Inlägg från: Monikan |Visa alla inlägg
  • Monikan

    Första barnet BF feb-16

    Hej!

    Jag såg att det fanns trådar med BF -16 men hittade ingen för oss förstföderskor så jag tänkte att jag skapar en :)

    Jag är beräknad den 12 februari och följs gärna åt med andra förstföderskor, själv bor jag i Dalarna och det vore jätteroligt att få kontakt med någon i närheten, men såklart är det roligare ju fler som skriver!

    Vad har ni för symtom? Hur mår ni? Hur känns allt?

    Jag var hos BM igår på hälsosamtal, det kändes jättemysigt framförallt för min fästman som sa att allt blev ännu mer verkligt för honom då.

    Jag har ömma bröst till och från, är väldigt trött som i vågor, illamåendet har börjat komma men är absolut inget jobbigt än så länge, har bara kräkts en gång. Det känns att det händer saker i kroppen hela tiden och det är jätteskönt. Förra veckan hade jag 2 dagar när alla symtom försvann, trodde jag fått missfall och kände mig jätteledsen, därför uppskattar jag nästan att jag mår illa nu ;) 

    Vore jättekul att höra från er och stort grattis till alla nygravida :)

  • Svar på tråden Första barnet BF feb-16
  • Monikan
    Tindrasmatte skrev 2015-06-23 17:04:05 följande:
    Hej Monikan, vilket bra initiativ :D

    Jag är också förstföderska, beräknad 20 feb. Känner igen det där med tröttheten, trots att du är nån vecka längre gången än jag :) Inte mycket illamående, men däremot vaknat varje natt med stark smärta i tjejmagen, sådär så jag inte vet var jag ska ta vägen, men har sluppit det de senaste tre dagarna (wohooo!) 

    Jag ska på hälsosamtal imorgon, ska bli jättespännande ^^

    Jag bor dock i skåne, men vi kanske kan följas åt endå :)

    Jag är 21 förresten, hur gammal är du?

    Kram och grattis till dig med!
    hej! vad kul att du skrev :)

    jag vaknade också med stark smärta i början, precis när jag fått pos tester. trodde jag fick missfall men det visade sig vara magproblem, har inte varit bra i magen en dag sen jag fick veta att jag var gravid? det kändes exakt som mensvärk men var typ extrema magknip från tarmarna! sen dess har det försvunnit helt och gått ifrån molvärk till lite mer stickiga känningar nu ibland :)

    jaa jag följs gärna åt oavsett vart du bor :) jag är 25 :)

    hur känns det inför samtalet? jag var jättenervös innan men det var en supergo BM så det kändes bra snabbt :)

    har ni försökt länge? kram på dig :)
  • Monikan

    vad roligt att ni skriver här :D

    jag har varit lite off, har haft migrän samt lååånga jobbdagar i helgen men nu är jag tillbaka igen :)

    hur mår ni? hur går det? vad har ni för funderingar?
    för mig bubblar nya funderingar fram hela tiden?
    jag tycker det är svårt med mat. kan man äta uppskuren sallad från gårdagens
    middag idag tex om det stått i kylen eller är det riskabelt?

  • Monikan
    Amandalinnea skrev 2015-06-25 21:04:34 följande:

    Hej allihop! Jag hoppar också in här. Jag plussade igår och har bf (tror jag) 25/2. Min symtom är ömma bröst, orkeslös och molvärk :) jag är 25 och sambon 30. Vi har genomgått IVF då jag lider av endomterios.

    Är lite velig om jag ska ringa till bm på vårdcentralen..?? När man har genomgått IVF så ska man ju ringa till fertilitetsenheten egentligen, när man plussat, men de har ju semesterstängt under juli. Det står på lappen jag fick att man kan ringa sin vårdcentralen men jag vet inte hur jag ska göra. Vad tycker ni??


    om du funderar på nåt så ring till vc :) annars skulle jag nog avvakta så länge allt går bra och sen prata med kliniken. men som sagt har du funderingar, som man ofta har i början ;) så tvivla inte på att ringa, vården finns för att hjälpa!

    stort grattis till graviditeten:)
  • Monikan
    Moorii skrev 2015-06-25 10:54:22 följande:

    Hej hej :) 

    Första barnet här med, 33 år, försökt i tio månader så jag hoppas verkligen det sitter på första försöket! Beräknad till 1/2, så är nu i vecka 8 (7+5). Går mest omkring och hoppas på att barnet ska överleva och längtar tills vi är förbi vecka 12!

