• Anonym (Augustibrud)

    Förbjuda alkohol på bröllop med barn?!

    Hej,


    Jag har ett rätt stort dilemma som jag inte vet hur jag ska lösa, hoppas på lite input. Jag och min sambo ska gifta oss senare i sommar och har bjudit in ca 200 personer (jo, jättebröllop men vi har stora släkter och många vänner...). Min syster har två barn, 2 och 4 och min bror har tre barn i ungefär samma ålder. Min sambos syster har också tre barn i den åldern och så har vi många vänner som har småbarn. Jag älskar barn och har sagt att alla barn som vill får komma på både vigsel och fest om föräldrarna inte kan/vill ordna barnvakt. Vi ska ha middag på en herrgård, tre rätters, dans och öppen bar så klart. Jag har ordnat ett barnrum på herrgården där föräldrar kan natta sina barn om det behövs.


    Men nu har min syster plus några vänner ?gaddat? ihop sig mot mig och i princip kräver att vi inte serverar någon alkohol på bröllopet eftersom det kommer barn. De menar att det kommer ?traumatiskt? för barnen att se sina föräldrar och andra berusade. Men jag tycker nog att föräldrarna får sköta det själva och dels se till att de inte dricker för mycket, dels se till att barnen inte ser de som blir fulla om det nu är så känsligt. Jag känner liksom, att det här är VÅRT bröllop och jag vill att folk ska släppa loss, dansa och festa hela natten lång, jag tänker definitivt inte sitta och sippa ramlösa på mitt bröllop bara för att några torra helnykterister tror att barnen blir skadade (vilket är skitsnack!). Jag såg ofta våra föräldrar ?glada? på högtider och jag tyckte inte det var konstigt eller läskigt, det var liksom bara fest!


    Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Att ta bort alkoholen går jag inte med på. Så antingen får de torra föräldrarna stå ut eller så får de lämna barnen hemma. Men jag vill ha med barnen, mina kära syskonbarn, på festen. Jag vill att de ska få vara med och fira kärleken och se hur fint och glädjerikt det är med bröllop. Tycker det känns jäkligt ogint av min syster som typ tror det kommer bli värsta fylleslaget bara för att folk vill dricka gott vin på ett bröllop!


    Gaah! Behövde nog mest skriva av mig för jag orkar fan i mig inte! Här sliter jag och ordnar en stor fin fest och bjuder alla och så får jag sånt här skräp tillbaka, jäkla moralpanik helt ärligt! Tror verkligen att det är bättre för barnen att se sina föräldrar glada och ha roligt med lite alkohol i kroppen än att de sitter och surar i ett hörn för att någon tar ett glas för mycket liksom... 

  • Svar på tråden Förbjuda alkohol på bröllop med barn?!
  • Anonym (H)

    Vad fräckt!

    Jag skulle hälsa att de behöver inte komma alls...

  • Anonym (??)
    Anonym (Äh, men lägg av!) skrev 2015-07-07 22:03:04 följande:
    De kan ju knappast ha supit sig redlösa om ni åkte bil hem sedan på natten.
    EN höll sig nykter. Men visst minns jag gånger då mina föräldrar varit redlösa. Min far är alkoholist så han ser jag nästan aldrig helt nykter. Det är såklart hemskt, men jag mådde aldrig dåligt som barn av att någon drack i min närhet.
  • Anonym (Äh, men lägg av!)
    Anonym (??) skrev 2015-07-07 22:16:07 följande:
    EN höll sig nykter. Men visst minns jag gånger då mina föräldrar varit redlösa. Min far är alkoholist så han ser jag nästan aldrig helt nykter. Det är såklart hemskt, men jag mådde aldrig dåligt som barn av att någon drack i min närhet.
    Det är du det. Du är nog ett stort undantag. De flesta barn tar illa vid sig när deras föräldrar beter sig annorlunda.
  • Drottningen70
    Anonym (??) skrev 2015-07-07 22:16:07 följande:

    EN höll sig nykter. Men visst minns jag gånger då mina föräldrar varit redlösa. Min far är alkoholist så han ser jag nästan aldrig helt nykter. Det är såklart hemskt, men jag mådde aldrig dåligt som barn av att någon drack i min närhet.


    Jo du for illa. Det är bara det att du inte hade några andra referensramar och det blev normalt för dig. Det är samma sak som alla de människor som påstår att de inte alls for illa av att få en hurring då och då. Självklart påverkar stryk el fylla hemma barn negativt. Men som vuxen kanske man inte orkar rota i det och avfärdar det med att man ju ändå inte tog nån skada.. Skulle du själv tycka det var okej att bli redlös upprepade ggr framför ditt barn. ...antagligen inte.
  • Sprallis

    Det är erat bröllop och självklart!!! ska ni ha alkohol på middagen om ni har planerat det så. Mycket ofint av dem att vilja bestämma/påverka hur ni ska göra. Föräldrarnas kan välja att ordna med barvakt eller gå hem tidigare med barnen om de finner de nödvändigt om festen sen skulle "gå överstyr". De borde istället vara tacksamma att bli bjuden på fin bröllopsmiddag. Jag och min man dricker inte alkohol men har inget alls emot att andra gör det och att våra barn samtidigt är med ... vi brukar dock tacka för oss om middagarna övergår i "fest" senare på kvällen vilket ändå brukar vara lagom sent för våra döttra. Hoppas ni får ett jätte-fint brällop!

