• molly50

    Är det ok att min man gör så här?

    Anonym (TS.) skrev 2015-07-18 21:34:03 följande:

    Min man och jag har varit gifta i 11 år och har två barn ihop. Vi båda jobbar och gör många saker isär på vart sitt håll. Oftast har jag alltid varit den som velat göra saker ihop men han har prioriterat sina vänner ganska högt på listan och sagt nej till nästan alla förslag.

    Han jobbar mån-fre och är ledig på helgerna. Varje lördag och söndag går han ut med sina vänner på dagen och hittar på olika grejer, allra helst fika på stan elr fiska. Oftast mellan kl 12-17. VARJE helg sedan dagen jag känner honom.

    När det är någon lovdag och vi är lediga, spenderar han den med sina vänner. Nu har vi semester båda två sedan 30 juni i en hel månad. Han har gått ut varje dag med sina vänner. Varje dag! Han är ute och solar, badar, fiskar, reser mm med dom. Jag och barnen ser honom i ca 30 min -1 timma om dagen.

    Igår kom han hem efter en utlandsresa med vännerna och det första han gör när han äntligen kommer hem är att ta en dusch, äta och gå ut och festa med gänget. När jag frågade honom om han menade allvar svarade han "du behöver inte vara så beroende av mig och vilja umgås jämt ". Men jag ser dig ju aldrig! "Sluta tjata" får jag som svar. Det är juför fan äntligen semester och jag har längtat till detta. "Äsch, du har mig hemma hela året om vardagarna"...

    Jag blir så jävla ledsen att jag sprängs i tusen bitar. Jag pratar dagligen med honom om att han ska sluta vara så barnslig och mogna och växa upp. Men det blir aldrig en ändring. Såhär har det varit jämt så länge jag kan minnas. Så länge jag känt honom. Våra barn är inte alls fästa vid honom för han är aldrig hemma. Jag blir så jäkla illamående att jag spyr snart . Vilket jäkla svek! Jäkla dålig ursäkt till en man.

    Vad hade ni gjort?


    Jag hade aldrig accepterat det. 
    Du borde kanske boka en egen resa och åka iväg och lämna barnen med honom. Då kanske han fattar hur du har det?
    Anonym (TS.) skrev 2015-07-18 22:56:18 följande:
    När vi har haft våra värsta bråk har jag sagt att jag ska ta barnen och lämna honom. Då har han sagt att jag kan glömma att jag ska ta barnen. Dom ska vara med honom menade han. Men han har ju aldrig tagit ansvarsrollen som pappa så varför skulle han plötsligt börja med det då?

    Bullshit!
    Ok. Så det är på det viset. Men om han inte tar sitt ansvar nu så kan han ju inte tro att han kan börja göra det då,om du lämnar honom.
    Om barnen inte vill vara med honom nu,varför skulle de börja vilja det då?
    Du kanske ska visa att du menar allvar med dina hot och lämna honom. Om så bara för ett tag.
    Han verkar inte ta dig på allvar och du framstår mer som hans husa och barnpiga än något annat.
    Han verkar inte mogen för fem öre och borde kanske leka av sig innan han inleder ett nytt förhållande,om ni går skilda vägar.

    Jag förstår att du hoppas på att det ska bli bättre. Men hur länge ar du egentligen haft det så här utan att han har bättrat sig?
    Hur många chanser är du beredd att ge honom innan du ger upp och inser att du inte ska tolerera att bli behandlad så här?
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-07-20 09:40:44 följande:

    Det märkliga är att det var han som ville ha barn först och vill ha fler! Kan ni förstå elr? Helt jävla sjukt. Han uppfostrar inte dom. Det jobbet gör jag själv!


    Jag tycker absolut inte att du ska skaffa fler barn med honom om han inte tar sitt ansvar för de han redan har.
    Jag tror att du måste bli hårdare mot honom.
    Ta barnen med dig och stick,om så bara för ett tag. Då kanske han får upp ögonen.
    Om inte så tycker jag att du ska separera från honom permanent.
    Han verkar vara ett riktigt praktarsle och du förtjänar bättre än så. Kom ihåg det!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-07-21 10:10:41 följande:

    Idag tänkte jag att jag ska lyssna på era råd och verkligen skärpa till mig. Ryta ifrån ordentligt! Ge ett ultimatum.

