• Tacksamt

    Frugal/Thrifty/Tightwad/återbruk/offgrid/Lifehacks

    tips och trix om ett enklare/billigare/skönare liv.
    here we go!

  • Svar på tråden Frugal/Thrifty/Tightwad/återbruk/offgrid/Lifehacks
  • Tacksamt
    Aniiee skrev 2015-06-07 21:55:41 följande:
    Du har varit tydlig nog. När andra köper saker för att det är bekvämt så är det fel, när du köper saker för att det är bekvämt så är det rätt.

    Det är vad du själv har skrivit.

    För övrigt så har jag ägnat mig åt lite återbruk idag. Skurit om en gammal träsked till en smörkniv.
    precis,jag är tydlig nog med MINA åsikter,så hur kan du få det till att jag tycker det är fel? om DU inte gillar Rosor,så tycker jag inte det är fel,jag konstaterar bara att du inte gillar rosor. så vart vill du komma?
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2015-06-07 22:02:42 följande:
    precis,jag är tydlig nog med MINA åsikter,så hur kan du få det till att jag tycker det är fel? om DU inte gillar Rosor,så tycker jag inte det är fel,jag konstaterar bara att du inte gillar rosor. så vart vill du komma?
    Snacka om att blanda bort korten......

    Du får ha dina åsikter, men det är ju bra om man har konsekventa åsikter. 

    Det är ju just det du gör. Om jag säger "Jag gillar rosor" så säger du "man ska inte gilla rosor", men sen säger du "jag gillar rosor". Det är alltså ok för dig att gilla rosor, tycker du, men det är inte ok att någon annan gillar rosor. 

    DET säger du. I inlägg efter inlägg efter inlägg. 

    Det är lugnt, du får gilla rosor. Men det är bara dumt av dig att säga åt andra att inte gilla rosor, när du gör det själv.

    ("Rosor" är här TS egna uppdragna metafor för "färdigfixat", btw, för alla stackars förvirrade läsare.....)
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Tacksamt skrev 2015-06-07 22:02:42 följande:
    precis,jag är tydlig nog med MINA åsikter,så hur kan du få det till att jag tycker det är fel? om DU inte gillar Rosor,så tycker jag inte det är fel,jag konstaterar bara att du inte gillar rosor. så vart vill du komma?
    Snacka om att blanda bort korten......

    Du får ha dina åsikter, men det är ju bra om man har konsekventa åsikter. 

    Det är ju just det du gör. Om jag säger "Jag gillar rosor" så säger du "man ska inte gilla rosor", men sen säger du "jag gillar rosor". Det är alltså ok för dig att gilla rosor, tycker du, men det är inte ok att någon annan gillar rosor. 

    DET säger du. I inlägg efter inlägg efter inlägg. 

    Det är lugnt, du får gilla rosor. Men det är bara dumt av dig att säga åt andra att inte gilla rosor, när du gör det själv.

    ("Rosor" är här TS egna uppdragna metafor för "färdigfixat", btw, för alla stackars förvirrade läsare.....)
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee

    Ursäkta dubbelpost =/


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Virriga Vera
    Tacksamt skrev 2015-06-07 21:46:09 följande:
    hur är det själv med läsförståelsen när jag uttryckligen skrivit FLERA GÅNGER i tråden vad det handlar om?
    Om många inte förstår vad du menar så kan det ju faktiskt vara så att du inte förklarar det speciellt bra.
  • Tacksamt

     När jag va ute och gick igår och påväg hemåt komponerade jag ihop en fin bukett som  står på köksbordet,mycket nöjd :)
    Mina tomater har börjat gro med,skoj.

  • Tacksamt

    fina fynd i mataffären idag:
    4st lättdryck 20kr
    citroner 2för 10kr (ord.11.90kr)
    sia glass 1,5liter 15kr (ord.28.95kr)
    Grillkorv storpack 900gram 29,90kr
    gröna ekologiska äpplen 20kr/kg
    potatisgratäng 10kr (ord. 23.95kr)

    erhållen rabatt 33.60kr

  • Aniiee

    Tja, jag köpte ett kg grillmarinerad kyckling och 2 kg grillmarinerade revbensspjäll (tjocka, portionsskurna) för 60 kr vardera idag. Jag har också köpt en tunn, vit, långärmad tröja i ekologiskt bomull med 75% rabatt. På leksaksaffären hade de nabbipärlor, ta 6 betala för 4, så det har jag köpt, och så broderigarn från DMC, det har de på syaffären 12 för 10 och 20 för 15. Köpte 12.....

    Låt se.... GAME klappar igen, så på GAME-affären köpte jag en ny XBOX360 för 800 spänn i veckan, och 5 spel för 600 kr (en vääääääldigt stor rabatt. typ 95%). 

