• Anonym (.)

    Min kompis tänker svälta sej för att få en liten bebis!!!

    Min kompis är gravid i vecka 27 och hon tycker att magen börjar bli väldigt stor. Även hennes barnmorska hade tyckt att magen var lite större. Men iaf så är hon ute efter att få en liten bebis. Hon är nästan besatt. Hon har 4 barn och två av dom har vägt runt 3kg och dom andra två har varit större 4 och 4.5kg. Men nu vill hon ha en LITEN bebis och önskar att det ska bli under 3kg. Tänk att få säga att den väger 2 kg någonting säger hon jämt. Siffran 2 är liksom magisk. Hon ska svälta sej nu säger hon och ska göra allt för att bebisen ska bli liten. Funderar på om jag ska be henne lägga in sej och söka hjälp eller nåt,har då aldrig varit med eller hört om något liknande förut. Helt sjukt.

  • Svar på tråden Min kompis tänker svälta sej för att få en liten bebis!!!
  • sextiotalist

    Barnet kommer ta vad barnet behöver. En kompis till mig spydde sig igenom alla hennes graviditeter och födde normalstora barn.

    Få henne att inse det, att troligen kommer hon rasa ihop innan barnet far illa

  • Anonym (37)

    Bebisen tar av hennes kropp. Jag kräktes från vecka 4 till 35. Åt endast lite gröt på förmiddagen och drack lite mjölk. Bm var mer orolig för min hälsa än barnets. Dottern var alldeles perfekt när hon kom ut i vecka 37 och vägde över tre kilo.

  • tjockobbe

    Det spelar ingen roll om hon äter mer eller mindre - barnet kommer bli så stort som det blir ochvdet kan hon inte påverka.

    Om hon svälter sig själv finns stor risk för andra komplikationer hos barnet istället pga näringsbrist.


    Vera 130923 | Bebis 151024 | Läs tinastandar.blogg.se
  • Anonym (5kg)

    Nyfiken på varför hon vill ha en liten bäbis.
    Tycker hon det är gulligare?
    Tror hon de små är lättare att få ut?
    Är hon rädd att de ska förbli stora?

    Jag har fått en liten och en stor. Den stora var visserligen inte lite lika söt om den lilla första veckan men sedan var det ingen skillnad. Dock var hon starkare roligare och lättare att sköta än den lilla.

    Den stora var lättare att föda ut. Hade en super snabb förlossning och hann knappt komma till sjukhuset innan hon var ute. Min kropp var återställd direkt och jag åkte hem samma dag och gick en lång promenad morgonen efter.

    Båda barnen är idag underviktiga fast de äter massa. Inge kul men uppenbaligen hade deras födelsevikt inget med den saken att göra.

    Själv vägde jag 5 kg och är lite och nätt idag.

  • Pentra

    Självklart påverkar det barnet i magen om mamman svälter och undernär sig själv. Och urholkas även hennes depåer så får definitivt inte barnet i sig tillräcklit med näring, näring som är essentiell för att bl.a. barnets hjärna skall kunna utvecklas så bra som möjligt, och en brist här kan med stor sannolikhet leda till inlärningssvårigheter och andra problem med tänkandeprocessen. Vitaminer och mineraler är viktiga för att bygga upp både kropp, hjärna och immunförsvar, och vissa är viktigare än andra. C-vitamin är t.ex. jätteviktigt för immunförsvaret. Och barnet måste få i sig både vegetariska och animaliska proteiner för dess utvecklings skull. Vissa näringsbrister kanske inte syns direkt på barnet, men ökar ist risken för plötslig spädbarnsdöd. ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (G)
    Pentra skrev 2015-06-05 14:30:50 följande:

