• Anonym (neej)

    Kondomen sprack/ensam i förhållandet

    Är det bara jag som är så trött på att det alltid är vi kvinnor som får ta ansvar för att man skyddar sig? Jag har då aldrig stött på en kille som brytt sig, och jo jag har dejtat normala killar som anses vettiga. Är cirka 25år. Killarna bryr sig inte, för de vet att i slutändan måste alltid tjejen ta tag i det ändå.

    Trodde att det skulle bli annorlunda i mitt nuvarande samboförhållande, men nej. Vi är båda 25år. Pga att jag inte kunde ha kvar mitt förra preventivmedel så får vi köra kondom ett tag tills jag (ja, jag ensam) bestämt vad jag vill ha sedan. Igår sprack kondomen och han kom i mig. Direkt igår mådde jag dåligt och även idag, men han förstår inte varför. För mig är det som att räkna ut 1+1, men han konstaterade bara att kondomen sprack, sedan var det inget mer med det. Idag sa han att "det finns ändå inget jag kan göra åt det nu." Jo, du kan för det första förstå att jag blir orolig och rädd, för det andra kan du hjälpa mig att skaffa dagen-efter. Men killar verkar ha noll koll på sånt här, eller inte bry sig? Varför? För att det inte drabbar er själva? Men det drabbar ju mig och vi lever ihop, förstår inte hur man kan vara så egoistisk i så fall. Har det att göra med att ni tidigare legat runt och inte behövt bry er, och därför låter tjejen ta allt ansvar i förhållande med?

    Jag vill gärna höra hur ni killar tänker. Jag är trött på att behöva ta allt ansvar bara för att det handlar om min kropp, och dessutom få noll förståelse över att jag är orolig och ledsen idag..

  • Svar på tråden Kondomen sprack/ensam i förhållandet
  • Anonym (T)

    Nu är inte jag man men jag lever tillsammans med en så jag svarar ändå. Du har nog haft ganska otur när det gäller killar. Min sambo tar lika mycket ansvar som jag. Vi är ju två om saken.

  • Nenne666
    Anonym (neej) skrev 2015-05-26 12:41:36 följande:

    Är det bara jag som är så trött på att det alltid är vi kvinnor som får ta ansvar för att man skyddar sig? Jag har då aldrig stött på en kille som brytt sig, och jo jag har dejtat normala killar som anses vettiga. Är cirka 25år. Killarna bryr sig inte, för de vet att i slutändan måste alltid tjejen ta tag i det ändå.

    Trodde att det skulle bli annorlunda i mitt nuvarande samboförhållande, men nej. Vi är båda 25år. Pga att jag inte kunde ha kvar mitt förra preventivmedel så får vi köra kondom ett tag tills jag (ja, jag ensam) bestämt vad jag vill ha sedan. Igår sprack kondomen och han kom i mig. Direkt igår mådde jag dåligt och även idag, men han förstår inte varför. För mig är det som att räkna ut 1+1, men han konstaterade bara att kondomen sprack, sedan var det inget mer med det. Idag sa han att "det finns ändå inget jag kan göra åt det nu." Jo, du kan för det första förstå att jag blir orolig och rädd, för det andra kan du hjälpa mig att skaffa dagen-efter. Men killar verkar ha noll koll på sånt här, eller inte bry sig? Varför? För att det inte drabbar er själva? Men det drabbar ju mig och vi lever ihop, förstår inte hur man kan vara så egoistisk i så fall. Har det att göra med att ni tidigare legat runt och inte behövt bry er, och därför låter tjejen ta allt ansvar i förhållande med?

    Jag vill gärna höra hur ni killar tänker. Jag är trött på att behöva ta allt ansvar bara för att det handlar om min kropp, och dessutom få noll förståelse över att jag är orolig och ledsen idag..


    Du kan väl gå ner till Apoteket och inhandla dessa piller själv? Ju förr desto bättre... Det är väl det enda nibåda kan göra. Att drabba ihop och behöva bli tröstad behöver du ju inte bli. Avvakta tills du får du testat ut dina nya preventivmedel om det ska vara såhär.
  • Anonym (neej)
    Nenne666 skrev 2015-05-26 13:02:22 följande:
    Du kan väl gå ner till Apoteket och inhandla dessa piller själv? Ju förr desto bättre... Det är väl det enda nibåda kan göra. Att drabba ihop och behöva bli tröstad behöver du ju inte bli. Avvakta tills du får du testat ut dina nya preventivmedel om det ska vara såhär.
    Visst kan jag göra det, men jag ifrågasätter just varför jag ensam sa ta allt ansvar, varför killar har så dålig kunskap/förståelse eller helt enkelt inte bryr sig?
  • Nenne666
    Anonym (neej) skrev 2015-05-26 13:11:57 följande:
    Visst kan jag göra det, men jag ifrågasätter just varför jag ensam sa ta allt ansvar, varför killar har så dålig kunskap/förståelse eller helt enkelt inte bryr sig?
    Jag vet inte. Jag vet bara att du har bråttom om du inte kommit iväg till ett apotek ännu. Ju förr desto bättre.
  • LEG

