• Quirall

    Planering inför att bli gravid 2016

    Har ni plats för en till?
    Jag tog ut min spiral i tisdags, men har tänkt börja försöka i juni. Har nu en tjej på 5 och en pojk på 3,5. Idag har varit en sån dag där jag verkligen undrar vad vi ger oss in på med ett barn till, hur skall vi orka och kunna ge alla tre (eller tänk om det blir tvillingar..) barnen den uppmärksamhet de behöver? Barnen har en enorm "syskonkärlek" och bråkar, tjivas och kampar om det mesta.
    Sen kommer allt det praktiska också, vart skall det nya barnet få plats? De andra har i dagsläget var sitt rum men sen om det kommer ett barn till måste någon av de dela.

    Men ändå, trots allt är längtan så stor och så stark att jag knappt kan bärga mig till juni! Men verkar nu som smabon kanske är mer inne på att vänta lite till, jag behöver komma i bättre form först och han med för den delen, vilket han påminner mig om, men av kärlek. Förra graviditeten höll på att sluta illa för både mig och sonen så han vill bara se till att vi har bästa möjliga chanser till nästa gång. Jag är dessutom 36 så tiden börjar springa iväg.
    Jag äter iaf folsyra, multivitaminer D3 och B12 närmare när det är dags kanske jag börjar med bitrottninggelé och rosenrot också. Tog det när vi försökte bli gravida med första barnet.
    Sen är det väl att börja äta hälsosammare jag måste göra och röra på mig mer. Sen har jag även börjat försöka hålla kolla på min cykel nu denna månaden, men tycker det är skitsvårt med att avgöra mängd och konsistens på flytningar och tempen kommer jag aldrig ihåg att ta på morgonen. Men hoppas jag snart får bättre kläm på det, vore skönt att ha iaf ungefärlig koll på kroppen sen när det väl är dags för skarp läge ;)

  • Quirall
    marengen90 skrev 2016-04-11 10:17:55 följande:

    Kul med fler som hakar på tråden!

    Vi var lite busiga igår och körde med avbrutet sex fast jag är mitt i cykeln nu. Efteråt låg vi länge och pratade om framtiden och allt vi ser fram emot. Vi båda vill börja innan juni men skulle vara bäst ur hans studiesynpunkt att börja i juni eller senare. Vi får se hur länge vi kan hålla oss ;P


    Så spännande :)
    Jag tog ju ut spiralen efter att jag borde haft ägglossning denna månad, och nu väntar jag in mensen, borde komma i morgon eller iaf de närmsta dagarna, men jag har ju inte direkt koll på min äl än så om kroppen spelat mig ett spratt kanske ingen mens kommer..? Vore snopet men må så vara ;)
    Annars ser jag mest för första gången på evigheter fram emot att få mens faktiskt! Haha lite knäppt men dels är det för att se om jag får kortare och mindre och inte lika ont nu när spiralen äntligen är ute och sen för att för varje mens nu så är det en mindre kvar tills det är dags att köra i gång :D
  • Quirall
    marengen90 skrev 2016-04-15 14:57:40 följande:
    Ja då ser man fram emot mensen! Tänker ni starta direkt eller väntar ni av någon anledning? :)
    Mensen kom så punktligt den kunde :)
    Vi kommer vänta fram till i sommar, helst med start i juni om jag får bestämma men sambon lutar nog mer åt juli. Främsta anledningen att vi vill vänta lite är att vi vill ha ett 2017 barn men risken är stor att det blir en prematur, så börjar vi för tidigt kan det födas på "fel" sida nyår ;)
    Sen ger det mig några extra månader att tappa några kilo och komma i lite bättre form innan graviditeten :)
  • Quirall

