• Anonym (D)

    Förlovning

    Hejsan!

    Min sambo förstår inte vitsen med att vara förlovad, hur ska jag förklara det för honom på ett bra sätt?

    Vi har pratat om giftemål rätt länge och nu väntar vi barn, det skulle kännas tryggare för mig att då vara förlovad iaf medans han tycker att vi ska ta en sak i taget och nu fokusera på barnet.

    Många ser nog lite snett på vårt förhållande för att det är 12år i åldersskillnad (28 & 40, ser mer ut då jag ser väldigt ung ut och han gammal) och om vi var förlovade skulle det både kännas mer tryggt för mig och folk skulle förhoppningsvis sluta ifrågasätta oss och sluta fundera på ifall vårt förhållande är äkta och ifall vår som var en olyckshändelse. Folk har alltså kallat honom pedofil, även vissa vänner, känns hemskt! Och vi har fått elaka blickar och kommentarer av främlingar, verkligen inte roligt!

    Jag har smått försökt säga det här som jag skrev men det har inte gått in riktigt, han säger bara att han inte förstår varför man förlovar sig innan man gifter sig utan tycker vi ska gifta oss utan att varit förlovade, sen när barnet är lite äldre.

    Skulle behöva lite kött på benen innan jag tar upp detta igen, på riktigt.

    Några förlag på hur jag ska lägga upp det?

    Tack på förhand?

  • Svar på tråden Förlovning
  • Anonym (D)
    Anonym (X) skrev 2015-07-04 14:42:22 följande:

    Vad är det för konstiga personer som kallar honom pedofil?

    Är de svagbegåvade?


    Jag har faktiskt aldrig träffat dem pga det. Det var en barndomsvän till honom och hans fru som sa det när vi nyss hade träffats, jätteelakt! Jag hoppas verkligen att det var på skämt och att de bara försökte trösta hans ex. Han ex är som tur är en bra kvinna och blev arg på dem och ringde och gratulerade oss och tyckte att det var bra av honom att följa sitt hjärta.
  • Anonym (D)
    Anonym (Gift) skrev 2015-07-04 14:21:41 följande:

    Förlovad är man när man börjar planera bröllopet. Oavsett om man har en ring på fingret eller inte. Om man har en ring på fingret men inte planerar bröllop så är har man bara en ring på fingret. Det ger varken trygghet eller berättigande till ett förhållande.

    Att förlova sig utan att planera ett närstående äktenskap är otroligt populärt bland högstadieungdomar. Därför ser iallafall jag en låtsasförlovning (utan planerat bröllop) som något ganska löjligt och meningslöst.

    Om något vuxet par i min närhet skulle förlova sig utan att planera datum för äktenskapet så skulle jag nog tänka lite så här:

    Jag skulle nog tro att paret har problem i relationen som dom försöker bota med en ring, att det är en kompromiss då bara den ena vill gifta sig eller att paret behöver nån symbol inför andra för att deras kärlek inte är bevis nog.

    Att däremot gifta sig innan man får barn ihop ger flera fördelar! Bland annat så räknas pappan direkt som pappa vid födseln, om något skulle hända dig vid förlossningen så slipper barnet fara runt medan faderskap fastställs. Pappan har även laglig rätt att ta medicinska beslut om något skulle hända.

    Dessutom har vi alla andra juridiska och ekonomiska fördelar som är bra att ha när man har barn ihop.

    Så skit i en fjantig låtsasförlovning ( det blir bara pinsamt) och gift er istället!


    Ja det var hårda ord, vi har inte riktigt tid att gifta oss just nu. Hade gärna gjort det men är höggravid och så har vi precis köpt hus, det blir för mycket på en gång.
  • Anonym (D)
    Anonym (Stella) skrev 2015-07-04 14:24:37 följande:

    Säg inte det, själv upplevde jag det som en trygghet när vi bestämt att gifta oss. Och det kändes mer verkligt när vi började berätta för familj och vänner. Så det där är individuellt.


    Så känner jag nog med, han föräldrar och föräldrarnas vänner frågar varje gång vi är där när vi ska gifta oss, börjar bli rätt tjatigt och pinsamt.
  • Anonym (D)
    Anonym (!) skrev 2015-07-04 14:19:24 följande:

    EN förlovning ger ju ingen trygghet i sig. Vill han inte så vill han inte. Svårt ändra på. Varför känner du dig inte trygg i ert förhållande?


