• Anonym (Ts)

    Varför är de okej att tjejer slår mer än killar ?

    Hej.

    Jag vill börja med att jag är själv tjej och undrar varför tycker inte folk att det är en stor sak när en tjej slår sin partner som när en kille gör det ?

    Exempelvis : om en kille är otrogen och tjejen blir sårad och i stundens ilska osv så ger hon sin kille en örfil säger vi, så får man oftast höra men han förtjäna det osv men hade det vart tvärtom så hade de varit världens undergång med kvinnomisshandel osv,

    De är väl lika mycket fel att slå någon oavsett kön?

  • Svar på tråden Varför är de okej att tjejer slår mer än killar ?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (3423) skrev 2015-08-07 20:11:49 följande:

    Föratt vi är svagare. 

    Jag skulle så gärna vilja ge min (ibland våldsamma) man spö(eller nej, det vill jag egentligen inte, men iaf hålla fast honom) men jag kan inte, för jag är för svag. Och det är i regel så det är, män är överlag starkare än oss. 

    Självklart i en perfekt värld ska ingen slåss men vi är ju inte mer än djur... 

    Självklart ska dock kvinnors män emot kvinnor tas på lika stor allvar, precis som att det är vanligare att tonårskillar säljer sex än vad det är att tonårstjejer gör det. 

    Men det är som sagt inte en perfekt värld. 


    Fysiskt sätt är vi nog det men att tillåta sig själv att leva i ett våldsamt förhållande är inget måste. Förstår din frustration, blev misshandlad fysiskt och psykiskt som barn & uppåt till 18 av både mamma och min styvpappa. såg min mamma leva i ett utsatt förhållande där hon var nära på att ta sitt liv pga min styvpappa.

    Tycker att du ska sätta stopp för detta. Oavsett kön är det inte okej och det är ingen annan som kan göra något åt det förutom du själv.... Ring kvinnojour, polis nästa gång, ta bilder, spela in osv osv eller dra där ifrån till någon som vet om detta eller någon du litar på. Det är INTE okej. Du förtjänar bättre, det är han som har problem inte du, han som behöver hjälp.

    Jag men precis .. Killar säljer också sex. Men just det art feminister håller på att prata om enbart kvinnor gör inte Sverige jämställt... Att prata om BÅDA könen, BÅDA könens "problem" och utsatthet gör att fler män kommer att öppna sig, må bättre osv.

    Kram på dig.
  • Anonym (Hmmmm)
    Anonym (Ts) skrev 2015-07-18 00:40:49 följande:

    Hej.

    Jag vill börja med att jag är själv tjej och undrar varför tycker inte folk att det är en stor sak när en tjej slår sin partner som när en kille gör det ?

    Exempelvis : om en kille är otrogen och tjejen blir sårad och i stundens ilska osv så ger hon sin kille en örfil säger vi, så får man oftast höra men han förtjäna det osv men hade det vart tvärtom så hade de varit världens undergång med kvinnomisshandel osv,

    De är väl lika mycket fel att slå någon oavsett kön?


    Lika fel, men jag antar att det beror på att killar generellt är starkare än tjejer och att deras slag därför har större kraft/ger mer skada än en tjejs slag.
  • Anonym (?)

    ToDoNada

    Nja, om du lär dig Aeikeido eller annan kampsport har han ingen chans. Se tråden om hang up på småtjejer. Ett par pyttesmå tjejer som lätt tar stora killar. Teknik.

  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-08-07 20:14:58 följande:

    Hej!!

    Har haft dessa diskussioner så mycket med vänner och släkt & skola osv och tycker att det är helt sjukt att man skiljer på det!

    Vi ska kalla detta Sverige jämställt men killar som blir misshandlade vågar inte anmäla ellee har fått intryckt att det "är inte så farligt"

    Håller helt & fullt med dig!


    Gud vad skönt att höra att det finns fler som diskuterar detta!!

    Ja men precis!! Båda är utsatta och så kommer extrem feminist ut?

    Alla kvinnor som inte vågar anmäla för att de är rädda och de män som blir skrattade i ansikte av rättsystemet är ju bara sjukt.. Något måste göras och det måste bli vanligare att prata om BÅDA problemen för könen .. Skulle vara väldigt bra ide att köra sånt här i skolan att vem som kan bli utsatt osv. Känner båda tjejer och killar som har varit i fysiska och psykiska förhållanden. Det är inte bra någonstans för någon.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (m t) skrev 2015-08-08 02:36:33 följande:

    Inte nått.

