• Jonnis

    Någon från Sthlm som planerar bebis? :)

    Hej,

    Hittade ingen Sthlm-tråd så jag startar en.

    Någon annan från Sthlm med omnejd som vill följas åt? :D

  • Svar på tråden Någon från Sthlm som planerar bebis? :)
  • Jonnis
    Iskristall skrev 2015-07-14 12:47:58 följande:
    Det där med äl-tester med pco verkar väldigt individuellt. Jag får utslag och äl, det har jag fått konstaterat med blodprov. Nån månad här och där har det hänt att jag inte sett positivt äl-test. Men vet då inte om jag missat stegningen el aldrig fick nån. Jag tempar ju också och då har det bara på två år en gång hänt att den inte visat på äl. Men som sagt man vet inte riktigt när äl dyker upp. Jag har som tidigast i cykel haft äl cd14 och som senast cd27. Jag har ca 6 mån också tagit äl-stimulerande medicin, men då har jag inte heller blivit gravid Trodde att det skulle vara stopp nånstans, men gjorde i utredningen en spolning av äggledare men allt såg bra ut.

    Jag håller tummarna för er att ni snart blir gravida och slipper vänta!
    Hmm, svårt de där. Men 1 år verkar inte vara så lång tid ändå, vet att det känns som det när man vill. Det kommer hända nånting snart :) När har du nästa BIM?

    Du som tempar, jag kanske kan fråga dig då vad du tror. Jag fick min mens igår och var helt säker på att de är mens och inget annat då jag hade mensvärk och allt. Den tog slut idag av någon anledning vilket aldrig har hänt förut men jag litar inte på min kropp längre utan väntar nu på att den snart kommer dra igång igen. 

    Jag har läst att många tar tempen och jag började göra det lite smått ungefär en vecka efter ÄL och hade då 37.5 (jag tar inte tempen ofta men tror jag brukar ha 36 nånting så de var lite högt.) Jag hade samma temp hela förra veckan och i lördags hade jag 37.2, fick "mensen" igår och tempade idag 37.4. 

    Hur funkar det här med temp? Verkar det normalt? Gick den ner i lördags tro för att jag skulle få min mens? Bara nyfiken på hur mens, graviditet och tempen hänger ihop.
  • Iskristall
    Jonnis skrev 2015-07-14 15:39:15 följande:

    Hmm, svårt de där. Men 1 år verkar inte vara så lång tid ändå, vet att det känns som det när man vill. Det kommer hända nånting snart :) När har du nästa BIM?

    Du som tempar, jag kanske kan fråga dig då vad du tror. Jag fick min mens igår och var helt säker på att de är mens och inget annat då jag hade mensvärk och allt. Den tog slut idag av någon anledning vilket aldrig har hänt förut men jag litar inte på min kropp längre utan väntar nu på att den snart kommer dra igång igen. 

    Jag har läst att många tar tempen och jag började göra det lite smått ungefär en vecka efter ÄL och hade då 37.5 (jag tar inte tempen ofta men tror jag brukar ha 36 nånting så de var lite högt.) Jag hade samma temp hela förra veckan och i lördags hade jag 37.2, fick "mensen" igår och tempade idag 37.4. 

    Hur funkar det här med temp? Verkar det normalt? Gick den ner i lördags tro för att jag skulle få min mens? Bara nyfiken på hur mens, graviditet och tempen hänger ihop.


    Åh det är så svårt att skriva hur det fungerar med temp. Försöker mig på en kort variant.

    Mensens första dag är cykelns dag 1 (men det vet du ju redan ) Från den dagen fram till äl ligger tempen på en lägre nivå, för att det är östrogen som dominerar, sen kommer äl och efter att ägget släppt produceras progesteron av gulekroppen som får tempen att stiga till en högre nivå. Sen ligger tempen högre fram tills att mensen ska komma. Då sjunker progesteron produktionen som signalerar till kroppen att inget ägg fäst och mensen kommer. Är man då gravid i stället och ägget fäst fortsätter kroppen producera progesteron och tempen fortsätter vara hög.

    Som svar på din fråga om mensen har jag inget svar. Antingen sjönk tempen och du fick din mens om dock en kort sådan eller så kanske det var en implantationsdipp med medföljande blödning. Men av vad jag förstått ska dessa blödningar var väldigt sparsamma och bara hålla på max en dag. Men jag har ingen egen erfarenhet av varken implantationsdipp eller blödning i samband av den.

