• Anonym (..')

    Min treveckors har fortfarande ingen försäkring.

    Hur illa är det på en skala?!

    Jag förstår att det är en viktig sak för mitt barn att ha men har inte råd just nu.

    Har alla barnförsäkring som har barn?

  • Svar på tråden Min treveckors har fortfarande ingen försäkring.
  • Anonym (tveksam)

    Vi har försäkring på ena barnet men inte på det andra. På det andra fick vi inte pga att han har ett kromosomfel. Den första har vi Trygg Hansa på och jag blir bara besviken på dem. Hon visade sig ha en ovanlig sjukdom Mastocytos, men se medfödda sjukdomar som inte är listade av Trygg Hansa täcks INTE av försäkringen. Och det är rätt jäkla många sjukdomar som inte är listade hos TH. 

    Sen det här med att det täcker sjukhusvistelse osv - den lilla kostnaden har man ju betalat flera gånger om via försäkringspremien år efter år. 

    Men visst - skulle barnet råka ut för en olycka och få nedsatt arbetsförmåga så är det ju förstås toppen med försäkring. Men det finns faktiskt en hel del hjälp från samhället då också. 

    Väntar mitt tredje barn nu och jag har faktiskt inte bestämt om jag ska ha försäkring eller ej. Tycker det är väldigt mkt pengar för något som visar sig ha en himlans massa undantag osv. Att man skulle vara oansvarig förälder tycker jag inte alls. Man kan ju lägga undan pengar på annat sätt.

    Fråga era egna föräldrar hur  många som haft försäkring på er - troligtvis inte många.

  • Sorbus
    Anonym (..') skrev 2015-05-28 18:13:16 följande:

    Mycket kan man tulla på och snåla in på i sin vardag men inte barnförsäkringar, anser jag. Någon gav 137kr i månaden som exempel, vad är det? En pizzamiddag? Två uteluncher?[/

    Mh men hitta den försäkringen, jag hittar den då inte! Hade jag hittat den så ja men när dem ligger på tusen/två är det lite skillnad.


    Jag tror du blandar ihop månadskostnad och årskostnad. En försäkring som kostar 137 kronor i månaden blir 1644 kronor på ett år.

    Här finns en jämförelse mellan olika bolags barnförsäkringar.
    www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/barnforsakringar/jamfor-barnforsakringar
    Årskostnaden ligger mellan 1400 och 2600, dvs motsvarande ca 120-220kr/mån . Det finns också billigare alternativ i jämförelsen, som är gruppförsäkringar.
    Om du är med i facket kan du teckna billigare försäkringar, och många arbetsgivare erbjuder också billigare gruppförsäkringar. Dessutom brukar man få rabatt om man samlar sina försäkringar hos ett bolag,så du kan få en lägre premie om du tex har din hemförsäkring hos samma bolag redan.
    I jämförelsen ovan har man dessutom utgått från ett försäkringsbelopp på 1,3 miljoner kronor, ca 30 prisbasbelopp. Man kan också välja billigare försäkringar,som då ger ett lägre belopp vid tex invaliditet. Länsförsäkringars barnförsäkring på 10 prisbasbelopp kostar 79 kronor i månaden, inklusive autogiroavgift.
    www.lansforsakringar.se/globalassets/skane/dokument/prislistor/06108-prislista-barnforsakring-1b-b50.pdf
  • Anonym (Inget att förlora)

    Jag tycker det är oansvarigt att inte försäkra det dyrbaraste man har. Bilen har försäkring, likaså boendet, husdjuret etc. Men ens barn har ingen? Visst finns det undantag, men försäkringar täcker väldigt mycket. Jag tackar min mamma (som hade knaper ekonomi) varje dag för att hon tog sig råd att försäkra mig med den bästa försäkringen. Har haft otur med olika sjukdomar och sjukhusvistelser, sammanlagt har Trygghansa gett mig 600 000 kr. Det är mycket pengar. Av staten kan du inte räkna med lika mycket, på sin höjd blir du sjukpensionär och får ut 9000 kr i månaden resten av ditt liv. Det låter väl jättebra? Du som förälder "sparade" ju åtminstone 140 kr i månaden!

    Sedan kan jag reagera på att folk har mage att säga att de inte har råd att försäkra sina barn?! VARFÖR skaffar man barn om man inte kan försörja dem? Abort är gratis i Sverige. Det är synd att kroppen inte skickar iväg en kreditupplysning innan den blir gravid.....För kom igen, 140 kr/månaden?? Det ska väl en vettig frisk vuxen kunna slänga upp?

  • Anonym (..')
    Sorbus skrev 2015-05-28 18:55:48 följande:

    Jag tror du blandar ihop månadskostnad och årskostnad. En försäkring som kostar 137 kronor i månaden blir 1644 kronor på ett år.

    Här finns en jämförelse mellan olika bolags barnförsäkringar.

    www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/barnforsakringar/jamfor-barnforsakringar

    Årskostnaden ligger mellan 1400 och 2600, dvs motsvarande ca 120-220kr/mån . Det finns också billigare alternativ i jämförelsen, som är gruppförsäkringar.

    Om du är med i facket kan du teckna billigare försäkringar, och många arbetsgivare erbjuder också billigare gruppförsäkringar. Dessutom brukar man få rabatt om man samlar sina försäkringar hos ett bolag,så du kan få en lägre premie om du tex har din hemförsäkring hos samma bolag redan.

