• Ciciri

    Är Sofia en värdig medlem av vårt kungahus?

    Sweet Sofia skrev 2015-05-30 17:04:56 följande:
    Rätt många verkar tro att Sofia är våran blivande drottning...

    Och nej, mycket av det jag skrev har inte nämnts tidigare.
    Det kan ingen infödd svensk över 14 år tro. Det vi diskuterar är vad som händer om C P blir kung. Det finns en möjlighet eftersom Victoria bara har ett barn, och inte verkar få några fler - hon blir ju 38 nästa månad, och Estelle är snart 3,5 år. Hade de kunna få fler barn så hade de redan haft andra nu. Drottningar och kronprinsessor måste ju alltid föda minst två, "the heir and the spare" som Diana sa. För att ha en i reserv alltså.
  • Ciciri
    ErnstHugo skrev 2015-05-30 16:06:15 följande:
    Monarkin har ju förändrats väsentligt och efter gamle kungens död 1972 så moderniserades stasskicket helt. Det kan du väl knappast ha missat

    Var i Tyskland bor dina släktingar?

    Problem? Nä men tror man att Sverige kan fungera som republik så är man dåligt insatt bara.
    Fast nu undrar jag lite varför du tror att just Sverige inte skulle fungera som republik?

    Jag tror att vi kommer att bli en republik under 2000-talet, men inte så länge som majoriteten av befolkningen vill ha kungafamiljen kvar. Och så ska det ju vara - folket har redan körts över i alltför många frågor. Jag tror att alla egentligen vet innerst inne att vårt styrelseskick ÄR föråldrat, men man vet vad man har men inte vad man får så att säga. Better the devil you know.

    Det måste hända något först som gör att en eller flera medlemmar i kungafamiljen blir riktigt rejält illa omtyckta av folket, för att opinionen ska svänga tror jag. Och då kommer det att bli folkomröstning. Sofia kan vara den som sätter bollen i rullning åt det hållet...
  • Ciciri
    Kim Possible skrev 2015-05-30 13:56:24 följande:

    Angående runkargumentet...det finns säkert folk som runkat till bilder av både Silvia, Victoria, Madeleine och säkert även Carl-Philip och kungen.

    Det finns som bekant folk till allt.  


    Fast de bilderna har lämnat LITE mer till fantasin i alla fall...
  • Ciciri
    Sweet Sofia skrev 2015-05-30 17:18:46 följande:
    Att CP blir kung är rätt liten sannolikhet.

    På nytagna blidere av Victoria ser det ut som at hon är gravid. Finns inget som säger att de måste ha haft andra nu om det haft lätt att få barn. Visst Victoria blir 38 och har förmodligen svårigheter med att få barn men hon har fortfarande en liten tid på sig att få ett till barn (om de vill ha flera barn)
    Länk?

    Daniel har förmodligen fertilitetsproblem, både på grund av sin grundsjukdom och på grund av de immunnedsättande medicinerna han måste ta livet ut. De kan ju ha sparat du-vet-vad innan operationen, men de kanske har gjort slut på förråden..? Det får vi aldrig veta i så fall.
  • Ciciri
    Sweet Sofia skrev 2015-05-30 17:18:46 följande:
    Att CP blir kung är rätt liten sannolikhet.

    På nytagna blidere av Victoria ser det ut som at hon är gravid. Finns inget som säger att de måste ha haft andra nu om det haft lätt att få barn. Visst Victoria blir 38 och har förmodligen svårigheter med att få barn men hon har fortfarande en liten tid på sig att få ett till barn (om de vill ha flera barn)
    Länk?

    Daniel har förmodligen fertilitetsproblem, både på grund av sin grundsjukdom och på grund av de immunnedsättande medicinerna han måste ta livet ut. De kan ju ha sparat du-vet-vad innan operationen, men de kanske har gjort slut på förråden..? Det får vi aldrig veta i så fall.
  • Ciciri
    Sweet Sofia skrev 2015-05-30 17:20:02 följande:
    Och nej, drottningar och kronprinsessor måste inte få minst två barn. De är som alla andra egna I dividerat och bestämmer själv med sin make hur många barn de vill ha.
    Jag menade inte "måste" som att det står i grundlagen nu, men det är praxis. Av förklarliga skäl.
  • Ciciri
    Sweet Sofia skrev 2015-05-30 17:28:31 följande:
    Kungahuset.se Kronprinsessparet tog emot Estlands premiärminister. Estland var der inte finland

    På den bilden ser det ut som att hon har antydan till mage. Behöver ju dock inte vara det, men kan vara.
    Ja, det har hon faktiskt. Fast hon har haft det förr men det har aldrig blivit något. Hon kan ju vara en av dom som får upprepade missfall i.o.f.s. Det lär vi heller aldrig få veta, om det är så.
  • Ciciri
    Anonym (insideout) skrev 2015-05-30 17:43:04 följande:

    En drottning är en gemål till en kung och vad jag vet är Victoria inte gift med en kung. Går inte arvet vidare då till nästa i syskonskaran, Carl-Philip? Har aldrig förstått det här med kungadömen och monarki så någon får väl lära mig för jag hittar inget på nätet.


