• pringles

    Någon mer som har barn med Perthes sjukdom?

    Hej

    Undrar om det är fler som har barn med Perthes sjukdom?

    Har en 4 åring som fick diagnosen för ett år sedan. Hela vintern hade han väldiga problem med infektioner i höften m.m

  • Svar på tråden Någon mer som har barn med Perthes sjukdom?
  • lövet2

    Jo, men min son är 16 år nu. Han fick Perthes som 2-åring. De sade att det brukar vara lättare ju yngre de är, och det har stämt för honom i alla fall. Har inte behövt medicinera (annat än enstaka Alvedon), inga infektioner och inga operationer.

  • pringles

    Lövet 2, vad skönt. Vi har redan haft en hel del infektioner och han tar brufen under vinterhalvåret då han har mest problem. Sommaren fungerar bra.

    Har ni haft vagn till honom längre än normalt?

  • lövet2
    pringles skrev 2015-07-15 09:44:57 följande:
    Lövet 2, vad skönt. Vi har redan haft en hel del infektioner och han tar brufen under vinterhalvåret då han har mest problem. Sommaren fungerar bra.
    Har ni haft vagn till honom längre än normalt?
    Ja, vi hade en ganska stor sittvagn. Periodvis kunde han gå ganska bra, men han åkte vagn till och från tills han var 5 år. Däremot var det svårt med långpromenader; det gick inte alls. Han gick 15-timmars på dagis, och där tog de ingen hänsyn alls. Han fick helt enkelt stanna kvar ensam på dagis när det var någon utflykt. Samma sak när han började skolan. Jag var hemma, så när jag visste att de hade en utflykt, så skjutsade jag honom med bilen.

    Skidor och skridskor var tyvärr mycket plågsamt. Benen tvingades vara alldeles raka, och det gjorde ont. Han började också gå på tå, eftersom benen växte ojämnt och det skilde flera centimeter. Fortfarande, vid 16 år, går han en del på tårna.
  • pringles

    Lövet 2. Intressant. Min son går också ofta på tå. Har aldrig funderat på att det har med sjukdomen att göra. Vårt dagis är super bra. Har fått intyg från läkaren att han ska åka vagn utanför dagis och att de ska ge smärtstillande. Hur fungerade det med skol gymnastik? Kunde han vara med där? Kunde han gå på någon sport? Har många frågor. .......

  • lövet2

    När han var 7 år, så hade höftkulorna börjat rätta till sig. Tyvärr var då det ena benet 5 cm längre än det andra, och 5 cm är väldigt mycket! Vi var kallade till ortopeden för att diskutera en lösning, men i den vevan bröt sonen benet. När allting var läkt, så hade det brutna benet vuxit extra, och det skiljde bara 1 cm i längd. När benet fått tillbaka sin styrka, så fanns bara en lätt haltning och en lite studsande gångstil kvar, som visade att han hade Perthes. Gympa och fotboll blev jättekul, men han blev ingen stjärna direkt. Varje år i skolan, så har idrottsläraren yttrat att sonen klarat sig mycket bra "efter sina förutsättningar". Men fotboll som sagt var, det har varit roligt och fungerat. Skidor och skridskor har inte fungerat. Simning har gått bra också.

    Vi har fått höra att sonen antagligen måste operera höfterna i vuxen ålder, gissningsvis när han är 25-30 år.

Svar på tråden Någon mer som har barn med Perthes sjukdom?