• Fridutcha

    Sover aldrig, nu 7 månader

    Hej.

    Söker väll igentligen inte något svar på vårt problem, då alla barn är olika. Söker mest stöd. Vår fina son har aldrig sovit bra på nätter eller dagar.

    Dagarna max 30/ gång oftast 3 ggr/dag. Så hinner aldrig lägga mig nått på dagen. Så har det varit sen han föddes (är 7 månader idag). På nätterna vaknar han hela tiden. Max 1 tim sen vakna skriker/gråter och somnar om. Sen kan det gå 30 min eller 10 eller 40 min. Å så har det varit hela natten!

    Vet inte vart jag ska ta vägen! Trött på att höra att jag ska passa på att vila på dagen!!!! Han sover ju inte då heller... Trött på att höra hur alla kan hjälpa till men sedan när det behövs så kan ingen, vilket jag kan förstå på ett sett. Folk jobbar ju och ingen orkar ju med att vara vaken 24h och sedan jobba... Jag blir bara så less på allt. Less på livet, människor och BVC.

    Känns inge kul att vara mamma. Jag älskar våran fina härliga son, men jag kan inte vara den mamman jag kan och vill vara. Jag och min sambo delar på nätterna, men man sover ju inte för det. Kanske sammanlagt 3 tim/natt på sin höjd.

    Finns det någon som kan känna någon likhet???

    Vår son har haft kolik nsnzvt runt fram till 4 månader, så det är säkert det som spökar psykiskt. Har slutat spekulera. Vill mest finna någon i samma sits som man kan bolla med.

    Kramar ledsen mamma

  • Svar på tråden Sover aldrig, nu 7 månader
  • Liten till

    Usch vad jobbigt! Jag har inga bra råd, eller erfarenhet tyvärr, men ville bara skriva och skicka en kram. Får du ingen hjälp på BVC? Sök din husläkare och säg som det är, du får inte sova och måste få hjälp. Kanske kan dom hjälpa dig vidare. Eller sök barnläkare, är man 7mån borde man ju ha längre sovpass än 1h per gång. Annars kanske du har möjlighet att byta bvc? Tyvärr så måste man nog stå på sig rätt rejält för att få hjälp, och är man trött så orkar man inte. Men försök, mest för din egen skull men också för din sons, han behöver sova och få ha utvilade föräldrar! Kram

  • Minza83

    Ring barnkliniken för din sons sömnstörningar det finns hjälp att få!
    För mat och sömndagbok en tid för honom med så du har underlag att visa upp.

    Vidare så kan du begära sjukskrivning en period så kan din partner ta ut föräldraledigt och ni kan ta varannan natt istället - det ger ju mer sömn än att göra som ni gör nu..

  • Blicka

    Jobbigt att inte få sova...helt knäckt blir man tillslut. Mitt första barn sov oroligt på nätterna första året o knöligt på dagarna från början.

    En tanke ang dagsömnen - provat att söva om? Går det? Annars kan du vara steget före dvs buffa/skaka lätt på vagnen eller ngt annat beroende på var barnet sover så att du hjälper till att sova över skarven som barnet vaknar i efter en halvtimme? Alltså beredd/börjar med detta innan barnet är helt vaket.

    Om du tänker att barnet påverkas av ngt annat o det stör sömnen ska du stå på dig med vården.

  • Flickan och kråkan

    Så sov (eller inte sov) vår mellanson. För vår del så gick det över när han blev runt 10-12 månader. Ingen kolik. Sover helt normalt idag som 6-åring och har gjort sedan han var runt året. Ingen bakomliggande problematik. Oerhört temperanentsfull, men också känslig kille. Vet hur du har det även om jag tyvärr inye har någon direkt hjälp att ge. Att kolla upp så att det inte ligger något fysiskt bakom om du misstänker det är ju bra. Vår pojke visade inget övrigt som pekade på problematik. Glad och aktiv. Separationsfasen kan vara riktigt tung.