    Sambos 8år inte krökt ett hår eller haft en tanke på det.

    Ett ex gav jag en smäll så hon kröp gråtande ur lägenheten efter ett knä och 2 örfilar.

    Kalla mej gärna ett svin om det känns bättre men är en tjej "tuff" nog att ge en smäll ska hon vara "tuff" nog att ta emot en.


    Ja jag håller med att man slåss inte oavsett, sen är män i "regler" starkare men visst jag kan tycka slår man får man räkna med att få tillbaka.. man ska inte använda sig av våld. Får jag fråga varför hon gjorde så? Vet om tjejer som slår sina kille osv och dom tycker att en kille ska "klara" det och det blir ett jävla liv om han knuffar bort när hon matar slag... Förstår inte...
  • Anonym (Tjej)
    Mascaraklumpar skrev 2015-08-08 03:15:23 följande:

    Du svarar ganska bra på din egen fråga med ditt exempel. Just sådär anses kvinnors våld mot män se ut - en örfil efter otrohet. Ofarligt och dessutom ganska förståeligt. Få skulle nog dra till med samma exempel om de skulle beskriva en klassisk kvinnomisshandlare.


    Ja men precis.... Varför är det mer okej att en tjej slår. Det är ju mycket att en kvinna anses svagare och är nog så i många fall men en kille som inte slåss eller är hotfull tar ju emot som en tjej gör .. Det är ju samma sak. Att feminister höjer tjejers problem i livet gör inre detta land jämställt. Vet killar som blir misshandlade på fysiskt och psykiskt sätt och tjejerna anser att en kille som slår en tjej är feg, att han inte tar det lika hårt som en tjej skulle gjort. Att det är något dom ska tåla för "han gjorde mig arg" osv. Tjejer kan slåss... Inga tvivel finns.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (iuöl) skrev 2015-08-08 04:37:11 följande:

    Bara en utav många negativa aspekter med att vara kille som inte många verkar ta upp. Sett ett antal "sociala experiment" på youtube där ett par börjar bråka på öppen plats där den ena sen börjar slå mot den andre, eller i alla fall börjar knuffa och bruka lätt våld.

    När killen gör det springer varenda jävel fram för att stoppa han och ringa polis och fan vet allt, när tjejen gör det sitter alla och skrattar åt situationen. När de sen intervjuar de inblandande får man höra att han förtjänade det och skit som "you go girl!" eller att killen är en mes som bara tar det, men hade han gjort något hade han fått skit för det istället. En situation där killen inte kan ta sig ut med värdighet. 

    Ingen ska slå någon, fattar inte vad som är så svårt med det. Förstår mig inte på folk som säger "bara fittor slår tjejer" som någon gjorde i tråden. Bara fittor slåss skulle jag hellre säga. Fan väx upp och för en diskussion som vuxna människor. Men det är ju att förvänta sig för mycket utav mänskligheten. 

    Om en jäkligt liten kille blir slagen av en muskelbyggartjej så har fortfarande inget ändras, slår han tillbaka är han en fitta och tjejen försvarade sig bara.


    Håller helt med dig och sätt saker live tex där ett par bråkade på fyllan om någon svartsjukegrej... Dom går ut och sen så gick jag ut efter en bra stund och undra vart dom tog väggen. Kommer ut och ser att han är blodig mer sjuka rivsår i ansiktet och på halsen, inga små utan det ringer och är djupt. Hon tjuter också pch hade matat slag på honom och han pallar antagligen inte ta mer så han knuffade bort henne & hon ringer sin morsa och säger berättar att han knuffat henne, inte vad hon har gjort, hon säger till honom att hon ska anmäla honom osv.

    Helt jävla sinnes.

    Sen träffade jag ett par gamla vänner som varit tillsammans väldigt länge och jag känner dom jätte bra. Så började jag dra upp en diskussion om detta ämne(kmr inte ihåg Vf). Hon utrycker sog att det är svaga män som ibte kan ta emot stryk och art dom antagligen förtjänar det. Han drar upp sin armar på t-shirten och visar när hon kollar bort ... FULLT med asdjupa rivmärken som är lika långa som överarmen ....

    Han & jag har snackat om det där och jag sa givetvis vad jag tyckte om den kommentaren hon sa innan att män är svaga.

    Det är helt sinnesjukt.. Han vågar inre göra något åt det ock jag tror inre han förstår hur illa det är...

