• Ilnaz

    Nattning 3 månaders bebis

    Hur nattar ni ers barn? Jag har ett barn som är 3 månader som jag helammar och som vägrar nappen och har aldrig testat ge flaska till. Hon är såklart jätte tuttis och den enda som tröstat henne är tutten.. Jag brukar bara kunna natta henne genom att liggamma henne tills hon somnar i vår säng och sedan ligger hon kvar hos mig hela natten fram till kl 4 då vill hon bli ammad en kort stund och sommar om typ till 6-7 och sedan ammar jag igen och sover till 8-8.30. Vi flyttar till en ny lägenhet snart och tänkte börja med riktiga rutiner då.. Är det försent då? Hur kan man natta utan att amma? Tar verkligen mot allas tips för jag måste börja lära henne att somna själv i sin egen spjälsäng.

  • Svar på tråden Nattning 3 månaders bebis
  • lövet2

    Rutiner vid 3 månaders ålder? Somna i egen säng? Var har du fått de idéerna i från? Det verkar mer som att tigga om problem.

    Hur har vi gjort här? Ammat till sömns det första året, och när jag slutat amma så har de somnat till vällingflaskan under en övergångsperiod. Mycket enkelt och bra för alla parter. Men då har jag bara liggammat på natten. På kvällen har jag ammat framför TV:n eller till en bok, och om babyn somnat, så har jag lagt ned babyn på något bra ställe i väntan på att jag själv skulle lägga mig.

  • Natulcien

    Vad innebär riktiga rutiner? Att amma till sömns är ju supersmidigt, och ett bra sätt att natta. Jag liggammade också till sömns det första halvåret, sedan slutade han tyvärr att somna av amningen, så då fick vi istället ligga tätt intill honom och smeka honom över ryggen, eller dutta lätt i rumpan. Somna ensam har han aldrig gjort, och det ser jag inte riktigt poängen med. Det är väl mysigast att somna med någon tätt intill?
    Varför ska honom somna ensam?

  • Ungoliant

    Den enda rutin vi haft för barn under året är att amma till sömns och sedan sova i samma säng hela natten. Enklast för alla både vad gäller att somna och att somna om. Ibland har jag haft svårt att ta mig ifrån utan att väcka, när barnet somnat vid bröstet, så sambon har haft kvällsansvar för äldre barn och jag har sett till att alltid ha bok/3ds/mobil inom räckhåll.

  • Ilnaz

    Vad skönt! Jag får bara höra alla prata om vad skönt med rutiner när det gäller nattning och jag blir livrädd för att vi inte har det hemma. Men verkligen tack för era svar.. Nu kan jag njuta vidare med min dotter :) tycker det är super mysigt att hon är fäst vid mig just nu iaf .

  • lövet2
    Ilnaz skrev 2015-07-30 02:01:15 följande:
    Vad skönt! Jag får bara höra alla prata om vad skönt med rutiner när det gäller nattning och jag blir livrädd för att vi inte har det hemma. Men verkligen tack för era svar.. Nu kan jag njuta vidare med min dotter :) tycker det är super mysigt att hon är fäst vid mig just nu iaf .
    Det finns alltid folk som pratar högt om vad andra ska göra. Tyvärr är det lätt att man lyssnar, när man själv är lite osäker. Jag råkade ut för samma sak med mitt första barn, och då började jag trassla med hennes sömn, så vi hade bekymmer länge efteråt. De övriga barnen har jag tagit det lugnt med, och där har det aldrig blivit några problem.
  • Natulcien
    Ilnaz skrev 2015-07-30 02:01:15 följande:

    Vad skönt! Jag får bara höra alla prata om vad skönt med rutiner när det gäller nattning och jag blir livrädd för att vi inte har det hemma. Men verkligen tack för era svar.. Nu kan jag njuta vidare med min dotter :) tycker det är super mysigt att hon är fäst vid mig just nu iaf .


    Ja! Njut! Och stäng öronen för alla besserwissrar som ska tala om hur det "ska vara". Plötsligt en dag kommer du att sitta där och sakna den där mysiga tiden med en sovande bebis tätt intill. Det går så fort. Låt ingen ta ifrån dig den tiden.
  • laban88

    har själv en 3 månaders som jag ammar till sömns, vägrar också napp.

    Men har tagit bort ena sidan av spjälsängens grind för att sedan skjuta sängen intill min sängkant så att vi fortfarande ligger nära och jag lätt kan lägga henne där eller smeka på henne. Har fungerat jättebra och nu sover hon 7-8 timmar i sträck. Hade så svårt för att samsova då jag har en rörlig sambo och jag blev nervös ifall jag också skulle röra mig mycket under natten.

  • Dijon

    Vår dotter är ett år om en vecka, hon vill absolut inte somna själv eller ens sova i egen säng. Vi följer henne och vet du, hon ammas fortfarade till sömns, men kan somna själv eller bli vaggad. Händer mycket under året.

    Lära sig somna själv är nog få bebisar som kan eller vill vid 3 månader.

    Hade inga rutiner vid 3 månader. De enda vi har nu är tandborstning innan läggdags och pyjamas, gå in o lägger oss i vår säng sedan vara där tills hon somnar. Klockslag olika. Följer henne när hon är trött och beroende på hur hon sovit på dagen.

  • Alexi

    Runt ett år har vi vant av barnen vid att somna vid bröst eller flaska, det har känts lagom. Så ta det lugnt och amma på!

  • Dijon

    Och ja, dottern sov i vår famn tills runt 7 månader, då plötsligt vägrade hon och det som man tyckt var så jobbigt saknar man nu. Nu vill hon inte sitta i vår famn långa stunder, utan hon ska vara på golvet och leka och krypa omkring eller gå längst möbler

  • Maddi

    De beror ju alldeles hur barnet är. Min äldsta kunde inte somna själv från start, och gör det inte nu heller efter 2.6 år. Min yngsta 3 månader har jag från start bara lagt ner i sängen och han somnar. Men att lära en 3 månaders att somna själv funkar inte.

Svar på tråden Nattning 3 månaders bebis