    Jag själv väntar just nu på äl. Så vet inte när min BIM blir, får återkomma när/om äl blir bekräftad Men jag hoppas inom närmsta veckan.
  • Jonnis
    chbw skrev 2015-07-14 14:13:45 följande:
    Okej =) 

    Ja.. Jag hoppas hoppas att det "bara" är på grund av sköldkörteln, att pcos-en inte påverkar ägglossningen, eftersom jag tidigare varit så himla regelbunden så borde det "bara" vara sköldkörteln.. =) 
    Ja, det känns bra. Känner mig positivt inställd i hela kroppen, får se hur det går. Imorgon kan jag börja testa (ÄL+7, BIM-7). 

    Nej, jag har två vänner som tillsammans har en bäbis, men inga fler än så länge =) Tror de flesta vill vänta och/eller är singlar =) Själv har jag längtat sen jag var 17-18 haha, och sen ett år är det äntligen rätt i tiden (plugg klart, trygg/fast anställning, stabilt förhållande, eget boende osv) =) 

    Tror det får bli föräldragrupp för mig sen, eftersom inga vänner har barn/bäbis på g =) 

    vart i cykeln är du nu?
    Ah spännande!! Håller tummarna :) du får hålla oss uppdaterade med hur de går med testerna.

    Ja det blir nog samma här med föräldrargrupp haha. 

    Just nu har jag mens. En konstig sådan, fick den igår och sen slutade den i morse igen och nu har jag fått lite lite blod igen. Aldrig hänt förut men jag tar de för vanlig mens så de kommer nog igång snart. Nästa ÄL kommer vara runt 24-25/7
  • Jonnis
    Iskristall skrev 2015-07-14 17:10:37 följande:
    Åh det är så svårt att skriva hur det fungerar med temp. Försöker mig på en kort variant.

    Mensens första dag är cykelns dag 1 (men det vet du ju redan ) Från den dagen fram till äl ligger tempen på en lägre nivå, för att det är östrogen som dominerar, sen kommer äl och efter att ägget släppt produceras progesteron av gulekroppen som får tempen att stiga till en högre nivå. Sen ligger tempen högre fram tills att mensen ska komma. Då sjunker progesteron produktionen som signalerar till kroppen att inget ägg fäst och mensen kommer. Är man då gravid i stället och ägget fäst fortsätter kroppen producera progesteron och tempen fortsätter vara hög.

    Som svar på din fråga om mensen har jag inget svar. Antingen sjönk tempen och du fick din mens om dock en kort sådan eller så kanske det var en implantationsdipp med medföljande blödning. Men av vad jag förstått ska dessa blödningar var väldigt sparsamma och bara hålla på max en dag. Men jag har ingen egen erfarenhet av varken implantationsdipp eller blödning i samband av den.

    Jag själv väntar just nu på äl. Så vet inte när min BIM blir, får återkomma när/om äl blir bekräftad Men jag hoppas inom närmsta veckan.
    Tack, nu fick jag lite mer koll. Ingen aning om varför mensen är skum men det händer väl de också. Bara för att jäklas med mig. 
    Ja du får berätta hur det går för dig =)
  • chbw
    Jonnis skrev 2015-07-14 21:23:37 följande:
    Ah spännande!! Håller tummarna :) du får hålla oss uppdaterade med hur de går med testerna.

    Ja det blir nog samma här med föräldrargrupp haha. 

    Just nu har jag mens. En konstig sådan, fick den igår och sen slutade den i morse igen och nu har jag fått lite lite blod igen. Aldrig hänt förut men jag tar de för vanlig mens så de kommer nog igång snart. Nästa ÄL kommer vara runt 24-25/7
    Det ska jag göra =) 

    haha ja. Får ju hoppas det finns några vettiga i föräldragrupperna =) borde det ju göra. Nån borde man ju ha något gemensamt med, förutom bäbisar i alla fall ;) 

    Okej. Lustigt. Säker att det inte är någon form av genombrottsblödning då? En del kan ju blöda ungefär när mensen ska komma trots graviditet.. 

    Skönt att du har koll på när äl är ungefär iallafall! =)
  • Jonnis
    chbw skrev 2015-07-14 22:56:13 följande:
    Det ska jag göra =) 

    haha ja. Får ju hoppas det finns några vettiga i föräldragrupperna =) borde det ju göra. Nån borde man ju ha något gemensamt med, förutom bäbisar i alla fall ;) 

    Okej. Lustigt. Säker att det inte är någon form av genombrottsblödning då? En del kan ju blöda ungefär när mensen ska komma trots graviditet.. 

