• Emmy_

    Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?

    Tjosan!! ;)

    (BEHÖVER VERKLIGEN RÅD/TIPS OCH SVAR PÅ DENNA TRÅDEN!!!!!)


    Okej, vet inte riktigt vart jag ska börja egentligen men men..

    Okej, det började med att jag fick ett sommarjobb beviljat genom/utav kommunen (deras ungdomsjobb som är i 3 veckor för ungdomar) och skulle börja jobba på Röda Korset i deras butik. (fyller 18 nu i höst)

    Innan jag skriver resten av "händelsen" vill jag bara hinna säga innan att jag har en diagnos, ADD bl.a.,
    vilket innebär bl.a. att jag har mycket (!!) svårt att förstå instruktioner av hur jag ska genomföra något och behöver alltså väldigt tydliga instruktioner och därför brukar jag dubbelkolla med personen om hur jag ska göra/vad jag ska göra så det inte blir fel.. Det kan även gälla instruktioner som andra tycker är mycket enkla som jag ändå behöver ha förtydligande.


    Iallafall.., så var det min allra FÖRSTA  dag idag på det här sommarjobbet och det gick ändå bra ändå överlag tycker jag, (har mycket erfarenhet inom handel innan också, då jag innan har både sommarjobbat och haft ca 6-månaders praktiker i flera, många olika klädaffärer för stora kedjor (t.ex. H&M, Willys, Bikbok etc) , mataffärer, som parkeringsvakt för strand, hästgård, växthus, skoaffär, bl.a. så jag är väldigt van med att jobba i butik och Dom har varit väldigt nöjda med mig på de andra ställena!

    Just den här arbetsplatsen är VÄLDIGT noga med att det inte får förekomma någon typ av  mobbing eller diskriminering på jobbet. 

    Idag när jag var på jobbet fick jag höra hur en av "mina kollegor" utbrister till en annan kollega:
    "FATTAR HON INGENTING ELLER!?!?!"
    och syftar på mig, med verkligen hur arg och svinig ton som helst. (och hon var verkligen inte ironisk elr skojade, utan var hur arg som helst)
    (Jag stog precis bakom henne och hörde det, hon såg nog inte att jag var där)

    Detta var eftersom hon hade sagt till mig att jag skulle göra en sak med brickorna och hon gjorde även likadant själv (!) därför gjorde jag det men det skulle jag tydligen inte ha gjort då.

    När hon utbrister/nästan "skriker" ut "fattar hon ingenting eller!?" så kände jag mig verkligen otroligt kränkt eftersom att jag vet att det är på grund av min diagnos som gör att jag har svårt att uppfatta instruktioner rätt! Hade jag inte haft den hade jag inte tagit lika mycket illa vid, men när man har en diagnos eller sjukdom som gör så att man har svårt med vissa saker och man inte kan hjälpa det.


    Jag kände verkligen hur tårarna verkligen bara brände innanför ögonlocken under arbetspasset och hur mycket jag fick kämpa för att dom inte skulle komma rinnandes eftersom det är på grund av min diagnos som jag inte förstod hennes instruktioner (jag har tidigare mått väldigt dåligt över att jag har den och har skämts otroligt mycket över den i hela mitt liv så det gör ju det sämre), så vräker hon ur sig saker hur som helst (och det var min första dag)

    Vill verkligen inte gå tillbaka dit egentligen, då jag är orolig att dom ska säga något nedvärderande igen som har med mina svårigheter o diagnos o göra..

    Snälla ge mig råd, Vad tycker ni jag borde göra ??? 
    Tror ni man kan få något skadestånd eftersom att det var ju diskriminering av funktionshindrade.!? (eller va de kallas)
    (haar redan berättat för min handledare)
    men kan man få skadestånd för det här?

  • Svar på tråden Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?
  • Emmy_

    asså fine att man såklrt inte skakar hand om  man går på stan o träffar vem som helst o snackar t.ex. såklart inte, men om man börjar ett nytt jobb och träffar sina arbetshandledare (??)

  • elyse

    Det där hände inte pga dig utan för att din kollega är en elak person som gärna straffar andra för att själv må lite bättre.

  • Anonym (Pamp)
    Emmy_ skrev 2015-08-04 22:29:49 följande:

    Nehe, så det är alltså inte normalt att en vuxen anställd skakar hand med en ny arbetare som står precis bredvid en och säger hej osv och är trevlig?? Kräver heller inte att "25 st" ska göra det, men NÅGON av dem måste väl vara allmänbildade och förstå hur man beter sig ???