    Som svar på det blev han så arg att han slog mig i huvudet.

    Mitt hjärta gick isär i tusen bitar. Jag har packat mina och barnens kläder och sa att jag behöver paus från honom. Jag åker till mina föräldrar.


    Och där visade han vilket praktarsle han verkligen är!

    Jag tycker inte att du ska vara rädd för att berätta för dina föräldrar om vad som har hänt. Om du själv inte vågar anmäla honom för det här,vilket du borde göra,så kan de kanske hjälpa dig med det.
    Det har han förtjänat! 
    Och barnen ska inte behöva leva med en pappa som har visat att han har aggressiva tendenser.
    Vad händer om barnen irriterar honom?
    Och han har förtjänat att få stryk av dina föräldrar,även om det kanske inte är riktigt rätt väg att gå.
    Men var inte rädd för att berätta för dina föräldrar och kanske polisen. De kan hjälpa dig!
    Och du,gå inte tillbaka till honom igen!
    Du är stark! Du klarar det här! Och du kommer att känna att du har gjort rätt och att du vågar lämna honom helt och hållet nu när du har tagit det här steget.

    Kram och lycka till och berätta gärna hur det går!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-07-21 13:43:17 följande:
    Tack för de snälla orden! Ska försöka vara stark för barnens skull!
    Och det klarar du. Det är jag helt övertygad om.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-07-22 17:23:37 följande:

    Det har funnits stunder där det varit bra mellan oss och det är därför jag inte skilt bara sådär. Någonting inom mig har alltid hoppats på att hitta tillbaka till det vi hade. För emellanåt om vardagarna är han en pappa och min man. Men han är en egoist som vill leva gott även om det är på någon annans bekostnad. Detta erkänner han aldrig utan snarare säger att det är tvärtom. Det är HAN som behöver göra något för att kunna koppla av och återhämta sig på helgerna, därav utelivet med polarna. Om jag får tid till återhämtning spelar ingen roll. Så vi ska inte ens börja prata om att vi aldrig gör nåt tillsammans. När jag frågar honom varför inte han kan göra nåt med barnen själv svarar han: "men dom är för små för att kunna gå ut och göra nåt med mig" dom kan ju inte spela boll med mig eller cykla". Dom får växa upp och bli lite större innan det är dags att hitta på saker".

    Allting ska hända i framtiden... Men när fan kommer den dagen? Så mycket skitsnack jag lyssnat på.

    Jag vet att det inte är bra så som vi har det nu. Absolut inte. Det jag kräver från honom är TID till familjen. Att vi ska vara hans första prio. Det vet han om! Men nu när han slog mig efter jag ställde honom mot väggen och konfronterade, har allting blivit bara svårare. Eller bara lättare. Jag hatar honom just nu.

    Vi har småbarn och jag vill inte att de ska leva utan en pappa. Även om jag mestadels känt mig som en singelmamma..

    Behövde bara skriva av mig. Jag gör ordentliga funderingar dom här dagarna...


    Jag förstår hur du tänker. Men om han inte kan skärpa till sig och säta er i första rummet ens när ni har fått barn,när ska han då börja göra det?

    Jag har också levt tillsammans med en man som betedde sig lite som din.
    Det var han och hans vilja som skulle komma i första hand.
    Jag fick inte ens umgås med andra och han var sjukligt svartsjuk.
    Samtidigt som jag misstänkte att han var den som var otrogen.
    När jag till slut satte ner foten ordentligt så slog han mig och försökte strypa mig.
    Jag vågade inte heller berätta för min familj och mina vänner till en början och det är något jag ångrar idag.
    Jag fick ingen hjälp att inse att jag inte borde gå tillbaka till honom.
    Så jag gjorde det. En gång.
    Han bättrade sig inte så till slut så gick jag.
    Hade jag vågat berätta om vad som egentligen hände så hade jag inte behövt ödsla tid och energi på honom en andra gång.

