• fantasy06

    Son med adhd, tips och råd

    Hej,

    Jag bor i Kristianstad, har en son som har adhd och medicineras för detta. Jag o sonens pappa lever inte ihop utan jag har en sambo och pappan en särbo. 

    Sedan vi började medicinera sonen har hans utbrott blivit värre, sköterskan på bup förklarade det med att nu när han har medicinerats vet han hur det är att ha ordning och reda i huvudet och när han då inte har medicin i kroppen blir han frustrerad av oredan och detta ter sig som utbrott och ibland dåligt uppförande. Det är värre nu under sommarlovet än det brukar vara, men då är han väl så trött efter skolan så han orkar inget annat än att vara lugn

    Jag och hans pappa vet inte ritkigt hur vi ska handskas med hans uppförande och utbrott. Pappans särbo har 2 barn som är 2 och 4 tror jag, och sonen får oftare utbrott när de är alla fem än när det bara är sonen och pappan. Min teori är att sonen beter sig så här pga missnöje eller som en reaktion på något, frågan är ju bara på vad.

    Vi har gått en strategiutbildning via bup men jag har så många frågor och undrar om någon vet vart man kan vända sig för att få prata med någon som kan adhd och bemötande. Pratade med sköterskan på bup och fick svaret att de hjälper inte till med något sådant när man som vuxen vill prata utan då får man vända sig någogn annanstan, men jag undrar vart? Någon som vet?

    Eller någon som vill dela med sig som har det ungefär likadant?

  • Svar på tråden Son med adhd, tips och råd
  • fantasy06

    när han har medicnen i kroppen får han inga utbrott, utan det är när medicinen gått ur.

    Han är 9 år.

  • fantasy06
    Tines skrev 2015-07-30 20:15:09 följande:

    Men hallå, utbrotten ska bli FÄRRE med medicinering.... då har ni fel medicin.

    Vilken äter han?

    Ålder på han?


    jag var otydlig när han är medicinerad är han lugn o fin. Är när medicinen gått ur kroppen som detta inträffar.

    Han äter kapsel ritalin på morgonen, 20 mg nu på semester och 30 mg när det är skola, sen får han en halv 10 mg ritalintablett vid behov på eftermiddagen.

    Han är 9 år. och har medicinerats sedan juni 2014.
  • fantasy06
    Una Flux skrev 2015-07-30 20:17:19 följande:

    Menar du att det blir rekyleffekt när medicinen går ur? Med medicin i kroppen och fler utbrott låter konstigt. Det kanske blir oreda och stimmigt med de små barnen?


    det är min teori också. MIn sambo har en son som är 10 år och han är hos hos varannan helg och då är det inga problem med utbrott och så. Kanske något enstaka. Men när vi var på husvagnssemster förra veckan var det fler utbrott, när han inte var medicinerad, än vanligt. Antaligen pga trångt utrymme och annan miljö.

    Men hur ska man hantera det? alltså om det nu är stimmigt med de små barnen, de är ju en del av deras liv  nu.

    Jag är gravid och sonen kommer få en lillasyster i december, han längtar galet mycket Men tänk om det blir motsatt effekt när hon väl kommer, att han får det stimmigt då ..... :/
  • fantasy06
    Drottningen70 skrev 2015-07-30 20:27:22 följande:
    Då kanske han behöver en medicin som ges oftare istället för en långtidsverkande.
    ett alternativ är concerta som är en 12 timmars medicin, men han väger för lite för den. MInsta dosen där är 36 mg o han väger bara 28 kg. Han har inte gått upp sedan han började med medicinen, ett problem vi kämpar med. SKöterskan på bup sa att han minst måste över 30 kg för att få testa den medicinen.
  • fantasy06
    Una Flux skrev 2015-07-30 20:32:04 följande:

    Då är det rekyleffekt. Han kan ev ta en medicin på eftermiddagen. Detta får ni diskutera med läkare. Det beror ju bla på om han äter som han ska och om det i huvud taget går med den medicinen han äter. Min son äter Equazym och kan få en tablett Medikinet någon eftermiddag i bland. Har förstått att just vid läxläsning inte är ovanligt att man kan behöva medicinera på eftermiddagen.


    Vi har ritalintabletten vid behov, idag hade hans pappa gett honom en halv tablett vid 13 och en till halv vid 16. och det hade funkat bättre, men han hade ändå fått något utbrott över en skitsak. De små barnen blir "rädda" o det tär på pappan och särbon tydligen.

    Önskar jag hittat något proffs man kan få prata med för råd och tips, men har sökt o inte hitttat någon här i krokarna.
  • fantasy06
    Una Flux skrev 2015-07-30 20:39:53 följande:

    Han kanske behöver en lugn vrå att gå till. Min son går till sitt rum och pular med sina saker. Han varvar ned då. Sitta med hörselkåpor? Kanske inte göra uppehåll med medicineringen under sommaren? Vi gör inte det.


    vi gör inte heller uppehåll, bara att han får lägre dos, som han får på helgerna med. Han blir alldeles för apatisk på 30 mg hemma, han behöver det i skolan dock.