    Var på inskrivning 17/6, med en bm som verkade allmänt förvirrad. Glömde helt av blodtryck, blodprov och sånt, så fick påminna henne :/ så får se om vi byter sedan. Hur var eran inskrivning, om ni varit på den vill säga?


    grattis!!!

    tycker ni gör helt rätt som byter om det inte känns rätt. och en virrig bm vill man inte ha, räcker med att man är virrig själv;)

    jag har bara varit på hälsosamtal än, det var jättemysigt:) inskrivningen med prover blir i början på augusti. hoppas på mindre virrighet här :D
  • Monikan
    Tindrasmatte skrev 2015-06-23 22:26:41 följande:
    Hej igen :)

    Känner igen det där med magknip,(dock var
    Min nattsmärta inte kopplat till det) har börjat fundera på att lägga om kosten men det är kanske bara så att det tillhör ^^

    Det känns väl bra, vet inte riktigt va det innebär så tills vidare är jag lyckligt ovetande :)

    Vi lyckades på andra försöket, tog ut spiralen i början av maj och det blev inget på första men nu verkar det gått vägen :D hur var det för er?

    Har ni berättat för någon? Typ föräldrar, bästa vän osv? Jag är så sugen på att berätta och har fått en del frågor dö min snörar är ett par storlekar större och jag varit nykter på alla de senaste festerna, som midsommar och så.

    Grattis till er andra tjejer :D

    hej igen! har varit lite off med migrän och massa jobb men nu svarar jag :)

    vi bestämde oss när jag fick mens i början på maj att vi ville ha barn, tre veckor senare fick vi veta att jag var gravid.. så det gick sjukt fort, hade väntat mig att det skulle ta längre tid så vi kände väl oss vääääldigt förvånade när jag fick det positiva testet! 

    jag har berättat för mina två bästa vänner, mina systrar och min mamma och pappa. jag skulle inte klarat att hålla det inom mig helt själv då jag haft så mkt frågor och funderingar, särskilt eftersom ja ginte var beredd på att det skulle gå så fort. samtidigt så vill jag inte att fler än så ska veta då det ju fortfarande är väldigt tidigt. fästmannens föräldrar kommer hit till helgen och då tänkte vi berätta för dem, är i v8 nu och går in i v9 på lördag.


     


    har ni berättat för nån? hur mår du nu? :)

  • Monikan
    Moorii skrev 2015-06-29 11:21:37 följande:
    Tack så mycket! :) 

    Haha, ja precis ^^ Vi ska ändå flytta om en månad, så vi kommer byta i samband med det, blir inte lika uppenbart att vi byter pga just henne också..

    Jaså, vad är hälsosamtal? får alla ha ett sånt? Vad är skillnaden på det och inskrivning? Förlåt för alla frågor :P 
    fråga på ;)

    när jag ringde bm tidigt i grav så sa de att de rekommenderade alla förstföderskor ett hälsosamtal så tidigt som man ville komma egentligen, vi fick göra nåt test ang alkoholvanor samt lite kostråd och ställa de frågor vi ville fråga. det de egentligen ville veta var väl om vi var alkisar/narkomaner å isåfall försöka hjälpa oss ur det ;)
  • Monikan
    Tindrasmatte skrev 2015-06-30 09:27:49 följande:
    Åh vad roligt att det gick så fort för er :D vi lyckades ju på andra försöket och under den månaden lyckades jag intala mig själv att vi aldrig skulle få byn och att jag antagligen var helt infertil ^^ mest eftersom alla andra kvinnliga släktingar verkar bli gravida när nån tittar på dem xD

    Vi har inte berättat för någon alls... Vi har bestämt att vi ska berätta för sambons föräldrar nu nån gång. Men jag tycker han ska berätta för dem och han verkar inte kunna klämma fram det ^^

    Vet inte om det är läge att ersätta för min familj, min syster födde en bebis för tidigt i förra veckan som dog efter 2 timmar... Så det är ju lite känsligt :(