    Jag förstår hur du tänker med barnen.
    Det är klart att det bästa är om det kan funka mellan er som föräldrar.
    Men vad tror du är bäst för barnen? Att leva med två föräldrar som inte mår bra eller med två föräldrar som kan respektera varandra och komma överens som vänner på varsit håll?
    Om du ger honom fler chanser så är risken att det blir ännu sämre mellan er och att ni kommer att sluta som ovänner.
    Vad är då bäst för barnen,tror du?
    Barn är inte dumma. De märker om deras föräldrar inte mår bra.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-07-22 21:00:54 följande:
    Vad starkt av dig och tack för att du delade med dig. Jag är lite rädd av att känna att jag har misslyckats med livet om vi skiljer oss. Det var inte såhär jag ville leva mitt liv. Det var inte såhär jag planerade allt. Jag vill inte vara ett misslyckande. Men jag vill heller inte vara en slagpåse eller en dörrmatta. Jag vägrar tolerera psykisk eller fysisk våld.

    Han skriver till mig och undrar vad barnen gör och hur dom mår.
    Tack! Jag ville bara att du ska veta att det går att lämna ett dåligt förhållande och gå vidare.

    Jag tycker inte att du ska känna att du har misslyckats med livet om du väljer att lämna honom.
    Du ska känna att du är stark och förtjänar bättre än så här. För det gör du. Både du och barnen förtjänar bättre än så här. Kom ihåg det!
    Jag träffade en underbar man och vi är numer lyckligt gifta och har två underbara barn.
    Så jag vet att livet går vidare och att det kan ta en bra vändning.
    Du måste bara våga tro på dig själv och tro på att du förtjänar att ha det bra.

    Det är bra att du inte tänker acceptera att bli misshandlad,varken psykiskt eller fysiskt. Håll fast vid det!
    Om han reagerade så här en gång när du satte ner foten åt honom så kan han ju reagera på samma eller liknande sätt igen.
    Han verkar vara en fullblodsegoist som bara tänker på att han ska ha det bra och struntar i dig och barnen.

    Bra att han i alla fall visar lite intresse för barnen. Men låt honom inte få spela på dina känslor nu utan håll honom kort.
    Låt honom få kämpa nu och visa att han verkligen förtjänar att ha en bra kontakt med er.

    Kram och lycka till!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-07-22 22:48:35 följande:
    Ibland när jag är riktig deppig kan jag undra vad jag gjort för att förtjäna detta? Men jag kan inte komma på nåt för allt i världen. Oftast tycker jag att jag förtjänar så mycket bättre. Jag förtjänar min man vid min sida JÄMT, inte bara när det passar honom. Hur som helst, måste jag tänka på barnen. Just nu har vi en paus. Jag svarar inte honom eller hans sms.

    Tack och kram! :)
    Det är lätt hänt att man börjar få de tankarna.
    Självklart förtjänar du att ha din man vid din sida hela tiden. Att vara nr 1 för honom.
    Och det är klart att du inte har gjort dig förtjänt av det här.
    Han är en vuxen människa och ansvarig för sina egna handlingar.
    Det ska du komma ihåg.
    Det kan han aldrig lägga över på dig.

    Fokusera nu på barnen och ta hand om dem. Men glöm inte bort dig själv i alltihop heller.
    Du måste ta hand om dig själv också.

    Det är bra. Håll honom kort! Men förr eller senare så måste ni börja försöka samarbeta om barnen. Om det går.

    Kram!  
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (Delat ansvar) skrev 2015-07-31 17:01:34 följande:

    Men visst är det märkligt att från att ha haft FL som livlina och rapporterat ofta. Inga updates längre.


