• flickan85

    Duger jag?

    Hej.

    Ensamstående med 2 barn (4&7).

    Heltidsarbete (personlig assistent).

    Flytt till radhus på g.

    Mycket aktiviteter för 7-åringen.

    Sover dåligt. Äter dåligt. (Kastar i mig maten och är en hejare på att rensa skåpet på sötsaker).

    Är superstressad inför flytten. Har packat en hel del redan trots ca 3 mån till flytt. Får gråtattacker då och då. Känslan av att inte duga osv.

    För 1 år sedan blev jag sjukskriven för samma lika. Vad sjutton är de för fel på mig? Varför pallar jag inte "som alla andra"?

    Kliver upp 04:30. Lämnar barn kl. 06. Börjar jobba 07 (-15). Fullt ös på eftermiddagen med hemmet och aktiviteter. Somnar runt 23 trots att jag lägger mig tidigare. Vaknar minst 1 gång/natt. MINST.

    Tycker ni att jag jag ska söka mig till vården eller har ni något annat förslag?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-05-29 07:20
    Några dagar har passerat sen jag var här inne senast och skrev.
    Läget? Vaknade med huvudvärk igår och idag.
    2 gråtattacker igår (en före och en efter jobb).
    Gick o la mig igår 19:30. (Samtidigt med barnen fast i min säng). Har vaknat 3 gånger i natt och vart uppe. Kände mig som OM jag var bakfull.. Kändes hur motigt som helst att gå till jobbet idag men på plats är jag. Har funderat på att kontakta bården men vet som inte när jag ska hitta TIDEN till det? Idag går ju inte då jag jobbar. På måndag ska min brukarfamilj iväg varav de är beroende av att jag är på plats...

    Minnet sviker mig. Får kolla om bilen är läst, dörren är låst, om handbromsen är dragen etc etc och detta flera gånger i rad. Jag VET innerst inne att det är gjort men ändå måste jag kolla en gång till (även om de var 10 sekunder sedan jag gjorde det). Störande! Och framförallt icke tids-optimalt..

    Imorgon ärendet fotbollscup. 09-16:30 beräknas de hålla på. O sen är de aktivitet på kvällen.

    Blä. Känner mig så slö och slut. ...

    ..och tack alla ni för push,förslag och tips.
    De värmer!!!

  • Svar på tråden Duger jag?
  • flickan85
    Anonym (...) skrev 2015-05-27 11:51:01 följande:

    Duger? Du är skitduktig!

    Du måste dra ner på tempot! Behöver 7-åringen verkligen så mycket aktiviteter? Kan du lägga om kosten så att du äter bättre och få mer ork? Har du någon avlastning?

    Är själv sjukskriven pga stress. Ensamstående. Höll på och gå in i väggen. Man måste lyssna på kroppen annars orkar man inte. Ska precis börja i samtal och tränar och går promenader och försöker lära mig att säga nej och be om hjälp ibland :) Släpper alla duktig krav som jag har och gör det bästa av det istället.


    Hur gör man för att dra ned på tempot??

    Jag hinner ju inte med allt jag ska som läget är idag ens..

    7 åringen har 1 aktivitet; men massa träningar, matcher o annat (tipspromenader o sånt).

    Avlastning är varannan helg, och någon enstaka vardagseftermiddag på sin höjd.
  • Fiona M

    Kan du inte prata med andra föräldrar på 7-åringens aktivitet så att ni kan avlasta varann med skjuts och sånt?

    Håller med övriga, du gör ett hästjobb, fastna inte i duktig-fällan utan var rädd om dig.

  • Danzig76

    Som många andra skriver så tycker jag du gör det grymt bra.
    Men det är ju en balans för vad som är tillräckligt bra och att köra overkill och sedan köra slut på sig själv. 

    Mycket av det du skriver kan ju vara tufft att hinna/orka med även med två vuxna i hushållet ibland.

    Det enda konkreta tips jag kan ge förutom att se över vad som ska hinnas med är att försöka planera saker för att underlätta vardagen. Ta t ex det här med att hinna med matlagning innan träning och sånt. Mitt tips,är att ta t ex söndagseftermiddag några timmar då du gör klart ALL mat som ska ätas under veckan och lägger i portionslådor. Det är grymt skönt att ha det gjort och inte behöva våndas över vilken måltid man ska laga och hur man ska hinna vareviga dag.

    Sen så ska man inte vara rätt för att be om hjälp från sin omgivning. Generellt så är människor lite dåliga på det upplever jag(mig inräknad).

    Vänligen

  • Mrs Okänd

    Låter som du är stressad, då kan man få alla dessa symptom, plus att du har svårt att somna och varva ner. Du borde nog försöka ta det lugnare och vara lite "lat" ibland.

  • Anonym (...)
    flickan85 skrev 2015-05-27 13:11:41 följande:
    Hur gör man för att dra ned på tempot??

    Jag hinner ju inte med allt jag ska som läget är idag ens..

    7 åringen har 1 aktivitet; men massa träningar, matcher o annat (tipspromenader o sånt).

    Avlastning är varannan helg, och någon enstaka vardagseftermiddag på sin höjd.
    Hur mycket träningar och matcher och annat har hon på en vecka? Kan du och pappan dela upp det? Eller någon kompis som går på samma aktivitet, dela upp det med föräldrarna? Stannar du kvar medan hon har aktiviteten eller kan du uträtta saker under tiden? Tex handla? Jag brukar försöka göra storkok på helgerna och frysa in mat så att det inte blir så stressigt på vardagarna med matlagningen. Jag arbetar heltid och är hemma 16.45 på eftermiddagen och det underlättar massor att slippa laga mat då :) Sen har jag försökt att prioritera någon form av träning för mig själv, mår mycket bättre, sover bättre och blir piggare av det!

