• Anonym (Mamma)

    Han vägrar låta mig få ensam vårdnad

    Vi får snart vårt tredje barn. Med de två andra fick han gemensam vårdnad och så var det med det, men den här gången känner jag att jag inte vill låta ytterligare två månaders fp brinna inne, så jag vill ha ensam vårdnad tills dagarna är slut.
    Han var med på det i början, men nu när det närmar sig har han plötsligt vänt om helt och vägrar gå med på det. 
    Han verkar inte förstå att det inte handlar om faderskap och att ingen kommer ta barnet ifrån honom och jag vet inte vad mer jag kan säga.
    Han var inte hemma med de andra barnen och kommer inte heller vara med den här, utan det är bara en principsak att han vill ha vårdnaden..
    Är det verkligen så konstigt önskemål jag har? Så fort fp är slut så kommer han få delad vårdnad precis som han vill.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-01 14:33
    Och ja, jag vet att jag bara kan vägra skriva på gemensam, men det är ju inte så enkelt i praktiken när man lever ihop.

  • Svar på tråden Han vägrar låta mig få ensam vårdnad
  • Anonym (Mamma)

    Så ni tycker att man ska behöva flytta och hela köret för att båda absolut måste vara hemma? Och vadå "viktigt för mig att gå hemma"? Det är två månader extra det handlar om! Ska man inte ens kunna vara föräldraledig numera utan att få höra att man lever på den andra?

    Ni känner ingen av oss och kan således inte uttala er om hur vi är som föräldrar.

    Och ja, med tanke på att han tjänar långt över "taket" så är det väldigt mycket pengar det handlar om som vi blir av med. Han hade gärna fått vara föräldraledig för min del om det fungerat.

  • Anonym (Mamma)

    Så ni tycker att man ska behöva flytta och hela köret för att båda absolut måste vara hemma? Och vadå "viktigt för mig att gå hemma"? Det är två månader extra det handlar om! Ska man inte ens kunna vara föräldraledig numera utan att få höra att man lever på den andra?

    Ni känner ingen av oss och kan således inte uttala er om hur vi är som föräldrar.

    Och ja, med tanke på att han tjänar långt över "taket" så är det väldigt mycket pengar det handlar om som vi blir av med. Han hade gärna fått vara föräldraledig för min del om det fungerat.

  • Nomanisanisland
    Anonym (Mamma) skrev 2015-07-02 08:48:25 följande:

    Så ni tycker att man ska behöva flytta och hela köret för att båda absolut måste vara hemma? Och vadå "viktigt för mig att gå hemma"? Det är två månader extra det handlar om! Ska man inte ens kunna vara föräldraledig numera utan att få höra att man lever på den andra?

    Ni känner ingen av oss och kan således inte uttala er om hur vi är som föräldrar.

    Och ja, med tanke på att han tjänar långt över "taket" så är det väldigt mycket pengar det handlar om som vi blir av med. Han hade gärna fått vara föräldraledig för min del om det fungerat.


    Jag hör också till de som tjänar långt över taket, men som jag ser det är det just detta som gör det möjligt för mig att vara hemma om jag vill. Antingen genom att ta ut mina dagar, eller genom att skriva över dem på min partner och ändå vara hemma parallellt med min partner.
  • Anonym (Mamma)
    Nomanisanisland skrev 2015-07-02 09:23:27 följande:

    Jag hör också till de som tjänar långt över taket, men som jag ser det är det just detta som gör det möjligt för mig att vara hemma om jag vill. Antingen genom att ta ut mina dagar, eller genom att skriva över dem på min partner och ändå vara hemma parallellt med min partner.


    Vi har iaf inte råd att göra så, då skulle besparingarna ryka och dem ska gå till hus nästa år.
  • Leola
    Anonym (Mamma) skrev 2015-07-02 08:48:25 följande:

    Så ni tycker att man ska behöva flytta och hela köret för att båda absolut måste vara hemma? Och vadå "viktigt för mig att gå hemma"? Det är två månader extra det handlar om! Ska man inte ens kunna vara föräldraledig numera utan att få höra att man lever på den andra?

    Ni känner ingen av oss och kan således inte uttala er om hur vi är som föräldrar.

    Och ja, med tanke på att han tjänar långt över "taket" så är det väldigt mycket pengar det handlar om som vi blir av med. Han hade gärna fått vara föräldraledig för min del om det fungerat.


