• Anonym (?)

    Hört att man kan bli anmäld till soc om..

    barn över en viss ålder delar rum med småsyskon pga att man bor för trångt, stämmer det?

    Det är sambons dotter och ett av våra barn som delar rum och ålderskillanden är 9 år och dom har inget val. Bonusdottern vill ha eget rum men det går inte och så sa en bekant till mig att hon har rätt till det och man kan bli anmäld pga att man bor trångt

  • Svar på tråden Hört att man kan bli anmäld till soc om..
  • Lena

    Anmäld kan du bli för vad som helst men det blir inga åtgärder för det. Så länge det finns möjlighet att vara själv och man kan få lugn är det ingen fara.

  • Anonym (Lisa)

    Man kan bli anmäld för vadsomhelst. Själv vart jag anmäld av sambons ex för att jag inte är intresserad av att ta hand om barnet både när det passade henne och dom veckor han är här.

  • Anonym (Maggan)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-05-30 10:52:05 följande:

    Man kan bli anmäld för vadsomhelst. Själv vart jag anmäld av sambons ex för att jag inte är intresserad av att ta hand om barnet både när det passade henne och dom veckor han är här.


    Haha, vilket nöt till mamma!
    Det ledde givetvis ingenstans.
  • Blommanihagen

    En av mina närmsta manliga vänner, får inte ha sina barn hos sig pga att han bor i en tvåa och barnen är fyra st. Han får ha de över dagarna, men inte över nätterna pga dåligt utrymme.

  • Anonym (Maggan)
    Blommanihagen skrev 2015-05-30 11:10:00 följande:

    En av mina närmsta manliga vänner, får inte ha sina barn hos sig pga att han bor i en tvåa och barnen är fyra st. Han får ha de över dagarna, men inte över nätterna pga dåligt utrymme.


    Vilket vansinne, soc är helt inkompetenta emellanåt.
  • Anonym (firefly)

    Nej oroa er inte, jag vet flera familjer som bor mycket trångt och som har många barn. Vet t ex en familj som har 5 barn och bor i en tvåa.
    Soc kanske kan göra något i teorin men skulle aldrig våga i praktiken. Dom vet att dom skulle bli lynchade i media då. Bostadsbristen och fattigdomen ökar i Sverige och det är alla medvetna om, då får man acceptera att människor bor trångt.

  • riboflavin
    Blommanihagen skrev 2015-05-30 11:10:00 följande:

    En av mina närmsta manliga vänner, får inte ha sina barn hos sig pga att han bor i en tvåa och barnen är fyra st. Han får ha de över dagarna, men inte över nätterna pga dåligt utrymme.


    Och du vet att det är utrymmet som det är fel på och inte att det kanske saknas lämpliga sovplatslösningar för 5 personer i boendet? Jag har också bekanta i liknande situationer, ena killen har sina 3 barn tors-sön trots att han bor i en etta, men där finns en bra sovlösning för alla tre barnen, en amnan kompis får precis som din vän inte ha sina barn över natt eftersom han verkar tro att det är ok att hans 1 åring sover ihop med 6-åringen i en 2 meter hög loftsäng med ett glasbord precis brevid. Hans argument är att OM han får ha dem över natt så kommer han fixa sånt sen.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Funny)
    Blommanihagen skrev 2015-05-30 11:10:00 följande:

    En av mina närmsta manliga vänner, får inte ha sina barn hos sig pga att han bor i en tvåa och barnen är fyra st. Han får ha de över dagarna, men inte över nätterna pga dåligt utrymme.


    Haha vilket skämt. Finns ingen socialtjänst i Sverige som kan fatta det beslutet. Det måste vara mamman som nekar barnen att sova hos pappan.
  • Anonym (hm)
    Blommanihagen skrev 2015-05-30 11:10:00 följande:

    En av mina närmsta manliga vänner, får inte ha sina barn hos sig pga att han bor i en tvåa och barnen är fyra st. Han får ha de över dagarna, men inte över nätterna pga dåligt utrymme.


    Menar du att det verkligen är soc som har bestämt det? Inte familjerätten eller så? Soc kan inte tvinga någon till någonting så länge det inte finns LVU-kriterier, och att bo i en 2:a med fyra barn är knappast LVU-kriterier, så de kan ju knappast hota med tvång om han inte lyder. Annars måste det vara något mer bakomliggande som han inte har berättat för dig.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Maggan) skrev 2015-05-30 10:54:19 följande:

    Haha, vilket nöt till mamma!

    Det ledde givetvis ingenstans.


    Nä haha det gjorde det inte. Bara synd om personalen på soc som var tvungen att ödsla tid på barnsligheter.
  • Anonym (Lisa)
    Blommanihagen skrev 2015-05-30 11:10:00 följande:

    En av mina närmsta manliga vänner, får inte ha sina barn hos sig pga att han bor i en tvåa och barnen är fyra st. Han får ha de över dagarna, men inte över nätterna pga dåligt utrymme.


    Vad är det för larv?? Har själv bott med exet och 3 barn i en trea och det var ingen som sa nåt om det.
  • Anonym (Maggan)
    Anonym (Lisa) skrev 2015-05-30 12:56:35 följande:
    Nä haha det gjorde det inte. Bara synd om personalen på soc som var tvungen att ödsla tid på barnsligheter.
    Det är rätt hemskt med alla okynnesanmälningar när det är ont om "soctanter", att ta resurser till trams  när det finns familjer som verkligen behöver hjälp!
Svar på tråden Hört att man kan bli anmäld till soc om..