• frofro

    BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)

    Hej!
    Ser många BF-trådar där alla flyttar över på Facebook, men tänkte att här kan vi som väntar barn i mars/april och som gärna också vill prata i en gammal hederlig tråd här på FL kan samlas! TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-31 09:11
    Jag har även skapat en grupp för oss som väntar marsbebisar 2016 om någon vill gå med! Det fanns dock redan en grupp för aprilbebisar. :)
    www.familjeliv.se/forum/group/123779

  • Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)
  • Modesta
    Syoss skrev 2015-07-30 19:22:46 följande:
    Det går inte att se så mycket annat än nackspalten på kub. Bebisen är ju inte så jättestor. De mäter längden på bebisen för att se om längden stämmer ungefär med vilken vecka men är och sen mäter de nackspalten. Inte så mycket mer. Men om de skulle se något uppenbart fel så berättar dom det, om det är något allvarligt. Annars får man vänta till RUL, som egentligen är den enda diagostiksultraljudet som alla har rätt till.
    Åh, tack, bra att du hade koll. Jag glömde såklart att fråga hos BM idag Rynkar på näsan
  • Syoss
    Saltig skrev 2015-07-31 14:12:34 följande:

    Pomperiposa jag kör allt möjligt. Just nu är det mycket styrketräning och kondition. Har tagit kontakt med en instruktör ang träning under graviditet. Har hört att träning är bra men det är viktigt lyssna på kroppen. Just nu är det inga problem men kanske om några månader så blir det nedtrappning.

    Jag har berättat för några enstaka ang graviditeten. Har haft 7 missfall tidigare. Är som en öppen bok i både positiva och negativa händelser ????. Vill berätta då man är så glad. Blir det missfall så är det inte mycket att göra åt.


    Exakt så känner jag med. En graviditet som är så otroligt stort och fantastiskt, varför skulle man smyga och hemlighålla något sånt. Jag är ju skitglad och vill att alla ska veta! Precis så tänker jag om missfall också, händer det så gör det. Inget man kan förhindra. Jag har några i bagaget jag med.
  • Modesta

    Jag tränar lite grann nuförtiden, men tränade betydligt mer innan jag blev gravid med dottern. Då tyckte jag att jag bums fick urdålig kondition och inte orkade springa och sen fick jag foglossning från ca v 20 så då var det inte skönt att träna vanligt. Jag gick på gravidvattengympa mot slutet - det var skönt!

    Nu tänkte jag köra styrketräning så länge det funkar - och så cyklar jag till och från jobbet varje dag. Lite vardagsmotion i alla fall!

    Ang illamående så kände jag mig inte illamående en enda gång när jag var gravid med dottern - och där gick ju allt toppenbra! Nu känner jag mig illamående ibland, framförallt eftermiddag/kväll, men har än så länge varit förskonad från att kräkas. Så jag känner mig ganska lyckligt lottad!!

  • Smilla80
    Syoss skrev 2015-07-30 19:22:46 följande:

    Det går inte att se så mycket annat än nackspalten på kub. Bebisen är ju inte så jättestor. De mäter längden på bebisen för att se om längden stämmer ungefär med vilken vecka men är och sen mäter de nackspalten. Inte så mycket mer. Men om de skulle se något uppenbart fel så berättar dom det, om det är något allvarligt. Annars får man vänta till RUL, som egentligen är den enda diagostiksultraljudet som alla har rätt till.


    Tack så mycket för ditt svar, nu klarnade det lite!
  • Shiney

    Hej! Väntar mitt första barn. Gravid i vecka 5+0 :) Så Bf runt 1/4. Mår oförskämt bra med väldigt lite symptom. Första ultraljudet om 3 veckor.

  • Erese

    Smilla80- Tack för att du frågar, håller mig lite i bakgrunden som att jag ännu inte får ta steget fullt ut i tråden. Det gick bra, vi fick en härlig och erfaren barnskötare som bröt på finlandssvenska ( alltid lika mysigt tycker jag). Jag tog ut spiralen och fick göra ett VUL ( vaginalt ultraljud) Först såg hon ingen graviditet, då vart jag besviken och lite orolig samtidigt. Men läkaren hittade på engång. Troligtvis är jag i V5-6. Min man var nervös det märktes på honom. Men vi tog beslutet att avvakta eftersom tveksamhet till abort finns. Vi fick ett direkt nr art använda för frågor eller om vi beslutar att avsluta grav.

    I övrigt mår jag illa :( har inte mått illa på det här viset med mina andra två. Då mådde jag bara illa lite då och då och var super känslig för dofter. Men NU! Fick be min man att handla något mot illamående på Apoteket idag. Samtidigt är jag hungrig hela tiden, det går liksom inte ihop illamående och hunger.??? Ömma bröst och extremt svullen mage.

  • MrsProud

    Var hos barnmorskan igår, vilket var samma person som tog ut min p-stav i april. Väldigt roligt eftersom jag redan då tyckte att hon var professionell och trevlig. Det känns bra att ha en barnmorska som känns "rätt". 


    Är nu i 6+1. Inatt sov jag 14 timmar, och på eftermiddagen 1,5 timme till. JObbar natt nu på en psykiatrisk akutmottagning och det är utmanande med den här tröttheten :P


    Min mage och jag är inte bästa vänner då jag varit konstant illamående i 3-4 dagar. Ena stunden vill jag bara kräkas, för att i nästa stund upptäcka "Åh!! körsbärstomater är ju gott" för att sedan inte vara hungrig. 10 minuter senare vill jag äta en elefant, men kan inte röra maten för att illamåendet är tillbaka. Som en berg-och-dalbana helt enkelt :P

  • Nils-Eric

    Ni som har lite erfarenhet...

    Igår när jag skulle gå och lägga mig fick jag FRUKTANSVÄRT ont i magen. Tårarna sprutade, jag mådde illa av smärtan och kunde varken gå, stå eller ligga. Tog panodil efter ett tag och ca 1 h efter att det börjat lugnade det ner sig och jag kunde till slut somna.
    Vaknade sen tidigt imorse (ca 4.30) och det var likadant. Fruktansvärd smärta och det tog åter igen ca 1 h innan det gick över.

    Är detta något man kan förvänta sig? Vänja sig vid? 

Svar på tråden BF Mars/April 2016 - för oss som vill prata här på FL! :)