• Anonym (soc)

    Soc anmäla pga trångboddhet?

    Ja jag undrar helt enkelt om ni tycker att trångboddhet är ett skäl för att göra en orosanmälan? Eller att barnen inte har egna sängar? Det handlar om två barn i förskoleålder.

  • Svar på tråden Soc anmäla pga trångboddhet?
  • Anonym (soc)
    Anonym (ungefär samma) skrev 2015-07-03 11:18:54 följande:

    Mitt ex har flyttat och bor nu i en liten tvåa med sambo, deras ettåring, hund (boxer) och vår gemensamma dotter på tio år. Hon är bara hos honom varannan helg, men sover på soffan medan resten av familjen trängs i det minimala sovrummet. Jag har inte sett lägenheten själv än, men när dottern sa att hon sover på soffan bad jag honom att i alla fall köpa en tältsäng som han bara kan fälla ihop när hon inte är där.

    Har funderat på att göra soc-anmälan så att han tar sig i kragen och förstår att en tioåring behöver eget space. Men avvaktar lite.

    Jag kan tycka att i ts fall när det gäller så små barn är det ok, men att man behöver planera för framtiden då äldre barn har andra behov. Om det skulle bli en anmälan på familjen, är det bra att ha en femårsplan klar som visar att ni ser era barns behov för framtiden.


    Jag kan hålla med om att en 10-åring behöver egen säng.

    Vi har inget lån på vår bostadsrätt, och utöver det har vi sparade pengar. Det finns en plan att köpa större lägenhet eller hus.
  • Anonym (Absolut inte)

    Mina 2 större barn på 11 och 9 år har inte egna rum ( delar ) och lillan på 1 år sover med mig då borde ju jag oxå anmälas ? Vi är snart 6 personer som bor i en 4a usch va hemskt . Knappast soc ger oss större heller ! Finns de hjärterum finns se sjätterum .

  • Anonym (Absolut inte)

    [quote=75489128][quote-nick]Anonym (Absolut inte) skrev 2015-07-03 11:46:28 följande:[/quote-nick]

    Mina 2 större barn på 11 och 9 år har inte egna rum ( delar ) och lillan på 1 år sover med mig då borde ju jag oxå anmälas ? Vi är snart 6 personer som bor i en 4a usch va hemskt . Knappast soc ger oss större heller ! Finns de hjärterum finns se sjätterum .

    [/

    Snart 7 personer menar jag ju !

  • Anonym (soc)
    Anonym (Absolut inte) skrev 2015-07-03 11:46:28 följande:

    Mina 2 större barn på 11 och 9 år har inte egna rum ( delar ) och lillan på 1 år sover med mig då borde ju jag oxå anmälas ? Vi är snart 6 personer som bor i en 4a usch va hemskt . Knappast soc ger oss större heller ! Finns de hjärterum finns se sjätterum .


  • Anonym (nä)
    Anonym (ungefär samma) skrev 2015-07-03 11:18:54 följande:

    Mitt ex har flyttat och bor nu i en liten tvåa med sambo, deras ettåring, hund (boxer) och vår gemensamma dotter på tio år. Hon är bara hos honom varannan helg, men sover på soffan medan resten av familjen trängs i det minimala sovrummet. Jag har inte sett lägenheten själv än, men när dottern sa att hon sover på soffan bad jag honom att i alla fall köpa en tältsäng som han bara kan fälla ihop när hon inte är där.

    Har funderat på att göra soc-anmälan så att han tar sig i kragen och förstår att en tioåring behöver eget space. Men avvaktar lite.

    Jag kan tycka att i ts fall när det gäller så små barn är det ok, men att man behöver planera för framtiden då äldre barn har andra behov. Om det skulle bli en anmälan på familjen, är det bra att ha en femårsplan klar som visar att ni ser era barns behov för framtiden.


    Man ska inte behöva redovisa för någon femårsplan. Antingen far barnen illa just nu eller så gör de inte det.
  • Mascaraklumpar
    Bestemor skrev 2015-07-03 08:43:18 följande:

    Jag tror inte soc bryr sig om att de bor trångt i och för sig, ligger kanske mer bakom i så fall.

    Anmälaren (om det finns en sådan) undrar kanske hur ts och hennes man gör mrd sitt sexliv när de bor så trångt.