    Det kanske är så att TS har annat att göra nu än att uppdatera här i tråden.
    Om det dessutom börjar spekuleras om sanningshalten i det hon skriver så tycker hon kanske inte att det är någon idé.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-06 21:39:52 följande:
    Tack. Det sista jag ska göra är att släta över något. Som det ser ut just nu så är vi påväg mot en skilsmässa. Men jag har inte berättat riktigt allt för hans familj. Och det ska jag banne mig göra. För dom tror minsann att deras son är någon ängel. Ska jag göra det här så ska jag fan och me vinna!
    Bra att du inte har gått tillbaka till hon och at du tänker berätta allt för både dina och hans föräldrar!
    Men försök också att fokusera på hans positiva sidor,i alla fall inför barnen.

    Stå på dig!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-09 21:32:23 följande:

    Jag kommer att träffa hans föräldrar snart där vi kommit överens om en träff ensam med mig. De vet om att jag har saker att berätta för dom. Dom har i förväg berättat att de vill ge förslag på hur vi kan rädda vårt äktenskap och se ifall det går att rädda. Men framför allt så har de lovat att lyssna på vad jag har att berätta.

    Jag har förklarat att det finns saker som måste diskuteras och att "sanningen" ska fram.


    Jättebra! Hoppas det går bra!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-16 22:00:25 följande:

    Hej alla FL-vänner. Det känns så bra att det finns folk där ute som verkar bry sig om vad som hänt mig sedan vi skrev sist. Det är bara fint med mig.

    Jag har nu haft samtalet med hans föräldrar. Jag var förberedd och hade noggrant tänkt ut vad det var jag ville berätta. Det var bågon av er som skrev att jag borde tänka på hurdan jag är som person. Att kag kanske tjatar ibland eller även lite hysterisk emellanåt. Det där tog jag med mig för många ggr har det varit sant. Och jag ville vara ärlig.

    Jag förklarade att vi båda har negativa sidor. Jag vet att jag visar mina genom att skrika på honom, tjata eller även bli hysterisk. Men det jag ville berätta var Främst om hur jag inte tyckte hans beteende var acceptabelt längre. Jag förklarade att jag vet att han innerst inne älskar mig och barnen. Men han har ett konstigt sätt att visa det på. Han prioriterar sina vänner högt på listan och då har jag upplevt det som att de går före oss på prio-listan. Det är inte ok!

    De menade att han "såklart aldrig hade gjort, ni går före allt. Han älskar er allra mest".... -Men då prioriterar han TIDEN på helt fel sätt. För det finns aldrig någon tid kvar till oss. Jag vill ha en man och barnen behöver deras pappa! "Självklart, det är så det ska vara", svarade dom.

    "Sedan har han många ggr varit aggresiv mot mig. Han har ett hett temperament och inget tålamod. Jag vill inte behöva vara rädd för honom". - "det är inte ok. Har han gjort något mot dig? Varit våldsam?" Då berättade jag om slaget på huvudet. "När jag röt ifrån ordentligt ett tag sen, vägrade han inse faktum så han slog mig på huvudet". Då blev dom helt paffa och ledsna. De blev också arga.

    Vi pratade ganska länge om andra tillfällen som jag tyckt han betett sig illa och respektlöst mot mig.

    För att förkorta det hela... Sa dom till slut: vad tror du om att ge det här en sista chans? Han har redan lovat oss att försöka vara en respektfull man och en bättre pappa. Han ska ge er mer kvalitativ tid. Han ska umgås med er. Kommer han någonsin igen att slå dig, så kommer vi själva anmäla honom! Vi vill se er som en familj igen och inte dela på er. vi tror på äktenskap. Tänk på barnen! Tänk ifall de blir skillsmässobarn? Vad säger du? Ifall du fortf älskar honom, vill du ge det en chans?

    Just då kände jag inte för att bestämma mig med en gång utan jag behövde tid. Så jag sa att jag var osäker. Jag ville i så fall inte leva ihop med honom förrän jag ser en skillnad. jag har inte gett något annat svar än. Han har bett om förlåtelse och vill leva ihop igen. Jag sa att jag behöver mera tid.

    Återkommer med mer info! Jag har fullt upp med barnen. Ska försöka uppdatera. Måste tänka över saker och ting.


