• Elderberry

    Namnhjälp behövs!

    Nu är jag varken gravid eller planerar barn ännu, utan detta gäller faktiskt mig. Jag har aldrig trivts med mitt namn, namnet har aldrig känts som "jag" (ungefär lika lite "jag" som min skostorlek, typ).

    Om det behövs inspiration så kan jag berätta lite om hur jag är:
    Tjej som gärna lyssnar/observerar, faller dock lätt in på ledarpositionen om det är brist på en drivande människa i gruppen.
    Livlig fantasi, gillar att måla, gå på musikal/teater, medeltidsveckan. Älskar att uppleva nya saker men gör det gärna stillsamt.
    Är relativt könlös i huvudet så jag skulle nog inte trivas i namn som låter väldigt feminina.

    Så nu vill jag ha tips på namn som inte är söta eller överdrivet flickiga (tolka det hur ni vill, vet inte hur jag ska förklara det). Jag gillar namn som låter respektingivande, men också namn som låter lite drömmande. Gärna ovanliga namn, men vanligare är okej också :)

    Tacksam för alla förslag!!

    Ös på! 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-01 17:25
    Några exempel på namn som jag gillar och kan se mig själv bära:

    Hanna, Helena, Vera, Hilja, Hildegard, Maxima...

  • Svar på tråden Namnhjälp behövs!
  • Sockervaddspinnen
    Elderberry skrev 2015-08-01 19:13:32 följande:

    Haha, vet inte vad jag tycker om engelska uttal när jag är svensk och bor i sverige, men annars har jag inget emot de smeknamnen. Jag lär ju uttala Alyssa på svenskt vis.

    Kanske skulle hjälpa om jag säger varför jag ratar några av namnen som nämns.

    För söta för mig: Ellie, Bibbi, Boo, Loo, Mira, Millie, Isa, Elise, Alice, Thea, Elodie, Amelie, Ronja

    För kvinnliga: Diana, Miriam, Irma, Sonja, Lilian, Danielle, Naomi, Michelle, Anne-Lis, Alicia, Maj, Louise, Lovis

    Kim, Chris, Charlie, Robin, Mika, Iris, Ellen, Sonja, Aline, Adele, Hedvig och Alina känns inte som "jag", Sanna är fint, men jag föredrar i så fall Hanna, och även det känns inte som ett namn jag kommer välja.

    Känns som om jag är väldigt kräsen, men det gäller ju ett namn på mig, så det har jag väl rätt att vara? Tack igen för hjälpen!


    Uttalar du namnet Chris mer som Kriss?
    Jag uttalar det iaf på engelska. O.o
    Men heter du Katrin? För Katrin är ju inte särskilt flickigt. Beror väl på vad man har för associationer. Jag associerar Katrin till en tuff brud med skinn på näsan. Känner bara en enda Katrin. Fast hon kanske stavar med Ch(?). Chatrine. Nä? C? Catrin?
    Äh, vet inte. Hon kanske stavar Katrin med K. Nu blev jag förvirrad.
  • Sockervaddspinnen

    Jonna? Fast det låter nästan lite elakt.
    Selma?
    Lova?
    Anso? Ansi?
    Grete?
    Marre?

  • Elderberry
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-01 19:18:35 följande:
    Uttalar du namnet Chris mer som Kriss?
    Jag uttalar det iaf på engelska. O.o
    Men heter du Katrin? För Katrin är ju inte särskilt flickigt. Beror väl på vad man har för associationer. Jag associerar Katrin till en tuff brud med skinn på näsan. Känner bara en enda Katrin. Fast hon kanske stavar med Ch(?). Chatrine. Nä? C? Catrin?
    Äh, vet inte. Hon kanske stavar Katrin med K. Nu blev jag förvirrad. smile2.gif
    Haha, nej, jag heter inte Katrin, jag heter Josefine. Men Katrin har jag inget emot, känns mycket bättre än Josefine. Vet dock inte om jag älskar namnet tillräckligt mycket för att byta till det, känns liksom inte helt rätt.

