queenheart skrev 2015-05-27 09:21:53 följande:

    Ett av dom största problemen för honom är att han vet med sig att han kommer känna sig tvingad till att va delaktig i barnet. Hans pappa lämnade hans mamma när han bara va 2 år och han har alltid sagt till sig själv att aldrig bli en frånvarande pappa, att det är hans värsta mardröm. Men att han nu inte är redo. Hade det varit 4 år framåt i tiden och han gjort allt han velat här i livet så hade han varit redo för det sa han. Men samtidigt, jag är redo nu, jag kanske inte är gravid om 4 år, kanske aldrig nånsin blir det igen. Så det handlar egentligen om vem som kommer få må dåligt av detta, han kommer göra det om jag behåller för hans drömmar går i kras, jag kommer må kasst en lång tid efter för att jag tagit bort nånting mot min vilja.

    Känner inte att jag vill förstöra någons liv, men ställer mig frågan: ska jag förstöra mitt eller hans liv? Fruktansvärd känsla


    Hans drömmar om sitt liv går inte i kras för det. Däremot får han ju prioritera annorlunda. Men som sagt. Ni kommer väl mest troligt aldrig skaffa barn tillsammans igen och just det här barnet kommer aldrig mer finnas. Så, tänk om han ångrar sig, han reser och gör allt han vill. Men sen kommer på att barn är det underbara här i livet så kan han aldrig få tillbaka det här. Han kan alltid resa senare. Men ja jag förstår. Det är stora beslut. För er båda.

    Jag hade behållt och gjort det bästa av situationen. Rent krasst kan han ju resa nu fram till du föder.
  • Tonensu
    Queenheart skrev 2015-05-27 09:21:53 följande:

    Ett av dom största problemen för honom är att han vet med sig att han kommer känna sig tvingad till att va delaktig i barnet. Hans pappa lämnade hans mamma när han bara va 2 år och han har alltid sagt till sig själv att aldrig bli en frånvarande pappa, att det är hans värsta mardröm. Men att han nu inte är redo. Hade det varit 4 år framåt i tiden och han gjort allt han velat här i livet så hade han varit redo för det sa han. Men samtidigt, jag är redo nu, jag kanske inte är gravid om 4 år, kanske aldrig nånsin blir det igen. Så det handlar egentligen om vem som kommer få må dåligt av detta, han kommer göra det om jag behåller för hans drömmar går i kras, jag kommer må kasst en lång tid efter för att jag tagit bort nånting mot min vilja.

    Känner inte att jag vill förstöra någons liv, men ställer mig frågan: ska jag förstöra mitt eller hans liv? Fruktansvärd känsla


    Det där med att leta efter den perfekta tiden att få barn tror jag sådär mycket på. Jag tror man lär sig att anpassa sig. Däremot så tror jag att en person som låter så redo som du gör skulle må väldigt dåligt av att göra en abort. Sedan återigen, det är din kropp och ert barn så du/ni måste ta ett beslut. Vilken vecka är du i förresten?
Svar på tråden Orolig tjej