    Så maktlös känner man sig, särskilt som jag inte kan vara där o hjälpa och stötta honom Vet inte om jag o pappan gör på samma vis heller.
  • fantasy06
    Tines skrev 2015-07-30 20:41:19 följande:
    Va? Min son vägde 24 kg när han började med Concerta......

    Men den hjälpte inte heller så bra, så nu äter han Elvanse.
    märkligt, har bestämt för mig att sköterskan sa så till oss iaf.
  • fantasy06
    Tines skrev 2015-07-30 20:41:19 följande:
    Va? Min son vägde 24 kg när han började med Concerta......

    Men den hjälpte inte heller så bra, så nu äter han Elvanse.
    kollade vilka doser som finns, tror hon menar på att 27 mg är för lite för honom och då är ju nästa dos 36 mg.
  • fantasy06
    Una Flux skrev 2015-07-30 20:43:41 följande:

    Visst vill man ha en psykolog i fickan att plocka fram lite då och då? Vi gick föräldrautbildning på Adhd centrum. Den var jätte bra. Den psykologen ville jag gärna ha i min ficka. Det var så självklart och "ja visst, så är det" när hon berättade.


    Ja det hade varit fantastiskt. Finns inget adhd centurm här i kristianstad, man får kanske vända sig till en psykolog eller nåt då, o i värsta fall betala för det.

    Vi gick strategiutbildningen på bup o mycket där kändes så självklart och många aha upplevelser. Men då fick inte sonen några utbrott och uppförandeproblem, de har kommit nu under sommaren o pyttelite innan sent i våras.
  • fantasy06
    Tines skrev 2015-07-30 20:49:08 följande:
    Han åt 36 mg innan vi bytte till Elvanse, som för övrigt funkar underbart! Det är en 12 timmars medicin och han är såååå lugn och harmonisk på den  
    ingen medicin någon nämnt för oss ens. Har bara hört talas om ritalin o concerta som alternativ och sen en till minns inte vad den heter.
  • fantasy06
    Tines skrev 2015-07-30 20:55:27 följande:
    Läs om den på fass och googla på den. 
    har gjort det nu, jättekonstigt att bup inte nämnt den alls. Har skrivit upp det också och ska prata med bup om den vid tillfälle. Tack för tipset.

    Hade din son provat många olika mediciner innan?
  • fantasy06
    Tines skrev 2015-07-30 21:30:27 följande:

    Alla som finns..... men nu har vi hittat rätt Han äter 50 mg.


    Tines skrev 2015-07-30 21:30:27 följande:

    Alla som finns..... men nu har vi hittat rätt Han äter 50 mg.


    Vad skönt :) hur gammal är han och hur länge kämpade ni med medicinen? Fick han med utbrott o så innan?

    Och hur mycket väger han? Trodde all dosering var 1 mg per kilo kroppsvikt.
  • fantasy06
    idis78 skrev 2015-07-30 22:34:55 följande:

    Concerta finns som 28 mg. Vet dock inte viktgränsen på den.


    Ja den finns som 27mg tror jag det är. Men har för mig sköterskan på bup sa att hon trodde den dosen var för liten då han idag får 30 mg Ritalin på morgonen och en halv 10mg på eftermiddagen och det funkar bra i skolan och även på kvällarna då han är så trött efter skola och fritids.
  • fantasy06
    Fissan skrev 2016-05-31 11:09:00 följande:

    Hej!

    Min son står på kö för utredning för ADHD, blir troligtvis till hösten nu. Jag är helt övertygad om att det är ADHD, har haft mina aningar sedan han var 2 och nu är han 6,5 och det har blivit "problem" i skolan med bl.a koncentrationssvårigheter.

    Jag har dock inte själv någon erfarenhet av ADHD-medicin men jag vet att man ibland behöver byta medicin då en del ger allt för många biverkning, eller ändra dosen som någon skrev.

    Jag är själv skild med min sons pappa och jag vet att vi inte gör samma i de situationer som min son skulle behöva det. Hans pappa har sedan från början bara "hänvisat" mig att ta min oro med BUP istället för honom.

    Min son är "speedad" och högljudd de första dagarna när han kommer ifrån sin pappa och givetvis undrar jag vad detta beror på

    Åter till ditt problem...har du pratat med hans läkare om dess utbrott eller är det sköterskan som skriver ut medicinen? Det kan ju vara som du säger att han känner missnöje och kanske t.o.m att han är undanskuffad i hans pappas "nya familj" och det är ju svårt för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar att hantera sina känslor och förklara dem. Psykologsamtal för honom?

    Lycka till!


    Det har blivit bättre nu. Såg att det är 1 år sedan jag skrev tråden från början :) nu ska vi till sköterskan om 1 veckor o diskutera av ny medicin som verkar hela dagen istället för att fylla på den vi har vid två tillfällen. Inte alls lätt men vad gör man inte. Hoppas det ordnar sig för din pojke med o att utredningen kan hjälpa er.
Svar på tråden Son med adhd, tips och råd