  • Anonym (??)
    Drottningen70 skrev 2015-07-07 22:21:38 följande:
    Jo du for illa. Det är bara det att du inte hade några andra referensramar och det blev normalt för dig. Det är samma sak som alla de människor som påstår att de inte alls for illa av att få en hurring då och då. Självklart påverkar stryk el fylla hemma barn negativt. Men som vuxen kanske man inte orkar rota i det och avfärdar det med att man ju ändå inte tog nån skada.. Skulle du själv tycka det var okej att bli redlös upprepade ggr framför ditt barn. ...antagligen inte.
    Nu tar du i lite väl. Jag minns 3 eller 4 fester då mina föräldrar var fulla och jag faktiskt märkte det. Och nej det har jag inte tagit skada av. Att dom rökte runt oss, det tycker jag är värre.
  • Julia1245

    Nog kan man ha kul utan barn, ja.


    trilskas skrev 2015-07-07 21:07:55 följande:

    Jag anser som TS syster att alkohol inte ska beblandas i miljöer där barn finns. Nog kan man ha kul utan alkohol. Och nog är det fan så mycket trevligare utan alkohol. Oavsett om barn är med eller inte så serverar jag aldrig alkohol. Inte till någon.


  • Tom Araya
    Anonym (Augustibrud) skrev 2015-07-07 20:41:23 följande:

    Hej,


    Jag har ett rätt stort dilemma som jag inte vet hur jag ska lösa, hoppas på lite input. Jag och min sambo ska gifta oss senare i sommar och har bjudit in ca 200 personer (jo, jättebröllop men vi har stora släkter och många vänner...). Min syster har två barn, 2 och 4 och min bror har tre barn i ungefär samma ålder. Min sambos syster har också tre barn i den åldern och så har vi många vänner som har småbarn. Jag älskar barn och har sagt att alla barn som vill får komma på både vigsel och fest om föräldrarna inte kan/vill ordna barnvakt. Vi ska ha middag på en herrgård, tre rätters, dans och öppen bar så klart. Jag har ordnat ett barnrum på herrgården där föräldrar kan natta sina barn om det behövs.


    Men nu har min syster plus några vänner ?gaddat? ihop sig mot mig och i princip kräver att vi inte serverar någon alkohol på bröllopet eftersom det kommer barn. De menar att det kommer ?traumatiskt? för barnen att se sina föräldrar och andra berusade. Men jag tycker nog att föräldrarna får sköta det själva och dels se till att de inte dricker för mycket, dels se till att barnen inte ser de som blir fulla om det nu är så känsligt. Jag känner liksom, att det här är VÅRT bröllop och jag vill att folk ska släppa loss, dansa och festa hela natten lång, jag tänker definitivt inte sitta och sippa ramlösa på mitt bröllop bara för att några torra helnykterister tror att barnen blir skadade (vilket är skitsnack!). Jag såg ofta våra föräldrar ?glada? på högtider och jag tyckte inte det var konstigt eller läskigt, det var liksom bara fest!


    Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Att ta bort alkoholen går jag inte med på. Så antingen får de torra föräldrarna stå ut eller så får de lämna barnen hemma. Men jag vill ha med barnen, mina kära syskonbarn, på festen. Jag vill att de ska få vara med och fira kärleken och se hur fint och glädjerikt det är med bröllop. Tycker det känns jäkligt ogint av min syster som typ tror det kommer bli värsta fylleslaget bara för att folk vill dricka gott vin på ett bröllop!


    Gaah! Behövde nog mest skriva av mig för jag orkar fan i mig inte! Här sliter jag och ordnar en stor fin fest och bjuder alla och så får jag sånt här skräp tillbaka, jäkla moralpanik helt ärligt! Tror verkligen att det är bättre för barnen att se sina föräldrar glada och ha roligt med lite alkohol i kroppen än att de sitter och surar i ett hörn för att någon tar ett glas för mycket liksom... 


    Klart du ska servera alkohol på ditt bröllop om du vill det, det är DITT bröllop och det är ju valfritt att ta med barn eller att komma överhuvudtaget.

    Jag har ju svårt att se hur man ska kunna bjuda på något riktigt gott att dricka till fest och bättre mat om man går in för helt alkoholfritt. En måltid skapar man i sin helhet med alla ingredienser, tillbehör och dryck. Som enskild är det naturligtvis fritt att välja bort någon del, men det innebär ju inte att den är borta från måltiden som serveras.

    Vi gör ofta kalla såser på creme fraiche till kött och fisk, ibland äter barnen den, men ibland vill de hellre ha en klick med bara creme fraiche. Såsen tillför rätten något som ren creme fraiche inte kan göra, därför gör vi ändå såser. Så ser jag även på dryck till maten. Jag skulle aldrig bjuda till fest eller bättre middag utan vin/öl och kanske en whisky, cognac eller något till kaffet, det är take it or leave it som gäller.
  • Anonym (Amy)

    Så oförskämt av din syster och kompani att begära.
    Man får ha vilka åsikter man vill runt alkohol och barn, det är ju såklart olika, men det spelar ingen roll.
    Det här är ERT bröllop, ni sätter reglerna, passar inte dom galoscherna finns det ett alternativ.
    Dom kan låta bli att komma. 

    Stå på dig ts. 

Svar på tråden Förbjuda alkohol på bröllop med barn?!