• Anonym (förvirrad)

    Kan inte teckna abonnemang. Hjälp!

    Kanske fel tråd. Ber om ursäkt för det.


    Jag är över 18 år och har tecknat abonnemang hos nästan alla företag så som telia, telenor, tele2, tre.
    Alla dessa mobiltelefoner och abonnemang som jag tecknade hos dessa företag har jag ångrat.
    Ska försöka förkorta mig lite.
    Jag ville ha en iphone 6 med telenor och var inte nöjd. Ville ha en iphone 6 plus med tele2 och var inte nöjd. Ville ha en galaxy note 4 med tre och var inte nöjd, och förra veckan tecknade jag ett abonnemang med ny mobil ( galaxy s6 ) och det var hos telia. Jag tyckte inte om alls mobiltelefonen och lämnade tillbaka. Jag har alltså utnyttjat ångerrätten.
    Men nu har jag verkligen bestämt mig vad jag vill ha för mobil, men vart jag än testar så får jag avslag.
    När jag testade tre så fick jag detta meddelande : I samband med att vi hanterade din beställning med ordernummer 904757 så genomfördes en kreditupplysning. Dessvärre gav den avslag, vilket innebär att ordern inte gick igenom.
    Och när jag testade telenor så fick jag detta meddelande : Tack för din beställning via telenor.se. Tyvärr måste vi meddela att du inte gick igenom Telenor Sverige AB:s kreditupplysning, vilket innebär att du inte kan teckna ett abonnemang hos oss.
    Jag försökte med tele2 som jag också ringde, men då säger dem att det krävs en inkomst för abonnemang hos dem.
    Det känns som om alla dessa företag samarbetar ihop och att dem kanske tror att jag vill göra något bedrägeri. Så är inte fallet. Jag har helt enkelt inte varit nöjd och utnyttjat ångerrätten. Men nu verkar det ha tagit stopp.
    Vad ska jag göra nu? Det funkade hur bra som helst innan och nu plötsligt kan jag inte teckna något abonnemang.
    Vad kan jag göra i dessa lägen? Finns något jag ens kan göra? Jag är ju myndig, har inga betalningsanmärkningar eller nåt sånt.
    Jag tycker ju att det är jätte konstigt att det funkade innan med alla operatör som jag testade, men efter att ha ångrat mig så har det tagit stopp hos alla. Vad kan jag göra?
  • Svar på tråden Kan inte teckna abonnemang. Hjälp!
  • Anonym (Förfrågningar)

    Varje abonnemang du tecknade, även om du ångrade dig, genererade en förfrågning om kredit. Nu har du sänkt din kreditvärdighet med alla förfrågningarna. Tror de sparas i ett år.

    En läxa om kreditförfrågningar för dig, det är ingen rättighet att teckna ett abonnemang. Du måste få ett företag att tro på att du kan betala för dig, och dina ångrade köp sänkte din trovärdighet.

  • Birgitta02

    På din kreditupplysning står att du har många förfrågninga hos många mobiloperatörer. Därmed antas att du också har en hel massa abonnemang. De vet inte om du fått ok från de andra eller. Men eftersom du fortsatt att söka andra abonnemang kan jag kanske tänka mig att de nu drar öronen åt sig. Det står t ex att du gjort förfrågningar hos 4 olika operatörer. Men de kan inte se att du ångrat dig. Därför får du inte ta fler abonnemang.

    Man ska vara försiktig med sånt här. Din kreditvärdighet är numera mycket dålig. Du kan ringa till en operatör och förklara ditt ärende. Men söker du på nätet och försöker boka ett abonnemang så kommer du stöta på patrull.

  • Anonym (???)

    Vadå ångrat? Om du brutit förpackningen på mobilen får du inte lämna tillbaka den. Menar du att du har en massa abonnemang du inte betalar för? Isåfall skulle inte jag heller ha dog som kund om jag jobbade för tex Telia.

  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Förfrågningar) skrev 2015-06-22 19:03:01 följande:

    Varje abonnemang du tecknade, även om du ångrade dig, genererade en förfrågning om kredit. Nu har du sänkt din kreditvärdighet med alla förfrågningarna. Tror de sparas i ett år.

    En läxa om kreditförfrågningar för dig, det är ingen rättighet att teckna ett abonnemang. Du måste få ett företag att tro på att du kan betala för dig, och dina ångrade köp sänkte din trovärdighet.


    Jag har absolut inga problem med att betala. Det är bedrägeri dom misstänker tror jag.

    Kan jag ringa någon och överklaga eller nåt? Är det uc jag ska kontakta?

    Jag har verkligen bestämt mig nu för sista gången. Så vad jag ska göra?? Vad kan jag göra?