    Självklart påverkar det barnet i magen om mamman svälter och undernär sig själv. Och urholkas även hennes depåer så får definitivt inte barnet i sig tillräcklit med näring, näring som är essentiell för att bl.a. barnets hjärna skall kunna utvecklas så bra som möjligt, och en brist här kan med stor sannolikhet leda till inlärningssvårigheter och andra problem med tänkandeprocessen. Vitaminer och mineraler är viktiga för att bygga upp både kropp, hjärna och immunförsvar, och vissa är viktigare än andra. C-vitamin är t.ex. jätteviktigt för immunförsvaret. Och barnet måste få i sig både vegetariska och animaliska proteiner för dess utvecklings skull. Vissa näringsbrister kanske inte syns direkt på barnet, men ökar ist risken för plötslig spädbarnsdöd. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Hur gör man om man är vegetarian och gravid isf? Tänkte på det du skrev om animaliska proteiner. Kan ost räcka som det?
  • Pentra
    Anonym (G) skrev 2015-06-06 09:43:14 följande:
    Hur gör man om man är vegetarian och gravid isf? Tänkte på det du skrev om animaliska proteiner. Kan ost räcka som det?

    I princip. Man måste absolut inte äta kött för att få i sig animaliskt protein. Man behöver heller inte frossa i det för att få i sig rätt mängd. Det går bra med ägg och andra mejeriprodukter. Och mjölk, och mjölkprodukter, från får, get och kamel är betydligt bättre än komjölk. Men oavsett från vilket djur mjölken kommer så är fettsyrearterna, som uppgår till över 400 st i mjölk, essentiella för det mänskliga näringsbehovet och står inte att finna i något annat livsmedel. Så, en fetare mjölkprodukt är av betydligt större och hälsosammare värde än en fettsnål/fettfri. Alltså; skall man dra in på fett skall man göra det på något annat än på mejeriprodukterna. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Anonym (G)
    Pentra skrev 2015-06-07 11:25:45 följande:

    I princip. Man måste absolut inte äta kött för att få i sig animaliskt protein. Man behöver heller inte frossa i det för att få i sig rätt mängd. Det går bra med ägg och andra mejeriprodukter. Och mjölk, och mjölkprodukter, från får, get och kamel är betydligt bättre än komjölk. Men oavsett från vilket djur mjölken kommer så är fettsyrearterna, som uppgår till över 400 st i mjölk, essentiella för det mänskliga näringsbehovet och står inte att finna i något annat livsmedel. Så, en fetare mjölkprodukt är av betydligt större och hälsosammare värde än en fettsnål/fettfri. Alltså; skall man dra in på fett skall man göra det på något annat än på mejeriprodukterna. ... Med vänlig hälsning, Pentra


    Okej, tack för svar :) använder inga mejeriprodukter förutom ost. Men det borde nog räcka... Äter ägg också nämligen.
  • Hadraniel

    Ett problem med att svälta sig under graviditeten är ju att barnet lär få större risk för fetma senare i livet.

    Barn anpassas ju i tidigt skede efter livsförutsättningarna och jag har för mig att det finns studier på att personer som fått barn under "svältår" har en lägre ämnesomsättning och därför lättare blir feta då de har svårare att bränna energi. Utvecklingen av fostret sker ju efter "förväntade levnadsförhållanden" och är det brist på mat så försöker ju fostret utvecklas till att klara sig bra i en omgivning där mat är en bristvara.

  • sextiotalist
    Hadraniel skrev 2015-06-07 11:35:26 följande:

    Ett problem med att svälta sig under graviditeten är ju att barnet lär få större risk för fetma senare i livet.

    Barn anpassas ju i tidigt skede efter livsförutsättningarna och jag har för mig att det finns studier på att personer som fått barn under "svältår" har en lägre ämnesomsättning och därför lättare blir feta då de har svårare att bränna energi. Utvecklingen av fostret sker ju efter "förväntade levnadsförhållanden" och är det brist på mat så försöker ju fostret utvecklas till att klara sig bra i en omgivning där mat är en bristvara.


    TS använd detta som ett argument. Att din väninnas blivande var riskerar fetma i framtiden om hon svälter sig. Plus att barnet tar det de behöver och när det tar slut så finns det risk för skador hos barnet
Svar på tråden Min kompis tänker svälta sej för att få en liten bebis!!!