• frökenb

    Lämna 4 och 5-åring på förskola när det kommer ny bebis?

    Hej! Vi har en 4-åring och en 5-åring och nu när som helst kommer det en bebis. Jag har hela tiden tänkt att de två äldre barnen ska vara hemma de första 14 dagarna med mig, bebis och pappa. Men min mamma sa här om dagen att dom självklart ska gå till förskolan och att dom kommer "förlora" kontakten med förskolan osv om de är hemma i 14 dagar, att jag måste få tid att lära känna bebisen osv.

    Jag tänker att barnen också måste lära känna bebisen och att dom känner sig undanskuffade om de måste gå till förskolan sådär direkt.

    Vad tycker ni och hur har ni gjort? Och hur fungerar det rent regelmässigt på förskolan? Skulle jag och pappan ens vara hemma med bebis och lämna de andra på förskolan?

  • Svar på tråden Lämna 4 och 5-åring på förskola när det kommer ny bebis?
  • Långbenopluto

    Gör som ni har tänkt, tycker jag. Självklart ska dom vara hemma i början! Det är bara 2 veckor, inte hinner dom tappa nån kontakt på den korta tiden!

  • Birgitta02

    Jag hade tvååringen hos dagmamma från dag ett. Vilket visade sig vara ett lyckokast. Då sonen var hos dagmamma kunde jag ge babyn all uppmärksamhet. När sonen hämtades vid 14-tiden, så gav jag honom uppmärksamheten i allra största mån. Nån syskonsvartsjuka märkte jag aldrig någonsin av. Vet inte om det berodde på min strategi eller om det blev så ändå. Men för mig funkade det formidabelt.

  • frökenb

    Dessa två veckor går ihop med vår semester så att dom kommer vara borta 3 månader totalt och sen börja ny förskola efter det. Ändrar det något av det ni tycker?

    Barnen har också väldigt svårt att "komma tillbaka" till förskolan, har jag dom borta en måndag tex (se det blir tre dagar över helgen) så börjar veckan med gråt och att dom vill vara hemma. Dom vill nog helst vara hemma om dom får välja... men de missar de två sista veckorna med nuvarande vänner och förskola.

  • Elsis

    Mina barn (då), 3,5 och 5 år var i vintras lediga från förskolan i över två månader, pga att vi inte hade lust att bege oss ut på vintervägar i onödan (vi bor på landet) och jag ändå är hemma med deras då ettårige bror. Det var inga problem när de kom tillbaka, och de hade inte förlorat kontakten mes förskolan, även enligt personalen gick det bra, och då började de ändå i september, efter att fram till dess varit hemma på heltid.

    När bebisen kom lekte mina stora redan bra tillsammans (2 o 4 år var de) och det gör säkert dina också. Är dessutom din man hemma i början kommer du ändå att hinna lära känna bebisen. Men egentligen skulle du, beroende på hur dina barn är, kunna diskutera saken med barnen. Var bara tydlig med att de måste bestämma sig i förväg och att besluter står fast. Alltså prata om vad de tycker och vill, men det är ju ni vuxna som bestämmer så klart. Min äldsta har kunnat diskutera sådant länge, men just nu går det INTE. Varje beslut hon tar ändras och sedan ångrar hon sig bittert och rasar mot oss, tex när hon valde att inte duscha igår kväll och ångrade sug vid läggdags. Är dina barn sådana avråder jag från att fråga vad de vill;)

  • Lena
    frökenb skrev 2015-05-28 12:06:38 följande:

    Dessa två veckor går ihop med vår semester så att dom kommer vara borta 3 månader totalt och sen börja ny förskola efter det. Ändrar det något av det ni tycker?

    Barnen har också väldigt svårt att "komma tillbaka" till förskolan, har jag dom borta en måndag tex (se det blir tre dagar över helgen) så börjar veckan med gråt och att dom vill vara hemma. Dom vill nog helst vara hemma om dom får välja... men de missar de två sista veckorna med nuvarande vänner och förskola.


    De kanske vill gå dit och visa upp syskonet och bjuda på fruktsallad för att säga hejdå till alla kompisarna?

    Vi lät vårat barn välja själva
  • frökenb

    Tack för svar. Får dom välja själva har de valt för lääänge sedan att de vill vara hemma, det är riktiga hemmatryckare som precis som Elsis skrev älskar att leka tillsammans. Och dom har sett fram emot bebisen jättemycket och pratar med den varje dag i magen. De är också extremt mammiga just nu och tror att jag ska bara bry mig om bebisen. Jag känner också att eftersom de ska sluta nuvarande förskola är det ju inte jätteviktigt att inte "förlora kontakten" dit, eller hur?

