• Muslimsktjej

    Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?

    Ni som brukar ge tiggare pengar, ungefär hur mycket pengar brukar ni ge?

    Känns som om de flesta ger ca 10-20 kr till tiggare, men jag tycker att det är så pinsamt om jag skulle ge så lite. Som att jag hånar dem för att de inte har pengar, liksom, vad ska de göra med 10 kr? Köpa mat? 

    Har dessutom ingen egen ekonomi då jag fortfarande går i skola (1050 kr i månaden, studiebidraget), så skulle inte ha råd att ge ca 50-100 kr till varje tiggare jag ser.

    Hur gör ni?? Tycker ni inte det känns lite fult att ge dem så lite pengar?
    För jag vill jättegärna ge dem, får så dåligt samvete när jag går förbi utan att ge pengar. 

    Notera att jag inte _påstår_ att det är fult att ge så lite pengar, utan jag _frågar_ ifall det är det eftersom det _känns_ så. 

  • Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?
  • Anonym (finger)
    Anonym (Äckligt) skrev 2015-07-01 10:11:44 följande:

    Har ni sett avfallshögarna vid deras läger?


    Förstår inte varför man inte håller dom ansvariga för brott dom begår här.
    Är väl inte svarare att arrestera dom, döma till samhällstjänst och låta dom städa undan sitt eget skit.
    Lite böter på det så man täcker i alla fall en del av omkostnader.


     

  • Anonym (Äckligt)
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 10:15:00 följande:

    Förstår inte varför man inte håller dom ansvariga för brott dom begår här.
    Är väl inte svarare att arrestera dom, döma till samhällstjänst och låta dom städa undan sitt eget skit.
    Lite böter på det så man täcker i alla fall en del av omkostnader.


     


  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 10:13:22 följande:

    Jag igen?


    nyheter24.se/debatt/796562-kent-ekeroth-sd-moderaterna-stjal-var-politik


    SD: ?Genom att kräva att ordningsreglerna efterföljs samt även införa nya sådana vid behov kan man [...] stävja tiggeriproblematiken.?

    Uppenbarligen så finns det ordningsregler man bortser ifrån här.
    Det enda vi har då rikstäckande lagar mot detta blev avskaffade för nån decennium sen tyvärr.


     


    Vad vill du säga genom att länka till ett debattinlägg?  Som inte ens innehåller några referenser som stöder dina påståenden. Kul.
  • Anonym (finger)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 10:19:58 följande:
    Vad vill du säga genom att länka till ett debattinlägg?  Som inte ens innehåller några referenser som stöder dina påståenden. Kul.

    Du kanske borde läsa artikeln innan du avfärdar den då det du var ute efter står i den, om du vill ha fler artiklar med samma innehåll får du googla själv.


    Hur som är det inte tillåtet att tigga som dom gör, lika lite som det är tillåtet vistas här hur länge som helst, att skräpa ner och ockupera mark.
    I princip allt dom gör här är olagligt och bör bekämpas.
    Inte uppmuntras ekonomiskt.

  • seriösanvändare

    TS, jag går förbi 10-30 tiggare varje dag. Om jag gav alla 10 kr varje gång, skulle jag snart själv få börja tigga.

    Du hör hur orimligt det låter va?

    Om du verkligen vill hjälpa och har pengar att avvara, stöd hellre någon pålitlig organisation som hjälper dem på plats i hemländerna. Att bli självförsörjande osv.

    Inget blir bättre av att de lämnar sina barn hemma och åker hit och tigger, för att inte tala om alla problem med olagliga bosättningar, nedskräpning mm det för med sig.

    Jag ger dem mina pantburkar. Ibland har jag också köpt mat. Men aldrig pengar.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Cash is kung)

    Brukar lägga en femhundring eller två. De behöver ju det.

  • Nerfherder
    Anonym (finger) skrev 2015-07-01 10:25:03 följande:

    Du kanske borde läsa artikeln innan du avfärdar den då det du var ute efter står i den, om du vill ha fler artiklar med samma innehåll får du googla själv.


    Hur som är det inte tillåtet att tigga som dom gör, lika lite som det är tillåtet vistas här hur länge som helst, att skräpa ner och ockupera mark.
    I princip allt dom gör här är olagligt och bör bekämpas.
    Inte uppmuntras ekonomiskt.


    Jag har läst den. Han ger inga laghänvisningar utan bara pratar. Nä, nu ska jag gå och handla, passa på att ge en slant till tiggaren som sitter utanför affären när jag ändå är där.
  • Nerfherder
    Anonym (Äckligt) skrev 2015-07-01 10:33:09 följande:
    Hoppas de börjar bajsa utanför ditt hus.
    Fint argument. Har du något mera moget att komma med?
  • Anonym (?)

    Jag förstår inte heller varför man ska ge dem något över huvud taget. Mat möjligtvis då, så att de inte svälter. Men vi kan inte försörja dem, det är hemländernas ansvar att göra om de inte kan försörja sig själva. Och de får inte bosätta sig var som helst. Ska de vistas en längre tid i Sverige, måste de kunna betala för boende.

    Nej, jag vill inte uppmuntra denna verksamhet. Har man möjlighet är det bättre att anställa någon och erbjuda dem boende, men hur många har det?

  • Anonym (Äckligt)
    Nerfherder skrev 2015-07-01 10:38:02 följande:
    Fint argument. Har du något mera moget att komma med?
    "Moget"? Har du inte insett att deras bajshögar är ett reellt problem?
Svar på tråden Ni som ger pengar till tiggare, hur mycket ger ni?