• Anonym (Arbetslös)

    Vad skriver ni i aktivitetsrapporen i juli?

    Hej alla!

    Nu är det juli och semester och inga rekryteringsprocesser är igång. Platsbanken gapar i det närmaste tom och det finns inga jobb att söka. Likt förbannat ska rapporten in imorgon.

    Jag har tittat på "inkomna senaste dygnet" varje dag den här månaden, men inte hittat ett enda jobb jag kan söka! Min rapport ekar alltså ännu tom och det går ju inte.

    Hur har ni andra löst det med jobbsök mitt i högsommaren? Finns det någon med tips på vad jag kan göra så här i sista minuten?

    Jag har inte haft problem med mina rapporter tidigare, men nu känns det lite hopplös. Vad skriver man?!

  • Svar på tråden Vad skriver ni i aktivitetsrapporen i juli?
  • Anonym (cfygvubhijklm,ö)

    Vadå ingen möjlighet att söka jobb i andra delar av landet? (Som någon skrev) Det har väl ingen egentligen? Jag har då fan ingen lust att flytta 60 mil för ett jobb om jag inte kan få med mig man och barn. Då måste ju maken också få jobb där eller så får jag veckopendla. Inte fan vill jag det heller!

    Men lik förbannat söker jag såna jobb ändå, för jag tänker att om jag får jobb många mil hemifrån så jag måste veckopendla, ja då söker jag jobb närmare hemmet samtidigt som jag jobbar. Och min man får söka jobb nära min ort så bosätter vi oss där vi båda får jobb.
    ÄVEN om det innebär att vi inte bor nära släkt och vänner.

    Och TS, vad är det du inte fattar när vi skriver att du kan skriva andra aktiviteter ÄVEN om du inte hittat något enda jobb (vilket är så osannolikt så det liknar ingenting) att söka? ALLT som för en närmare egen försörjning räknas! Men givetvis bör man söka jobb också, är man arbetslös får man inte vara så jävla kräsen som en del i tråden verkar vara!

  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (cfygvubhijklm,ö) skrev 2015-08-02 20:52:25 följande:

    Vadå ingen möjlighet att söka jobb i andra delar av landet? (Som någon skrev) Det har väl ingen egentligen? Jag har då fan ingen lust att flytta 60 mil för ett jobb om jag inte kan få med mig man och barn. Då måste ju maken också få jobb där eller så får jag veckopendla. Inte fan vill jag det heller!

    Men lik förbannat söker jag såna jobb ändå, för jag tänker att om jag får jobb många mil hemifrån så jag måste veckopendla, ja då söker jag jobb närmare hemmet samtidigt som jag jobbar. Och min man får söka jobb nära min ort så bosätter vi oss där vi båda får jobb.
    ÄVEN om det innebär att vi inte bor nära släkt och vänner.

    Och TS, vad är det du inte fattar när vi skriver att du kan skriva andra aktiviteter ÄVEN om du inte hittat något enda jobb (vilket är så osannolikt så det liknar ingenting) att söka? ALLT som för en närmare egen försörjning räknas! Men givetvis bör man söka jobb också, är man arbetslös får man inte vara så jävla kräsen som en del i tråden verkar vara!


    Har du vaknat på fel sida eller?!

    Försöker man skicka rapporten utan sökta annonserade jobb kommer ett felmeddelande och A-kassan underrättas även om du så har skickat en miljon spontanansökningar. Det är så det är!
  • Anonym (cfygvubhijklm,ö)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2015-08-02 20:59:44 följande:
    Har du vaknat på fel sida eller?!

    Försöker man skicka rapporten utan sökta annonserade jobb kommer ett felmeddelande och A-kassan underrättas även om du så har skickat en miljon spontanansökningar. Det är så det är!
    Nej, jag blir bara irriterad på såna som kommer med allehanda ursäkter till att inte söka jobb. Det FINNS jobb att söka om man vill punkt slut. 