    Jag tror vi bestämt att det blir att dom är hemma, bara svårt när alla runt omkring ska ifrågasätta. Anledningen är att mina föräldrar tror det blir tungt för mig att ha dom hemma (dom är extremt klängiga och mammiga). Men pappan är ju hemma också.

    Jag kan ju flagga för att om den äldre skulle ändra sig någon dag kanske vi gör ett besök till förskolan iaf. Att bjuda på fruktsallad lät ju supermysigt. :)

  • Varfor inte iiii

    Lämna barnen på förskolan det kommer att underlätta för er. Ni vet inte hur nya bebisen kommer att vara ibörjan, hur trött man kan bli osv. Jag valde att lämna barnen det var guld värd. De fick leka loss på dagarna o man slapp laga mat. Om de endå kommer att vara hemma hela sommaren varför inte låta dem leka ett tag till?

  • Alexi

    Om ni är två föräldrar, barnen vill vara hemma och de ska byta förskola sen ser jag inte minsta vits med att de ska gå dit.

  • Natulcien
    Alexi skrev 2015-05-28 17:56:20 följande:

    Om ni är två föräldrar, barnen vill vara hemma och de ska byta förskola sen ser jag inte minsta vits med att de ska gå dit.


    Nej, jag har samma reflektion. Om barnen själva vill vara hemma och förutsättningarna är dessa, så finns det väl ingen anledning att ta dem till förskolan?
  • Varit där

    Jag har samma problem eller jag har börjat tveka om min som är 4 verkligen ska gå på dagis när bebis kommer. Men just nu funderar jag på att de första dagarna beroende på när den kommer så ska hon få vara hemma om hon vill och sen så får hon ändå sommarlov om några veckor.

  • nozpa

    I ditt läge hade jag låtit dom vara hemma. Kanske att dom får vara med på allt det roliga som kanske är på förskolan nu innan sommarlovet. Speciellt om dom ska gå med samma barn sedan. Men du känner dom bäst, är inte det viktigt för dom så strunta i det med.

    Vi tänkte ha våran 3 åring hemma när hon fick sin lillebror, men hon ville till dagis och berätta allt om sin lillebror. Och så älskade hon när jag eller pappan hämtade och då hade vi med lillebror så kompisarna och personal fick se honom. Hon var lika stolt varje gång. Och är iofs fortfarande såhär 7 månader senare.

  • frökenb
    Varfor inte iiii skrev 2015-05-28 17:33:19 följande:

    Lämna barnen på förskolan det kommer att underlätta för er. Ni vet inte hur nya bebisen kommer att vara ibörjan, hur trött man kan bli osv. Jag valde att lämna barnen det var guld värd. De fick leka loss på dagarna o man slapp laga mat. Om de endå kommer att vara hemma hela sommaren varför inte låta dem leka ett tag till?


    Får man ens det? Bör jag prata med förskolan om det? Känns faktiskt lite konstigt att ha dom där när både jag och pappan är hemma och det är juni (och kanske fint väder...). Jag är så van vid att ha barnen hemma, det var därför jag skaffade dom, jag vill att vi ska hänga. ;)
  • frökenb

    Tack för alla svar. Det blir en "avslutning" på förskolan som vi såklart kommer gå på och sen får jag höra om det är något annat som missas ifall de är borta dessa 14 dagar. Men det gick att ordna så 4-åringen fick följa med på Skansen en annan vecka än den det skulle bli bara så vi inte missade det tex.

    Jag tror jag har som plan att de dom hemma men ångrar dom sig så får dom gå, vi får ta det dag för dag.

  • nozpa
    frökenb skrev 2015-05-29 13:09:43 följande:

    Tack för alla svar. Det blir en "avslutning" på förskolan som vi såklart kommer gå på och sen får jag höra om det är något annat som missas ifall de är borta dessa 14 dagar. Men det gick att ordna så 4-åringen fick följa med på Skansen en annan vecka än den det skulle bli bara så vi inte missade det tex.

    Jag tror jag har som plan att de dom hemma men ångrar dom sig så får dom gå, vi får ta det dag för dag.


    Låter som en bra plan. :)
Svar på tråden Lämna 4 och 5-åring på förskola när det kommer ny bebis?