    Om man har så tight ekonomi att man måste sälja huset(?) för att mannen ska kunna vara hemma några månader med föräldraledighet så kanske man ska planera sin ekonomi lite bättre. Just saying.. ni får ju göra som ni vill men om han tjänar sååå bra så borde inte ekonomin vara så tight, och han borde kunna spara ihop pengar månaderna innan sin föräldraledighet för att kompensera sitt inkomstbortfall. Din inkomst genom att du jobbar medan han är ledig kompenserar ju också upp för hans inkomstbortfall.

    Som sagt, man får göra som man vill, men jag har så svårt att förstå varför man inte delar upp föräldraledigheten! Det finns liksom bara fördelar med det :)
  • Anonym (Mamma)
    Leola skrev 2015-07-02 09:37:54 följande:

    Om man har så tight ekonomi att man måste sälja huset(?) för att mannen ska kunna vara hemma några månader med föräldraledighet så kanske man ska planera sin ekonomi lite bättre. Just saying.. ni får ju göra som ni vill men om han tjänar sååå bra så borde inte ekonomin vara så tight, och han borde kunna spara ihop pengar månaderna innan sin föräldraledighet för att kompensera sitt inkomstbortfall. Din inkomst genom att du jobbar medan han är ledig kompenserar ju också upp för hans inkomstbortfall.

    Som sagt, man får göra som man vill, men jag har så svårt att förstå varför man inte delar upp föräldraledigheten! Det finns liksom bara fördelar med det :)


    Vi har allt annat än tight ekonomi, däremot kommer vi få det om han ska vara hemma. Jag pluggar och kommer inte kunna kompensera inkomstbortfallet.
  • FIame

    Jag hade dumpat dig om du hållit såhär. Självfallet fixat vårdnad via domstol.

    Du hade träffat dina barn betydligt mycket mindre.

  • Läkerol

    Dummaste jag hört TS. Nog förstår jag vilka planer du smider. Ger han dig ensam vårdnad är han bränd. Aldrig någonsin inte ens i domstol kommer han lyckas få tillbaka vårdnaden.

    Du besitter all makt och kan kräva fullt underhåll och köra ned stackars pappan i botten på helvetet.

    Detr skrämmande hur falska och bestämmande många mammor är här!

    TS du äger inte barnet! dessutom skriver du att du ska han ensam vårdnad för att få alla dagar.

    Det är öronmärkta till pappan, så ge fan i dem.

    Du får lösa det när dina dagar är slut. Du får låta han vara föröldrarledig då.

  • Anonym (A)
    Läkerol skrev 2015-07-02 10:13:27 följande:

    Dummaste jag hört TS. Nog förstår jag vilka planer du smider. Ger han dig ensam vårdnad är han bränd. Aldrig någonsin inte ens i domstol kommer han lyckas få tillbaka vårdnaden.

    Du besitter all makt och kan kräva fullt underhåll och köra ned stackars pappan i botten på helvetet.

    Detr skrämmande hur falska och bestämmande många mammor är här!

    TS du äger inte barnet! dessutom skriver du att du ska han ensam vårdnad för att få alla dagar.

    Det är öronmärkta till pappan, så ge fan i dem.

    Du får lösa det när dina dagar är slut. Du får låta han vara föröldrarledig då.


    Ett tips till henne är att inte ta ut full föräldraledighet ,utan att spara ett antal dagar till senare tillfälle?
  • Leola
    Anonym (Mamma) skrev 2015-07-02 10:05:40 följande:
    Vi har allt annat än tight ekonomi, däremot kommer vi få det om han ska vara hemma. Jag pluggar och kommer inte kunna kompensera inkomstbortfallet.
    Fast då tycker inte jag att man har "allt annat än tight ekonomi". Som sagt, han kan spara till sig själv månaderna innan sin föräldraledighet för att kompensera inkomsbortfallet. Och du kan ta studielån om det kniper. Du har väl inte heller pluggat i 6 år?

    Med tanke på att ni har 3 barn och han har inte tagit ut någon sammanhängade föräldraledighet under 6 (!) år så tycker jag att det verkar som att den riktiga anledningen verkar vara helt enkelt att han inte vill ta ut någon föräldraledighet. Att hålla på och skylla på ekonomin då gör att det inte riktigt går ihop!

    För att återgå till din fråga, men tanke på att han tjänar så bra så borde det inte vara något problem att du är hemma utan fp de extra månader som du vill att barnet inte ska behöva börja på dagis. Problem solved och sen får hans dagar brinna inne då om 10 år om han inte klarar av att prioritera hemmatid med barnen framför hans jätteviktiga jobb :) 
Svar på tråden Han vägrar låta mig få ensam vårdnad