• Morkullan

    Hjälp! Vilken bilmodell motsvarar önskemålen?

    Det börjar bli dags att köpa ny (begagnad) bil.
    Jag vet vilka kvaliteter jag önskar men behöver hjälp med att få kläm på vilket märke och vilken modell som uppfyller dem. Vet du?

    Önskemål:
    Femdörrars
    God trafiksäkerhet
    Helt fällbara baksäten 
    Låg bränsleförbrukning
    Möjlighet att koppla från och till krockkudde på passagerarplats fram
    AC
    Klara av norrländskt klimat = vara startsäker i kyla och ha goda köregenskaper i vinterväglag
    Fyrhjuls- eller framhjulsdrift
    Plats för medelstor hund i bakluckan.

  • Svar på tråden Hjälp! Vilken bilmodell motsvarar önskemålen?
  • Anonym (Robert)

    VW Passat eller Volvo V70 med dieselmotor. Möjligen en Audi A6 om du har råd. Låter inte som att du är så bilintresserad att du ska fundera på en BMW 5-serie.

    De flesta andra alternativ faller på bränsleförbrukningen. Vissa kommer att ropa Subaru, som dock har för dålig värme i sina dieseldrivna modeller. Toyota Avensis? Inget jag skulle vilja förlita mig på när snöstormen viner, även om de är bra när bilen ska besiktigas.

  • Morkullan

    Tack för ditt svar! då ska jag kolla upp de modeller du föreslagit!
    Varför rekommenderar du dieselmotorer? (Jag har bara haft bensindrivna bilar och vet ingenting)

    Fler förslag någon?

  • Mentat

    Ett utomordentligt läge för att använda sig av www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/ är just när man som du vet vad man vill ha men inte vilken modell som uppfyller kraven. Experimentera litet med den siten tills du har kommit ner på ett fåtal kandidater.

    Att Robert rekommenderar diesel ovan beror nog på att du nämner att bränsleförbrukning är en viktig faktor, dieslar drar generellt sett klart mindre än en bensinmotor.

  • Morkullan
    Mentat skrev 2015-05-26 13:33:51 följande:

    Ett utomordentligt läge för att använda sig av www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/ är just när man som du vet vad man vill ha men inte vilken modell som uppfyller kraven. Experimentera litet med den siten tills du har kommit ner på ett fåtal kandidater.

    Att Robert rekommenderar diesel ovan beror nog på att du nämner att bränsleförbrukning är en viktig faktor, dieslar drar generellt sett klart mindre än en bensinmotor.


    Tack ska du ha! precis vad jag behöver!
Svar på tråden Hjälp! Vilken bilmodell motsvarar önskemålen?