    En drottning kan vara antingen REGERANDE drottning (Queen Regent) eller INGIFT drottning (Queen Consort).

    Victoria kommer att bli REGERANDE drottning. Det är hon som har det kungliga blodet, inte Daniel. Hon ärver tronen efter sin far, kungen.

    Silvia däremot är INGIFT drottning, det vill säga hon skulle aldrig kunna bli REGERANDE drottning. Samma gäller Mette-Marit (gud ske lov) och Kronprinsessan Mary av Danmark.
  • Ciciri
    tobbe01 skrev 2015-05-31 07:48:09 följande:
    Hänt Extra nyanställer säkert för att hålla koll på denna partypingla.
    Liksom Svensk Gamtidning... Det är så oerhört sorgligt, när andra länder får ha sådana här prinsessor:



    Hon talar bland annat flytande engelska, tyska och franska och hyfsad luxemburgiska, och hon har en master's degree i moderna språk...
  • Ciciri
    Har gjort det skrev 2015-05-31 09:46:15 följande:
    Vet inte vem det är men låter extremt tragiskt att hon ska slösa bort sitt liv på att vara nåt slags levande museum istället för att göra nåt vettigt... Å ena sidan har hon ju gjort ett val (om hon är ingift). Det är ju värre med dom stackare som aldrig haft ett val. Det är ett huvudargument mot monarki, att dom barn som föds i dessa familjer inte får välja sina egna liv.

    Jag hörde en rolig historia en gång. Det är Estelles dagis: jaha Johan, va ska du bli när du bli stor? Jag vill köra lastbil säger Johan. Och du då lilla Lisa? Jag vill bli lärare säger Lisa. Och du då lilla Estelle? Öhhh, ja just det ja....
    Det är Stéphanie av Luxemburg.

    ...och du tror inte att de andra barnen skulle vilja byta med Estelle..? Speciellt i dagisåldern när nästan alla flickor vill vara prinsessor. Däremot tycker jag synd om henne för att hon inte har några syskon, för hon blir helt ensam i en väldigt påpassad tillvaro. Hon hade behövt någon som var i samma situation, eller nästan samma situation, att dela det med och prata om det med.

    För övrigt finns det inget hinder för att Estelle skaffar sig en yrkesutbildning (ja kanske inte frisörska då, men lärare, sjuksköterska, jurist, ekonom etc. skulle nog ingen gå i taket för) under åren då hon väntar på att bli Drottning. Prins William är ju helikopterpilot, och har nyligen vidareutbildat sig till ambulanshelikopterpilot.
  • Ciciri
    Anonym (Trash) skrev 2015-05-31 11:06:56 följande:

    Är kungahuset värdigt öht?

    Om det åtminstone fanns lite Vasa-blod...

    Nej, nån fransk marschalk. Och nu denna trash-brud. Usch!!

    Men alla utom Vickan (och möjligen hennes man) är korkade, arroganta, otrevliga och pinsamma. Ner med kungahuset!!! Eller så kan kungen lämna över till sin dotter.


    Det finns det faktiskt. Gustav Vasa gifte ju bort sina många döttrar till kungahus nere i Europa, och Bernadotteprinsarna hämtade i början mycket medvetet sina brudar där. Just för att få in vasablodet i släkten igen. Men jag medger att kungen inte är det minsta lik Gustav Vasa!

    Det är nog mer Jimmie Åkesson som för Gustav Vasas kamp idag. Jag tänker ofta på Gustav Vasa när PK-eliten och medierna gör allt för att förstöra vårt land, och slå ner folkets uppror emot massinvandring och tiggarskaror:

    I håret han grep de tredska 
    På avgrundens rand 
    Och mot deras vilja gav dem 
    Ett fädernesland. 
  • Ciciri
    ErnstHugo skrev 2015-05-31 12:42:22 följande:
    Gustav I Erikssons tillsättning som kung 1523 (kröning1528) samt 1809 års regeringsform är det vi firar på vår nationaldag.

