• eelina

    förkylning på 4månaders bebis

    min son har blivit förkyld och har idag ny st och hostat hela dagen. näsan rinner och emellanåt fr han panik för allt snor so samlas i näsan :(

    förrut spydde han upp massa slem.

    vi ger Alvedon men är det ngn som har tips på nått att göra för att underlätta för honom?

    vi ska självklart till bvc med honom imorrn

  • Svar på tråden förkylning på 4månaders bebis
  • ankan9

    Va?! Sjuka barn är inte välkomna på BVC här. Sjuk=vc.

    Sprida sjukdomar på BVC är inte snällt.

  • lövet2

    Alvedon är totalt onödigt om han inte har ont någonstans eller har hög feber. Amma ofta och droppa gärna bröstmjölk i näsan på honom när han blir täppt. Torka försiktigt när det rinner ur näsan, så han inte blir sårig. Annars är det bara att låta honom vara förkyld tills han blir frisk igen - och räkna med extremt dålig sömn för alla inblandade.

  • Eleonor01

    Vad ska ni göra på Bvc om han e förkyld? Det är inget de gör något åt. Undvik febernedsättande om han inte hat ont eller är väldigt påverkad av febern. Det försvinner om några dagar

  • Trippelmamma76

    Jag tycker ni ska prata med närmaste barnklinik istället (eller rådgöra med BVC på telefon). Som övriga säger så är BVC inte en sjukvårdsinrättning utan för förebyggande hälsa. Du får inte gå dit med smittsamma sjukdomar med tanke på andra bebisar tex där. Koksaltnäsdroppar (tex renässans) är jättebra. Det kan man använda i stort sett obegränsat. Det är viktigt att den lille kan andas genom näsan för annars kan den inte äta och uttorkning går fort och är riktigt farligt på så små barn. Köp även en nässug om ni inte redan har det. Men som sagt, rådgör med BVC om var ni ska vända er om en läkare behöver titta på babyn.

  • Voodoodoll

    Som lövet2 skriver; bröstmjölk i näsan! Det kan också underlätta för barnet sova med huvudändan på sängen lite höjd om h*n har svårt att sova eller att sova utomhus i vagn (väl påklädd så klart). Nässug kan vara bra att ha hemma också om snoret är svårt att spola bort med koksalt/bröstmjölk.

  • eelina

    hem... kul att bli påhoppad när man frågar om råd. jag är väl medveten om att bebisar går på avgift inte vill bli smittade, har en speciell avd på vårat bvc för sjuka barn som man kan uppsöka.

Svar på tråden förkylning på 4månaders bebis