• kathen

    Beslutsångest! Ska vi acceptera förhandsbudet eller inte??

    Hoppas ni därute kan hjälpa mig..

    Jag och min sambo är på gång med att sälja vår lägenhet, annonsen lades ut på hemnet i fredags förra veckan. Det är en trea med utgångspris 2 550 000 kr. Nu har någon lagt ett förhandsbud på 100 000 kr över utgångspriset och mäklaren anser att vi ska ta det.

    I april såldes en tvåa i vår förening för 2,7 miljoner och jag hade hoppats på att vi skulle få lika mycket för vår lägenhet eller kanske ännu mer...antar att hotet om amorteringskrav eldade på bostadsmarknaden just då men ändå. Vår lägenhet är ändå större... 

    Vad tycker ni?? Acceptera budet eller hoppas på budgivning efter visningarna?
  • Svar på tråden Beslutsångest! Ska vi acceptera förhandsbudet eller inte??
  • Anonym (?)

    Lägg ett motbud och säg 150 tkr över utgångspris, så skriver vi imorgon!

  • Almina
    kathen skrev 2015-07-29 21:36:47 följande:

    Ja men precis, det är exakt det jag oroar mig för... att det inte blir någon budgivning och att vi kanske tvingas säljas under utgångspris.

    Till saken hör att vi har köpt ett hus som vi har tillträde till första oktober så vi har inte hur lång tid som helst på oss att sälja lägenheten...


    Om ni inte är beredda att ta risken att behöva sälja till utgångspriset (eller ev tom lägre) så har ni ju chansen att ta förhandsbudet.

    Har det sålts fler lägenheter i föreningen den senaste tiden (förutom 2:an för 2,7 miljoner)?
  • kathen

    Tack för alla svar!

    en lika stor trea som våran såldes för 2.475 000 kr i november förra året så vi kanske borde nöja oss med 2,650 000 kr. Vi köpte lägenheten för 2, 178 000 i oktober 2013 så det blir ändå en hygglig vinst.

  • Anonym (?)
    kathen skrev 2015-07-29 22:02:34 följande:

    Tack för alla svar!

    en lika stor trea som våran såldes för 2.475 000 kr i november förra året så vi kanske borde nöja oss med 2,650 000 kr. Vi köpte lägenheten för 2, 178 000 i oktober 2013 så det blir ändå en hygglig vinst.


    Lägg först motbudet 150 tkr över utgångspris. Säger säljaren nej, så kör ni på 100 tkr över.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2015-07-29 22:03:56 följande:
    Lägg först motbudet 150 tkr över utgångspris. Säger säljaren nej, så kör ni på 100 tkr över.
    Köparen, menade jag.
  • Emmask

    Vilken stad är ni i? Det spelar verkligen in för min rekommendation. Tumregeln är i min erfarenhet att mäklare vill ha säkra och svabba avslut utan visningar, och köpare vill komma billigt undan. Förloraren är säljaren. Åtminstone i städer med stigande priser. Vi sålde en av våra lägenheter före visning till en köpare som inte ens sett den, för typ 150 000 över utgångspriset. Insåg efteråt att vi befann oss precis i en stegring i priserna och därefter gick alla för mer, så vi förlorade definitivt på det. Jag skulle Aldrig ta ett bud på "bara" 100 00 över.

  • Emmask

    I Umeå bor vi. Marknaden är galen. Kan naturligtvis vara helt andra förhållanden på andra håll. Många säger lägg ett motbud. Så gjorde säljaren av vårt hus och vi kom överens innan budgivning.

  • kathen

    Vi bor i göteborg...

    Tog beslutet att tacka nej till förhandsbudet idag. Hoppas det inte straffar sig men jag vet att om jag hade tackat ja till förhandsbudet så hade jag alltid undrat hur det hade gått om vi hade haft visningarna. 

    Nu kommer det bli lite mer jobb med städning i helgen mm men det känns ok faktiskt. Håll tummarna för oss! :)

  • kathen

    Måste tillägga att vi la ett motbud på 50 000 över det köparen la i förhandsbud men hon tackade nej.

  • Anonym (gbg:are)

    Jag tror du gör helt rätt. Inser precis att jag själv troligen har tittat på er lägenhet på Hemnet (bara nöjestittar så ingen spekulant tyvärr

    Bostadsmarkaden i Gbg är väldigt het just nu, utom möjligen Biskopsgården och Backa. Få objekt gör att priserna går upp. Möjligen kan det ligga er i fatet att det är sommar, men å andra sidan borde ju spekulanten bjuda lika mycket efter visningen. Det kommer inte ut så många i området som ju får ses som ett billigare alternativ till det ganska närliggande nybyggda områdena (om det är den lägenhet jag tror att det är). Som jag fattat det är det populärt att köpa där eftersom priserna spås gå upp på sikt när det byggs mer i närheten.

  • XEmmabus

    Att mäklaren vill att ni ska ta budet kan du ta med en nypa salt. Han/hon får ju då ut sitt arvode utan att lyfta arslet från stolen.. ;)

    Jag har varit inne på Hemnet och kollat och det finns endast en lägenhet som överensstämmer med dina uppgifter. Så otroligt fin!! Och läget.. Nej du behöver absolut inte oroa dig. Låg månadsavgift och våning 1 med hiss.

    2 820 000 kr. Där har du försäljningspriset.

  • kathen

    Tack så mycket, hoppas att ni har rätt! :)

    Ni har åtminstone gissat rätt på vilken lägenhet det gäller hehe ;) Lundby kan inte riktigt tävla med Eriksberg men precis som ni skriver så är det ändå ett bra läge där det byggs mycket nytt just nu så hoppas att det är till vår fördel. Går det dåligt får vi helt enkelt lägga ut den på nytt i september... Vi har råd med några dubbelhyror som det ser ut nu.

  • Almina

    Hur gick det? Blev det 2 650 000? (Jag tittade till budgivningen tidigare, och nu såg jag att lägenheten var såld.) Blev det samma köpare som la förhandsbudet?

  • kathen

    Hej! Det slutade på 2 750 000 kr så vi är jättenöjda :) Det var ett ganska ungt par som köpte lägenheten, och vi fick ett bra intryck vid kontraktsskrivningen. Känns skönt att kunna lägga det här bakom sig och fokusera på flytten till hus i oktober och födseln av vårt första barn i november! Tack alla för era tips och råd :)

  • Almina
    kathen skrev 2015-08-08 10:36:01 följande:

    Hej! Det slutade på 2 750 000 kr så vi är jättenöjda :) Det var ett ganska ungt par som köpte lägenheten, och vi fick ett bra intryck vid kontraktsskrivningen. Känns skönt att kunna lägga det här bakom sig och fokusera på flytten till hus i oktober och födseln av vårt första barn i november! Tack alla för era tips och råd :)


    Grattis! Då fattade ni rätt beslut!

    Lycka till i nya huset och med bebisen!!
Svar på tråden Beslutsångest! Ska vi acceptera förhandsbudet eller inte??