• Anonym (Varför)

    Jag fick ingen lön??

    Jag började ett nytt jobb ibörjan av månaden, mitt första så jag blir lite orolig att det är så att man inte får lön den första månaden eller liknande...? Det står "senast 25" borde jag inte fått det igår då, eller kan det komma på månad ändå? Jag har verkligen 0 kr på kontot, och ingen mat kvar. Trodde jag skulle ha fått igår... Om jag får på måndag är det ju inga problem men om jag inte får det vet jag inte alls vad jag ska göra, har massor av räkningar också...

  • Svar på tråden Jag fick ingen lön??
  • Anonym (Varför)

    Det är en provanställning.

  • riboflavin

    Beroende på anställningsform så kan det variera om man får lön innevarande månad eller månaden efter. Som tillsvidareansrälld med månadslön brukar man få lön innevarande månad, dvs lite i förskott eftetsom man inte jobbat hela månaden, men som timvikare eller liknande brukar lönen komma först månaden efter, när de säkert vet hur mycket man jobbade den månaden. Ofta är det inte så svårt att begära ut ett förskott, men då får man ju mindre nästa månad. Har du lämnat in kontouppgifter till lönekontoret?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (...)

    Vissa företag har en månads innestående, sa dom inget om det på intervjun? Andra kan ha olika lönerperioder..

  • sextiotalist

    Olika avtal. En del företag har förskottslön, dvs lönen betalas ut innevarande månad. Andra har efterskottslön, då betalas lönen ut efterföljande månad. Generellt har timanställningar efterskottslön.

    Men har företaget förskottslön så omfattar detta även provanställda (många gånger visstidsanställda också).

    Det företag du arbetar på har troligen efterskottslön.

  • Anonym (Varför)

    Nej dom har inte sagt något om det... som sagt så är jag provanställa och började ibörjan av månaden, och har lämnat in mina kontouppgifter... Men det kan alltså vara så att jag inte får förens nästa månad utan att fe är några konstigheter? chansen att jag får på månad finns inte, eller?

  • sextiotalist
    riboflavin skrev 2015-07-25 07:23:23 följande:

    Beroende på anställningsform så kan det variera om man får lön innevarande månad eller månaden efter. Som tillsvidareansrälld med månadslön brukar man få lön innevarande månad, dvs lite i förskott eftetsom man inte jobbat hela månaden, men som timvikare eller liknande brukar lönen komma först månaden efter, när de säkert vet hur mycket man jobbade den månaden. Ofta är det inte så svårt att begära ut ett förskott, men då får man ju mindre nästa månad. Har du lämnat in kontouppgifter till lönekontoret?


    Inte bara på anställningsform. Det finns företag som alltid tillämpar efterskottslön. Jag har haft tre provanställningar och alltid fått förskottslön. Sambon har haft efterskottslön vid fasta anställningar
  • Anonym (M)

    Nu kommer det här låta hårt men det finns liksom inget sätt att linda in det.... Du har alltså börjat nytt jobb utan att kolla när du får lön och hur det betalas ut? Du har även kallt räknat med hela juli att du ska få lön den 25:e utan att kolla upp det? Trots att du har räkningar att betala och trots att du tydligen har riktigt dåligt med pengar? Ingen plan B? Ingen nödlösning för vad du ska göra om du inte får lön förän 25/8?

    Ibland tvivlar jag verkligen på folk, hur lite ansvar tar man egentligen? Varför har du inte kollat upp det här för flera veckor sedan? Har du bara stoppat huvudet i sanden och hoppats på det bästa eller är du lite trög? Hur i hela friden kan man vara så ansvarslös och icke-planerande att man först den 25:e börjar fundera över när lönen ska komma?! Och vad tycker du ska hända nu? Ska dina föräldrar tvingas låna ut pengar till sitt vuxna barn? Eller ska du kräva pengar av soc till dina räkningar (lycka till med det....)?

Svar på tråden Jag fick ingen lön??