    Jag mår ganska bra :) mindre ont i magen men mår illa titt som tätt men inte kräkts ännu :) hur mår du nu?
    ååh fy satan vad hemskt, jag förstår verkligen att det är känsligt då :( tror du gör rätt i att vänta, låt värsta sorgen lägga sig så de kan glädjas med dig sen. är nog på tok för mycket sorg nu. min ena halvsyster födde ett barn som jag förstod det som avled vid födseln, så fruktansvärt tragiskt :(

    mitt illamående går som i vågor och det har verkligen eskalerat de senaste dagarna.. igår och idag har varit i stort sett outlidligt på förmiddagarna, känns som att jag har spyan i halsen hela tiden typ! ursäkta trevliga detaljer ;) kräks inte alltid utan kan känna mig som att jag är rejäääält åksjuk ungefär. och ALL mat känns vidrig. får tvinga i mig för jag vet att det är det enda som hjälper mot illamåendet. men på ett vis glädjer det mig också, det är ju trots allt ett tecken på att bebis mår bra :D
  • Monikan
    Lisaa88 skrev 2015-06-30 10:35:27 följande:

    Hej!

    Kul att du skapat denna grupp:)

    Vi har gått igenom vårt första IVF försök och är nu i v.7 och har BF 17 feb 2016.

    Jag är 26 år har haft ett missfall för 2 år sedan och hoppas nu på att få behålla detta lilla liv.

    Har första ul 7 juli så då får vi se om hjärtat slår.

    Jag har bloggat om hela min ivfresa, de kan ni läsa om här om ni vill.

    barnmedivf.blogg.se

    Jag mår inge vidare faktiskt, väldigt illamående så jag äter Postafen och använder ackupressur armbandet sea-band som lindrar men inte helt.

    Brösten spänner/värker och molande värk ifrån livmodern till och från.

    Är lång och smal och mitt blodsocker blir ofta lågt och då blir jag svimfärdig.

    Jobbar 100% på ett äldreboende och eftersom jag är hungrig och kissnödig hela tiden så blir de mesta svårare på jobbet. Har med mig frukt för att lindra den värsta hungern.

    Hoppas på att må bättre om några veckor, blir väldigt jobbigt om jag måste må så här i 8 mån till.

    Hoppas ni andra mår betydligt mycket bättre annars kan vi stötta varandra:)


    hej och välkommen! och stoooort grattis till dig! jag håller alla tummar att det kommer gå bra :)

    jag jobbar också heltid men i butik, är riiiktigt jobbigt när jag börjar känna mig hungrig för då vet jag att jag måste äta nåt direkt för att inte bli jätteillamående, men i butik kan man inte alltid smita ifrån och ingen på jobbet vet om graviditeten heller så jag kan inte direkt smyga iväg och be nån annan ta över? har löst det med att gå med bitar av en riskaka i fickan som jag kan äta i smyg ;)

    vad spännande med erat ul! känner du nån skillnad i hur du mår nu jämfört med den tidigare graviditeten?

    kram och grattis igen!
  • Monikan
    Amandalinnea skrev 2015-06-30 12:26:49 följande:

    Är det någon mer än jag som är helt nojig och vill ta gravtest typ hela tiden? ;) haha!


    jag har tagit sjuuuukt många gravtest, jag överdriver inte om jag säger att jag säkert tagit 20st!


     


    dock gjorde jag misstaget att ta ett här om dagen, det blev jättesvagt så jag fick panik och ringde bm? då berättade de att när man är runt vecka 8 som jag är nu är HCG så högt att stickorna inte kan hantera det. hon tyckte jag skulle späda urinen med vatten och testa igen, blev det fortfarande svagt skulle jag höra av mig. jag spädde rejält och testet blev jättestakt positivt. DET var en lättnad och nu har jag förbud på att testa mig mer ;)

  • Monikan
    meldeah skrev 2015-06-25 20:13:31 följande:

    Hej!
    Jag är 27 år, väntar första barnet, är i v 7.
    Vår graviditet är lite stormig. Väldigt oplanerad och inte särskilt önskad från min sambos håll, men jag har bestämt mig för att behålla.

    Än så länge har jag ömma bröst, illamående till & från, mensmol då och då och huvudvärk.

    Har bokat inskrivningssamtal till 7 juli.


    hur går det för er? har tankar och känslor landat? 
    kram!
  • Monikan
    Amandalinnea skrev 2015-07-01 21:17:10 följande:
    Jag förstår dig! Jag skulle vilja ta ett om dagen men hittills har jag kunnat hålla mig ;) oj, det hade jag ingen aning om, förstår din panik! När har du bf? :)
    enligt barnmorskan 12 februari, men jag tror det blir lite senare då jag har 34 dagar i menscykeln :)
  • Monikan
    Längta skrev 2015-07-02 08:10:52 följande:

    Hej alla. Ja hoppar in här.

