• Anonym (...)

    Min syster sur för att jag inte har råd att komma på hennes bröllop.

    Jag lever på socialbidrag sedan flera år tillbaka då jag mått psykiskt dåligt och inte orkat arbeta. Jag börjar känna mig bättre nu och ska börja arbetsträna till hösten.
    Min lillasyster däremot har det gott ställt, och hennes sambo också.

    Nu ska de snart gifta sig, trots att de har god ekonomi så tänker de ta kuvertavgift.
    500:-/PP. Jag är ensamstående med tre barn och har inte råd att lägga ut 2000:- 

    Jag har försökt på alla sätt och vis, stått på loppisar osv men bara fått ihop 2500:-
    Dessa pengar känner jag hellre att jag vill spendera på kläder till barnen tills de börjar skolan i höst.

    När inbjudan kom för ett par månader sedan så pratade jag med min syster att jag inte skulle ha råd. Hon blev skitsur och sa att jag borde kunna planera lite mer.

    Jag har försökt så gott jag kunnat men jag kan inte trolla fram pengar jag inte har. Vi har tidigare haft bra kontakt, men tycker att hon har lite svårt att se på saker och ting utifrån hennes egna lilla bubbla. Hon förstår inte riktigt att alla inte har råd med samma saker som hon och hennes sambo har råd med.

    Så jag är jätteledsen att inte kunna närvara. Har sagt att jag gärna kommer i kyrkan men att jag inte kan komma senare på middagen. Hon svarade att då behöver jag och barnen inte komma alls.
     
    Det kommer att bli tre rätters meny, med dryck. Samt bar på kvällen till självkostnadspris. Mina barn är 10, 7 och 6 månader gamla (får betala 500 även för bebisen, och han äter ju inte ens av maten). De förväntar sig även present vad jag förstår då syrran pratat om det och undrar vad för slags presenter det blir. Hon vill inte ha nåt "billigt krafs" som hon uttrycker det heller.

    Så först ska jag betala 2000 plus present. Annars är jag och barnen inte välkomna.

    Har inte direkt något av värde jag kan sälja av heller, inte så att det täcker kostnaden. Kan inte låna av någon heller.

    Vet inte varför jag skriver här, men kan nån komma med tips hur jag ska göra vore jag tacksam.

  • Svar på tråden Min syster sur för att jag inte har råd att komma på hennes bröllop.
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (*) skrev 2015-07-29 19:19:48 följande:
    Klart man får spara av pengarna man får av  soc. Tror du  på allvar att man måste göra av med allt på samma månad man får dom? Man får, precis  som med lön, samma summa varje månad. Vissa månader har man mer utgifter, andra mindre. Då måste man planera, dvs spara.
    Har du gått på soc?
    Jag arbetar med försörjningsstöd och vi kollar kontot varje månad och har de pengar kvar så gör vi avdrag motsvarande den summan på den summan de ska få.
    Tex ska de ha 13000kr innan hyran är betald och de har 500kr på kontot och får tex 3500kr i barnbidrag så får de bara 9000kr den månaden än om de haft noll kronor kvar på kontot. Då hade de fått 9500kr.
    Vill man spara som brukar vara extremt ansträngande så får man förvara pengarna kontant i hemmet och inte på banken. För vi har rätt att kolla deras konton
  • Anonym (mrs)
    Anonym (*) skrev 2015-07-29 19:19:48 följande:

    Klart man får spara av pengarna man får av  soc. Tror du  på allvar att man måste göra av med allt på samma månad man får dom? Man får, precis  som med lön, samma summa varje månad. Vissa månader har man mer utgifter, andra mindre. Då måste man planera, dvs spara.


  • elmadumle
    Anonym (Socionom) skrev 2015-07-29 20:29:04 följande:
    Har du gått på soc?
    Jag arbetar med försörjningsstöd och vi kollar kontot varje månad och har de pengar kvar så gör vi avdrag motsvarande den summan på den summan de ska få.
    Tex ska de ha 13000kr innan hyran är betald och de har 500kr på kontot och får tex 3500kr i barnbidrag så får de bara 9000kr den månaden än om de haft noll kronor kvar på kontot. Då hade de fått 9500kr.
    Vill man spara som brukar vara extremt ansträngande så får man förvara pengarna kontant i hemmet och inte på banken. För vi har rätt att kolla deras konton
    Mina barn har soc, de uppmanas att spara en summa varje månad och de visar att de har sparat kanske 300 på sparkontot och får inte avdrag för det. Det går oftast till ett par skor eller jacka som nu när vi går mot hösten.
  • Lavish

    Att din syster begär 500 kronor per person även för barn är katastrofalt otroligt pinsamt av henne.