    Skönt att du har koll på när äl är ungefär iallafall! =)
    Ja verkligen! Man får panik när man inte kan prata med någon om detta. Mina vänner som har barn bor 50 mil härifrån och de vill jag inte berätta något för än Tungan ute
    Och de som inte har skulle antagligen bara rynka på näsan. 

    Tanken slog mig gällande blödningen men nu har det börjat igen som vanlig mens så de är nog rätt kört. Nya tag igen nästa månad.

    ÄL har jag ungefärlig koll på men kommer nog köra ÄLtester igen för att vara säker. Har så dålig koll på min cykel då jag aldrig behövt tänka på hur många dagar det gått mellan varje mens. Man vill ju inte råka missa Solig
  • chbw
    Jonnis skrev 2015-07-14 23:28:39 följande:
    Ja verkligen! Man får panik när man inte kan prata med någon om detta. Mina vänner som har barn bor 50 mil härifrån och de vill jag inte berätta något för än Tungan ute
    Och de som inte har skulle antagligen bara rynka på näsan. 

    Tanken slog mig gällande blödningen men nu har det börjat igen som vanlig mens så de är nog rätt kört. Nya tag igen nästa månad.

    ÄL har jag ungefärlig koll på men kommer nog köra ÄLtester igen för att vara säker. Har så dålig koll på min cykel då jag aldrig behövt tänka på hur många dagar det gått mellan varje mens. Man vill ju inte råka missa Solig
    Men typ haha. Vill inte prata för mycket då det blir stressande när folk vet och inget händer. men några få har jag pratat med, och det är skönt i alla fall.. :) 

    Ja okej. Trist! Hålller tummarna för att det går nästa gång! Själv sitter jag o känner efter o känner efter. haha. Är ju nästan säker på att det är för tidigt o känna något, om det skulle vara något, men har varit ovanligt trött senaste dagarna (vilket egentligen nog beror på att jag jobbat några dagpass. Är nattarbetare egentligen, sover bättre på dagtid =) ), ömma bröst och värk/molar i livmodern till o från.  Men det får jag ju innan mens också. Brukar känna mig svullen o uppblåst nån vecka innan mens, men gör inte det än.. . Får se. Hoppas hoppas ett litet frö växer :) 

    Vilka tester använder du? stickor eller digital? =)
  • Topcom

    Vi är inne på vårt första försök för närvarande ((: tog ut spiralen i onsdags och jag tror jag hade ägglossning nu i helgen. Nu väntar två veckors nervös väntan ;) är 25 min sambo 27. Hur går det för er alla?

  • chbw
    Topcom skrev 2015-07-15 00:41:10 följande:

    Vi är inne på vårt första försök för närvarande ((: tog ut spiralen i onsdags och jag tror jag hade ägglossning nu i helgen. Nu väntar två veckors nervös väntan ;) är 25 min sambo 27. Hur går det för er alla?


    Väntar in bim. Är på äl+7 och BIM-7 nu. Försökt i ett år, genomgått utredning. Behandlat sköldkörteln som nu är på rätt värden. Hoppas på att det är vår tur nu =) 

    Har du haft regelbunden cykel innan/under tiden med spiral? =) Känner du av ägglossning? =)

  • Topcom
    chbw skrev 2015-07-15 01:57:03 följande:

    Väntar in bim. Är på äl+7 och BIM-7 nu. Försökt i ett år, genomgått utredning. Behandlat sköldkörteln som nu är på rätt värden. Hoppas på att det är vår tur nu =) 

    Har du haft regelbunden cykel innan/under tiden med spiral? =) Känner du av ägglossning? =)


    Ok, jag förstår! Jag håller tummar och tår för att det går vägen nu äntligen!

    Ja, jag hade någorlunda regelbunden mens med spiralen. Enligt fl skulle jag ha ägglossning i fredags men stickorna visade bara en skugga då, den steg först under lördagen/söndagen så jag antar att jag hade ägglossning i måndags typ. Tror jag käbde av det denna gång men jag vet ju inte om det var för att jag visste att den skulle komma eller om det verkligen var äl-smärtor ;) Nu tror jag att jag kan testa runt 25-28 juli där! Men det skulle väl vara lite för bra om det tog sig redan..hehe
Svar på tråden Någon från Sthlm som planerar bebis? :)