    I jämförelsen ovan har man dessutom utgått från ett försäkringsbelopp på 1,3 miljoner kronor, ca 30 prisbasbelopp. Man kan också välja billigare försäkringar,som då ger ett lägre belopp vid tex invaliditet. Länsförsäkringars barnförsäkring på 10 prisbasbelopp kostar 79 kronor i månaden, inklusive autogiroavgift.

    www.lansforsakringar.se/globalassets/skane/dokument/prislistor/06108-prislista-barnforsakring-1b-b50.pdf


    Super, tack som fan!
  • Tow2Mater
    Anonym (Inget att förlora) skrev 2015-05-28 19:18:02 följande:

    Jag tycker det är oansvarigt att inte försäkra det dyrbaraste man har. Bilen har försäkring, likaså boendet, husdjuret etc. Men ens barn har ingen? ...

    Sedan kan jag reagera på att folk har mage att säga att de inte har råd att försäkra sina barn?! VARFÖR skaffar man barn om man inte kan försörja dem? ?


    Bilen är lu lagstadgat om, man har inget val.

    Jag har hund, men hon är inte forsäkrad. Hemmet finns ju inget krav på att forsäkra heller, det är ju upp till var o en. Jag har Ett hem som de flesta forsäkringsbolag inte ens vill ha att gora med (en äldre modell sk "trailer"), vilket kommer att kosta en hel del att ersätta med en ny om den t ex brinner upp.

    En barnforsäkring har inget att gora med om man har rvd att forsorja dem eller inte.
  • Anonym (Räkna rätt)
    Anonym (..') skrev 2015-05-28 18:13:16 följande:

    Mycket kan man tulla på och snåla in på i sin vardag men inte barnförsäkringar, anser jag. Någon gav 137kr i månaden som exempel, vad är det? En pizzamiddag? Två uteluncher?[/

    Mh men hitta den försäkringen, jag hittar den då inte! Hade jag hittat den så ja men när dem ligger på tusen/två är det lite skillnad.


    137 kr är per månad. De belopp du nämner, 1 000-2 000, är per år. Så det blir ungefär samma summa.
  • nozpa
    Anonym (..') skrev 2015-05-28 17:27:49 följande:
    Genialiskt!! Du lär va en intressant utanför lådan person.. Summering av vad jag tror resten har missat.
    Har du ekonomin att stå för ev framtida kostnader för ev sjukdomar, tandskador osv så är det ju helt rätt. Annars är det jäkligt oansvarigt. Om ditt barn skulle skada tänderna så pass att de permanenta tar skada och behöver fixas i vuxen ålder kostar det enorma summor. Har du dom pengarna att betala så är det väl ingen fara så.

    Eller om barnet i framtiden inte kommer att kunna arbeta pga skador eller sjukdom. Kan ju vara skönt att ha försäkringen som täcker bort en del av inkomstförlusten som uppkommer.
  • Anonym (MS)
    nozpa skrev 2015-05-28 19:37:36 följande:

    Har du ekonomin att stå för ev framtida kostnader för ev sjukdomar, tandskador osv så är det ju helt rätt. Annars är det jäkligt oansvarigt. Om ditt barn skulle skada tänderna så pass att de permanenta tar skada och behöver fixas i vuxen ålder kostar det enorma summor. Har du dom pengarna att betala så är det väl ingen fara så.

    Eller om barnet i framtiden inte kommer att kunna arbeta pga skador eller sjukdom. Kan ju vara skönt att ha försäkringen som täcker bort en del av inkomstförlusten som uppkommer.


    Precis. Många tänker inte på att försäkringen även täcker inkomstförlust och liknande som inte är aktuellt förrän man blir vuxen.
  • Anonym (a.l)
    nozpa skrev 2015-05-28 19:37:36 följande:
    Eller om barnet i framtiden inte kommer att kunna arbeta pga skador eller sjukdom. Kan ju vara skönt att ha försäkringen som täcker bort en del av inkomstförlusten som uppkommer.
    Ganska farlig utveckling det där. Förr så fanns det ett bra socialt skyddsnät för sådant. Tror det är den vägen man ska gå istället för att göda försäkringsbolagen. Eller vill vi ha det som i USA?
    Kolla på Sicko av Michael Moore säger jag bara.
  • Anonym (..')
    nozpa skrev 2015-05-28 19:37:36 följande:

    Har du ekonomin att stå för ev framtida kostnader för ev sjukdomar, tandskador osv så är det ju helt rätt. Annars är det jäkligt oansvarigt. Om ditt barn skulle skada tänderna så pass att de permanenta tar skada och behöver fixas i vuxen ålder kostar det enorma summor. Har du dom pengarna att betala så är det väl ingen fara så.

    Eller om barnet i framtiden inte kommer att kunna arbeta pga skador eller sjukdom. Kan ju vara skönt att ha försäkringen som täcker bort en del av inkomstförlusten som uppkommer.


    Fler som nämnt detta med att Om barnet inte kan jobbs som vuxen.. Alltså, om man försäkrar din bebis nu så har dem alltså försäkring som vuxen också, eller?! Eller alltså om dem erfarar permanenta skador och/eller sjukdomar som barn som kommer följa resten av livet.. Är det så?
Svar på tråden Min treveckors har fortfarande ingen försäkring.