• Kyrkby

    Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!

    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article20989623.ab

    vill säga direkt att jag är långt ifrån M.

    Detta var det bästa jag hört på länge, låt barnen gå tre terminer.
    Tänk så mkt det underlättar familjernas planeringar och stök med barnvakt, barnpassning och jag säg vad som inte blir lättare !

    Kan tänka mig att de rika familjerna blir irriterade då dessa inte kan åka till sina sommar hus så länge som vanligt.
    Men tänk på alla stackars barn som slipper vara ensamma hemma under lovet för att de vuxna arbetar.

    BRA FÖRSLAG !

  • Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!
  • FrauCasio

    Det är för att försöka höja nivån på barnen. Det går ju uselt för eleverna i skolorna. Därför i fördes klass noll. Hundratusentals barn (siffran stiger radikalt för var dag....och kommer att göra så minst fyra år frammåt) till flyktingar, invandrare har inte grundläggande kunskaper och det drar ner hela skolor.

  • kmb70

    TS, jag förmodar att du är en av dem, som själv får välja när du vill ha din sommarsemester?
    Om detta förslag skulle gå igenom och det t ex skulle bli som de modeller som beskrivits i pressen (tror det var brittiskt system) där sommarterminen håller på till mitten av juli, ja då blir det måååånga familjer som får en trist sommar...
    Jag själv arbetar inom vården, med två fasta semesterperioder. Varannat år måste jag ta tidig semester och skulle således ha hela min semester innan mina barn går på lov.
    Industrisemestern börjar väl i början av juli, alltså många föräldrar som bara får ca halva semestern tillsammans med sina barn.
    Blir det bättre? Detta handlar ju då alltså inte alls om några höginkomsttagare, som du ju verkar tro är de enda som blir drabbade.

  • tobbe01

    Läser i tidningen om att stora grupper av niondeklassare i Sverige idag går ur skolan utan att ha fullgoda färdigheter i att skriva, läsa och räkna!!! DÄR behövs det åretrunt-studier. Elever som redan i första klass lärde sig detta kan få ha långa härliga sommarlov.

  • summer63
    FrauCasio skrev 2015-06-20 00:03:31 följande:

    Det är för att försöka höja nivån på barnen. Det går ju uselt för eleverna i skolorna. Därför i fördes klass noll. Hundratusentals barn (siffran stiger radikalt för var dag....och kommer att göra så minst fyra år frammåt) till flyktingar, invandrare har inte grundläggande kunskaper och det drar ner hela skolor.


    Vad svamlar du om? Skolan skulle fungera bättre om lärarna fick lära barnen det dom ska och inte fylla i papper som Alliansen och Jan Björklund hittade på.
  • tobbe01
    FrauCasio skrev 2015-06-20 00:03:31 följande:

    Det är för att försöka höja nivån på barnen. Det går ju uselt för eleverna i skolorna. Därför i fördes klass noll. Hundratusentals barn (siffran stiger radikalt för var dag....och kommer att göra så minst fyra år frammåt) till flyktingar, invandrare har inte grundläggande kunskaper och det drar ner hela skolor.


    Men så sant! Det är inte de svenska barnen som genom ett trollslag blivit dumma som spån. MEN du vet att elefanten som sitter i klassrummet får vi inte låtsas om.
  • Kyrkby
    SHB skrev 2015-06-19 23:23:34 följande:
    Håller helt med,

    Barnen behöver sitt långa sommarlov.

    Då får man möjlighet att åka utomlands samt hitta på olika aktiviteter.

    Under skolterminen är det extremt svårt att få ledigt.

    Tycker det är ett uselt förslag.

    Om man inte kan ta ledigt så kan barnen vara på fritids.

    Vilket mina barnen kommer göra... Men tycker att dom familjer som kan unna sina barn det lilla extra ska gå göra det.

    Vi kan ej vara lediga hela sommaren, men dom går på fritids och lider inte av det!
    Tur att du inte och jag inte kamperar ihop med ett sådant trångsynt tänkande Gråter
  • Kyrkby
    SHB skrev 2015-06-19 23:23:34 följande:
    Håller helt med,

    Barnen behöver sitt långa sommarlov.