    Har bf den 12/2. Jag och min sambo var på ultraljud i fredags då var vi i v.7 6+6 och vi såg ett tickande hjärta :). Men nu håller vi tummarna att de går hela vägen denna gång då vi har ett missfall bakom oss.


    ååh grattis vad roligt! standardul i v 18 känns låååångt bort just nu?
    vi är beräknad samma dag. vad roligt :D
  • Monikan
    Amandalinnea skrev 2015-07-06 17:38:39 följande:

    Usch, har haft lite ljusbruna flytningar idag :( livrädd att det ska övergå i blod! Ska men ringa bm för sånt eller ska jag avvakta? :/


    Jag säger också, ring! bättre att ringa och fråga än att gå och vara orolig. hur har det gått?
  • Monikan
    Krishna skrev 2015-07-08 18:45:12 följande:
    Hej! Jag följer gärna med i den här gruppen :) Jag och min sambo väntar vårat första barn. Vi har genomgått en ivf-behandling och lyckades på första försöket :) Bf 14-15 februari och det inte ändras vid ultraljudet om 1 1/2 vecka.

    Vi bor oxå i Dalarna.
    åå vad roligt, stort grattis till er :D
    håller tummarna att allt går fint på ul! hur mår du?
  • Monikan
    Lisaa88 skrev 2015-07-07 08:25:40 följande:
    Tack:) Ja idag är det ul dag:):)

    Skönt för dig att jobba i butik.

    Jag jobbar på äldreboende och då lär man va social hela tiden med både boende och personal eftersom man jobbar så nära inpå varandra. Men jag hade lite frukt med mig:)

    Nu har jag varit sjukskriven i över 14 dagar men jobbat nån dag och kände att de inte funkade. Fick hemska biverkningar av Postafen men när jag slutade ta dom blev jag bättre men går ju omkring och mår jätte illa istället.

    Lägger upp en bild senare om allt ser bra ut.

    Sist slutade fostret växa i v.5 men jag hade gravid symtom fram till v.10 då jag fick missfall:(

    Så idag får vi äntligen veta om hjärtat slår eller inte.
    guuuud så skönt att ul såg bra ut!! vad härligt :D

    inte så skönt att jobba i butik.. måste konstant vara social med kunder plus att jag är ansvarig över all personal så det kräver en hel del av mitt humör och min ork och jag känner att jag har knappt nåt just nu.. många mornar måste jag gå upp kl 5 och min kropp fixar verkligen inte det, mår skit hela dagen :(

    jag är orolig för det där med missfall som kommer senare än de skett? jag mår ju klassiskt graviddåligt men tycker jag hör mer och mer om graviditeter som slutat i ett tidigare skede för att flera veckor senare stötas ut :(
  • Monikan
    Moorii skrev 2015-07-09 07:12:20 följande:
    Åh, vad skönt! :) Ja, två veckor kvar nu va? Vårat är imorgon, trodde aldrig dagen skulle komma :S Har inte kunnat sova inatt, drömmer bara om ultraljudet, vaknar hela tiden. Är så fruktansvärt orolig, vill bara komma dit och se att allt är bra!
    hur har det gått? håller alla tummar att allt såg bra ut!
  • Monikan
    Moorii skrev 2015-07-10 20:58:45 följande:

    Tråkiga besked tyvärr :'( vi gick på ultraljudet hos bm idag, hon såg ingenting alls på skärmen. Vi åkte till gynakuten och där konstaderades ett foster som stannat av och gått tillbaka, säkerligen flera veckor sedan. Mycket tårar blev det och sorgen är stor, men vi kommer igen och nästa gång ska det banne mig bli en bebis! 

    Stort lycka till till er och till alla andra här! <3


    Åå jag lider med er, kommer en liten tår här borta... skickar massor med styrka och önskar er lycka till framöver!
  • Monikan
    Längta skrev 2015-07-11 09:10:40 följande:

    Åh va kul. Grattis till dig med. :)

    Ja de känns väldigt långt bort. Men v 10 idag. 2 månader får vi att gå fort. Har du skrivit in dig hos bm än?


    jag ringde bm dagen efter jag fått pos test, var där i v7 på ett hälsosamtal som de kallade det, vi fick ställa frågor osv. Men den riktiga inskrivningen med prover etc blir den 3 aug om allt går bra. Tror jag skulle bli helt förstörd om nåt hände nu, vi har vetat så länge att det känns som vårt barn på riktigt..
Svar på tråden Första barnet BF feb-16