    Ja jag hoppas ju att det är att du haft otur med dina killar och att det inte är någonting generellt att män inte bryr sig. Själv tycker jag det är självklart att båda får ta gemensamt ansvar för att skydda sig på lämpligt sätt. Och visst kan jag ha förståelse för din oro, en känsla är inte alltid så enkelt att rå på med rationellt tänkande. Däremot har ju dock Nenne rätt i att oavsett oro så måste du ju försöka att ändå ta fram de bästa möjliga alternativen i situationen, o det är väl rimligen dagen efter piller.

    Visst kan jag tycka att din kille borde kunna köpa det men det är ju inte rationellt att gömma sig bakom det om han nu inte gör det.

    Lös den akuta situationen men ta sedan ett snack med killen. Känns som han behöver lite vägledning in i vuxenlivet annars kanske du ska låta honom leka vidare själv med de andra barnen i sandlådan.

  • Lahall

    Jag har alltid tagit mitt ansvar.
    Har tjejen inte haft preventivmedel har kondom gällt.
    Har det vart ONS så har det vart kondom oavsett om hon sagt att hon har skydd. Vad vet jag?
    Sen är det väl så att samhället lagt mycket ansvar på tjejerna då den endast finns kondom för oss män.
    Jag skulle gärna använt andra om det funnits för oss män.

  • Linux1003

    Det du beskriver har delvis med mognadsfasen i ett förhållande att göra, hur länge ni har varit tillsammans, hur långsiktiga ni är i förhållandet, hur väl ni känner varandra etc. Det är bara du själv som kan avgöra i vilket skede i livet ni befinner er i och dess långsiktighet. Allt osäkrare du är på förhållandet förutsätter större ansvar från dig själv. Mognadsfasen varierar och i synnerhet hos killar. Jag har själv alltid varit noga med att använda kondom men hur en kvinna fungerar med menscykler, humörsvängningar, ägglossningar mm var ju någonting som jag lärde mig på riktigt efter 30. Jag och min fru använder fortfarande kondom efter 3 barn och den äldsta över 15 år då hennes kropp klarar ej av piller eller spiraler. Vi är dock rätt medvetna om säkra perioder då vi inte använder kondom och hon vet och kan känna näst intill exakt på dagen när det gäller ägglossning och då använder vi kondom eller undviker sex kring dagen d.
    Prata med din partner hur du känner men glöm inte att det är din kropp och vad du än tycker om killar och huruvida de tar ansvar eller ej så är det du som drabbas. Det är bättre att du tar ansvar och har kontroll än att stå ensam gravid, könssjukdomar eller ännu värre saker än så bara för att ingen annan tar sitt ansvar för det kommer bli en klen tröst.

  • Anonym (handla nu)

    Han hjälper inte er med att må dåligt , är väl troligen så att om du är orolig och mår dåligt så försöker han hålla sej lugn och stabil. Om ni är på arbetet idag så har du ingen nytta av att han köper piller förrän ikväll , ut och köp nu så du får i dej tabletten istället för att ynka om att din kille inte oroar sej tillräckligt. Två som gråter eller oroar sej hjälper inte utan det är du som måste få i dej tabletten. Du kommer vara glad i en annan situation att han behåller lugnet.

    Vi kvinnor har kontrollen, makt över dagen efter piller och abort ,, jag tycker vi är de privilegierade här.

  • Noname00

    Jag är kille och har alltid tagit seröst på detta från dag ett.
    Alltid sett till att jag hade kondomer hemma eller med mig.
    Så det du beskriver är högst otur och omognad.
    Har råkat ut  för det du beskriver en gång och pumpat all säd helt oskyddat, men självklart visar man sitt stöd.
    Men som sagt otur.

    Och gå och skaffa dagen efterpiller nu det kan köpas på apoteket.

Svar på tråden Kondomen sprack/ensam i förhållandet