    Sedan så är några av dem varit praktikplatser (under skoltid) men de FLESTA  har varit sommarjobb (och under förra året/sommaren) 
    Men vadå usel på att behålla jobben? förstår du inte eller? Det har ju varit sommarjobb (man fick bara ha sommarjobb i max 90 timmar/ tre veckor, så jag har ju skött mig perfekt på de andra sommarjobben!?
    Praktikplatserna har varit praktik under ca 4-6 månader (kommer inte ihåg), och praktiktiden har ju bestämts precis när jag har börjat jobben, så jag visste ju hur många veckor jag skulle vara där, det samma med sommarjobben, det är inte jag som fått bestämma hur länge jag vill vara där, och jag har verkligen inte fått något av mina sommarjobb avslutade eller fått "sparken" om du tyckte det lät som det..


    Så du stod och pratade med dom och de bara ignorerade dig? Eller hälsade de tillbaka till dig bara att de inte skakade hand? 
  • EcceHomo
    Emmy_ skrev 2015-08-04 19:21:51 följande:

    Tycker även att det var ganska konstigt att:

    När jag började första dagen och mötte dom anställda som jag jobbar med/på samma jobb, i princip INGEN av dem hälsade genom att skakade hand.? (Kanske högst 3 st av ca 25 st minst).

    Nu kommer väl ni säga att jag överdriver igen, men när en ny person, ung som ska JOBBA (och inte praktik) sin allra första dag tillsammans med dom andra kollegorna , så skakar man väl hand med den nya "anställda" som skall jobba!? (detta är alltså helt friska vuxna tanter)

    Såklart inget jag tog illa vid absolut inte eller bryr mig om egentligen!, men man tycker ju det är lite konstigt ändå, eller hur?? Har aldrig vart med om det förut !!!!!


    Varför var det deras ansvar att sträcka fram handen och hälsa? Jag tycker det är lika mycket ditt ansvar som deras. Hade det varit så att du hade sträckt fram handen och de ignorerade det hade det varit konstigt.
  • Anonym (....)
    Emmy_ skrev 2015-08-04 02:11:11 följande:

    Tjosan!! ;)

    (BEHÖVER VERKLIGEN RÅD/TIPS OCH SVAR PÅ DENNA TRÅDEN!!!!!)

    Okej, vet inte riktigt vart jag ska börja egentligen men men..

    Okej, det började med att jag fick ett sommarjobb beviljat genom/utav kommunen (deras ungdomsjobb som är i 3 veckor för ungdomar) och skulle börja jobba på Röda Korset i deras butik. (fyller 18 nu i höst)

    Innan jag skriver resten av "händelsen" vill jag bara hinna säga innan att jag har en diagnos, ADD bl.a.,

    vilket innebär bl.a. att jag har mycket (!!) svårt att förstå instruktioner av hur jag ska genomföra något och behöver alltså väldigt tydliga instruktioner och därför brukar jag dubbelkolla med personen om hur jag ska göra/vad jag ska göra så det inte blir fel.. Det kan även gälla instruktioner som andra tycker är mycket enkla som jag ändå behöver ha förtydligande.

    Iallafall.., så var det min allra FÖRSTA  dag idag på det här sommarjobbet och det gick ändå bra ändå överlag tycker jag, (har mycket erfarenhet inom handel innan också, då jag innan har både sommarjobbat och haft ca 6-månaders praktiker i flera, många olika klädaffärer för stora kedjor (t.ex. H&M, Willys, Bikbok etc) , mataffärer, som parkeringsvakt för strand, hästgård, växthus, skoaffär, bl.a. så jag är väldigt van med att jobba i butik och Dom har varit väldigt nöjda med mig på de andra ställena!

    Just den här arbetsplatsen är VÄLDIGT noga med att det inte får förekomma någon typ av  mobbing eller diskriminering på jobbet. 

    Idag när jag var på jobbet fick jag höra hur en av "mina kollegor" utbrister till en annan kollega:

    "FATTAR HON INGENTING ELLER!?!?!"

    och syftar på mig, med verkligen hur arg och svinig ton som helst. (och hon var verkligen inte ironisk elr skojade, utan var hur arg som helst)

    (Jag stog precis bakom henne och hörde det, hon såg nog inte att jag var där)

    Detta var eftersom hon hade sagt till mig att jag skulle göra en sak med brickorna och hon gjorde även likadant själv (!) därför gjorde jag det men det skulle jag tydligen inte ha gjort då.

    När hon utbrister/nästan "skriker" ut "fattar hon ingenting eller!?" så kände jag mig verkligen otroligt kränkt eftersom att jag vet att det är på grund av min diagnos som gör att jag har svårt att uppfatta instruktioner rätt! Hade jag inte haft den hade jag inte tagit lika mycket illa vid, men när man har en diagnos eller sjukdom som gör så att man har svårt med vissa saker och man inte kan hjälpa det.