    Som ett av de 4 stånden i riksdagen 1523 ingick självägande bönder vilket var ganska unikt i Europa vid tiden. Efter kalmarunionen så var svensk högadel utmattas vilket gjorde Wasas makttillträde möjligt med böndernas stöd. Den gustavianska eran stod sig sedan till 1809 års grundlag, samma år som vi avstod Finland till Ryssland efter 600 år under svenskt styre. 1973 års regeringsform moderniserade monarkin fullt ut till enkammarriksdag och endast ceremoniella uppdrag åt kungen.

    Finland och Island har varit lydstater och saknar traditionella maktstrukturer vilket gjort republiken ett naturligt modernt val som passat dem.

    Tyskland var fram till 1871 inte ett ett enat land, och har ju alltsedan slaget vid Teutenburger wald 9e.kr visat både integritet och stor intern splittring. Att 1945 då efter allt som hänt välja en regeringsform som landet i enad form aldrig fungerat i skulle vara helt ologiskt.

    Schematisk överblick ja - men säg till om du vill veta mer
    Förstår hur du menar, men tror ändå inte att dagens svenskar skulle ha svårt att anpassa sig till en republik. Vi är ju så vana nu vid en kung som inte har någon makt, utan endast ceremoniella uppgifter, att steget inte skulle vara så stort till att byta ut honom mot en vald president.

    MEN jag tror ändå inte att det kommer att ske förrän kungafamiljen gör bort sig ohjälpligt. Det handlar om PERSONERNA nu, för majoriteten av svenskarna, inte om historia eller principer.
  • Ciciri
    ErnstHugo skrev 2015-05-31 17:34:37 följande:
    Jag tror ändå att 1000 års kulturarv spelar roll.
    Grejen är ju att andra länder också haft kungar och kejsare, innan de gått över till republik, mer eller mindre oblodigt. Det tycks vara en naturlig utveckling, faktiskt, om man kollar på andra länder. Folk tröttnar på uppfattningar om "blått blod" och att vissa ska vara mer värda än andra bara för att de är födda i en viss familj. Utan att behöva äga några speciellt goda egenskaper eller ha presterat något nyttigt.

     Vi skulle ha den stora fördelen att slippa göra det blodigt; vi skulle inte behöva BÖRJA vår nya republik med ett stort trauma, ett inbördeskrig, en massa splittring och svek och sår som tar årtionden att läka... Vi har också mycket erfarenhet att dra på från andra länder; vi kan studera andra republikers regelverk, lära av deras misstag, välja och vraka och förkasta...
  • Ciciri
    ErnstHugo skrev 2015-05-31 18:20:54 följande:
    Nja vill inte vara kinkig men den jämförelsen haltar

    Nämn ETT land som haft monarki i minst 200 år och sedan gått över till republik och inte är ett U-land?
    Island

    Grekland - OK de närmar sig väl U-land nu...

    Frankrike. Där blev det dock väldigt, väldigt blodigt. Men sedan blev det bra och historikerna idag är ense om att revolutionen var nödvändig.

    Ryssland, där det också blev blodigt. Fast detta är kanske också ett dåligt exempel eftersom de regimer som kom närmast efter var värre än tsaren. Och nu verkar det vara någon där som väldigt, väldigt gärna vill bli utnämnd till Tsar eller Kejsare eller något...

    Tyskland - OK de hade många små lydkonungariken ännu i minnen 1800-talet, så det hann kanske inte bli 200 år under EN kejsare... Samma med Österrike såklart.

    Portugal. Där har jag inte riktigt koll på hur det såg ut innan
  • Ciciri
    ErnstHugo skrev 2015-05-31 19:22:50 följande:

    Hur går det med Google Circiri?


    Jag googlar inte, men däremot glömde jag bort bakslaget med Napoleon i Frankrike. My bad!
  • Ciciri
    ErnstHugo skrev 2015-05-31 18:49:36 följande:
    Island - Aldrig varit en självständig monarki.

    Grekland - du sa det själv

    Frankrike - Som sagt ganska blodig övergång.

    Tyskland - Har aldrig varit en enad monarki.

    Ryssland - Var tsarvälde, inte monarki med tillhörande riksdag.

    Fler tips? Jösses är folk så historielösa, finns ju Google
    Island var väl visst en självständig monarki efter att de frigjort sig från Norge?

    Nä Tyskland var ju en del i ett kejsardöme, under Franz Joseph bland annat. Men det är nästan samma sak.

    Dessutom är det väl inget krav på att det ska finnas en riksdag, för att ett rike ska kallas monarki?
Svar på tråden Är Sofia en värdig medlem av vårt kungahus?