• Julin

    Rösträtt för 16-åringar?

    Gudrun (av)Schyman i det Fi(entliga) partiet vill ändra åldern till 16. Vi kan förstå det av bilder på skrikande naiva ungdomar, som mognar senare i livet. Men det kan gynna SD också så det lär aldrig beslutas?

  • Svar på tråden Rösträtt för 16-åringar?
  • Dr Nail

    Dumma Gudrun. Ofta de skulle orka bry sig om att gå och rösta :D def. inte på Fi iaf. 16 åringar skiter väl löst i Fi?

    Personligen tycker jag att röståldern behöver höjas med några år, inte sänkas.

  • Julin
    Dr Nail skrev 2015-07-07 05:52:23 följande:

    Dumma Gudrun. Ofta de skulle orka bry sig om att gå och rösta :D def. inte på Fi iaf. 16 åringar skiter väl löst i Fi?

    Personligen tycker jag att röståldern behöver höjas med några år, inte sänkas.


    Den är redan sänkt med myndighetsåldern från 21?
  • Faber

    Det gynnar inte bara SD utan också Sveriges farligaste och extremaste parti, mp.

    Det är en dålig ide hur som helst. Ungdomar idag har en mycket dimmig uppfattning om vad som skapar vårt välstånd. Jag såg en dokumentär om hur Messaure byggdes, ett av många projekt som landet vilar på och som ser till att vår industri kan verka, att vi slipper frysa i mörkret, att ungdomarna kan ladda sina telefoner och Södermalmstomtarna kan fixa sin latte.

    Detta hör till de saker som de vill de riva ned.

    Det gäller dock inte bara teknik och infrastruktur. Ungdomar har en tendens att se saker i svar eller vitt.

    De är helt enkelt inte mogna nog att rösta vid 16.


    *Politiskt korrekt sidfot*
  • Julin
    Faber skrev 2015-07-07 06:18:25 följande:

    Det gynnar inte bara SD utan också Sveriges farligaste och extremaste parti, mp.

    Det är en dålig ide hur som helst. Ungdomar idag har en mycket dimmig uppfattning om vad som skapar vårt välstånd. Jag såg en dokumentär om hur Messaure byggdes, ett av många projekt som landet vilar på och som ser till att vår industri kan verka, att vi slipper frysa i mörkret, att ungdomarna kan ladda sina telefoner och Södermalmstomtarna kan fixa sin latte.

    Detta hör till de saker som de vill de riva ned.

    Det gäller dock inte bara teknik och infrastruktur. Ungdomar har en tendens att se saker i svar eller vitt.

    De är helt enkelt inte mogna nog att rösta vid 16.


    Borde höjas till 21 igen och inte ha sex heller innan.
  • Ful Anka

    Schyman vill bara provocera. Inte ska barn ha röst rätt heller.


    This is my life and I don't care
  • Nerfherder
    Faber skrev 2015-07-07 06:18:25 följande:

    Det gynnar inte bara SD utan också Sveriges farligaste och extremaste parti, mp.

    Det är en dålig ide hur som helst. Ungdomar idag har en mycket dimmig uppfattning om vad som skapar vårt välstånd. Jag såg en dokumentär om hur Messaure byggdes, ett av många projekt som landet vilar på och som ser till att vår industri kan verka, att vi slipper frysa i mörkret, att ungdomarna kan ladda sina telefoner och Södermalmstomtarna kan fixa sin latte.

    Detta hör till de saker som de vill de riva ned.

    Det gäller dock inte bara teknik och infrastruktur. Ungdomar har en tendens att se saker i svar eller vitt.

    De är helt enkelt inte mogna nog att rösta vid 16.


    Hahaaha

    On topic, personligen tror jag gudrun trollar.
  • Gert

    SD ökar ju mest bland unga så varför inte. Glad


    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Faber
    Nerfherder skrev 2015-07-07 10:55:59 följande:
    Hahaaha

    On topic, personligen tror jag gudrun trollar.
    Det är ju sant, pröva att diskutera en samhällsfråga med en 16-åring så skall du få se. Undantag finns ju naturligtvis men när det gäller allmän rösträtt måste man generalisera då det ju är praktiskt omöjligt att ge alla 16-åringar en individuell prövning för att inte tala om hur en sådan skulle gå till.

    3 har ogillat ser jag, förmodligen miljöpartister och extremvänstersympatisörer.
    *Politiskt korrekt sidfot*
  • sverker11
    Julin skrev 2015-07-07 02:42:16 följande:

    Gudrun (av)Schyman i det Fi(entliga) partiet vill ändra åldern till 16. Vi kan förstå det av bilder på skrikande naiva ungdomar, som mognar senare i livet. Men det kan gynna SD också så det lär aldrig beslutas?


    De som kommer med förslag om en sänkning av rösträttsåldern har en mental mognadsnivå på ungefär samma nivå som den ålder de vill sänka rösträtten till. De som gått vidare i livet och mognat inser att det behövs en viss livserfarenhet för att kunna fatta någorlunda genomtänkta beslut.
  • Muslimsktjej

    F! skulle bli det största partiet ifall 16-17 åringar fick rösta.
    Tack men nej tack.

  • Mentat

    Det är rätt symptomatiskt att de som ställer sig positiva till idén är partier på vänsterkanten som vädjar till väljarnas känslor. 16-åringar tar inte ansvar för sina beslut och kan då rimligen inte ta ansvar för landets styrning heller.

    Tvärtom borde snarare rösträttsåldern (och därmed myndighetsdito) höjas till 20. Det var klart vanligare 1976, när man sänkte rösträttsåldern till 18, att 18-åringar flyttade hemifrån och tog ansvar för sina egna liv än vad det är idag.

Svar på tråden Rösträtt för 16-åringar?