• Anonym (Undar.)

    Tar soc barn från "vanliga" familjer?

    Ser titt som tätt trådar ploppa upp angående barn som tas av soc. Nu är jag medveten om att soc inte är någon liten gubbe som går runt och plockar barn. Men jag undrar hur ofta det är barn från välfungerande familjer som omhändetas?

    Hur ofta sker misstag egentligen?

    Många föräldrar som blivit av med sina barn anser sig vara fullt kapabla att sköta sina barn. Kanske är det en insikt om hur det verkligen ser ut som saknas? Eller är det så, att det händer att barn till välfungerande föräldrar blir omhändertagna och inte får flytta hem igen förrens och om med lite tur efter några år och splittrade föräldrar.

    Man börjar ju nästan noja själv över OM någon skulle anmäla en (ja, vem som helst kan ju faktiskt anmäla och det ska utredas) vad händer då? Jag vet att vi är en välfungerande familj, mina barn är trygga, glada, hela, rena, mätta ja, ni fattar. Så som barn ska vara.
    Dom går 15 timmar på förskola och vi träffar släkt och vänner då och då. Dom är ute i princip varje dag och allt vad man nu ska skriva in i ett välfungerande hem.

    Men OM nu och detta är bara rent hypotetiskt, vi säger att min pappa en dag skulle bli lite småkonstig, eller bara för att han kan anmäla gör det. Tas det på mer allvar än om knäppa tant Greta som inte känner oss anmäler?

    Hur mycket spelar förskolans uttalande in? Bvc osv? Både åt det positiva och ev negativa hållet.

    Är uppriktigt nyfiken på hur det faktiskt ser ut EGENTLIGEN.

  • Svar på tråden Tar soc barn från "vanliga" familjer?
  • Anonym (Milla)

    Felaktiga omhändertaganden är svåra att definiera. Jag uppskattar att upp emot 10 % hade kunnat undvikas.

  • Anonym (Undar.)
    Anonym (Milla) skrev 2015-06-03 15:03:10 följande:

    Felaktiga omhändertaganden är svåra att definiera. Jag uppskattar att upp emot 10 % hade kunnat undvikas.


    Okej, hur kan du uppskatta det? Ren gissning eller är du insatt? Hur hade de kunnat undvikas?
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Undar.) skrev 2015-06-03 15:06:51 följande:
    Okej, hur kan du uppskatta det? Ren gissning eller är du insatt? Hur hade de kunnat undvikas?
    Beroende på hur många korta insatser som det är. Mer stöd i samhället skulle krävas, på många plan och det är för dyrt.
  • lövet2

    Olyckor kan alltid hända. Likaväl som ditt barn kan bli överkört av ett rattfyllo, så kan det bli felaktigt omhändertaget av soc. Det inträffar någon gång då och då och får oftast stora rubriker. Om socialsekreteraren är ett fyllo, hennes chef har en dålig dag, den som anmäler har talets gåva, du bor i "fel" kommun - tja, då kan det hända. Risken är dock väldigt liten.
    I vår kommun har jag inte hört sådana klagomål på väldigt många år. De vanligaste klagomålen är att soc inte omhändertar barn som har det riktigt dåligt hemma. Både sonen och dottern har haft en klasskompis var, som borde ha kunnat räddats från sina föräldrar. I stället sattes det in andra åtgärder, som tyvärr inte funkade så bra. Det har resulterat i tonåringar, som skär sig och knarkar numera.

  • asta66
    Anonym (Milla) skrev 2015-06-03 15:08:23 följande:
    Beroende på hur många korta insatser som det är. Mer stöd i samhället skulle krävas, på många plan och det är för dyrt.
    Men de soc-sekreterare jag känner säger att oftast sätts insatser in. Men föräldrarna samarbetar inte alltid. Och att när de väl omhändertar ett barn är det efter år av insatser och stöd.
  • Anonym (Undar.)
    Anonym (Milla) skrev 2015-06-03 15:08:23 följande:
    Beroende på hur många korta insatser som det är. Mer stöd i samhället skulle krävas, på många plan och det är för dyrt.
    Du menar de fall där föräldrar kanske hade klarat det galant om dom fått mer stöttning i sin föräldraroll? Kanske både innan och efter att dom blev föräldrar eller?
  • Anonym (Milla)
    asta66 skrev 2015-06-03 15:11:27 följande:
    Men de soc-sekreterare jag känner säger att oftast sätts insatser in. Men föräldrarna samarbetar inte alltid. Och att när de väl omhändertar ett barn är det efter år av insatser och stöd.
    Det stämmer inte alls. Se bara morgonprogrammen denna vecka med Malou.
    Anonym (Undar.) skrev 2015-06-03 15:11:45 följande:
    Du menar de fall där föräldrar kanske hade klarat det galant om dom fått mer stöttning i sin föräldraroll? Kanske både innan och efter att dom blev föräldrar eller?
    Ungefär så, bygga nätverk, få bort barn/ungdomar från dåliga miljöer mm. Skapa nya positiva erfarenheter.

  • Anonym (Milla)
    lövet2 skrev 2015-06-03 15:10:30 följande:

    Olyckor kan alltid hända. Likaväl som ditt barn kan bli överkört av ett rattfyllo, så kan det bli felaktigt omhändertaget av soc. Det inträffar någon gång då och då och får oftast stora rubriker. Om socialsekreteraren är ett fyllo, hennes chef har en dålig dag, den som anmäler har talets gåva, du bor i "fel" kommun - tja, då kan det hända. Risken är dock väldigt liten.
    I vår kommun har jag inte hört sådana klagomål på väldigt många år. De vanligaste klagomålen är att soc inte omhändertar barn som har det riktigt dåligt hemma. Både sonen och dottern har haft en klasskompis var, som borde ha kunnat räddats från sina föräldrar. I stället sattes det in andra åtgärder, som tyvärr inte funkade så bra. Det har resulterat i tonåringar, som skär sig och knarkar numera.


    Jag måste säga att de ungdomar som jag vet har psykisk ohälsa och självskadebeteenden, inte har föräldrar som är oengagerade. Tvärtom. Däremot finns det ett ohälsosamt kontaktnät kring de ungdomarna, som de skulle må gott i att få hjälp att byta ut.
  • Anonym (Anonym)

    Kontakta nån som jobbar inom socialen, de borde ju veta hur många som omhändertas(om de svarar) eller om du bara vill ha statistik kontakta kommunen.

    Socialen måste ju kolla upp alla anmälningar oavsett vem de kommer ifrån och om de skett anonymt eller ej.

  • Anonym (Tt)

    Jag har fått anmälan på mig men vi kom till socialen och där får man berätta sin situation och i mitt fall la utredning ner

Svar på tråden Tar soc barn från "vanliga" familjer?