• Anonym (nyfiken)

    Hur mycket kommer årets sommarsemester få kosta

    Hur mycket får semestern kosta?

    Berätta gärna hur många ni är i familjen och gärna vad ni ska hitta på.?

    Har ni fler semestrar under året?

  • Svar på tråden Hur mycket kommer årets sommarsemester få kosta
  • Anonym (Inkomster)
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-30 07:50:22 följande:
    Sverige är inte synonymt med privatpersoners ekonomi. Det kommer alltid att finnas de som har råd med mer än andra.

    Sedan kan det bero på ett bra jobb efter en lång utbildning. Bli advokat ska du se att du får en hel del slantar över som du kan spendera på t.ex. semesterresor.

    Det kan också bero på att någon är driftig och har startat ett företag som går bra. De kanske har satsat pengar, tagit risker, och jobbar häcken av sig med närmare 300 timmar per månad i arbetstid. Starta ett företag och jobba en massa övertid, så ska du se att du får en hel del slantar över som du kan spendera på t.ex. semesterresor.
    Anonym (Varberg) skrev 2015-06-30 07:27:23 följande:

    Samtidigt som vi inte skulle ha råd att ge en fristad till en människa som flyr för sitt liv.
    Det finns något som skaver där......hårt. 


    Och du tror att någon skulle lägga ner tid på långa utbildningar, ta risker och starta företag och jobba häcken av sig... Om hela överskottet istället skulle gå till skatter så vi ska ha råd att försörja hundratuentals nya flyktingar årligen?

    Nej du. Då skulle jag gladeligen ta en vanlig anställning istället, eller leva på bidrag jag med och vara ledig alla dagar.

    Det behövs någon morot för att få folk att gå långa utbildningar (bättre betalt när man väl får ett jobb sedan), eller för att få folk att starta företag (möjlighet att tjäna mycket pengar om det går bra, samtidigt som man är sin egna chef).

    Sedan undrar jag... varför måste alla trådar kopplas ihop med invandringen?
    Jag skulle nog säga att det ligger mer i varje individs egna drift.
    I min familj är alla akademiker, och långt ifrån alla är "rika", bra ekonomi men inte i jämförelse med vad dom investerat i sitt yrkesliv. Min syster är spec. läkare och har lagt ner ca 11år på studier. Visst har hon en bra lön, men den är relativt låg i jämförelse med hur många timmar hon arbetar, samt obekväma tider (snittar på 68tim/veckan).  Advokat har vi också i familjen, det är som mäklare, det är få som tjänar storkovan.

    Precis som jag har lagt fyra år högskolestudier på min utbildning (civilekonom). Kontinuerlig uppdatering av skattesystem och stort ansvar i yrkeslivet.
    Min svägerska är personlig assistent, och arbetar 2-2,5 heldagar i veckan, med en brukare som hon är vän till. Allt dom gör är att umgås, går och fikar, på bio, konserter mm. Hon tjänar nästan samma pengar.

    Har andra exempel på min mans sida av släkten, svågern börja i fabriken på bandet, fem år senare avdelningschef med en ingångslön på 52 000kr. Han klarade knappt gymnasiet men hade tydligen det som krävdes för sin position han har idag.

    Så visst kan man studera sig till en bra lön, men för att lyckas så krävs det oftast mer än att bara plugga sig till det. Många yrken som läkare är ett kall och inte för att bli "rik". Många lågutbildade har lyckats för att dom har ett driv, begåvning eller en bra affärsplan.

    Sen behöver man inte vara höginkomsttagare för att ha råd att leva gott.
    Nu när jag inte jobbar heltid så har vi totala inkomster (netto) på ca 41 000kr.
    Huslånet på drygt 2mkr, landa förra året på 24 000 kr i ränteutgifter. Vi har knappt lika mycket till i driftkostnad = ca 4 000kr/mån för att bo i hus (vi bodde tidigare i en liten lgh 3a för 7800kr!) Vi har valt att amortera 4000kr/mån för att komma upp i samma kostnader som tidigare. Allt som allt ligger alla våra utgifter för en tvåbarnsfamilj på ca 15 000kr. Med bensin och mat totalt ca 23 0000kr.
    Det innebär att vi har 18 000kr kvar för att leva, dvs nöje/inköp. Hur kan man inte klara av att spara då?
  • Anonym (kronans)

    Vi lever på samma pengar på semestern som övrig tid på året. Sparar inget extra till det.

    I år blir det bara korta utflykter då vi lever på en heltidslön istället för två. Det blir två weekendresor med äventyrsbad och sedan 5 veckor i sommarstugan.

  • Anonym (S6)

    Räknat ut att det kommer blir ca 6000:- i sommar.
    Camping 3 nätter, 1 dagstur till Danmark och Liseberg.
    Fast Liseberg åker vi till varje år så om man inte räknar med det så blir det ju runt 4000:- istället.

    1 vuxen och 2 barn.