    När jag väntade vårt andra barn blev jag sjuk, fick något som heter hellp, kan liknas vid havandeskapsförgiftning men organen lägger också av, väldigt läskigt! Så sonen fick plockas ut med akutsnitt i v35 och var tillväxthämmad. Han mådde efter omständigheterna bra men jag var väldigt sjuk.
    Tyvärr finns det stor risk att jag blir sjuk igen, så det har inte varit lätt att ta beslutet att försöka med nr tre. Men om jag blir gravid igen kommer jag få extra kontroller och troligen ta trombyl under graviditeten. Men risken finns ju där att barnet måste ut tidigare igen. Därför försöker vi planera lite extra och jag skulle vilja vara i så bra form som möjligt :)

  • Quirall
    10oktober skrev 2016-04-16 07:08:57 följande:
    Usch vad läskigt! Sånt här är typ det jag är mest nervös över, att bli sjuk under graviditeten. Lite nervös över att inte kunna bli gravid alls också, hehe. Hoppas det går bättre denna gång! :)
    Den tanken slog mig nog aldrig ens förrän jag faktiskt blev sjuk, inte ens då förstod jag hur allvarligt det var, inte förrän efteråt.
    Visst hade man hört talas om havandeskapsförgiftning, men det innebar väl på sin höjd att man var tvungen att bli sängliggande det sista, trodde jag. Hellp hade jag aldrig hört talas om.
    Men som tur är så är det väldigt ovanligt och inget man skall gå och oroa sig för mycket över, men visst är det bra och viktigt att vara medveten om det och ta symptom på allvar.
    Mina två första barn har jag blivit gravid med lätt men nu är jag ju över 35 och är lite oroligare för att det skall bli svårt, men försöker tänka att jag har ju turen att redan ha två friska barn så blir det inget nu så är det ok. Men längtan efter en liten till är ändå stor!
    Skall bli så spännande när det väl är dags att försöka :D
  • Quirall
    fiigggy skrev 2016-04-24 10:53:26 följande:

    Hej!

    Hoppas ni får plats för mig med!

    Det är så att jag hade ÄL (ägglossning) den 13-14 mars. Två dagar efter började mina bröst att göra ont (runt den 16 mars) och de gör fortfarande ont.

    Det gör ont mot sidorna och känns som de blivit större. Jag brukar i vanliga fall aldrig ha ont så tidigt, utan några dagar innan mensen ska komma. Men nu har jag fått ont i brösten 11 dagar innan mens?

    Finns det någon som känt av ömma bröst redan några dagar efter ÄL?

    Jag har även haft ont i magen ibland, och börjat bli trött nu när det snart är dags för mens. Brösten gör fortfarande ont.

    Vad hade ni för graviditetssymtom innan ni plussade?


    Hej och välkommen :)
    Jag kan ibland få ömma bröst kring ägglossningen som sitter i ända fram till mensen, andra månader ömmar de inte alls. Minns faktiskt inte hur tidigt brösten ömmade när jag väntade barnen, bara att de var extremt svullna och ömma någon gång i mitten med dottern. Men visst skulle det kunna vara ett tecken, man kan ju hoppas :)

    Jag har börjat tempa för att försöka hitta ägglosningen, men det är svårt att göra det vid samma tid varje dag och innan jag gjort något annat, barnen kräver uppmärksamhet direkt på morgonen ;) men får se om jag kan se ett mönster, nu i första skedet är det för att undvika graviditet men om några månader så är ju tanken att försöka bli gravid. För tillfället kör vi avbrutet, inte säkraste metoden men vi tänker båda att blir det så blir det :)
    Och idag kom vi överens om att på allvar börja försöka i juni, jag har ju trott att sambon helst skulle skjuta på det några månader till men det var han som sa juni idag :) inte långt kvar, längtar massor!
  • Quirall

    Mila: jag kommer ha ägglossning runt 17/6 och det blir vårt startskott, så inte långt ifrån varandra, längtar sjukt mycket och har massor att göra fram tills dess så hoppas tiden går fort :D

  • Quirall

    Åh vad jobbigt lacomte, har hört om andra som också fått hf extremt tidigt, kommer du få äta trombyl eller liknande denna gång? Hoppas ni får ert plus snart och att det går hela vägen!

