• Anonym (X)

    Kan misshandlade kvinnor ändå njuta av BDSM?

    Det här är ett rätt allvarligt och nog kanske känsligt ämne för de kvinnor som råkat ut för en fysisk misshandel. men hoppas få svar.

    BDSM har ju naturligtvis inget med misshandel att göra. Det kan ju dock innefatta smärta och "våld" men givetvis med samtycke. Ingen behöver påpeka det här i tråden.

    Ni kvinnor som blivit fysiskt misshandlade (och antagligen även psykiskt misshandlad då många misshandlade män också ofta är kontrollerande) har ni kunnat uppskatta BDSM med andra män därefter?

    En misshandel sätter givetvis djupa spår i offret och det finns naturligtvis saker som är långt viktigare att tänka på än sex. Det är jag fullt medveten om men vill ändå fokusera på den frågan.

    Var det svårt? Är smärta förknippat med den misshandel som ni blev utsatta för och därför inte längre kan njuta av det även med en kärleksfull man som ni vet aldrig skulle göra något emot er vilja? Vad krävdes för att ni skulle komma över ert trauma eller är det något som ni känner att ni aldrig kan njuta av igen?

    Vad för råd kan ni ge till en kvinna som råkat ut för misshandel eller den man som är tillsammans med en kvinna som blivit utsatt för misshandel? Där hon vill kunna njuta av BDSM på det sätt hon gjorde innan hon blev misshandlad? 

    Att det krävas extra mycket tillit och försiktighet är givet.

  • Svar på tråden Kan misshandlade kvinnor ändå njuta av BDSM?
  • Anonym (X)
    tuxxe skrev 2015-08-03 09:10:27 följande:
    Tycker att sådana frågor är precis lika ogenomtänkta som att fråga en kvinna om hon blev lesbisk för att hennes..ngt gjorde, var.....

    Allt inom BDSM är sexuella aktiviteter/en livsstil som bygger på fetisher och maktförskjutning.
    Om man finner njutning och välmående i detta eller inte handlar endast om vilken sexuell läggning man har på samma vis om man tänder det egna, det motsatta könet eller bägge, inget eller ngt mittemellan.
    Jag förstår inte ditt inlägg alls el så har du missförstått frågan. Det handlar inte om ifall man finner njutning i BDSM eller inte utan om en kvinna (el man med för den delen)  som blivit misshandlad (och som njutit av det innan misshandeln) kan finna njutning på nytt eller om det väcker de känslor som förknippas med misshandeln.
  • Anonym (Tjej)

    Jag blev misshandlad och våldtagen under 4 års tid av min (nu ex-)sambo när jag var 18 och uppåt. Idag njuter jag av både BDSM och rapeplay. Jag har fått gå i terapi för PTSD men sexet jag har nu kopplar jag inte alls till det hemska jag varit med om. Det finns däremot andra saker som får mig att minnas tillbaka, tex om nån hindrar mig från att gå ut från ett rum.

  • Anonym (X)
    Anonym (Tjej) skrev 2015-08-03 14:49:10 följande:
    Jag blev misshandlad och våldtagen under 4 års tid av min (nu ex-)sambo när jag var 18 och uppåt. Idag njuter jag av både BDSM och rapeplay. Jag har fått gå i terapi för PTSD men sexet jag har nu kopplar jag inte alls till det hemska jag varit med om. Det finns däremot andra saker som får mig att minnas tillbaka, tex om nån hindrar mig från att gå ut från ett rum.
    Hur lång tid efter du blev fri från ditt ex så kunde du ha BDSM sex? Hade du haft BDSM sex innan misshandeln och/eller att du hade det med ditt ex?
  • Anonym (Tjej)
    Anonym (X) skrev 2015-08-03 15:01:36 följande:
    Hur lång tid efter du blev fri från ditt ex så kunde du ha BDSM sex? Hade du haft BDSM sex innan misshandeln och/eller att du hade det med ditt ex?
    Misshandlaren var min första sexpartner så jag hade inga såna erfarenheter tidigare, men jag hade tänt på BDSM i tanken länge, det var dock inget vi två levde ut.

    Efter att förhållandet tog slut började jag ligga runt ganska mycket så det var bara några månader efter som jag började med BDSM.
  • Anonym (sono)
    tuxxe skrev 2015-08-03 09:03:23 följande:
    Och du är bombsäker på att du hade varit en aktiv medlem inom BDSM-sfären annars då? det här hände för länge sedan ,jag blev misshandlad och utsatt för våldtäktsförsök så BDSM går inte för mej
  • Anonym (sono)
    Anonym (X) skrev 2015-08-03 09:34:49 följande:
    tack för svaret. Hade du ägnat dig åt den typen av sex innan du blev utsatt för misshandel/övergrepp?
    Nej det hände när jag var barn, jag blev kidnappad med några kamrater också och räddad i alla fallen i absolut sista minuten .Jag var ett offer som barn..