    Jag känner mig ju visserligen jättetrygg, så det kanske var del ordval av mig :)

    Ligger nog mycket i att jag skulle känna mig väldigt stolt och lycklig över om jag hade en ring på fingret och var "paxad" :D
  • Anonym (D)
    Thotis90 skrev 2015-07-04 15:02:53 följande:

    Min fästman förstod inte vitsen med förlovning till jag förklarade för honom att enligt traditionen är en förlovning ett tillkännagivande att relationen kommer leda till äktenskap och att man enligt traditionen också ska gifta sig inom 1 år. Jag förklarade också att vissa ser en förlovning som att man kanske inte är redo att gifta sig ännu (vilka anledningar som än ligger bakom), men att man vill ta förhållandet till nästa nivå. Några månader senare frågade han om jag ville förlova mig med honom och vi växlade ringar i måndags


    Grattis!! :D
  • Anonym (D)
    Anonym (Gift) skrev 2015-07-04 15:56:13 följande:

    Att gifta sig är helt gratis! :)


    Ja, men festen är inte ;) Det är inte ekonomin vi tänker på utan att i lugn och ro ha tid och ork att planera. Nu är vi mitt i bebis och husprojekt och det är mycket att göra med det och jag är trött och klumpig och har ont överallt. Och jag vill ju också kunna komma i en fin klänning ;) Har en stor bebis i lilla mig och många gravidkilon för mycket.
  • Anonym (D)
    Mascaraklumpar skrev 2015-07-04 15:10:25 följande:

    Det skiljer 18 år mellan mig och min man (jag är 30 och ser för övrigt också yngre ut än vad jag är) och jag har faktiskt lite svårt att tro på det du skriver, att folk i allmänhet skulle ha problem med er åldersskillnad. Tror du inte att detta mest sitter i ditt huvud?

    Hur som helst är ni ju förlovade om ni bestämt att ni ska gifta er.


    Det händer ju inte jämt men ibland har folk ute velat diskutera saken och haft extrema åsikter. Tex vi var på en hockeymatch i vintras och några snubbar blev förargade när vi pussades och var helt övertygade om att han bara var min "sugardaddy" och jag var tydligen bara en "golddigger och han "utnyttjade mig" och vårt förhållande inte var inte äkta enligt dem. :( Tog ett av deras nr för att skicka en familjebild i framtiden ;)
  • Anonym (D)
    Anonym (I) skrev 2015-07-04 15:16:35 följande:

    Du vill alltså förlova sig för att visa andra?


    Ja det lät fel, insåg det också att jag hade glömt ta upp att jag såklart också skulle känna mig enormt stolt och glad över att vara förlovad med honom och känna ännu större samhörighet :)
  • Anonym (D)
    Melinoe skrev 2015-07-06 16:12:54 följande:

    Fast förlovar ni er kommer tjatet bli värre ;) Om ni inte sätter datum direkt förståss.

    Har jag förstått det hela rätt att han vill gifta sig i framtiden? Eller är han glad med att bara vara sambos?


    Han vill gifta sig såfort vi har tid att planera det i lugn och ro, alltså efter stormen med bebis och husköp :)

    Han säger hela tiden att "snart är du en *efternamn* :)
  • Anonym (D)
    Anonym (D) skrev 2015-07-06 19:18:47 följande:

    Han vill gifta sig såfort vi har tid att planera det i lugn och ro, alltså efter stormen med bebis och husköp :)

    Han säger hela tiden att "snart är du en *efternamn* :)


    Hoppas inte att tjatet skulle bli värre, nu känns det pinsamt när folk (hans familj och familjens vänner) frågar och vi ignorerar för att då är jag rädd att de ska tro att han inte vill och att jag kanske inte är bra nog för honom att gifta sig med.
  • Anonym (D)
    MallaL skrev 2015-07-06 19:24:09 följande:

    Men har ni bestämt er för att gifta er ÄR ni ju förlovade, men det är alltså ringen du saknar? Jag förstår dig, han verkar inte riktigt vilja vara officiell med att det är ni.


    Ja, jo.. Men han vill fria ordentligt på nåt fint sätt säger han och det kommer nog inte ské än på ett tag eftersom han inte tycker att man ska vara förlovade speciellt när innan giftermålet och det blir inte än på minst ett år nu.

    Åh så hoppas jag verkligen inte att det är, han är alltid jättestolt när han presenterar mig för någon.