    Spännanden marengen90! Haha ja ibland är det det oväntade som skall till, plötsligt händer det du vet ;) lång väntan nu då fram tills du kan testa :)

    Här har vi kört med avbrutet några gånger och eventuellt har det varit runt ägglossning, har inte kunnat tyda tecknen helt. Men tror nog ingen liten rackare smitit in och skulle det va så så är vi helt ok med det, nu kör vi däremot med kondom ett par månader, eller ja är ju snart bara en månad kvar, i juni är det ju dags :D

  • Quirall

    Hej och grattis till alla plus som dykt upp i tråden!
    Jag har varit lite frånvarande då det inte riktigt varit dags än och det dessutom dök upp saker som hade gjort att vi hade behövt skjuta på det ytterligare. Men ödet ville annorlunda så nu är vi back on track :)
    Vi har ju sagt att vi skall börja i juni eller juli och vi hade börjat luta mer åt juni, har äl runt 20:e.
    Men nu har jag börjat räkna igen och inser att det kanske inte är så klokt. Jag kommer ha sjukt mycket att göra på jobbet i juli och när jag väntade dottern blev jag kraftigt illamående redan i V.6 och sjukskriven pga av hyperemesis kort där efter. Tänk om det blir samma igen..
    Och eftersom jag riskerar att få prematurt kanske barnet kommer redan i december vilket jag inte är så sugen på.
    Samtidigt känner jag "äh skit samma det löser sig, vi kör på"
    Och det är ju absolut inget som säger att det går på första försöket heller..
    Och svägerskan skall ha i december och vore ju kul om barnen kom tät också.
    Gah blir tokig på det här!

  • Quirall

    Åh så spännande Mila grattis! :)
    Jag har ju velat fram och tillbaka när vi egentligen skall börja försöka men sambon verkar inställd på nu i juni. Visade en bild på dottern när hon var några månader idag och hans respons var "Åh vad gosig bild! Bebisar är allt bra mysiga va? Skall vi inte bara ta å köra nu i juni då?" Så ja det blir nu i juni vi börjar, skall enligt diverse appar ha mens i morgon eller tisdag, känner dock inget än så kanske dröjer några dagar till men sen är det bara att börja den långa väntan på äl. :)

  • Quirall
    Mila skrev 2016-06-05 10:38:48 följande:
    Tack! :) jag trodde verkligen det skulle ta flera månader innan det skulle ta sig, så vi är lite i chock här hemma :p

    Du ser. Kör på! :) har du koll på äl?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
    Har börjat tempa med fertility friend så har ungefärlig koll :) mensen kom idag precis punktligt så nu är det bara att ta sig genom den och sen är det dags på riktigt :D
  • Quirall
    10oktober skrev 2016-06-05 22:26:44 följande:
    Stort grattis! Vad kul! :D känner mig nästan efter här nu ;) min sista "piller-mens" tog slut i fredags så nu har vi börjat ha oskyddat sex. Känns stort bara det, trots att jag vet att det är ett tag kvar till ÄL och att kroppen förmodligen kommer ta ett tag på sig att återställa sig.
    Då är du före mig iaf ;) min mens började idag och sen påbörjar vi vårt första försök :)
  • Quirall

    Jag kommer ha ägglossning runt denna helg så skulle jag nu lyckas bli gravid har väl ägget knappt fäst vid midsommar men jag kommer ändå hålla mig nykter. Vi är bortbjudna och behöver köra bil dit så jag kommer "offra" mig och vara nykter ;) men svägerskan är gravid så hoppas inte hon erbjuder sig att köra hem oss, då blir det besvärligt haha. Men barnen skall ju vara med så är väl inte så konstigt om man avstår alkoholen, men köper nog med några alkoholfria öl ändå :)