  • Anonym (Sharon)

    Vi har 8v ledigt i sommar (inne på andra nu):

    - större delen blir i sommarstugan på östkusten = inga utgifter över det vanliga,förutom lite lyxigare mat och dryck kanske

    - 1v på Gotland, men då bor vi hos familjen, så det är den där uschla färjan...

    - jag med vän ska till Skottland och vandra 1v, sen 2 dagar i London, vet inte vad det kan gå på totalt, 10'?

  • Anonym (Sharon)
    Anonym (Hemmakatt) skrev 2015-06-30 08:49:02 följande:

    ( sen tar vi en vecka i sommarstugan, men det är mest för att umgås med släktingar)


    Lite OT, men varför har ni en sommarstuga om ni inte använder den?
  • Virriga Vera
    Anonym (Pappa31) skrev 2015-06-30 07:10:46 följande:

    Underbart att folk har så sjukt mycket pengar!

    Förstår inte riktigt hur ni klarar det. Vi har bra inkomster, men mat, boende, försäkringar osv kostar ju.

    Vi har kanske 5000kr extra att röra oss med, utöver det vanliga som går till mat/bensin/resor.

    Jag: 43 000kr/mån
    Hon: 19 000kr/mån (75%).


    Visst är det, men vi har också jobbat hårt för att komma dit vi är idag. Vi har amorterat hårt och bor idag nästan gratis. Vi har inga lån mer än på huset, alla fordon är betalda kontant och barnen är utflugna så, ja vi har det bra ekonomiskt trots att ingen av oss är höginkomsttagare.
  • Påven Johanna
    Anonym (Sharon) skrev 2015-06-30 10:26:00 följande:
    Lite OT, men varför har ni en sommarstuga om ni inte använder den?
    De har kanske ärvt den? Vi har ett sommarhus på Gotland som jag har ärvt, men vi är hellre och oftare på vårt lantställe. Vi vill ändå inte sälja sommarhuset på ön eftersom barnen kan komma att vilja ha det senare i livet. 
  • Anonym (Sharon)
    Påven Johanna skrev 2015-06-30 11:01:46 följande:

    De har kanske ärvt den? Vi har ett sommarhus på Gotland som jag har ärvt, men vi är hellre och oftare på vårt lantställe. Vi vill ändå inte sälja sommarhuset på ön eftersom barnen kan komma att vilja ha det senare i livet. 


    Så kan det ju absolut vara, jag är bara nyfiken.
  • Anonym (Varberg)
    Upptagenmeninte skrev 2015-06-30 07:50:22 följande:
    Sverige är inte synonymt med privatpersoners ekonomi. Det kommer alltid att finnas de som har råd med mer än andra.

    Sedan kan det bero på ett bra jobb efter en lång utbildning. Bli advokat ska du se att du får en hel del slantar över som du kan spendera på t.ex. semesterresor.

    Det kan också bero på att någon är driftig och har startat ett företag som går bra. De kanske har satsat pengar, tagit risker, och jobbar häcken av sig med närmare 300 timmar per månad i arbetstid. Starta ett företag och jobba en massa övertid, så ska du se att du får en hel del slantar över som du kan spendera på t.ex. semesterresor.
    Anonym (Varberg) skrev 2015-06-30 07:27:23 följande:

    Samtidigt som vi inte skulle ha råd att ge en fristad till en människa som flyr för sitt liv.
    Det finns något som skaver där......hårt. 


    Och du tror att någon skulle lägga ner tid på långa utbildningar, ta risker och starta företag och jobba häcken av sig... Om hela överskottet istället skulle gå till skatter så vi ska ha råd att försörja hundratuentals nya flyktingar årligen?

    Nej du. Då skulle jag gladeligen ta en vanlig anställning istället, eller leva på bidrag jag med och vara ledig alla dagar.

    Det behövs någon morot för att få folk att gå långa utbildningar (bättre betalt när man väl får ett jobb sedan), eller för att få folk att starta företag (möjlighet att tjäna mycket pengar om det går bra, samtidigt som man är sin egna chef).

    Sedan undrar jag... varför måste alla trådar kopplas ihop med invandringen?
    Öm tå tydligen, du måste inte försvara dig.
    Ett land som har råd att generera såna löner och skapa sån köpkraft att människor har råd med det som beskrivs i den här tråden är ett rikt land.
    Och ändå ska det gnällas över att vi inte har råd att ta emot flyktingar men åka på lyxsemestrar har vi råd med.
  • Anonym (K)

    Vi är usla på att hantera pengar, så det har blivit mycket sparat till semestern. Vi är två vuxna och ett barn, och semesterbudgeten är typ skatteåterbäringen och hushållskassan (= 12 000-18 000 kronor ungefär). Vi packar in oss och tältet i bilen och kuskar runt tills vi tröttnar eller pengarna är slut. Tidigare år har vi snittat på ca 1000 kronor om dagen, inräknat bensin, camping-, färje- och motorvägsavgifter, mat, inträden, ja, allt.

    Under resten av året åker vi på lite utflykter, men sällan resor.

Svar på tråden Hur mycket kommer årets sommarsemester få kosta