    Då får man möjlighet att åka utomlands samt hitta på olika aktiviteter.

    Under skolterminen är det extremt svårt att få ledigt.

    Tycker det är ett uselt förslag.

    Om man inte kan ta ledigt så kan barnen vara på fritids.

    Vilket mina barnen kommer göra... Men tycker att dom familjer som kan unna sina barn det lilla extra ska gå göra det.

    Vi kan ej vara lediga hela sommaren, men dom går på fritids och lider inte av det!
    Tur att du inte och jag inte kamperar ihop med ett sådant trångsynt tänkande Gråter
  • Motorcykel
    Kyrkby skrev 2015-06-20 00:59:15 följande:
    Tur att du inte och jag inte kamperar ihop med ett sådant trångsynt tänkande Gråter
    Lär dig en sak! Om man startar en tråd så får man acceptera att andra har andra uppfattningar. Bemöt dina motdebattörer med respekt, fick du inte lära dig det i skolan?


  • Motorcykel
    SHB skrev 2015-06-19 23:23:34 följande:
    Håller helt med,

    Barnen behöver sitt långa sommarlov.

    Då får man möjlighet att åka utomlands samt hitta på olika aktiviteter.

    Under skolterminen är det extremt svårt att få ledigt.

    Tycker det är ett uselt förslag.

    Om man inte kan ta ledigt så kan barnen vara på fritids.

    Vilket mina barnen kommer göra... Men tycker att dom familjer som kan unna sina barn det lilla extra ska gå göra det.

    Vi kan ej vara lediga hela sommaren, men dom går på fritids och lider inte av det!
    Håller med!
    tobbe01 skrev 2015-06-20 00:32:35 följande:

    Läser i tidningen om att stora grupper av niondeklassare i Sverige idag går ur skolan utan att ha fullgoda färdigheter i att skriva, läsa och räkna!!! DÄR behövs det åretrunt-studier. Elever som redan i första klass lärde sig detta kan få ha långa härliga sommarlov.


    Håller med! Men visst blir det lite orättvist att några ska straffas för att sedan öra andra skryta om ett skönt sommarlov medans de bara fick en vecka typ! Men samtidigt så varför ska då de som har kämpat under terminerna inte få nått för det. Det är inte helt enkelt. Men jag föredrar dagens modell.  

     
    tobbe01 skrev 2015-06-20 00:47:54 följande:
    Men så sant! Det är inte de svenska barnen som genom ett trollslag blivit dumma som spån. MEN du vet att elefanten som sitter i klassrummet får vi inte låtsas om.
    Exakt, det är många gånger bara vissa skolor som har allvarliga problem, ofta i förorterna. Med t ex många nyanlända eller andra med trassliga hemförhållanden.

     
    summer63 skrev 2015-06-20 00:40:15 följande:
    Vad svamlar du om? Skolan skulle fungera bättre om lärarna fick lära barnen det dom ska och inte fylla i papper som Alliansen och Jan Björklund hittade på.
    Håller med.

    Givetvis så är alla individer, alla ska ses. Men rättvist blir det aldrig till 100.
    Jag anser att de skolor som har många nyanlända flyktingar måste få en annan statistik. För det är inte rättvist att jämföra som man gör nu.
    Sen så är det ju alldeles förstökigt i klassrummen så det blir ju ingen studie-ro för många.  
    Det är mycket i skolan som behöver åtgärdas, men det är en annan saga.....
    Många tänker helt åt skogen för galet anser jag.

  • Lavish

    Tycker barnen mår bra av långa sommarlov och för ungdomarna är det en bra chans att få arbetslivserfarenhet.

    Finns inget sunt i att gasa på hela vägen upp genom universitetet utan att någonsin ha arbetat, det är inte bra för ens personliga utveckling eller för att få ett hum om hur det är att jobba och utifrån det bestämma vad man vill göra med sitt liv.

Svar på tråden Skola med 3 terminer ÄNTLIGEN !!