    I så fall tycker jag att anmälaren borde bli anmäld. Det är inte friskt att vara så intresserad av andras privatliv.

    Svar på TS: nej, det finns inga skäl att anmäla föräldrarna i detta fallet.
  • Anonym (en säng)

    Att sova fyra personer i en dubbelsäng känns inte rätt. Att välja bort att skaffa sängar till barnen för att kunna göra utflykter och resor känns som en konstig prioritering. Gör man så konstig prioritering vad det gäller sovplatser så finns det risk att även andra saker har prioriterats galet.

    Du hittar en fin begagnad säng för 200-300kr på blocket så et är inte någon jätteresa man behöver avstå för att skaffa sängar.

  • Anonym (nä)
    Anonym (en säng) skrev 2015-07-03 13:36:47 följande:

    Att sova fyra personer i en dubbelsäng känns inte rätt. Att välja bort att skaffa sängar till barnen för att kunna göra utflykter och resor känns som en konstig prioritering. Gör man så konstig prioritering vad det gäller sovplatser så finns det risk att även andra saker har prioriterats galet.

    Du hittar en fin begagnad säng för 200-300kr på blocket så et är inte någon jätteresa man behöver avstå för att skaffa sängar.


    Varför känns det som en konstig prioritering?

    Tror inte det är på grund av det saknas pengar till sängar utan mer för att de vill bo billigt och saknar ytan att ställa sängarna på.
  • Rocket Mania
    Anonym (en säng) skrev 2015-07-03 13:36:47 följande:
    Att sova fyra personer i en dubbelsäng känns inte rätt. Att välja bort att skaffa sängar till barnen för att kunna göra utflykter och resor känns som en konstig prioritering. Gör man så konstig prioritering vad det gäller sovplatser så finns det risk att även andra saker har prioriterats galet.

    Du hittar en fin begagnad säng för 200-300kr på blocket så et är inte någon jätteresa man behöver avstå för att skaffa sängar.
    Nu ska jag skriva om ditt inlägg så det blir korrekt, ok?

    "Att sova fyra personer i en dubbelsäng känns inte rätt FÖR MIG. Att välja bort att skaffa sängar till barnen för att kunna göra utflykter och resor känns som en konstig prioritering FÖR MIG. Gör man så konstig prioritering vad det gäller sovplatser så finns det risk att även andra saker har prioriterats galet. 

    Du hittar en fin begagnad säng för 200-300kr på blocket så et är inte någon jätteresa man behöver avstå för att skaffa sängar MEN JAG FÖRSTÅR ATT NI HAR VALT ATT GÖRA ANNORLUNDA ÄN JAG OCH DET ACCEPTERAR JAG".

    -
    Personligen är jag rätt övertygad om att TIDEN ts och ts partner har med sina barn är vad barnen uppskattar mest av allt. Stora hus, egna rum och andra pengaslukande saker betyder inte mycket för barn i långa loppet, fråga vilket barn som helst vad de önskar mest av allt. Alla barn med friska och sunda föräldrar kommer önska MER TID med föräldrarna. Äldre barn, närmare tonåren, har naturligtvis något annorlunda behov men ts barn är inte ens i närheten av den åldern.
  • Leola
    Anonym (en säng) skrev 2015-07-03 13:36:47 följande:

    Att sova fyra personer i en dubbelsäng känns inte rätt. Att välja bort att skaffa sängar till barnen för att kunna göra utflykter och resor känns som en konstig prioritering. Gör man så konstig prioritering vad det gäller sovplatser så finns det risk att även andra saker har prioriterats galet.

    Du hittar en fin begagnad säng för 200-300kr på blocket så et är inte någon jätteresa man behöver avstå för att skaffa sängar.


    Tycker inte alls att det är e konstig prioritering! Att göra utflykter är roligare än att sova i egen säng för de flesta skulle jag tro.

    För det andra är det många små barn som inte ens vill sova i egen säng och trivs bäst med mamma och pappa. Ts skriver att deras barn är 1 och 2 år, jag tror knappast att de har efterfrågat egen säng än!

    Däremot kan jag tänka mig att det blir lite trångt, vi är 2 vuxna och en tvååring som sover i dubbelsäng tillsammans, och vi funderar på att köpa en 90-säng att bredda sängen.. Men absolut ingen konstig prioritering av ts som sagt..
Svar på tråden Soc anmäla pga trångboddhet?