    Skit i att skicka in via nätet då, det finns blanketter att fylla i som man kan hämta på arbetsförmedlingen, där kan du skriva en roman, rappakalja eller vad du vill och skicka in. Dock lär de anmäla till akassan om du bara skriver det, så skriv med alla möten och allt annat du gör också, så ska det räcka.
  • Anonym (Arbetslös)
    Anonym (cfygvubhijklm,ö) skrev 2015-08-02 21:07:59 följande:
    Nej, jag blir bara irriterad på såna som kommer med allehanda ursäkter till att inte söka jobb. Det FINNS jobb att söka om man vill punkt slut. 

    Skit i att skicka in via nätet då, det finns blanketter att fylla i som man kan hämta på arbetsförmedlingen, där kan du skriva en roman, rappakalja eller vad du vill och skicka in. Dock lär de anmäla till akassan om du bara skriver det, så skriv med alla möten och allt annat du gör också, så ska det räcka.
    Ja, det brukar finnas, men nu har det inte funnits det! Det var det som va mitt problem - därav tråden!
  • Anonym (Filuren)

    Jag tror att jag ljög i varenda aktivitetsrapport jag lämnade in som arbetslös! Man vill ju inte få stämpel som slö när man är arbetslös men jag hade samma problem att bor man i en landsbygdskommun med ganska begränsad arbetsmarknad så söker man inte jobb i norrland när man vet att det inte går att pendla och jag står inte i lägenhetskö i alla landets kommuner och kan inte flytta snabbt. Jag sökte de som gick att söka och såg det lite ut med 12 sökta jobb så var jag lite "kreativ". Frågat grannen om jobb = skickat spontanansökan osv... 

  • Anonym (anonym)
    Anonym (cfygvubhijklm,ö) skrev 2015-08-02 21:07:59 följande:
    Nej, jag blir bara irriterad på såna som kommer med allehanda ursäkter till att inte söka jobb. Det FINNS jobb att söka om man vill punkt slut. 

    Skit i att skicka in via nätet då, det finns blanketter att fylla i som man kan hämta på arbetsförmedlingen, där kan du skriva en roman, rappakalja eller vad du vill och skicka in. Dock lär de anmäla till akassan om du bara skriver det, så skriv med alla möten och allt annat du gör också, så ska det räcka.
    Man kan skriva in hur många möten, studiebesök, lämnade CV, spontanansökningar som helst det kommer ändå upp en varning om att A-kassan kan informeras om man inte har något att fylla i som sökta arbeten, dock har jag aldrig fått någon återkoppling på mina aktiviteter förutom brev där det står att jag sköter mig enligt handlingsplan och att nytt datum för möte finns i min handlingsplan vilket inte stämmer eftersom det inte finns något datum för något möte och jag har dessutom inte haft något möte med handläggare på mycket länge.
  • Anonym (cfygvubhijklm,ö)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-02 22:20:18 följande:

    Man kan skriva in hur många möten, studiebesök, lämnade CV, spontanansökningar som helst det kommer ändå upp en varning om att A-kassan kan informeras om man inte har något att fylla i som sökta arbeten, dock har jag aldrig fått någon återkoppling på mina aktiviteter förutom brev där det står att jag sköter mig enligt handlingsplan och att nytt datum för möte finns i min handlingsplan vilket inte stämmer eftersom det inte finns något datum för något möte och jag har dessutom inte haft något möte med handläggare på mycket länge.


    Som jag skrev; Då hämtar man en blankett och skickar in aktivitetsrapporten i pappersform istället.

    Ang möten osv så har jag också reagerat på det och ifrågasatt det hela. Svaret blev att all kontakt kan räknas som möten.. Jag var på infomöte på arbetsförmedlingen = jag hade varit på uppföljningsmöte ang min handlingsplan enligt brev som jag fick hem...
    Jag får 'uppföljningsbrev' om att jag sköter mig = jag har haft möte om min handlingsplan osv.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (cfygvubhijklm,ö) skrev 2015-08-02 22:26:42 följande:
    Som jag skrev; Då hämtar man en blankett och skickar in aktivitetsrapporten i pappersform istället.