  • Fridutcha

    Så sov (eller inte sov) vår mellanson. För vår del så gick det över när han blev runt 10-12 månader. Ingen kolik. Sover helt normalt idag som 6-åring och har gjort sedan han var runt året. Ingen bakomliggande problematik. Oerhört temperanentsfull, men också känslig kille. Vet hur du har det även om jag tyvärr inye har någon direkt hjälp att ge. Att kolla upp så att det inte ligger något fysiskt bakom om du misstänker det är ju bra. Vår pojke visade inget övrigt som pekade på problematik. Glad och aktiv. Separationsfasen kan vara riktigt tung.

    Känns skönt att bara få höra att någon varit med om "samma". Lillkillen är samma som er pojk. Väldigt känslig. Tar in mycket och behöver sina rutiner starkt. Han är utredd på barnkliniken och som de säger...fullt frisk. Så det är ju skönt.

  • Fridutcha

    Tack för pepp! Det är inte så mycket man kan göra än att försöka hålla ihop sig själv... Han är som sagt utredd på barnkliniken ett flertal gånger och nu säger de bara att vi ska hålla ut. Ta hjälp å håll ut. Känns sådär att höra, men det är ju även en sanning.

    Känns skönt att höra hur andra har haft det, även om det inte kanske är till någon hjälp i sig. Men på ett annat sett är det ju det, då jag inte känner mig så ensam.

    Blir ledsen för vår lillkilles skull, som aldrig har fått slapnat av med en go å skön sömn. Och tufft att vandra runt som en levande död. Orkar inte ens umgås med folk. Tvingar oss att göra det för att inte bli för galna, men för min del kvittar det. Usch så deppigt det låter. Men just nu känns det så och är så.

    Tur att han är så härlig på dagarna så att vi får lite energi av hans oändliga kärlek...

    Åter igen... Tack för att ni bryr er.

    ??

  • Flickan och kråkan
    Fridutcha skrev 2015-08-03 11:46:04 följande:

    Tack för pepp! Det är inte så mycket man kan göra än att försöka hålla ihop sig själv... Han är som sagt utredd på barnkliniken ett flertal gånger och nu säger de bara att vi ska hålla ut. Ta hjälp å håll ut. Känns sådär att höra, men det är ju även en sanning.

    Känns skönt att höra hur andra har haft det, även om det inte kanske är till någon hjälp i sig. Men på ett annat sett är det ju det, då jag inte känner mig så ensam.

    Blir ledsen för vår lillkilles skull, som aldrig har fått slapnat av med en go å skön sömn. Och tufft att vandra runt som en levande död. Orkar inte ens umgås med folk. Tvingar oss att göra det för att inte bli för galna, men för min del kvittar det. Usch så deppigt det låter. Men just nu känns det så och är så.

    Tur att han är så härlig på dagarna så att vi får lite energi av hans oändliga kärlek...

    Åter igen... Tack för att ni bryr er.

    ??


    Det du ska tänka på är att din sömn inte är som hans . Alla våra tre har haft mycket uppvak på nätterna i den ålder - mellan slog alla rekord dock - men det är inget som stört eller påverkat dem. De vaknar till mellan sömncyklerna och somnar om direkt när man som förälder hjälper dem att somna om. Alla har ett kort uppvak mellan sömncyklerna men vissa barn är bättre på att somna om själva som spädbarn . En annan som vaknar och aktivt måste somna om det egna barnet....ja, det är en annan sak. Om han är utredd och mår bra och är glad på dagarna så är det ni som är fruktansvärt trötta och han mår fint. bagatelliserar inte detta, men viktigt att då inte tro att barnet mår dåligt .
  • Humlan87

    Har ni honom hos er i sängen på natten? För mig kändes det lite lättare att hantera täta uppvak när jag i alla fall inte behövde förflytta mig eller tända lampor.

Svar på tråden Sover aldrig, nu 7 månader