• Lindasj

    Hur somnar er 1 månads bebis för natten?

    Min dotter ammas i princip hela kvällen och somnar under amningen, vanligtvis mellan 22-23. Går då in och lägger henne i sin säng som står brevid våran och ibland vaknar hon till och ibland inte. Vaknar hon försöker jag ge nappen och låta henne ligga kvar, blir hon ledsen/skrikig tar jag upp henne och då vill hon ammas till sömns igen.

    I och med att min sambo ska upp och jobba vill jag att han ska få sova, så jag har inte testat lägga henne i sängen när hon är helt vaken.

    Lite nyfiken att höra hur era bebisar somnar?

  • Svar på tråden Hur somnar er 1 månads bebis för natten?
  • lövet2

    De har somnat under amningen, och jag har då lagt ned dem på lekfilten och brett över med en babyfilt. Sedan har jag bara plockat upp och ammat igen vid behov. När jag lagt mig för natten, så har jag tagit babyn med mig till dubbelsängen.

  • Maddi

    Jag ger mat och sen lägger jag ner henne, i början protesterade hon ibland men va då hos henne hela tiden och gav napp. Jag höll på så en vecka och sen gick de bra. Snart är hon 3 månader och jag väntar snart på ett bakslag.

    Sonen gav jag också mat och la ner på samma sätt, men ganska snart gav vi upp med spjälsäng då han ville sova med oss och gjorde de till 2 års ålder.

  • Natulcien

    Jag liggammade honom till sömns när vi gick och la oss tillsammans. Så smidigt. Var glad så länge det funkar att amma till sömns! Ett, tu, tre somnar bebisen inte längre av det p.g.a. att annat blir intressant, och då saknar med det smidiga sättet att söva. Glad

  • Dijon

    Antingen ammade till sömns eller vaggade. Det gör vi fortfarande oftast, idag 11 månader. Hon kan somna själv dock ibland. Men i vår säng, vi samsover.

  • Lindasj

    Det fungerar oftast bra att lägga henne och hon fortsätter sova. Svårare är det när hon vaknar på natten... Hon behöver få blöjan bytt och sen ammas, då slumrar/somnar hon men så fort jag ska lägga ner henne vaknar hon. Då börjar processen om lite och hon är oftast vaken 2-2,5 tim. Men hon är ju så liten än så följer bara hennes rytm.

  • Natulcien
    Lindasj skrev 2015-07-08 18:53:43 följande:

    Det fungerar oftast bra att lägga henne och hon fortsätter sova. Svårare är det när hon vaknar på natten... Hon behöver få blöjan bytt och sen ammas, då slumrar/somnar hon men så fort jag ska lägga ner henne vaknar hon. Då börjar processen om lite och hon är oftast vaken 2-2,5 tim. Men hon är ju så liten än så följer bara hennes rytm.


    Ja, det där med att amma sittande och lägga ner verkar vara ett vanligt problem. Vi slapp det genom att liggamma istället, då behövde jag inte flytta på sonen när han väl hade somnat.
  • MammAmma

    Jag liggammade alla mina i sängen när det var dags att lägga sig för natten (för mig alltså). Vi samsov för att både jag och bebisen skulle få mer sammanhängande sömn och för att de sov mycket bättre bredvid oss föräldrar.

Svar på tråden Hur somnar er 1 månads bebis för natten?