• Anonym (trött)

    Har du ditt spädbarn i famnen 24/7 även om det sover?

    I en annan tråd sägs det att spädbarn måste vara i famnen på mamma 24/7, annars kan det ta skada.

    Gör ni så, har barnet i famnen hela tiden även om det sover eller lägger ni ibland ner barnet? Ligger barnet aldrig i egen säng, barnvagn, sitter i babysitter, gåstol, bumbostol eller matstol? 

    Tror ni på det som påstås, att barn blir skadade om inte mamma håller i det 24/7?

    Jag gör det inte och har aldrig träffat någon som lever så heller. Sover barnet lägger man ner det, men tar upp om det vaknar och signalerar kontakt. Så trodde jag alla gjorde men det är visst väldigt skadligt för anknytningen och barnets utveckling och helt helt fel. 

  • Svar på tråden Har du ditt spädbarn i famnen 24/7 även om det sover?
  • Tangent

    Tror inte att barn tar skada av att ligga själva ibland. Däremot tror jag det är skadligt om barnet ligger och skriker. Barn är olika visa barn vill vara nära hela tiden andr trivs bättre att ligga själva..
    Vårt barnvar av den sorten som ville vara nära hela tiden. De första sex månaderna var vår son antingen I min famn eller hos pappan ca 22 h/dygn, sonen skrek så fort man la ner honom.

  • nomadelle

    Fast i ärlighetens namn är det väl ingen som påstår att de släpar på barnet 24/7 i den tråden jag misstänker att du hänvisar till. Men visst, med flera tusen inlägg kan jag ju ha missat något... Och ingen som påstått att allt annat är skadligt heller. Däremot är det flera som menar på att man ska vara lyhörd för barnets behov och vissa barn har ju onekligen ett väldigt stort behov av att vara nära. Att inte ge ett sånt barn närhet kan säkert vara skadligt i längden.

  • Anonym (Nix nej never)
    Tangent skrev 2015-07-01 12:26:37 följande:

    Tror inte att barn tar skada av att ligga själva ibland. Däremot tror jag det är skadligt om barnet ligger och skriker. Barn är olika visa barn vill vara nära hela tiden andr trivs bättre att ligga själva..
    Vårt barnvar av den sorten som ville vara nära hela tiden. De första sex månaderna var vår son antingen I min famn eller hos pappan ca 22 h/dygn, sonen skrek så fort man la ner honom.


    Nej nej nej, det är inte ett dugg skadlig.
    Varför utsatte ni er för denna terror istället för att vänja barnet?
    Obegripligt.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (??) skrev 2015-07-01 11:27:35 följande:

    Hur många barn har du japp??


    Två.
    Tycker det är bedrövligt uselt att förs en diskussion på detta vis.
    Jag vet att jag bar mitt barn i ett år. Vi kan diskutera ämnet eller så kan ni fortsätta anklaga mig, välj vilket som passar er bäst.
  • Regndamen
    Anonym (Nix nej never) skrev 2015-07-01 13:28:25 följande:

    Nej nej nej, det är inte ett dugg skadlig.

    Varför utsatte ni er för denna terror istället för att vänja barnet?

    Obegripligt.


    Barn skadas av att ligga och skrika och inte få sina behov tillgodosedda.
  • Tangent
    Anonym (Nix nej never) skrev 2015-07-01 13:28:25 följande:
    Nej nej nej, det är inte ett dugg skadlig.
    Varför utsatte ni er för denna terror istället för att vänja barnet?
    Obegripligt.
    Det var ingen terror, både sambon jag hade gärna barnet i famnen. För övrigt ammades han i flera år och samsov ännu längre, det passade oss bäst.
  • Anonym (Haha pretto mutch?)
    Regndamen skrev 2015-07-01 15:04:54 följande:
    Barn skadas av att ligga och skrika och inte få sina behov tillgodosedda.
    Det är väl ingen som låter sitt barn ligga och skrika ellerhur? Bara för att man inte när runt på barnet 24/7 så betyder det inte automatiskt att man lät ungen ligga ensam i ett rum och skrika lungorna ur sig.
  • Anonym (rose)
    Anonym (Haha pretto mutch?) skrev 2015-07-01 15:14:44 följande:
    Det är väl ingen som låter sitt barn ligga och skrika ellerhur? Bara för att man inte när runt på barnet 24/7 så betyder det inte automatiskt att man lät ungen ligga ensam i ett rum och skrika lungorna ur sig.
    Precis så!

    Att svara på bebisens signaler är inte samma sak som att bokstavligen behöver vara över bebisen 24/7
  • Spartacus

    vi har 3 som vi turades om att kånka på vid behov.... ibland i famn, bärsele, vagnen inomhus, en dockvagn med ett snöre på, näste på matbordet, ja ni fattar!

    våra ryggar skulle inte pallat, och vetefan hur jag skulle vara i hjärnan heller om jag släpade dygnet runt jämt. har behov av att få röra mig fritt korta stunder och kunna serva de andra barnen om inte annat!

    upp till var och en och jag tror inte barnen blir vare sig ärrade eller sårade för att man lägger ner dom korta stunder och bryr sig om sig själv eller övriga familjemedlemmar heller.

    skriker dom konstant lär dom skrika när man lyfter också, och annars med... och ibland så måste man göra annat än att kånka, så är det bara.

    var förälder känner oftast deras barn behov och lär sig hur de ska hantera detta, tror inte på någon generell metod!

  • Regndamen
    Anonym (Haha pretto mutch?) skrev 2015-07-01 15:14:44 följande:

    Det är väl ingen som låter sitt barn ligga och skrika ellerhur? Bara för att man inte när runt på barnet 24/7 så betyder det inte automatiskt att man lät ungen ligga ensam i ett rum och skrika lungorna ur sig.


    Inlägget jag svarade på ansåg det var en bra idé att låta barnet skrika.
Svar på tråden Har du ditt spädbarn i famnen 24/7 även om det sover?