    När jag ser Chris tänker jag engelska, och "not me". Det går bort Flört Alyssa låter dock rätt likt det engelska uttalet på svenska, så det fungerar med båda språken utan att låta fel (tycker jag).
  • Elderberry
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-01 19:20:47 följande:
    Jonna? Fast det låter nästan lite elakt.
    Selma?
    Lova?
    Anso? Ansi?
    Grete?
    Marre?
    Varför tänker jag på en brottare när jag hör Anso?

    Jonna känns inte som jag, inte Lova eller Selma heller. Jag önskar verkligen att jag visste hur jag kunde förklara känslan jag får av namnen jag gillar.

    Grete var rätt coolt, men vet inte om det är "jag".
  • solskenskaka

    Fredrika är ett robust och bra namn tycker jag. Annars kanske Sara. Eller Hedvig. Var dom som dök upp hos mig när jag läste ts och kollade bilden :)

  • Elderberry
    solskenskaka skrev 2015-08-01 19:37:18 följande:
    Fredrika är ett robust och bra namn tycker jag. Annars kanske Sara. Eller Hedvig. Var dom som dök upp hos mig när jag läste ts och kollade bilden :)
    Hade en klasskamrat som hette det (fredrika), kopplar det för mycket till henne så det går tyvärr bort, annars är det ett bra namn. Sara hade jag också en klasskamrat som hette, kopplar inte namnet till henne när jag hör det men det är inte ett namn för mig.

    Tack för förslagen dock :) Kom gärna med fler!

    Kan säga att jag gillar namnen Gustava och Augustine, ifall det ger nån inspiration? Känns som jag famlar runt bland miljontals namn, haha
  • solskenskaka
    Elderberry skrev 2015-08-01 19:42:11 följande:

    Hade en klasskamrat som hette det (fredrika), kopplar det för mycket till henne så det går tyvärr bort, annars är det ett bra namn. Sara hade jag också en klasskamrat som hette, kopplar inte namnet till henne när jag hör det men det är inte ett namn för mig.

    Tack för förslagen dock :) Kom gärna med fler!

    Kan säga att jag gillar namnen Gustava och Augustine, ifall det ger nån inspiration? Känns som jag famlar runt bland miljontals namn, haha


    Augusta då? Nästan som Augustine men ännu mer pondus i mitt öra.
  • Elderberry
    solskenskaka skrev 2015-08-01 19:46:29 följande:
    Augusta då? Nästan som Augustine men ännu mer pondus i mitt öra.
    Augusta är rätt bra, får skriva ner det. :)
  • MallaL

    Du heter alltså Josefine, fint namn tycker jag, men det ska ju kännas rätt för dig! Har du inget smeknamn? Jag vet en Josefine som kallas Josse och en som kallas Fine, helt olika blir det ju då.

    Andra förslag: Klara, Emilia, Ellika, Katalin, Naima, Nanna, Tora, Ylva, Marta, Harriet

  • Elderberry
    MallaL skrev 2015-08-01 20:43:36 följande:
    Du heter alltså Josefine, fint namn tycker jag, men det ska ju kännas rätt för dig! Har du inget smeknamn? Jag vet en Josefine som kallas Josse och en som kallas Fine, helt olika blir det ju då.
    Andra förslag: Klara, Emilia, Ellika, Katalin, Naima, Nanna, Tora, Ylva, Marta, Harriet
    Avskyr i princip alla smeknamn jag någonsin haft, Jossan, Jossie, Josse... Det är ju fortfarande Josefine i grund och botten, så inte "jag".

    Katalin är rätt fint, vet dock inte hur jag vill uttala det... kattalinn? Kattaliiin? Jag tror inte jag har mött någon med det namnet, så om du vet hur det brukar uttalas så säg gärna hur :)

    Tora är rätt coolt också, men tror att jag nog mer är en Tore i så fall, fast det är väl ett mansnamn.
Svar på tråden Namnhjälp behövs!