Inlägg från: Mibi |Visa alla inlägg
  • Mibi

    Myt el sanning?

    Hej!

    Jag försöker bli gravid med vårt tredje barn. Har två vaginala förlossningar bakom mig men vill nu ha ett kejsarsnitt om jag lyckas bli gravid. För att få igenom det kommer de säkert att övertala mig till att inte göra kejsarsnitt pga risker etc. Nu undrar jag, ni som gjort ks, blev era barn "sjuka" på ngt sätt efteråt? Det sägs ju att infektionsrisken ökar, fler får cancer o det ena med det andra....hur har det varit för era barn? Och en till fråga, har läst att en maggördel ska vara skönt att ha som stöd direkt efter, har ni haft det o i så fall hur upplevde ni det??

  • Svar på tråden Myt el sanning?
  • Mibi

    Vill ha ks pga rädsla för komplikationer, att barnet ska fastna o få nervskador el dyl. rädd för sugklocka o för att spricka hela vägen. Har fött två stora barn, har fått EDA, har blivit igångsatt etc. känner att jag har tillräcklig "erfarenhet" för att få välja bort det.

  • Mibi

    Tack., jag förstår att det är en biverkning av bedövningen. Har själv redan tagit den två ggr vilket innebär att jag säkert kommer ta den en tredje ggr oavsett ks el ej. Kan vi lämna det nu tack?

    Svara gärna på mina övriga frågor ????

  • Mibi
    minerva123 skrev 2015-07-28 12:50:21 följande:

    Jag har snittats två gånger och båda barnen har varit pigga och alerta (apgar 10) från start. Båda började amma redan på uppvaket. Cancer och infektioner oroar jag mig inte alls för (eller inte mer än normalföräldern, för alla oroar väl sig för att barnen ska bli sjuka ibland). Jag köpte en maggördel (Belly bandit), men använde den aldrig. Tyckte det gick bra utan.


    Tack snälla för ditt positiva svar! ????????
  • Mibi
    Belair79 skrev 2015-07-28 19:31:35 följande:

    Men TS, om dina tidigare förlossningar ändå gått bra så är nog chansen för att få KS ganska liten?


    Det får min BM o läkare avgöra.
  • Mibi

    Jag skriver här för att höra andras upplevelser av ks. Jag skriver inte här för att NI ska DÖMA mig. Mina förlossningar, erfarenheter och rädslor är MINA, det enda jag vill är att ha svar på mina frågor i TS.

  • Mibi
    Copyjulia skrev 2015-08-01 21:08:39 följande:

    Jag har gjort två planerade ks. Ett för 2 1/2 år sedan och ett för två veckor sedan. Sonen som är 21/2 nu mådde toppen direkt efter snittet. han har än så länge inte fått några allergier eller annat som inte de flesta förskolebarn får. Dottern som är 2 veckor nu behövde lite hjälp med andningen i 5 minuter precis efter snittet. Men det var inget allvarligt. 

    Amningen har fungerat toppen med båda barnen. (Det sägs ju ofta att amningen kan påverkas vid ks.)

    För mig själv var de båda snitten dock totalt olika upplevelser. Efter det första snittet tog det lång tid för mig att återhämta mig. Jag hade rejält ont länge och fick problem med förstoppning och gaser. Kunde inte gå ordentligt på 2 veckor.  Var orolig för att det skulle bli samma sak nu vid det senaste snittet men det blev precis tvärt om. Var uppe och gick så fort bedövningen släppt och nu två veckor efteråt känner jag knappt något alls av snittet längre. 

    Jag har använt en gördel efter bägge snitten. Gillar det jättemkt. Känns som magen drar ihop sig lite snabbare med den. 

    Min syster gjorde ks med sina tvillingar i v 32. De är 4 år nu. Mår jättebra, är sällan sjuka och har inga allergier. Detta trots att de är både prematurbarn, förlösta med ks och inte har blivit ammade. 


    Oh tack för ditt svar!
    Vilken gördel använde du? :)
Svar på tråden Myt el sanning?