    Men jag antar att du är låg på grund av din situation och inte klarar att stå upp för dig själv. Annars hade det självklara svaret varit att det är hon som borde planera bättre, så att hon kunde betala sitt eget bröllop istället för att begära att hennes fattiga släktingar ska göra det åt henne. 

  • Anonym (jumjum)

    Du orkar säkert inte läsa allt som skrivs i tråden TS men jag vill bara säga att jag lider med dig. Jag känner inte din syster men hur hon ens kan fundera på att ta ut en kuvert avgift för en bebis som inte äter maten övergår mitt förstånd. Jag hoppas att du får chans att prata ut med henne och att hon tillslut förstår dig och din situation. Hoppas att det löser sig så att ni kan ha en fortsatt bra relation men att hon börjar visa förståelse. En så högutbildad person (och även hennes blivande) borde ändå förstå hur din ekonomiska situation ser ut och hur du får kämpa. Hoppas du kommer kunna gå på bröllopet!

  • Anonym (BS!!!)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-07-29 20:29:04 följande:
    Har du gått på soc?
    Jag arbetar med försörjningsstöd och vi kollar kontot varje månad och har de pengar kvar så gör vi avdrag motsvarande den summan på den summan de ska få.
    Tex ska de ha 13000kr innan hyran är betald och de har 500kr på kontot och får tex 3500kr i barnbidrag så får de bara 9000kr den månaden än om de haft noll kronor kvar på kontot. Då hade de fått 9500kr.
    Vill man spara som brukar vara extremt ansträngande så får man förvara pengarna kontant i hemmet och inte på banken. För vi har rätt att kolla deras konton
    "Vi kollar kontot"? Tror du på det själv eller? Det finns två parter som kan se vad som finns på ett bankkonto. Den ena är bankkontoinnehavaren, och den andra är banken. DU kan däremot INTE se vad era klienter har på sina bankkonton. Det är fult att ljuga!
  • Anonym (sixten)
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 16:20:25 följande:
    TS går på socialbidrag, existensminimum. Hur fan ska hon kunna spara?
    Exakt, är meningen att TS själv ska kunna överleva, inkl hennes barn, på de pengar hon får. Då spelar det ingen roll om hon får veta det ett år eller halvår innan. Vill systern att hon ska prioritera hennes bröllop och egoistiska lycka före att TS barn och hon själv får mat och kläder?

    TS syster har förmodligen aldrig suttit i sitsen när pengarna inte räcker till.

    Det jag reagerar på ännu mer är hur de, om de nu har det så bra ställt, har mage att ta ut kuvertavgift, och på 500 spänn dessutom. Det är ju en halv dagslön.
  • Sommarlöv

    Tycker det här känns väldigt sorgligt. Jag undrar om din syster förstår vad hon gör mot dig och även mot er mamma. Hon förstör er relation pga av ett sketet bröllop. Om du och din systers relation blir förstörd så förstör hon även för din mamma, eftersom du säger att ni alltid hållit ihop. Något måste ha slagit totalt slint i hennes huvud. Ta betalt av Sun familj för att de ska komma på hennes bröllop. Jag skulle ALDRIG ta betalt för min bror, mina föräldrar, mina svärföräldrar och min mans syster med familj och de har alla det gott ställt. Man gör bara inte det.

  • Anonym (Fd bidragstagare)
    Anonym (BS!!!) skrev 2015-07-29 21:52:48 följande:

    "Vi kollar kontot"? Tror du på det själv eller? Det finns två parter som kan se vad som finns på ett bankkonto. Den ena är bankkontoinnehavaren, och den andra är banken. DU kan däremot INTE se vad era klienter har på sina bankkonton. Det är fult att ljuga!


    1, soc begär konto utdrag, vissa bara med första ansökan vissa varje månad.

    2, när du ansöker om bidrag får du även skriva på att din handläggare har rätt att kolla ditt konto om du har ett.
  • EnAnonumius
    Anonym (BS!!!) skrev 2015-07-29 21:52:48 följande:
    "Vi kollar kontot"? Tror du på det själv eller? Det finns två parter som kan se vad som finns på ett bankkonto. Den ena är bankkontoinnehavaren, och den andra är banken. DU kan däremot INTE se vad era klienter har på sina bankkonton. Det är fult att ljuga!
    Bull Shit var det ja..
    Jo de kollar. Socialen _kräver _kontoutdrag_ som skall lämnas in tillsammans med den "månatliga ansökan",  tillsammans med kvitton på utgifter man har som man kan få försörjningsstöd för. I bland så får man ligga ut med vissa utgifter så från man det i efterhand tillbaka.

    Ja socialen har rätten att kräva att du lämnar med kontoutdrag månadsvis. Och det gäller oavsett om du har ett konto eller flera hundra konton.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Min syster sur för att jag inte har råd att komma på hennes bröllop.