    Är jag ego på nått sätt som vill ha en ring som visar att vi hör ihop och vara stolt utåt? Känns som att jag blir lite dömd här för att jag vill att andra ska se att vi vill gifta oss.
  • Anonym (D)
    MallaL skrev 2015-07-06 20:48:39 följande:

    Jag förstår dig precis, du är inte ego, det är snarare han som är ego om han vet hur viktigt det är för dig att visa med en förlovning att ni hör ihop och ska gifta er.

    För mig känns det lite märkligt att du vet om att han ska fria, fast inte just nu, känns lite elakt av honom eftersom han vet att du vill.


    Ja det är lite störigt att jag ska behöva leva i ovisshet och bara vänta för att han vill göra det på riktigt-sen nångång. Jag kan ju ta tag i saken och fria själv, men jag är nog en lite gammalmodig romantiker som vill att han ska göra det. :)

    Jag har inte direkt tjatat om att jag vill vara förlovad redan nu och rätt lång tid innan giftermålet, bara hintat om det, det var då han sa att han inte förstod vitsen med att vara förlovad, sen sa jag inget mer om det för jag vill liksom inte tigga om det, känns patetiskt och då skulle saken bara ge mig ångest.

    Han har nog inte förstått att det är viktigt för mig. Därför startade jag denna tråden för att kunna formulera mig bra och ha vettiga argument om/när det kommer på tal igen.
  • Anonym (D)
    Hannah76 skrev 2015-07-07 21:32:38 följande:

    Jag förstår inte riktigt. Han har sagt att han vill fria? Du kan inte tänka dig fria? Han vill vänta tills ni landat efter husköp o bebis? Du vill nu på en gång?

    Vad ärendet som gör att du inte kan vänta på hans frieri? Varför vill du påskynda det hela?

    Ni har valt att binda er för livet genom att välja att få ett barn ihop, ni har gjort ett stort gemensamt inköp, huset - de två sakerna binder er samman mer än en förlovning.

    Vore jag du så skulle jag vänta på hans frieri, då lär antagligen få en ring.

    Han ville inte förlova sig alls, så detta är julen kompromiss? Vad i detta är du missnöjd med?


    Vad är en kompromiss?

    Haha klart jag väntar, kommer verkligen inte försöka pressa honom, tvärt om, då skulle det ju inte kännas äkta.

    Jag är ju inte så missnöjd att jag gråter mig till sömns direkt, jag undrade mest med denna tråden hur andra skulle förklara vad meningen med förlovning är med deras ord så att jag kan få ihop ett klokt svar tills nästa gång den allmänna diskussionen kommer upp.

    Jag måste inte påskynda det men det men man blir ju såklart sugen på att få frågan när han ofta pratar om oss som gifta och att jag kommer byta efternamn snart mm, men att han fortfarande egentligen inte har frågat mig, alltså "Vill du gifta dig med mig" på ett fint sätt, alltså friat. Utan mer "vill du bli en *efternamn*" *skulle du vilja vara gift med mig" "När vi är gifta så ...." "vill du att vi gifter oss i kyrkan eller borgligt" mm när vi har pratat allmänt om saker. När han pratar om det hela tiden blir jag ju såklart sugen på att förlova oss, på riktigt. Och det hade känts bättre om hans familj och vänner visste att vi faktiskt vill gifta oss så skulle de kanske sluta tjata om det och jag skulle slippa vilja sjunka genom golvet och känna mig ledsen och oönskad i de situationerna. Känns ju såklart inte bra när det då ser ut som att han inte vill.

    Men denna tråden handlar inte om att jag skulle vara superstressad eller vill skynda på allt, fokuset skulle inte ligga på vad jag vill utan detta handlar om att han inte förstår varför man är förlovad, med förlovningsringar, och varför man inte bara gifter sig på en gång och vad jag ska svara på det. För när han frågade mig visste jag inte riktigt vad jag skulle säga, jag vill kunna ha ett "neutralt" svar och inte mina känslor för jag vill inte råka ge nån press för när han frågar vill jag att det ska vara helt pga av att han vill och tycker att det är rätt tidpunkt.
  • Anonym (D)
    Anonym (B) skrev 2015-07-08 01:54:00 följande:

    Du verkar vara för på honom, vilket kan leda till att ni aldrig förlovar er.


