• LEJN

    För tidigt efter separation?

    Jag separerade från min sambo i november. Kärleken var borta sedan många år och jag hade träffat en ny kärlek via jobbet. Sedan separationen har jag haft mina två barn varannan vecka och i juni (sex månader efter separationen) började jag introducera mina barn för min nya kärlek. Under de två senaste perioderna jag haft barnen har vi alltså träffats allihopa tillsammans ca 2-3 dagar. 

    Nu är mitt ex galen. Hon hävdar att jag går alldeles för fort fram och inte låter barnen landa i att vara skilsmässobarn. Hon säger att jag pressar barnen och hänvisar till att "alla" som kan något om barn säger att sex månader är alldeles för kort tid.

    Så till frågan... Utan att få mer fakta än så här: Är sex månader för kort tid för att vänta innan barnen introduceras för ny partner?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden För tidigt efter separation?
  • Penida

    Vad mena du med introducera barnen för din nya kärlek? Utveckla hur du gör det.
    Hur gamla är barnen?


    Avskyr CIO-metoder
  • LEJN

    Barnen är 9 och 13.

    Med introducera menar jag att vi träffas och umgås. Går på stan och tar en fika, åker och badar tillsammans, käkar middag tillsammans hemma hos mig.

    Till saken hör att jag givetvis har frågat barnen om de tycker det är ok att träffa henne ibland och de har sagt ja.

  • Anonym (Maggan)
    LEJN skrev 2015-07-04 23:11:07 följande:

    Barnen är 9 och 13.

    Med introducera menar jag att vi träffas och umgås. Går på stan och tar en fika, åker och badar tillsammans, käkar middag tillsammans hemma hos mig.

    Till saken hör att jag givetvis har frågat barnen om de tycker det är ok att träffa henne ibland och de har sagt ja.


    När barnen är så pass stora tycker jag att det är helt ok.  Upplägget låter jättebra.

  • Penida

    Så jag kan omöjligt rösta, barnets ålder och förståelse spelar in i hur jag tänker kring det hela. Hur föräldrarna ser på varandra och HUR man introducerar någon ny spelar också in. Det finns inget självklart svar men personligen tänker jag att det är tidigt, speciellt om det gäller äldre småbarn.


    Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    LEJN skrev 2015-07-04 23:11:07 följande:

    Barnen är 9 och 13.

    Med introducera menar jag att vi träffas och umgås. Går på stan och tar en fika, åker och badar tillsammans, käkar middag tillsammans hemma hos mig.

    Till saken hör att jag givetvis har frågat barnen om de tycker det är ok att träffa henne ibland och de har sagt ja.


    Okej, det låter bra. Låt det dock bli ibland till en början, se till att få mycket egen tid med dina barn också. Ett halvår är kort tid för barn som är så pass gamla och medvetna.
    Avskyr CIO-metoder
  • velo

    Du verkar vara en bra förälder som känner in hur barnen känner och tänker kring att träffa den nya och det tror jag är det viktigaste! Så kring det du beskriver så låter det inge alls för tidig!:) men jag är själv skilsmässobarn och det jag tyckte var absolut jobbigast med att träffa min mammas nya man var att jag absolut inte ville att dom skulle vara för intima i början! Typ pussas och kramas för mycket, jag kände mig så otroligt utanför då och det kändes så konstigt, då ska tilläggas att jag ändå var i övre tonåren när mina föräldrar gick isär!:)

  • LEJN

    [quote=75493671][quote-nick]velo skrev 2015-07-04 23:32:21 följande:[/quote-nick]

    Du verkar vara en bra förälder som känner in hur barnen känner och tänker kring att träffa den nya och det tror jag är det viktigaste! Så kring det du beskriver så låter det inge alls för tidig!:) men jag är själv skilsmässobarn och det jag tyckte var absolut jobbigast med att träffa min mammas nya man var att jag absolut inte ville att dom skulle vara för intima i början! Typ pussas och kramas för mycket, jag kände mig så otroligt utanför då och det kändes så konstigt, då ska tilläggas att jag ändå var i övre tonåren när mina föräldrar gick isär!:)

    [/quote

    Tack! Vi ska tänka på detta.

  • En blå giraff

    Har ni barnen varannan vecka? I så fall finns det ju mycket tid att träffa din nya kärlek på de barnfria veckorna i första hand. För jag tror barnen ofta har stort behov av sin förälder och egentid med denne. Jag tycker ett halvår är kort tid. Man kanske inte hunnit bli helt säker på förhållandet och man riskerar ju att barnen utsätts för fler separationer om man tidigt introducerar en ny partner och sen går isär. Så tänker jag.

  • LEJN
    En blå giraff skrev 2015-07-05 19:16:10 följande:

    Har ni barnen varannan vecka? I så fall finns det ju mycket tid att träffa din nya kärlek på de barnfria veckorna i första hand. För jag tror barnen ofta har stort behov av sin förälder och egentid med denne. Jag tycker ett halvår är kort tid. Man kanske inte hunnit bli helt säker på förhållandet och man riskerar ju att barnen utsätts för fler separationer om man tidigt introducerar en ny partner och sen går isär. Så tänker jag.


