• Anonym (Semestra hos syskon)

    Semestra hos syskon – vad är brukligt att betala?

    Vi bor på andra sidan jordklotet och försöker komma på besök för att träffa familjen ungefär varannat år. Föräldrahemmet är sålt och vi har blivit erbjudna att bo hos ett syskon (med sambo och bebis på väg) nästa gång vi kommer till Sverige. Vi har helt olika matvanor, så mathållningen kommer att vara helt separat, men vad är brukligt att betala när man semestrar hos andra? Vi får ett eget rum till vårt förfogande (ett av deras gästrum) och det handlar om en vuxen (jag) och tre barn i åldrarna 5-10 år. De förväntar sig förståss ingenting, men jag tycker ändå att det säger sig självt, speciellt när det antagligen kommer att röra sig om så pass mycket som 2-3 veckor.

  • Svar på tråden Semestra hos syskon – vad är brukligt att betala?
  • IMHO

    Vilken fin gest även om du inte tror att de förväntar sig något. En tusenlapp i veckan skulle nog se ut som en bra symbolisk summa. Då blir inte summan så hög att det ser ut som ni behandlat dem som ett B'n'B.

    Tror det är lättare att få dem acceptera en sådan summa än marknadsmässiga hotellrumspriser. Ni är ju ändå familj. Sedan är det ju du som känner dem och deras ekonomi. Är 1000:- i underkant, så kan du ju satsa på 1500:- per vecka. Accepterar de inte pengarna kan du ju fråga om du kan få köpa en gåva som de ändå behöver.

  • kalleman

    Jag skulle inte betala rena pengar (finner det lite oförskämt när det kommer till familjen) utan snarare betala andra saker som om man bjuder på middag på en resturang eller om man gör något tillsammans under tiden man är där. Man är trots allt gäst.

  • MallaL

    Ni hjälper till så mycket ni kan, erbjuder er att handla, klippa gräset etc, städar och plockar undan efter efter er, bjuder era värdar på t ex en flott middag en kväll och lämnar t ex en flaska champagne när ni åker. Det tycker jag räcker, jag skulle inte ge pengar syskon emellan.

    De kanske vill hälsa på er en dag, skulle du ta betalt av dem?

  • lövet2

    Det är nog inte särskilt brukligt att betala syskon på det sättet. Att däremot "betala" genom att hjälpa till med tråkiga sysslor och att bjuda på middag, café, glass etc är mer brukligt.

  • Brumma

    När vi har mannens bror med familj boende här så handlar de den mesta av maten, rensar lite ogräs, lagar ungefär hälften av maten, klipper gräset o liknande. På egen bevåg.

    Känns jätteskönt för även om de är familj och vi älskar dem då BLIR det mer jobb och inte speciellt mkt semester med två småbarn till (vi har även två små i samma ålder). Som det är nu kan vi luta oss tillbaka o njuta mer av att ha dem här :)

  • sextiotalist

    Regelrätt hyra behöver ni inte betala. Men för mig är det självklart att man bidrar till de extrakostnader och till medarbetet. Det kan enkelt ske att man betalar maten, eventuella hushållsartiklar som tar slut. Bjuda på middag (hemma eller ute), ta del av hushållsarbetet etc.

  • IMHO

    Nej, som många nämner så är det inte brukligt att betala med reda pengar, men att erbjuda betalning och acceptera att mottagaren säger nej, tror jag bara uppfattas som en fin gest. Att ni bor i ett annat land tror jag minskar risken att det uppfattas som en förolämpning.

    Förväntar sig din syster att du ska ha koll på och följa "svenska" normer så satsa istället på att erbjuda hjälp med hushållssysslor som många föreslagit. Tror hon att du inte kan kulturen så har hon säkert förståelse för om du visar din tacksamhet på annat sätt. Huvudsaken är ju att du inte ger sken av vilja utnyttja gästfriheten.

    Ni kan ju till och med prata om vilka skillnader och likheter det finns mellan att vara gäst/värd i era respektive länder. Dels är det intressant och dels får du en tydligare bild av vad just hon uppskattar mest. Alla svenskar resonerar ju inte identiskt på detta område.

Svar på tråden Semestra hos syskon – vad är brukligt att betala?