    Nu har du missuppfattat något. Jag har ju bara hintat en enda liten gång om att jag skulle vilja vara förlovad, när han pratade om giftermålet, hur kan det vara "för på"?
  • Anonym (D)
    Anonym (Hoppsan) skrev 2015-07-08 03:44:48 följande:

    Oj, många hårda ord här! Jag förstår vad du menar, speciellt eftersom ni planerar bröllop men inte när. Har en kompis som förlovat sig men de tänker inte gifta sig, det förstår jag inte riktigt.

    Förlovningen för mig var en sorts bekräftelse på att vi väljer varandra. Vi var sambo sen innan och hade hund och så, men frieriet var verkligen ett sorts bevis på att han är mannen jag väljer att leva med. I våra ögon har vi redan lovat varandra att leva livet ut med varandra. Bröllopet i höst blir löftet inför våra familjer, som syns på mitt blivande efternamn och på pappret (jag är dessutom troende så det ger ju mig en dimension till :) Frieriet i sig är dessutom ett fantastiskt minne att gå tillbaka till när jag känner mig nere, vilken känsla när jag fattade vad han höll på att göra! Och ringen på mitt finger får mig alltid att le :)

    Sen var det givetvis jättekul att få berätta om förlovningen för vänner och bekanta. Det ger ju en viss uppmärksamhet som är rolig och positiv :)

    Sen tror jag inte du ska vara orolig för åldersskillnad (skit i surputtarna som är oförskämda!) eller att han inte är seriös med dig. Ni väntar ju barn ihop och har köpt hus! Vad mer kan man göra för att vara seriös? :) Min fästman och jag pratade förlovning ca ett halvår innan han friade och det tog nog lite längre tid för honom att vänja sig vid tanken än det gjorde för mig. Vi pratade om hur ringarna skulle se ut, men jag visste inte när, var eller hur han skulle fria (han var noga med att han skulle fria, så jag kunde ju inte göra det ;)

    Jag tycker du ska prata med din sambo, förklara varför du vill förlova dig och vad det skulle betyda för dig. Sen får du nog ha is i magen om du inte vill fria själv :) lycka till!


    TACK! För ditt svar! Och grattis! :)

    Ja jag kände att jag blev väldigt påhoppad men jag får väl skylla mig själv, det blir man ju vad man än skriver här på fl, alltid massa bittra människor som vill trycka ner en här.

    Jag vet att han är hur seriös som helst, det oroar jag mig inte alls för :) Han säger varje dag att han är så lycklig över att få dela livet med mig och ber mig att aldrig man honom :)
  • Anonym (D)
    MammasTvåSmå skrev 2015-07-08 13:28:37 följande:

    Att jag ska få min sambos namn "snart" har jag hört i sju år nu :P vi har varit förlovade sen 2010, då var tanken att gifta sig snart därefter, men har inte blivit av.

    Jag känner nu att giftermål på ett sätt kan kvitta, vi vet vad vi har och är trygga med varann, utan det är bara den sista säkerheten ifall något skulle hända numera, så vi pratar om att bara gå och skriva på papprena utan något större.


    Haha okej :) Jag vill verkligen byta namn för jag har min fars namn och han är en hemsk människa. Jag höll på att fundera ut bad jag ville heta när jag och sambon träffades men har slutat med det eftersom han säger "du kommer ju ändå bli en *namn* snart". :)

    Det har vi också pratat om, att bara skriva på papper och ha en liten fest efter. Jag har sen jag var liten fått rampfeber bara av tanken på att stå framför en präst men massa människor som tittar på mig, hua! Haha. Det som gör att jag har börjat se vigsel som viktigt är pga barnet, ifall det skulle hända något som du skrev.
  • Anonym (D)

    Kompromissen är ju att ni kommer att förlova er? Bara inte just nu, utan när han friar. Han ville ju inte förlova sig alls innan?

    Vet han om att du förväntar dig ett stort frieri?

    [/quote]

    Vi kommer ju kanske inte förlova oss på det traditionella sättet om han inte förstår varför man gör det.

    Ja det vet han eftersom det är han som sagt att han vill fria på nåt fint sätt.

  • Anonym (D)
    Hannah76 skrev 2015-07-08 17:36:06 följande:

    Vi kommer ju kanske inte förlova oss på det traditionella sättet om han inte förstår varför man gör det.

    Ja det vet han eftersom det är han som sagt att han vill fria på nåt fint sätt.

    [/

    Förlovar sig gör man ju vid frieriet?


    Ja visst är det motsägelsefullt haha. Blir helt förvirrad, han förstår inte varför man ska förlova sig, men han vill fria? Jaja det löser väl sig :)
Svar på tråden Förlovning