    Ja, vi har barnen varannan vecka. Den största anledningen till att jag börjat introducera min nya kvinna är inte för att vi ska kunna träffas så mycket som möjligt (vilket mitt ex hävdar) utan för att barnen undrar över henne. De vet ju om att jag träffat en ny person och uttrycker ofta att jag är mycket gladare nu än tidigare då jag och mamma hela tiden bråkade. Eftersom de är så pass stora har jag försökt att på deras nivå vara så öppen och ärlig som möjligt och det har känts väldigt konstigt att berätta vad jag gjort under vår vecka ifrån varandra när mycket av tiden har spenderats med min nya. Barnen har givetvis frågat en massa och det har känts naturligt att de ska få ett ansikte på det "spöke" pappa träffar.

    Givetvis finns det alltid en risk att det är för tidigt in i vår relation, men samtidigt känner jag mig väldigt säker. Detta är en kvinna jag har känt och arbetat med i många år.
  • Sara 07

    Du låter väldigt klok så jag tror du tänker rätt. Introducerar, men i portioner, och känns det som att det gick lite fort fram ibland så backa lite. Är du säker på din kärlek så är det väl vettigt att barnen får lära känna henne också. De är ju rätt stora också. Lycka till!

  • mammalovis

    Nu hade ju min nuvarande sambo varit separerad i flera år när vi träffades. Jag tyckte inte att det var så bråttom att träffa hans dotter, men hon blev väldigt nyfiken så det var hon som tyckte att vi skulle ses, så det blev tidigt i relationen ca 1 månad efter vi först träffades. Då skulle hon fylla 8 år. Sedan blev det mer och mer att de bodde hos oss vh och hon hade min tös att leka med på helgerna. Det var hon som frågade om de skulle åka hit. Nu har de bott här permanent sedan drygt 2 år.

    Så har man en öppen dialog med barnen och det är en mycket seriös relation så ser jag ingen fara med att involvera den nya, så länge barnen tycker de får tillräckligt med tid med bara föräldern också.

    Vad det gäller ditt ex skulle jag mer gissa på att hon är svartsjuk och missunnsam.

    Sedan visst har jag väl haft en annan åsikt om min dotters pappas relationer, men då vet jag att hans flickvänner mer har kommit och gått då hans son var liten, så det är väl mer att barnen inte ska bli engagerad i någon som sedan plötsligt försvinner. Dessutom har barnet bortprioriterats när en ny flickvän kommit in i bilden. Sedan är det ju lite skillnad kan jag tycka när barnen är äldre som dina, förstår mer och man kan föra en diskussion med dem.

  • Nenne666
    LEJN skrev 2015-07-04 21:40:41 följande:

    Jag separerade från min sambo i november. Kärleken var borta sedan många år och jag hade träffat en ny kärlek via jobbet. Sedan separationen har jag haft mina två barn varannan vecka och i juni (sex månader efter separationen) började jag introducera mina barn för min nya kärlek. Under de två senaste perioderna jag haft barnen har vi alltså träffats allihopa tillsammans ca 2-3 dagar. 

    Nu är mitt ex galen. Hon hävdar att jag går alldeles för fort fram och inte låter barnen landa i att vara skilsmässobarn. Hon säger att jag pressar barnen och hänvisar till att "alla" som kan något om barn säger att sex månader är alldeles för kort tid.

    Så till frågan... Utan att få mer fakta än så här: Är sex månader för kort tid för att vänta innan barnen introduceras för ny partner?


    Ditt ex har inte med det att göra öht. Det finns inte ens något att diskutera.
  • Nenne666
    En blå giraff skrev 2015-07-05 19:16:10 följande:

    Har ni barnen varannan vecka? I så fall finns det ju mycket tid att träffa din nya kärlek på de barnfria veckorna i första hand. För jag tror barnen ofta har stort behov av sin förälder och egentid med denne. Jag tycker ett halvår är kort tid. Man kanske inte hunnit bli helt säker på förhållandet och man riskerar ju att barnen utsätts för fler separationer om man tidigt introducerar en ny partner och sen går isär. Så tänker jag.


    Man kan aldrig försäkra barnen om att folk kommer stanna för evigt, vilken relation det än handlar om. Däremot behöver man inte vara så dramatisk i sin presentation till barnen och prata kär och viktigheter ur den bemärkelsen, utan vara mer enkel och säga att detta är en ny vän som jag tycker mycket om och idag tänkte jag vi skulle spela spel ihop, vad som.
  • Anonym (One)

    Jag har träffat både min mammas och pappas nya partners långt innan sex månader. Mycket beroende på att jag bodde ihop med mamma och vägrade låta henne gå någonstans :) har inte mått dåligt av det. Har bara fäst mig riktigt vid en kvinna min pappa var ihop med så var lite ledsen när de gjorde slut annars har jag inte brytt mig. Har dessutom varit yngre än dina barn då så jag tycker faktiskt inte att sex månader är för kort tid. Det finns inget som säger att ni håller för evigt (sorry för pessimismen) men så länge ni känner er säkra på varann och liksom blir lite seriösa så tycker jag det är ok att blanda in barnen om de vill. Man behöver ju inte bombadera dem med sin nya partner direkt, att dina barn träffar dig ensam också är viktigt, men ska hon finnas i ditt liv så småningom kan de lika bra vänja sig.

Svar på tråden För tidigt efter separation?