    Kan jag ringa in och be dom snällt?
  • Anonym (förvirrad)
    Birgitta02 skrev 2015-06-22 19:04:05 följande:

    På din kreditupplysning står att du har många förfrågninga hos många mobiloperatörer. Därmed antas att du också har en hel massa abonnemang. De vet inte om du fått ok från de andra eller. Men eftersom du fortsatt att söka andra abonnemang kan jag kanske tänka mig att de nu drar öronen åt sig. Det står t ex att du gjort förfrågningar hos 4 olika operatörer. Men de kan inte se att du ångrat dig. Därför får du inte ta fler abonnemang.

    Man ska vara försiktig med sånt här. Din kreditvärdighet är numera mycket dålig. Du kan ringa till en operatör och förklara ditt ärende. Men söker du på nätet och försöker boka ett abonnemang så kommer du stöta på patrull.


    Jag har ringt och ångrat hos alla. Lämnat tillbaka mobilen och ringt efter några dagar igen, då sa alla företagen att ångerrätten är godkänd.

    Hur menar du stöta på patrull? Jag kan även tillägga att jag har tvångssyndrom som har gjort att jag har betett mig så här..

    Nu ringde telenors chef mig som sa att jag måste skicka en bild på mitt pass till hans mail för dem misstänker bedrägeri. Vad har jag gjort???


    Anonym (???) skrev 2015-06-22 19:04:15 följande:

    Vadå ångrat? Om du brutit förpackningen på mobilen får du inte lämna tillbaka den. Menar du att du har en massa abonnemang du inte betalar för? Isåfall skulle inte jag heller ha dog som kund om jag jobbade för tex Telia.


    Jo det har faktiskt funkat. Det var inga problem med att förpackningen var bruten eller att jag tex hade startat telefonen..

  • Anonym (förvirrad)
    elmadumle skrev 2015-06-22 19:09:58 följande:

    Man får inte ha hur många abonnemang som helst tror jag, det kan vara det som ställer till det.


    Men jag har ringt alla dessa företag och undrat hur många abonnemang jag har. Jag gav mitt personnummer och alla har svarat mig att jag inte har något abonnemang hos dem...
  • Anonym (Förfrågningar)

    nej, det är ingen ide att kontakta UC. De registrerar bara, och kan inte ta bort några förfrågningar

    Tror din största chans är att gå till en butik, säga hur läget är, visa att du inte har alla abonnemang och fråga snällt om du kan få teckna abonnemang om du avsäger dig ångerrätten...

  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (Förfrågningar) skrev 2015-06-22 19:15:09 följande:

    nej, det är ingen ide att kontakta UC. De registrerar bara, och kan inte ta bort några förfrågningar

    Tror din största chans är att gå till en butik, säga hur läget är, visa att du inte har alla abonnemang och fråga snällt om du kan få teckna abonnemang om du avsäger dig ångerrätten...


    Jag har ju ringt till dom och dem har själva sagt att jag inte har något abonnemang hos dem. Så har alla sagt till mig.

    Är detta riktigt illa? Kan det tex bli en polisanmälan?

    Jag frågade ju självklart varför jag inte kan teckna abonnemang, då svarade dem att dem inte har behörighet att se sånt.

    Vem är det jag kan kontakta? Eller ska man kanske vänta någon månad?
  • Birgitta02
    Anonym (förvirrad) skrev 2015-06-22 19:10:54 följande:

    Jag har ringt och ångrat hos alla. Lämnat tillbaka mobilen och ringt efter några dagar igen, då sa alla företagen att ångerrätten är godkänd.

    Hur menar du stöta på patrull? Jag kan även tillägga att jag har tvångssyndrom som har gjort att jag har betett mig så här..

    Nu ringde telenors chef mig som sa att jag måste skicka en bild på mitt pass till hans mail för dem misstänker bedrägeri. Vad har jag gjort???


    Anonym (???) skrev 2015-06-22 19:04:15 följande:

    Vadå ångrat? Om du brutit förpackningen på mobilen får du inte lämna tillbaka den. Menar du att du har en massa abonnemang du inte betalar för? Isåfall skulle inte jag heller ha dog som kund om jag jobbade för tex Telia.


    Jo det har faktiskt funkat. Det var inga problem med att förpackningen var bruten eller att jag tex hade startat telefonen..

    När de gör en kreditupplysning på dig hos Upplysningscentralen, så får de besked att du gjort förfrågningar hos Tele2, Tre, Telenor och Telia etc. Enbart detta gör att de kan säga nej till dig. Ingen av dessa är intresserade av att ringa runt för att höra om du ha, eller inte har, mobilabonnemang hos de andra aktörerna.Sen kanske du har andra förfrågningar det senaste året, och de lägger på det negativa i din upplysningsstatus. Ditt tvångssyndrom spelar ingen roll för näringslivet. De vill bara ha en kund som betalar för sig. Din inkomst kanske också gör att de drar öronen åt sig när de ser alla förfrågningar.
Svar på tråden Kan inte teckna abonnemang. Hjälp!