  • Quirall

    Min äl var superknepig denna månad och verkar ha dykt upp redan runt cykeldag 10-11. Är på cykeldag 17 nu och för första gången i mitt liv skengravid till tusen (eller möjligen sjuk) mår illa och bubblig i magen, är väl inte ens fysiskt möjligt att ha symptom så tidigt haha.
    Men har ett test hemma som säger sig kunna ge utslag redan 7 dagar efter befruktning så kommer ta det på fredag, tror verkligen inte det kommer visa något men man kan ju. Alltid hoppas :D

  • Quirall
    Lina2302 skrev 2016-06-22 23:23:53 följande:
    Min ÄL dök också upp cykeldag 10-11, visste inte att man kunde ha så lång lutealfas, jag verkar ha 18 dagar? undra när man kan testa för att se eventuell graviditet :) För mig är det bara ÄL + 3 idag så alldeles för tidigt.. men tycker du borde testa, tror det kan visa för dig ÄL + 9 iaf.
    Lite rikligare flytningar än normalt tror jag idag och kanske mer kissnödig, annars känner jag inget men blir ett tidigt test i morgon. Men är inställd på att det inte blivit något denna månad så hoppas jag inte blir för besviken när (om?) det blir negativt.
    Tror inte jag brukar ha så här tidig äl men det kan väl vara olika från månad till månad kanske?
    Vet du om du brukar ha så tidig annars?
  • Quirall

    Okej mitt testa tidigt test var väldigt negativt idag. Hade verkligen inte förväntat mig något annat. Men nog blir man lite, lite besviken ändå. Får se hur länge jag klarar vänta med att ta nästa, antagligen inte längre än till måndag..

  • Quirall

    8-9 dagar efter äl nu. Med dottern plussade jag 11 dagar efter äl, så känns inte kört än men tror inte riktigt det blivit något denna månad. Men vi får se, festar loss på pepsi och alkoholfri cider nu iaf ifall, ifall :D

  • Quirall
    Lina2302 skrev 2016-06-26 17:32:20 följande:

    Hur har det gått, testat något mer? Idag ÄL +7 testar tidigast fredag tror jag :) fortfarande svag värk i magen


    Kan hända att jag råkade testa med ett vanligt test igår... ;) men tyvärr helt negativt. Men kommer inte kunna hålla mig från att ta ett test i morgon, då blir det nog ett testa-tidigt. Varit väldigt bubblig i magen idag och kanske lite öm i magen men tror fortfarande inte riktigt att det blivit något. Men är ju omöjligt att låta bli att testa :S
    Men blir det negativt i morgon hoppas jag att jag kan vänta till bim
  • Quirall

    Var uppe och kissade vid två inatt och tog sen test vid sex, så hade iaf gått fyra timmar mellan kissandet men det kanske inte är helt optimalt ändå?
    Vanligt test var iaf helt negativt men på testa tidigt staven tyckte jag mig kunna ana en svag skugga, och eftersom man är desperat är ju ända rätta att göra då att bryta upp staven :p och ja det är någon liten skugga där men omöjligt att avgöra om det verkligen är positivt eller om jag bara ser teststrecket där ett positivt ska dyka upp om ni förstår vad jag menar.
    Nu är jag ruggit sugen på att beställa fler testa tidigt stavar! De kommer ju ibland redan dagen efter när man beställer från graviditetskollen. För jag menar, det är ju oomöjligt att vänta tills det eventuellt syns på ett vanligt test XD

  • Quirall
    Mila skrev 2016-06-27 08:08:57 följande:
    Vilken dag är du på nu? Är du gravid så ökar ju hcg dubbelt varannan dag :)
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
    Är bara på cd 22 men hade äl redan runt cd 10-11 denna månad. Med dottern plussade jag 11 dagar efter äl. Men det var ett tydligare plus tror jag. Borde kanske hoppa över test i morgon och hellre ta ett på onsdag, men tror inte jag kommer kunna vänta :S
Svar på tråden Planering inför att bli gravid 2016