    I huset mittemot gjordes razzia mot en mördare så jag har haft ett tufft liv
  • Anonym (sono)

    har ingen tänkt på att det kan vara farligt, Några människor man läst om har dött utav det Då blev orsaken kvävning...  att fantisera är ju en sak Men att verkligen göra rapeplay verkar alldeles för farligt

  • Anonym (sono)

    om man funnit njutning av BDSM före en misshandel av en man är en svår fråga om man kan njuta igen...
    BDSM är en form av förnedring och misshandel .Vissa personer kanske känsliga kan koppla ihop detta efteråt
    Jag tycker man leker med elden. Gränserna skjuts hela tiden fram.En  man brann ju i sängen också och dog under BDSM lek 1997  Man talar om tillit under akten men det kan ändå spåra ur

  • Anonym (Anabolakillen)
    Anonym (tjej39) skrev 2015-08-03 18:18:30 följande:
    Tycker du är rätt kul att läsa och förstår du tycker det är kul att reta folk. Men den här tråden handlar om ett allvarligt ämne som inte skall skämtas bort. 
    Jag skämtar absolut inte och använder ingen humor i detta inlägg.
    BDSM är inte friskt och man måste se på orsaken varför en liten minoritet förknippar sex med handlingar där våld och förnedring ingår.  

    Är det så att man tänder på sådana aktiviteter så bör man se på orsaken till det. Det är verkligen inget naturligt att tända på bdsm och liknade utan något som man har lärt sig.

  • Anonym (tjej39)
    Anonym (Anabolakillen) skrev 2015-08-03 18:37:21 följande:
    Jag skämtar absolut inte och använder ingen humor i detta inlägg.
    BDSM är inte friskt och man måste se på orsaken varför en liten minoritet förknippar sex med handlingar där våld och förnedring ingår.  

    Är det så att man tänder på sådana aktiviteter så bör man se på orsaken till det. Det är verkligen inget naturligt att tända på bdsm och liknade utan något som man har lärt sig.

    Det kan du ju få tycka. Själv känner jag flera som pysslar med sånt och de är inte konstiga på något sätt. Det finns de som njuter av det sen kan man tycka vad man vill. Starta en egen tråd där du diskuterar hur sjukt det är tycker jag är bättre.
  • Anonym (Anabolakillen)
    Anonym (tjej39) skrev 2015-08-03 18:40:51 följande:
    Det kan du ju få tycka. Själv känner jag flera som pysslar med sånt och de är inte konstiga på något sätt. Det finns de som njuter av det sen kan man tycka vad man vill. Starta en egen tråd där du diskuterar hur sjukt det är tycker jag är bättre.
    "De är inte konstiga på något sätt" säger du....

    Jo, de är jävligt konstiga på många sätt om de tänder på att förnedra varandra och vara våldsamma när de har sex!
    Du borde ta ansvar och diskutera med dina sjuka vänner och erbjuda dem hjälp.
  • Anonym (sono)
    Anonym (Anabolakillen) skrev 2015-08-03 18:37:21 följande:
    Jag skämtar absolut inte och använder ingen humor i detta inlägg.
    BDSM är inte friskt och man måste se på orsaken varför en liten minoritet förknippar sex med handlingar där våld och förnedring ingår.  

    Är det så att man tänder på sådana aktiviteter så bör man se på orsaken till det. Det är verkligen inget naturligt att tända på bdsm och liknade utan något som man har lärt sig.
    Tyvärr är det så  BDSM är inte normalt eller ingår inom normalgraden utav variationer.För var går gränsen? Det är en minoritet som sysslar med sådant men den märks..   Var går gränsen för "riktiga" överfallsvåldtäkter, sadistiska våldtäkter, hot, våld, att någon spottar på en, förnedring,,när någon dör. ett brott?Det har förr klassats som störning och sjukdom. Idag använder man inte dom orden.   Jag tycker det är våldsamt och alldeles för farligt och inget jag sysslar med. Om man tillfogar någon riktig smärta,, tills någon far illa utav det..både fysiskt och fysiskt... Det kan verka hårt att Anabola killen och även jag säger så..Men det är inte inom den normala gränsen...
  • tuxxe
    Anonym (X) skrev 2015-08-03 09:37:41 följande:

    Jag förstår inte ditt inlägg alls el så har du missförstått frågan. Det handlar inte om ifall man finner njutning i BDSM eller inte utan om en kvinna (el man med för den delen)  som blivit misshandlad (och som njutit av det innan misshandeln) kan finna njutning på nytt eller om det väcker de känslor som förknippas med misshandeln.


    Misshandel och övergrepp är ju något som kan förändra en persons förmåga att lita på andra men själva sexualitet är inget som förändras.