    Att uppmärksamma våld över lag i relationer är ett måste .. Att se män som svaga är inte okej. Inte kvinnor heller. Alla borde prata om ALLA problem och hemska saker som kan inträffa både män ock kvinnor som våldtäckter, misshandel osv.
  • Anonym (Tjej)
    m8r9a1j2 skrev 2015-07-18 01:33:49 följande:

    Ja, vem har någonsin påstått något annat?


    Väldigt många tycker Jag. Hela samhället påvisar att det är värre att slå en tjej än en kille. Att killar inte vågar prata om det ellee anmäla osv. Dom ses som svagare om dom slår tillbaka och om de blir slagna av sin brud.

    Tycker det är väldig mycket prat om kvinnors problem i relationer och i samhället och inte män... Ock det kanske beror på att män inte vågar träda fram på samma sätt som kvinnor gör. Kvinnor anses "starka" som prata om och lämnar ett sånt förhållande medans män skäms i det tysta och inte har stöd/känner att de har stöd av samhället.

    Vet många som blir väldigt illa behandlade av sina tjejer osv men inte vågar göra något åt det eller inre vet hur dom ska gå till väga.

    Mån som blir sextrakasserade på jobbet, män som blir utsatta för Psykosk och fysisk misshandlad i relationer ellee killar som måste sälja sex är det nästan inget snack om.
  • Anonym (Tjej)
    m8r9a1j2 skrev 2015-07-18 01:33:49 följande:

    Ja, vem har någonsin påstått något annat?


    Väldigt många tycker Jag. Hela samhället påvisar att det är värre att slå en tjej än en kille. Att killar inte vågar prata om det ellee anmäla osv. Dom ses som svagare om dom slår tillbaka och om de blir slagna av sin brud.

    Tycker det är väldig mycket prat om kvinnors problem i relationer och i samhället och inte män... Ock det kanske beror på att män inte vågar träda fram på samma sätt som kvinnor gör. Kvinnor anses "starka" som prata om och lämnar ett sånt förhållande medans män skäms i det tysta och inte har stöd/känner att de har stöd av samhället.

    Vet många som blir väldigt illa behandlade av sina tjejer osv men inte vågar göra något åt det eller inre vet hur dom ska gå till väga.

    Mån som blir sextrakasserade på jobbet, män som blir utsatta för Psykosk och fysisk misshandlad i relationer ellee killar som måste sälja sex är det nästan inget snack om.
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (Maja) skrev 2015-07-18 00:52:57 följande:
    Självklart är det lika fel att slåss oavsett kön.

    Jag har aldrig hört någon påstå att någons partner förtjänade ett slag. Aldrig nånsin.

    Men du har hört det alltså? Bland dina vänner? Vad säger du när du hör något sådant?

    Däremot kan jag hålla med om att det ibland skildras så i filmer/tv-serier, att tjejen är lite tuff om hon slår till killen alternativt hysterisk och lite löjlig.

    Att man skildrar män och kvinnor olika beror på könsrollerna helt enkelt, kulturella föreställningar om hur män och kvinnor är.
    Hej!
    Ja men precis..
    Ja jag har vittnat detta och även haft killkompisar som man umgås med som har rivsår på hela armarna, halsen, blåmärken och ja allt möjligt. Sen så har man hört hur tjejen beter sig verbalt mot killen för INGET.. Typ varje dag att han är trög, dum i huvet, störd, inte fattar ett skit, värdelös osv osv... Detta är några vänner där jag antingen känner tjejen eller killen bäst.

    Jag har även haft diskussioner om detta om det kommit upp på något sätt med vissa tjejer och de anser att killen är svag och ska tåla det (inte alla jag pratar med såklart) och majoriteten av mina vänner är långt ifrån detta men som sagt har sätt det osv.

    Tycker också att samhället inte tar upp detta på de sätt som behövs.. Hör aldrig snack om killar, bara kvinnor som blir misshandlade, sexuellt trakasserade, säljer sex osv. Detta händer även killar. Har en killkompis som skulle bygga om något på ett stort företag han är 22 och DAGLIGEN fick han omkring 20 lappar i sitt skåp, i stoppade i hans fickor när han stod och jobbade om telenummer från kvinnor i åldrar från 25 till 45 ... VARJE DAG. Han skämdes ihjäl och kände sig så obekväm och äcklad..
    Hade detta varit en tjej så hade detta blivit en sån stor grej.

    Så ja jag har sätt det och många killat tror nog att det är en svaghet att inte "tåla" att man får stryk av en tjej, inte vet vart man ska vända sig osv.

    Ser att man bör prata om båda könens problem i samhället.
Svar på tråden Varför är de okej att tjejer slår mer än killar ?