    Jättebra att ni har pratat och att de verkar ha lite förståelse för din situation i alla fall.
    Sedan tycker jag det är helt rätt att du funderar ett tag på vad du vill göra.
    Han måste bevisa för dig att han verkligen vill vara med er och prioritera er framför hans vänner i fortsättningen om det ska funka.
    Och även om du väljer att lämna så kom ihåg att det inte är du som har kastat bort ert förhållande. Det är det bara han som har gjort.
    Och som flera redan har skrivit så råder även jag er familjerådgivning oavsett hur du väljer att gå vidare.
    Om inte annat så för att kunna ha ett bra samarbete för barnens skull.

    Kram och lycka till! Hur du än väljer att göra.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-17 09:59:44 följande:
    Ja det är ett knepigt läge jag hamnat i. Jag kom nyss tänka på att hade jag inte startat tråden här på FL och sedan konfronterat honom hade jag inte blivit slagen och då hade jag kanske varit kvar i den dåliga sitsen som jag var i varje dag, i mitt sketna äktenskap. Så på något sätt är jag glad att jag hamnat i den här röran. För nu händer saker och ting. Alla har förstått att jag inte tolererar skiten längre. Nu kommer det bara att bli bättre oavsett vad som händer. För jag accepterar inte saker som gör mig ledsen eller illa. Även OM jag en dag återvänder till honom så vet jag att jag inte kommer hamna i ett sådant sketet äktenskap igen. För jag kommer aldrig att tillåta det. Går jag tillbaka så ska det vara till ett mycket bättre såklart.

    Hur som helst, vill jag tänka lite mer på mig själv och barnen de här närmsta veckorna. Jag ska vara lite egoistisk och skämma bort mig själv. Jag ska åka iväg några dagar till ett ställe som ger mig lugn och ro och chans till avkoppling. Kanske kan ha lite skoj också.

    Because im worth it... :)
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-28 16:54:11 följande:

    Ville bara berätta att jag och min man har gjort slut för gott! Han har inte ändrats och kommer aldrig att göra det. Jag klarar mig utmärkt utan honom!


    Jag tror också att du klarar dig utmärkt. Men jag hoppas att ni ändå tänker gå på rådgivning för att kunna komma överens för barnens skull.
    Anonym (TS.) skrev 2015-08-29 23:57:26 följande:

    Nu skäms jag ordentligt men... Vi bråkade inför barnen. Mitt hjärta slog så snabbt och jag kände mig så jäkla dum och som världens värsta förälder. Jag vill inte att våra barn ska få tro att detta är ok och tåla något liknande i sin egen framtid med respektive partner. Dom förtjänar så mycket bättre!

    Fyy vilket hemskt bråk. Och att barnen såg alltihopa är bara för jävligt. Med tanke på allt som händer runt omkring i världen så skäms jag att jag inte kan tillvarata och uppskatta allt i livet. Men jag antar att även om vi bor i ett rikt land, med villor och har bra jobb och utbildning.. Så räcker inte alltid det. Istället så vänds allt upp och ner inom ens äktenskap och man förlorar greppet på verkligheten. På nåt sätt så tycker man att man har det värst hos sig själv och skriker efter hjälp. Men hjälp med vadå? Varför ska vi bara ha mer och mer och mer? Det är redan bra med mig. Jag överlever och klarar mig fint. Jag får ta en dag i taget.


    Jag tror inte att du ska oroa dig för barnen. Mina föräldrar bråkade också nå´n gång framför oss,och vi har inte blivit traumatiserade av det.
    Man är inte mer än människa och ibland så brister det bara.
    Du/ni får prata med barnen om det här efteråt.

    När det gäller rådgivning så handlar det inte om att utse en syndabock,utan om att ni ska lära er att ha en fungerande relation,för barnens skull,även om ni inte längre är tillsammans.
    Om han är "rädd för att bli satt på plats" så tyder det ju på att han åtminstone innerst inne vet att han gör fel. Förhoppningsvis!

    Mattias och Hannah.
Svar på tråden Är det ok att min man gör så här?