    Jag kände verkligen hur tårarna verkligen bara brände innanför ögonlocken under arbetspasset och hur mycket jag fick kämpa för att dom inte skulle komma rinnandes eftersom det är på grund av min diagnos som jag inte förstod hennes instruktioner (jag har tidigare mått väldigt dåligt över att jag har den och har skämts otroligt mycket över den i hela mitt liv så det gör ju det sämre), så vräker hon ur sig saker hur som helst (och det var min första dag)

    Vill verkligen inte gå tillbaka dit egentligen, då jag är orolig att dom ska säga något nedvärderande igen som har med mina svårigheter o diagnos o göra..

    Snälla ge mig råd, Vad tycker ni jag borde göra ??? 

    Tror ni man kan få något skadestånd eftersom att det var ju diskriminering av funktionshindrade.!? (eller va de kallas)

    (haar redan berättat för min handledare)

    men kan man få skadestånd för det här?


    Jag har två diagnoser och jag kan förstå att du känner dig kränkt, eftersom du vet att du har vissa svårigheter. Så långt är jag med. Men du har inte blivit diskriminerad. Du har tagit illa upp av en taskig kommentar. Gå tillbaka till jobbet, konfrontera henne och gå vidare med livet. Du kan inte få skadestånd för detta, det tycker jag du borde förstå själv. Det låter mest som att du vill ha lättförtjänta pengar så att du slipper gå tillbaka till jobbet. Du vet väl också om att för att skadestånd ska komma på tal så måste det ske en polisanmälning? Och dem kommer inte bry sig. Tyvärr.
  • Emmy_

    haha okej, jag som trodde folk fick sakdeståndspengar lite hur som helst för vad som helst haha ;)

  • Anonym (....)
    Emmy_ skrev 2015-08-08 11:11:29 följande:

    haha okej, jag som trodde folk fick sakdeståndspengar lite hur som helst för vad som helst haha ;)


    Varför är du så besatt i att få pengar? Är det drygt att jobba?
  • Emmy_

    Nej, jag har jobbat resten av hela sommaren faktiskt!

    Under tiden jag har haft jobb har jag sökt så jag kan få iallafall 3 sommarjobb denna sommar så jag får mer pengar, känner hela tiden att jag måste ha pengar så jag kan känna mig oberoende liksom, att jag inte behöver tänka på vad jag ska priotera osv.. Hade ett jobb i början av sommaren som pakeringsvakt, tog till och med pengar ur deras kassa, vilket ledde till att de blev fel i folkbokföringen (ingen visste att de va jag då) , men behövde verkligen pengar..

  • Anonym (....)
    Emmy_ skrev 2015-08-08 11:33:58 följande:

    Nej, jag har jobbat resten av hela sommaren faktiskt!

    Under tiden jag har haft jobb har jag sökt så jag kan få iallafall 3 sommarjobb denna sommar så jag får mer pengar, känner hela tiden att jag måste ha pengar så jag kan känna mig oberoende liksom, att jag inte behöver tänka på vad jag ska priotera osv.. Hade ett jobb i början av sommaren som pakeringsvakt, tog till och med pengar ur deras kassa, vilket ledde till att de blev fel i folkbokföringen (ingen visste att de va jag då) , men behövde verkligen pengar..


    Du behöver hjälp.
  • Emmy_

    hahhaha som varför då?

    har även tatt från min mammas sambo för länge sen, kommer inte ihåg exakt men det var antingen 1200 eller 1600 (dom sparade till turkiet i en flaska och hade inte räknat på väldigt länge, så de märktes inget, men sen kom de fram ändå)
    Även fast dom sagt till mig "på skarpen" fleeera gånger så gör jag om det ändå..

    Även när jag skulle fylla i lönepapper från jobbet du vet, så hade jag vart vid min handledare för att hon skulle skriva under sin signatur (att jag hade jobbat dom timmarna o så)  sedan när jag gick därifrån med pappret (efter hon hade skrivit på) så skulle jag gå och lämna det vid swedbank (kommunen betalar ut min lön) , precis innan jag lämnar pappret hos dom så skriver jag i att jag har jobbat 7 dagar mer till med timmarna o så, alltså fyllde i att jag hade jobbat 7 dagar fler än vad jag egentligen hade gjort. (så jag skulle ha tjänat 4000 istället för 1000.) 
    (handledaren hade ju skrivit under med sitt namn efter hon hade fyllt i dagarna själv så då kanske inte kommunen fattar att det är jag som skrivit i dom andra dagarna i efterhand) , eller tror du dom kommer fatta det och endsat betala ut det jag egentligen skulle ja fått, eller kommer dom tro på att jag har jobbat det ja har fyllt i och betala ut för alla dom dagarna) eftersom det ser ju troligt ut och chefen hade ju skrivit under tidigare.?.. :)

Svar på tråden Behöver svar! Mycket kränkt/diskriminerad på sommarjobbet pga diagnos... Skadestånd?? anmäla?