Inlägg från: mammalovis |Visa alla inlägg
  • mammalovis

    2 åring arg som ett bi efter förskolan

    Jag känner igen ilskan från min dotter på 4,5 år. För hennes del är det ett tecken på att hon är dödstrött och inte orkar hålla ihop mer. Det brukar sluta med att hon somnar i vagnen hem eller tidigt hemma, men dessförinnan har ens tålamod prövats ett antal gånger med hennes skrikande och andra försök att få sin vilja igenom. Oftast blir minsta grej ett utbrott på uppåt 10 minuter innan hon lugnar sig och oftast går det inte förstå i förväg förrän utbrottet är ett faktum.

    Likaså blir lillasyster arg när hon läggs för sent med 30-60 minuter. Sedan kan min 2-åring bryta ihop om hon inte får klättra ur bilen själv och allt annat hon anser sig kunna själv. Kommer man ihåg att låta henne pröva först brukar det vara lugnare. Men det gäller ju att komma ihåg att inte öppna dörren, tända lampan, sätta på och stänga av kranen o s v som man lätt gör av ren reflex.

    Så kanske har han behov av att få göra mer själv och bli uppmuntrad att klara små saker. Då brukar de vara väldigt nöjda med sig själva.

    Likadant se över det totala antalet timmar sömn. Fundera även på när ni hämtar i förhållande till senaste målet mat. Kanske behöver han få en banan eller liknande när du hämtar för att få upp blodsockret.

Svar på tråden 2 åring arg som ett bi efter förskolan