    Nu ska jag sätta in 200 kr på mr green och hoppas att jag vinner en jäkla massa freespins....


    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Tacksamt
    Virriga Vera skrev 2015-06-12 20:45:11 följande:

    Köpte tyg för 751:- betalade bl.a 193,50/m för ett tyg istället för 387:- m. Ett klipp.


    Japp,det va ett klipp :)

    Men fortfarande det är ju fle än ni 2 som läser tråden,så....min tanke med tråden var/är ju att vi ska hjälpa/tipsa varandra med både det ea och andrainom detta stooora ämne,inns ju som sagt många vinklar hit och dit inom detta.


  • snedtak

    Haft en ganska bra helg på det viset att jag inte köpt några prylar alls - bästa sättet att leva enkelt. Däremot blev det sushilunch ute, fika ute och rödtunga till söndagsmiddag, vilket inte är billigt men däremot gott. Blir inga rester heller med portionsfiléer så det är jag nöjd med.

    Det här med att inte slänga mat eller råvaror är en kul utmaning - dvs. hur man planerar sina rätter så att inget går till spillo. Selleri tycker jag är lurigt eftersom man måste köpa mycket men jag oftast använder 1-2 stjälkar. Så alla tips på goda sellerirecept är glatt välkomna :D

  • Aniiee
    snedtak skrev 2015-06-15 18:25:50 följande:

    Haft en ganska bra helg på det viset att jag inte köpt några prylar alls - bästa sättet att leva enkelt. Däremot blev det sushilunch ute, fika ute och rödtunga till söndagsmiddag, vilket inte är billigt men däremot gott. Blir inga rester heller med portionsfiléer så det är jag nöjd med.

    Det här med att inte slänga mat eller råvaror är en kul utmaning - dvs. hur man planerar sina rätter så att inget går till spillo. Selleri tycker jag är lurigt eftersom man måste köpa mycket men jag oftast använder 1-2 stjälkar. Så alla tips på goda sellerirecept är glatt välkomna :D


    Jag älskar rester. Restfest har vi några gånger i månaden.

    Selleri kan man bara hiva ned i salladen (skär tunt med en potatisskalare eller osthyvel), smoothies, köttfärsen (funkar både i köttfärssåsen och i hamburgarna)....
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Aniiee
    Virriga Vera skrev 2015-06-15 18:27:49 följande:

    Jag gillar att "dippa" selleri i kalla såser av färskost/yoghurt/creme fraiche och diverse smaksättningar.


    Också gott =P
    I can't imagine a man really enjoying a book and reading it only once. - C.S. Lewis
  • Virriga Vera
    Aniiee skrev 2015-06-15 18:33:04 följande:
    Jag älskar rester. Restfest har vi några gånger i månaden.

    Selleri kan man bara hiva ned i salladen (skär tunt med en potatisskalare eller osthyvel), smoothies, köttfärsen (funkar både i köttfärssåsen och i hamburgarna)....
    Det är suveränt gott tunnt skivat i potatissallad. Förr kunde man köpa sellerisalt i Sverige, jag har inte hittat det på flera år så jag brukar köpa på mig ett stort lager när vi är i USA. Otroligt god att ha i dressingar, potatis sallad och olika grönsaksrätter.
  • AnooYoo
    Tacksamt skrev 2015-06-12 19:11:27 följande:

    tråden är läst 3.600 gånger ingen som har gjort nåt trevligt?

    dela med er utav era erfarenheter.


    Helt ärligt är tråden ohyggligt tråkig. Du skriver inlägg om att du dricker te och köper dajm och länkar till bloggar som handlar om det du antyder i trådstarten att det här ska handla.

    Att köpa billig skräpmat är inte att vara thrifty. Det är att försöka glamorisera tristess. Hejdå.
  • Monkii
    snedtak skrev 2015-06-15 18:25:50 följande:

    Haft en ganska bra helg på det viset att jag inte köpt några prylar alls - bästa sättet att leva enkelt. Däremot blev det sushilunch ute, fika ute och rödtunga till söndagsmiddag, vilket inte är billigt men däremot gott. Blir inga rester heller med portionsfiléer så det är jag nöjd med.

    Det här med att inte slänga mat eller råvaror är en kul utmaning - dvs. hur man planerar sina rätter så att inget går till spillo. Selleri tycker jag är lurigt eftersom man måste köpa mycket men jag oftast använder 1-2 stjälkar. Så alla tips på goda sellerirecept är glatt välkomna :D


    Jag brukar frysa hela selleristjälkar. Sen använder jag dem i köttgrytor och såser. Konsistensen blir ju lite mosig men det märks inte.
  • Kjell2

    Tre långa arbetsdagar sparar pengar. Dels betalar jobbet maten och dels har jag ingen tid för att handla.

Svar på tråden Frugal/Thrifty/Tightwad/återbruk/offgrid/Lifehacks