    Låt oss säga att en heterosexuell kvinna är i ett förhållande där hon utsätts för övergrepp, då kommer det ju troligtvis att påverka hennes selektivitet gällande framtida partners men hon kommer ju inte helt plötsligt bli lesbisk.

    Därav så anser jag att den ursprungliga frågeställningen är ogenomtänkt.
  • Anonym (X)
    tuxxe skrev 2015-08-04 11:17:00 följande:
    Misshandel och övergrepp är ju något som kan förändra en persons förmåga att lita på andra men själva sexualitet är inget som förändras.

    Låt oss säga att en heterosexuell kvinna är i ett förhållande där hon utsätts för övergrepp, då kommer det ju troligtvis att påverka hennes selektivitet gällande framtida partners men hon kommer ju inte helt plötsligt bli lesbisk.

    Därav så anser jag att den ursprungliga frågeställningen är ogenomtänkt.
    Nej jag tror inte att en hetero kvinna blir lesbisk efter ett övergrepp. Men sexualiteten kan självklart påverkas. Om någon har blivit utsatt för en anal våldtäkt eller blivit tvingad till oralsex så kan det göra att man inte längre vill ha detta i sitt sexliv för man förknippar aktiviteterna med det övergrepp man blivit utsatt för. Samma sak med BDSM relaterade aktiviteter eftersom det kan finnas beståndsdelar som ligger väldigt nära övergreppet. Det som skiljer mellan att få en örfil i ett sexuellt sammanhang och när misshandlaren gör det är intentionen bakom. Men det är samma handling. Därför kan det framkalla smärtsamma minnen.

    Det kan vara än värre dessutom om det var så att BDSM fanns med i det sexliv man hade med misshandlaren.
  • Anonym (Li)

    Jag var utsatt för extrem psykisk misshandel och i viss mån fysisk i mitt förra förhållande. Är undergiven och önskar att starta ett 24/7-förhållande med min nuvarande. Det är 5 år sedan jag och dåvarande gjorde slut (jag flydde), men har nog varit redo för det i ca 3 år. Kopplar inte tvång, dominans, smisk osv till misshandeln. Har däremot svårt för andra saker i vardagen, som någon innan i tråden också upplevde så har jag problem att inte få gå ut ur ett rum. Att inte ha mat hemma är också ett problem (han bodde långt ute i skogen och vägrade låta mig åka och handla om jag "misskött mig" så jag fick vara utan mat i någon dag eller två). Rent sexuellt är jag opåverkad.

  • Anonym (X)
    Anonym (Li) skrev 2015-08-04 12:05:18 följande:
    Jag var utsatt för extrem psykisk misshandel och i viss mån fysisk i mitt förra förhållande. Är undergiven och önskar att starta ett 24/7-förhållande med min nuvarande. Det är 5 år sedan jag och dåvarande gjorde slut (jag flydde), men har nog varit redo för det i ca 3 år. Kopplar inte tvång, dominans, smisk osv till misshandeln. Har däremot svårt för andra saker i vardagen, som någon innan i tråden också upplevde så har jag problem att inte få gå ut ur ett rum. Att inte ha mat hemma är också ett problem (han bodde långt ute i skogen och vägrade låta mig åka och handla om jag "misskött mig" så jag fick vara utan mat i någon dag eller två). Rent sexuellt är jag opåverkad.
    Herregud vilket psykfall han verkar vara. Att vara kontrollerad och övervakad verkar vara genomgående för alla som råkat ut för systematiska misshandlare (istället för den typen som slår när de är fulla eller känner sig frustrerade)
  • Anonym (Li)
    Anonym (X) skrev 2015-08-04 12:08:58 följande:
    Herregud vilket psykfall han verkar vara. Att vara kontrollerad och övervakad verkar vara genomgående för alla som råkat ut för systematiska misshandlare (istället för den typen som slår när de är fulla eller känner sig frustrerade)
    Ja, det var absolut kontrollerande. Försökte få igenom sjukskrivning av mig genom att tinga och ljuga för sjukvårdeb om vad psykiskt sjuk jag var för att isolera mig även på arbetstiden hos honom, hotade att ta bort min ytterdörr (hyreshus) om jag inte kom hem till honom så jag skulle vara tvungen att sova där för jag inte kunde sova hemma osv. En gång tog han alla mina kläder ut garderoben PLUS lorttvätten för att jag skulle vara tvungen att åka dit för jag inte skulle ha kläder annars osv. Ändå vill jag leva i ett förhållande med maktförskjutning och med en dominant man. Underligt. Man måste ju så klart lita till 100% på mannen man ger sig åt. Antar det är däri skillnaden ligger. Man kanske även känner ett behov av en stark dominant man man vet tar väl hand om en för kaoset och instabiliteten innan, vad vet jag.
  • Anonym (Li)

    *ringa, *sjuvården osv. Ursäkta alla slarvfel i texten :)

Svar på tråden Kan misshandlade kvinnor ändå njuta av BDSM?