    Ang möten osv så har jag också reagerat på det och ifrågasatt det hela. Svaret blev att all kontakt kan räknas som möten.. Jag var på infomöte på arbetsförmedlingen = jag hade varit på uppföljningsmöte ang min handlingsplan enligt brev som jag fick hem...
    Jag får 'uppföljningsbrev' om att jag sköter mig = jag har haft möte om min handlingsplan osv.
    Fast jag har inte ens varit på något möte de senaste åren nu är jag iof. i sysselsättningsfasen så då verkar den enda kontakten vara när man ska välja anordnare.
  • Anonym (förslag)
    Anonym (Arbetslös) skrev 2015-08-02 20:59:44 följande:

    Har du vaknat på fel sida eller?!

    Försöker man skicka rapporten utan sökta annonserade jobb kommer ett felmeddelande och A-kassan underrättas även om du så har skickat en miljon spontanansökningar. Det är så det är!


    TS, personal på arbetsförmedlingen går igenom de aktivitetsrapporter som skickas in digitalt också, och antingen godkänner eller underkänner dem. Blir den underkänd underrättas därefter a-kassan. Skickar du inte in någon alls går det en automatiskt.

    Det bästa vore ju om du skrev så mycket som möjligt av de andra sakerna du gjort. Kommer det felmeddelande när du skickar in digitalt utan att ha fyllt i det fältet, så kan du ju alltid fylla i en blankett istället. :)
  • SupersurasunkSara
    Anonym (dp) skrev 2015-08-02 00:06:42 följande:
    Äsch jag skulle aldrig lyckas dra mig själv till nån läkare, jag har inte varit hos läkare på nästan 10 år. Skulle bara känna mig löjlig och vara livrädd att de inte tror på en. Jag har personer i min närhet som läkare inte tror på när de klagar över nåt, så jag vet hur de är. 
    Gå i hypnoanalys eller hypnosterapi. Fö är inte alla läkare såna som inte tror på en, jag hade inga som helst problem att få hjälp när jag blev utbränd och därigenom deprimerad med panikångest. De hade ett test jag fick göra på papper. Om en läkare vägrar inse så sök en annan läkares utlåtande som jämförelse.

    TS, det finns alltid jobb att söka, men man kan inte bara hänga upp sig på det man vill ha, på ett visst ställe. Kanske tror du att du inte kan få ett jobb utan krav på erfarenhet/utbildning, men du vet inte förrän du har sökt.
  • Anonym (Analgalvanism.nu)


    Statist.se - för dig som mest söker statistjobb och enklare skådespelarjobb inom film, tv, reklam, eller dyl. Ditt CV får Statist.se som avsändare. Du kan söka jobb från alla våra sajter. 



    Modell.se - för dig som mest söker modelljobb inom tv, mode, reklam, eller dyl. Ditt CV får Modell.se som avsändare. Du kan söka jobb från alla våra sajter. 


    Skådespelare.se - för dig som mest söker jobb som skådespelare inom tv, film, teater eller reklam. Ditt CV får Skådespelare.se som avsändare. Vi rekommenderar Skådespelare.se bara till dig som har skådespelar- utbildning eller skådespelarvana. Du kan söka jobb från alla våra sajter. 


    Event.se - För dig som främst söker efter eventjobb. Ditt CV får Event.se som avsändare. Du kan söka jobb från alla våra sajter. 


    TVPublik.se - för dig som mest söker efter publikbiljetter till olika TV-program. Ditt CV får TV-Publik som avsändare. Du kan söka jobb från alla våra sajter. 


    Mediajobb.se - För dig som söker jobb inom media. Ditt CV får Mediajobb som avsändare. Du kan söka jobb från alla våra sajter. 