    Det låter som du borde ringa vårdcentralen och få prata med någon i alla fall innan du går in i väggen! Det är ingen som tackar än för att man nöter på och arbetar för att sedan stupa. Speciellt när man är ensamstående måste man i första hand tänka på sig själv och barnen. Tog ett tag för mig att komma dit men idag önskar jag att jag hade lyssnat på kroppen mycket tidigare. Ring vårdcentralen och kanske ställ dig i kö för samtal på en gång då det är långa väntetider. Kram på dig!
  • KCL

    Kroppen försöker tala om för dig att du måste dra ner på tempot. Du är inte lat på något sätt. Det gäller att försöka hantera det och bromsa innan det är för sent och du går in i väggen. 

  • flickan85
    Fiona M skrev 2015-05-27 13:15:35 följande:

    Kan du inte prata med andra föräldrar på 7-åringens aktivitet så att ni kan avlasta varann med skjuts och sånt?

    Håller med övriga, du gör ett hästjobb, fastna inte i duktig-fällan utan var rädd om dig.


    Vi bor på andra sidan stan varav de där med skjuts blir svårt..

    Men tack för din goda tanke!

    Det är så lätt att hamna där i den därifrån. Tydligen är det nått jag verkar göra om och om igen..
  • flickan85
    Danzig76 skrev 2015-05-27 13:35:49 följande:

    Som många andra skriver så tycker jag du gör det grymt bra.

    Men det är ju en balans för vad som är tillräckligt bra och att köra overkill och sedan köra slut på sig själv. 

    Mycket av det du skriver kan ju vara tufft att hinna/orka med även med två vuxna i hushållet ibland.

    Det enda konkreta tips jag kan ge förutom att se över vad som ska hinnas med är att försöka planera saker för att underlätta vardagen. Ta t ex det här med att hinna med matlagning innan träning och sånt. Mitt tips,är att ta t ex söndagseftermiddag några timmar då du gör klart ALL mat som ska ätas under veckan och lägger i portionslådor. Det är grymt skönt att ha det gjort och inte behöva våndas över vilken måltid man ska laga och hur man ska hinna vareviga dag.

    Sen så ska man inte vara rätt för att be om hjälp från sin omgivning. Generellt så är människor lite dåliga på det upplever jag(mig inräknad).

    Vänligen


    Det där med "over kill" är jag nog tyvärr en hejare på. Jag vill göra allt perfekt och inget halvdant. Som skogsfikat till min 4 åring; färgade kokosen med karameller som jag sedan rullade chokladbollarna i. .

    Tipset med matlådorna för veckan var ju suveränt! Tack!!

    Att be om hjälp är nog min absolut största svaghet. Händer extremt sällan.. kanske får börja att be om nått litet och enkelt för att successivt ökande "hjälpens tyngd"?!
  • flickan85
    Anonym (...) skrev 2015-05-27 17:34:05 följande:

    Hur mycket träningar och matcher och annat har hon på en vecka? Kan du och pappan dela upp det? Eller någon kompis som går på samma aktivitet, dela upp det med föräldrarna? Stannar du kvar medan hon har aktiviteten eller kan du uträtta saker under tiden? Tex handla? Jag brukar försöka göra storkok på helgerna och frysa in mat så att det inte blir så stressigt på vardagarna med matlagningen. Jag arbetar heltid och är hemma 16.45 på eftermiddagen och det underlättar massor att slippa laga mat då :) Sen har jag försökt att prioritera någon form av träning för mig själv, mår mycket bättre, sover bättre och blir piggare av det!

    Det låter som du borde ringa vårdcentralen och få prata med någon i alla fall innan du går in i väggen! Det är ingen som tackar än för att man nöter på och arbetar för att sedan stupa. Speciellt när man är ensamstående måste man i första hand tänka på sig själv och barnen. Tog ett tag för mig att komma dit men idag önskar jag att jag hade lyssnat på kroppen mycket tidigare. Ring vårdcentralen och kanske ställ dig i kö för samtal på en gång då det är långa väntetider. Kram på dig!


    Träningar är 2 gånger per vecka. Match på helgen. Oftast flera matcher i rad (cup). Stannar till 99% kvar på träningar osv. Vill gärna vara där och visa mitt stöd.

    pappan är inte ett dugg intresserad av att hjälpa till. Träningar etc. uteblir varav jag får ett besviket barn istället.

    Sen leks det med kompisar osv. O då vi bor en bit bort är det att köra både hit och dit.

    Känns nästan hemskt att behöva ringa vårdcentralen då jag för ett år sedan "led" av samma som jag gör idag. Jag anser att jag borde ju ha lärt mig "sen förra gången"? Då blev jag sjukskriven och åt medicin. Ej samtalskontakt.
  • Läskande

    Klart du duger ! Vi som är ensamstående får kämpa lite mer.

    Finns det någon på 7-åringens aktivitet som ni kan samåka med. Köra varannan gång?

    Du har inte möjlighet till friskvård genom jobbet.. Någon h/månad.. Som du kan göra på arbetstid?

  • flickan85
    fialotta28 skrev 2015-05-27 22:11:26 följande:

    Du är jätteduktig. Ta hand om dig också så du inte blir utbränd.


    Tack. Vet dock inte vart jag skall finna tiden att rå om mig själv bara...
Svar på tråden Duger jag?