    Artistjobb.se - För dig som söker jobb som artist, sångare eller musiker. Ditt CV får Artistjobb som avsändare. Du kan söka jobb från alla våra sajter. 



    Kortjobb.se hittar du kort och extrajobb. Vi på kortjobb gör vi det enkelt för alla annonsörer att hitta personal.
  • Anonym (kollar ej)

    Det verkar inte ens som att rapporten granskas denna månad, skickade min idag och fick ok direkt, brukar normalt ta två-tre dagar.

  • Anonym (anonym)
    Anonym (kollar ej) skrev 2015-08-03 18:07:00 följande:
    Det verkar inte ens som att rapporten granskas denna månad, skickade min idag och fick ok direkt, brukar normalt ta två-tre dagar.
    Det du fisk är ett autosvar Af brukar skicka ett brev också.
  • Anonym (kollar ej)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-03 19:15:59 följande:

    Det du fisk är ett autosvar Af brukar skicka ett brev också.


    Nix, jag menar inte mailet utan att rapporten direkt blev status ok inne på mina sidor på AF. Det brukar ta några dagar som sagt.
  • Anonym (Lotta)

    Jag har i princip inte gjort ngt alls under juli, ett möte på Af är väl allt plus att jag jobbat med mitt nätverk.

    MEN jag tänker lämna in aktivitetsrapporten i morgon och då skriva att idag plus i morgon bitti kommer jag totalt ha sökt 25 jobb på två dagar. Det har inte funnits folk att prata med om de utannonserade jobben, det har varit semester. Men nu är folk tillbaka och nåbara = jag söker jobb.

    Tror ni jag får en varning?

  • Anonym (Arbetslös akademiker)
    Anonym (Lotta) skrev 2015-08-03 19:47:03 följande:

    Jag har i princip inte gjort ngt alls under juli, ett möte på Af är väl allt plus att jag jobbat med mitt nätverk.

    MEN jag tänker lämna in aktivitetsrapporten i morgon och då skriva att idag plus i morgon bitti kommer jag totalt ha sökt 25 jobb på två dagar. Det har inte funnits folk att prata med om de utannonserade jobben, det har varit semester. Men nu är folk tillbaka och nåbara = jag söker jobb.

    Tror ni jag får en varning?


    Det du rapporterar i morgon, skall avhandla vad du gjort under juli månad. Om du inte gjort något alls under juli månad, och rapporterar detta till AF, så kommer du att få en varning från din A-kassa som ett brev på posten.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Lotta) skrev 2015-08-03 19:47:03 följande:
    Jag har i princip inte gjort ngt alls under juli, ett möte på Af är väl allt plus att jag jobbat med mitt nätverk.

    MEN jag tänker lämna in aktivitetsrapporten i morgon och då skriva att idag plus i morgon bitti kommer jag totalt ha sökt 25 jobb på två dagar. Det har inte funnits folk att prata med om de utannonserade jobben, det har varit semester. Men nu är folk tillbaka och nåbara = jag söker jobb.

    Tror ni jag får en varning?
    Den varning som dyker upp direkt är bara för att man inte fyllt i något sökt arbete och sker automatiskt för att fältet med sökta jobb inte är i ifyllt. Jobb du söker efter sista Juli ska rapporteras i September så spara de jobben till rapporten i September.
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-03 22:45:45 följande:
    Den varning som dyker upp direkt är bara för att man inte fyllt i något sökt arbete och sker automatiskt för att fältet med sökta jobb inte är i ifyllt. Jobb du söker efter sista Juli ska rapporteras i September så spara de jobben till rapporten i September.
    Kom på att jag faktiskt sökt 2 jobb i juli plus att jag nu sitter och reggar mig för fullt på alla möjliga ställen. Tror inte Af kollar vilket datum jag blev medlem på Manpower direkt... Sökt 15 jobb i kväll, men det får komma med i september det. Fast då ska jag ha jobb redan!
Svar på tråden Vad skriver ni i aktivitetsrapporen i juli?